Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2889 ggr
Roca
2015-11-28 01:08

GB 73: Universal Carrier & 8,8 cm Panzerschreck

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer så min tredje erövrade Universal Carrier i detta bygge, förstås med ytterligare en variant av tysk beväpning! 

[Länkar: GB #73 -- del 1del 2//ElLobo]

Ugnsrören kommer från SHQ och är i metall och grundmodellen kommer från PSC och är i styrenplast. 

Lite bilder på förebilden finns här: Beutepanzer

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
2015-11-28 01:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sprue och ritning!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2015-11-28 01:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Efter 10 min. ser det ut så här; de viktigaste modifieringarna är att skippa stänkskärmarna fram, samt kapa av skärmarna bak lite grann och slutligen skära loss en bit av karossen baktill, för att få plats med alla lådor med 88 mm-raketer som pansargrenadjärerna stuvade där.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2015-12-02 00:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Då har jag plockat fram ammolådor och Panzerschrecks, samt håller på att täcka för hålet som blev när jag skar av bakdelen på Carriern.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2015-12-02 10:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

12 stycken lådor får plats där bak. Inte visste jag att det kunde bli en "tailsitter" av ett markfordon också 😂, nåja, jag får väl lägga i lite vikt vid förarens fötter där fram och jämna ut det hela lite..ska försöka tillverka "reling" eller hållare för dessa lådor av något böjligt material enligt bilderna på Beutepanzer-sidan. 

Sedan så ska ju de tre Panzerscheck monteras ovanpå motorkåpan. Jag har ännu inte riktigt förstått eller lyckats ta reda på hur man hanterade sina vapen operativt - avfyrades de från vagnen - i så fall hur siktade man? Eller togs de loss och användes som normalt, av en skytt som la den över axeln? När de är monterade på vagnen så saknas i varje fall skyddssköldarna.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2015-12-15 00:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag håller på och bygger en låda baktill, som jag har sett på referensbilder. Den tillverkas av tillskurna bitar från gamla påsförslutare!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2015-12-30 07:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Knegar på med Carriern, nu är bakdelen klar och det bär av in i målarverkstan!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
2015-12-30 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Grundat med grått och sedan Dunkelgelb

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2016-01-11 10:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Håhå, ja gruppbygget som det här bygget deltog i är redan slutfört, men jag pular på i godan ro. Målning och dekaler är på gång. Lådan baktill samt stänkskärmen, vilken jag lite förhastat hade sågat bort i början av bygget, har byggts av gamla påsförslutare, ett superbt lättsamt material att jobba med, som tunt mjukt plastic card! Dekaler plockas från diverse urgamla byggsatser och måste allt som oftast behandlas med flytande dekalfilm samt få hjälp av Micro set & sol så de kommer fint på plats.

I övrigt så funderar jag som bäst på om jag ska ha en uppsutten besättning och vapnen monterade på motorhuven, eller om jag hellre ska fixa en actionscen med Panzerfaust och-Schreck i högsta hugg. Om vapnen var tänkta att brukas på normalt sätt av pansargrenadjärerna så skulle dom nog kvickt som attans greppa vapnen och slänga sig i skydd om den här lilla plåtlådan mötte en Sherman 😎

Tyvärr blir jag inte riktigt klok på just denna fråga, hur vapnen skulle avfyras - ja Panzerfaust är ju ingen tvekan, men Panzerschreckarna? Speciellt eftersom skyddssköldarna inte ser ut att vara monterade på referensbilderna.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2016-01-11 12:07
#9

Enligt Wikipedia så var det bara ett sätt att transportera vapnen, de avfyrades inte från vagnen. Då blir det intressant att sätta den här på en platta och fixa ett litet diorama kanske. Men måste skaffa mera figurer!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2016-01-15 13:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag pular på! Håller på med förbandsemblem för 3. Pz.Gr.Div. och de taktiska symbolerna i en kombination av handmålning och skruttiga dekaler, lite nervpåfrestande 😡 något glädjande var i alla fall att det fanns fina Panzerschreck i min 3-pack SdKfz 251 från PSC! Så då tror jag att jag väljer dessa i 1/72 istället för SHQ:s vapen i 1/76, en viss skillnad i storlek om än inte så stor skillnad i detaljering. Fina Panzergrenadiere fanns det också i SdKFz 251-lådorna. Jag återkommer med funderingar kring figurerna.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[krutgubben]
2016-01-15 14:08
#11

Intressant projekt, jag har själv sneglat på platsic slodier och deras sortiment.

Roca
2016-01-15 23:14
#12

Tack, ja det är faktiskt ganska fina modeller, väl tänkta för wargaming mera men fullt användbara.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2016-01-19 10:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Då har jag bestämt mig för vilka gubbar jag ska ha. Plastic Soldiers Panzergrenadiere inkl förare från SdKfz 251 Ausf. C passar bra i storlek - Matchboxgubbar i 1/76 blev för klena även om de passade bra på bänkarna. Den pekande officeren kommer från Italeris German Guns-set.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
2016-04-19 13:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Då var det dags att jobba vidare på den lilla Carriern! Fordonet har blivit rejält påpenslat med oljefärg Burnt Umber, som sedan delvis har torkats bort med lösningsmedel. Officeren har målats med olika enamelfärger, fått akrylwash och torrborstning samt lite försök till detaljer; armbindel, band till järnkorset, kragspeglar, gröna axelklaffar för PzGren osv…jag tror jag skippar att lägga upp närbilden som jag också tog men sparar den ändå så kan jag korrigera små misstag med penseln 😉

Och tio sekunder efter att fotot togs så tappade jag ner gubben mellan altanbrädorna 😮men han är nu räddad igen 🥵

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2016-04-22 23:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Tunga vapnen är monterade, vagnchef och förare också!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2016-04-26 00:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Sådär ja, då var den lilla Carriern färdig, med vapen, besättning och allt. Jag skippade ksp på denna då det var svårt att få plats. Soldaterna har sina Kar 98:or, pistol, MP 38?, samt förstås inte minst 3 x RPzB 54 och 4 x Panzerfaust, de får klara sig med det 🙂

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2016-04-26 00:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Sista bild! Då var det slut i lådan på Universal Carriers, jag har byggt en med 3,7 cm PAK, en med 2 cm Flak och så den här då! Blir nog en låda till framöver.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Rone
2016-04-26 20:53
#18

Riktigt fin liten vagn, den verkar finnas i många olika varianter!

Roca
2016-04-26 21:42
#19

#18 Tack ska du ha 👍 Ja, det var en ganska stor mängd av dessa brittiska fordon som tyskarna beslagtog både i Frankrike och i Nordafrika och de kom att användas både som de var i original, alltså MG-Carrier, men också i flera olika såna här ombyggda varianter. Den här med Panzerschreck kom i tjänst i Italien våren/sommaren 1944 med 3. Panzergrenadierdivision, troligen under reträtten norrut mot Rom, från Anzio, om jag har fattat det hela rätt. Divisionen förflyttades till Frankrike en kort tid efter D-day, men det är oklart om dessa vagnar följde med då. 

Jag vill nog gärna bygga några versioner till! En vagn från striderna i Finland med uppsuttna vinterklädda tyskar (hoppas Caeasars Winter German Tank Riders kommer ut snart), en som jobbar med bogsering/skottning på ett Luftwaffe-flygfält och så någon till.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: