Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 2209 ggr
svin-hulin
2015-11-29 18:48

Amphion

Hej! jag heter Alex och har precis gett mig in på att bygga modellskepp! hela mitt liv har jag varit tyckt om fartyg från 17-talet. Jag har aldrig tidigare sysslat med modellbygge men jag har varit sugen på att bygga Amphion i ca 20 år. Det kanske kan vara lite överkurs för någon som är helt novis men då min gammel-farfar var skeppsbyggare så hoppas jag på att jag har det i blodet. tyvär så dog han 1958 så jag har ingen att fråga… För några veckor sedan så fick jag Amphion i present av min  fru men jag upptäckte att byggbeskrivningen var på engelska… Så jag tänkte höra om det finns någon här på forumet som har en svensk version som jag kan få köpa? Jag är nästan klar med spanten och det har varit ganska enkelt men det är det här med plankningen som jag ligger sömnlös över… Med vänlig hälsning.

Annons:
MarkusN
2015-11-29 19:30
#1

Hej Alex!

Välkommen till forumet och byggandet! 

Jag tror jag har precis vad du efterfrågar. Jag har byggt Amphion från Corel. Köpte den i Model-Craft i Malmö och de (eller kanske svenske agenten för Corel) har bemödat sig att översätta hela byggbeskrivningen till svenska. Dessutom har de skickat med en 7-sidig svenskspråkig handling till plankning. PM:A kontaktuppgifter till mig så löser vi det - och inget snack om att betala  👍

Här finns många duktiga båtbyggare på detta forum som kan ge support när du ska planka. Och ofta lönar det sig att söka på äldra forumtrådar på ämnet och studera bilderna där. Plankning är ju en ganska universell metod när man spantbygger. 

Jag vill inte lägga lök på laxen, men Corels version är inte den riktiga Amphion som Gustav III använde. Däremot finns Corels version som en ritning i af Chapmans "Architectura Navalis Mercatoria". Sjöhistoriska museet bjuder på alla planscher och för detta bygge, titta lite på plansch 44 och fartyget i mitten! 

Däremed inte agt att Corels Amphion är en dålig byggsats, tvärtom! Finfina ritningar i skala 1:1 och mycket bra trä! Och färdig är hon ett ståtligt fartyg!

Upp till toppen
Annons: