Annons:
Etikettallmänt
Läst 4400 ggr
petzon
2015-11-23 21:44

Ta bort krom med kaustiksoda

Jag har läst mig till att krom på plastbyggsatser skall gå att ta bort med kaustiksoda, men hittar ingen uppgift om vilken koncentration jag skall ah och hur lång tid.  Någon som har erfarenhet av hur mycket av Nitors kaustiksoda i pulverform jag behöver lösa i hur mycket vatten och hur länge jag bör låta delarna ligga i lösningen. Det är en Hellerbyggsats ifall det är skillnad mellan olika märken. Skall avkroma delarna för att lägga på Bare metal foil.

Annons:
Banjoman
2015-11-23 21:52
#1

Om kromdelarna sitter på en gjutram som också är kromad kan du kanske, om du inte får svar här, prova dig fram med bitar av gjutram?! 🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2015-11-23 22:04
#2

Att inte få svar på Modellbygge i fokus, det händer väl bara inte? Här finns ju all visdom som finns att uppbringa i hela galaxen när det gäller modellbygge.

Banjoman
2015-11-23 22:07
#3

#2 Sant och riktigt! ☝️ OK, den lille kemisten kan få ledigt … 😉

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Rone
2015-11-23 22:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har aldrig provat kaustiksoda, men det funkar säkert i rätt blandning. Det här är vad jag och en hel del andra använder för att ta bort färg och chrome. Lägg delarna i en plastpåse, blås i sprayen, knyt till och vänta i några timmar tills det släppt. Mr Muscle ungnsrent innehåller just kaustiksoda, så det kvittar väl egentligen men det känns lite lättare att använda kanske?

Behöver du verkligen avlägsna chromet innan du lägger BMF, borde ju fästa ändå?

Janne Nilsson
2015-11-23 23:04
#5

Jag har använt kaustiksoda till att få bort kromplatering. Det funkar utmärkt,  jag måttade bara och lät det ligga över natten. Ibland är det inte borta helt och hållet,  ha då i lite mer kaustiksoda.

Använd max ljummet vatten. Absolut inte varmt som när man rensar avlopp. Kaustiksodan generar lite extra värme i processen. Jag vet inte om det kan smälta plasten men jag har inte velat ta den risken.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Hayabusa]
2015-11-24 04:44
#6

Precis som Rone, så har jag använt Mr Muscle ugnsrengöring. Fungerar bra. Det kan det bli en del rester kvar, men inte så mycket. En annan sak är att det blir kvar någon form av ytbehandling på plastdelarna. Åtminstone ser det så ut, de gånger jag har "de-kromat".

Annons:
StefanW
2015-11-28 19:10
#7

Själv kör jag med outspädd spolarvätska. Låter ligga i ett dygn, borstar med en tandborste, sköljer av i vatten, klart!

Stefan - Modellbyggare

Proosen
2015-11-29 12:27
#8

Inför "kromningen" läggs det på en ledande klarlack och den kan också vara bra att bli av med om den är tjockt pålagd och då är nog Mr. Muscle (eller liknande produkt) eller ren kaustiksoda att föredra. Om det räcker med att bara kromet ryker så går det bra med sprit eller blekmedel, sånt där man slår i tvättmaskinen, så bubblar kromet bort lätt som en plätt.

/Niclas

Upp till toppen
Annons: