Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 4355 ggr
Rone
11/22/15, 11:26 PM

GB 79: Rommel´s Rod Klar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då var detta bygget äntligen klart!🥵

Det var tänkt som ett snabbt avklarat bygge för deltagande i GB 79 what if, men tiden rann iväg och den blev inte klar till deadline. Därför presenterar jag den nu som en ny tråd som färdigt bygge, de gamla byggtrådsdelarna kan läsas här http://modellbygge.ifokus.se/discussions/551093ee8e0e744f390007a3-gb-79-rommels-rod  och här http://modellbygge.ifokus.se/articles/5583db1ece12c43267001537-gb-79-rommels-rod-del-2  samt del 3..  Vill också passa på att tacka för alla snälla och uppmuntrande kommentarer i dessa trådar!🙂

Det har hursom varit ett trevligt bygge och man  får väl vara nöjd med resultatet, helst med tanke på att byggsatsen har väldigt många år på nacken.

Tog med modellen och kameran till närmaste öken för fotografering!😉

Annons:
Rone
11/22/15, 11:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här en bild bakifrån, lastbryggan kom till när chassit byttes mot Tamiyas 8 tons Halftrack.

Rone
11/22/15, 11:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Framifrån…

Rone
11/22/15, 11:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Högra sidan, ödlan kommer från AMT´s Cheva 57 byggsats om jag minns rätt?

Rone
11/22/15, 11:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

..

Rone
11/22/15, 11:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

..

Rone
11/22/15, 11:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

kamel skelettet liksom gamen är tillverkade av trådar, spackel och milliputt. Detaljer som gör dioramat lite mer spännande.

Annons:
Rone
11/22/15, 11:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här en bild ovanifrån. Radion, batteriet, kartan  och ammolådan är också detaljer som byggts och lagts till. Även soffan har byggts för att ersätta en fåtölj somvar med från början. Även placeringen av kulsprutan har flyttats från förarens placering till Rommel´s fördel.

Rone
11/22/15, 11:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här kommer bilder på motorrummet, även här har det lagts till en hel del detaljer.

Rone
11/22/15, 11:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Andra sidan, det får bli sista bilden för denna gång!

Zpookey
11/23/15, 1:11 AM
#10

Snyggt!
Lite Klåflypa feeling där 😃

Orso
11/23/15, 2:00 AM
#11

Ett fantastiskt bygge och snyggt fotograferat. När jag ser vad du fått göra för att få till den så är jag glad att jag inte köpte den.

DIOWORK
11/23/15, 2:09 AM
#12

Världsklass! Fan va snyggt! Underbara bilder! /Erik

Dioramabyggare
11/23/15, 3:46 AM
#13

Snyggt gjort! Men… var är reservhjulet någonstans? Är det "ökenråttorna" som varit framme?😉😇

Annons:
wooderson
11/23/15, 6:57 AM
#14

Detta har varit ett mycket roligt bygge att följa, otroligt snygga detaljer och spännande lösningar. Och så ett fantastiskt slutresultat

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
11/23/15, 7:39 AM
#15

Fasligt grannt 👍

Banjoman
11/23/15, 9:19 AM
#16

Väldigt, väldigt snyggt åstadkommet och tjusigt på alla sätt och vis! 👍👍👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Janne Nilsson
11/23/15, 10:31 AM
#17

Snacka om att göra ett underverk med en gammal modell. Det blev bra med basplattan också.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Skalski
11/23/15, 6:55 PM
#18

Kommer inte på ett bättre superlativ än: JÖSSES!! 😮👍👍👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Rone
11/23/15, 9:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Stort tack alla för de minst sagt positiva kommentarerna, verkligen kul att ni gillar detta!🙂

Tänkte här bjuda på en bild som visar lite av de grejer och färger jag använt till detta bygge. Det fattas säkert några ingredienser som jag inte kommer ihåg så här efteråt, har ju använt en del byggmaterial också som tex metalltråd, plasticard. milliputt,flytande spackel, vanligt spackel, massor av olika lim och så vidare….. 

Till målningen av självaste rodden användes först Vallejo german gray primer, därefter lades flera olika nyanser av AK dark yellow modulation färger. De sista tunna lagren färg blandades av AK dark yellow base och Vallejo desert tan primer, ca 50/50 för att få till en bra desert yellow. Sen det vanliga med filter, wash och pigment som vädring.

Angående fotograferingen kan man ju använda sig av fotoredigeringsprogram för enkelhetens skull, men jag gillar att lura ögat med gamla hederliga metoder. Som synes används en fotobakgrund med måtten 90X60cm, den var noga utvald för denna fotografering men kan såklart användas till framtida ökenprojekt. Dock var tonen på sanden lite rödare än den jag använt mig av på basplattan, fick därför blanda till en rödaktig sand och strö på de bakre kanterna för att få en mjukare toning mot bakgrunden.

Kameran är en Sony digital systemkamera med ett riktigt ljuskäsligt Sigma 17-70mm objektiv vilket går att ta riktigt bra närbilder med, detta monterat på stativ för att kunna öka slutartiderna rejält. Använder även fotolampor typ tält med lampa som motsvarar dagsljus.

Jäkligt rolig hobby det här!😃

/Henrik

starhawk
11/23/15, 11:17 PM
#20

Snyggt bygge, men det är väl lite oegentligt att kromen är så fin när resten av roden är så väderbiten?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Decaius
11/24/15, 2:12 AM
#21

Så jädrarns fint! Både bygget i sig och presentationen! Hatten av och hakan i golvet!

Rone
11/24/15, 11:53 AM
#22

#20 #21 Tackar så mycket!🙂

#20 De flesta kromdetaljer står nog emot väder och vind väldigt bra gentemot målade ytor, hade det däremot varit fukt och rost som krupit under under kromet hade det antagligen lossnat eller brutits igenom som rostpärlor. Men framförallt är detta en hot-rod, och i den världen är det inte ovanligt med blanka detaljer i kontrast med skabbig kaross!

Det är nog heller inte så lämpligt att ha en massa kromade detaljer på ett fordon som är tänkt att delta i strid med tanke på solreflexer och sånt, och vad jag vet så är det väldig  ovanligt att döda befälhavare i form av skelett åker omkring i öknen med sådana fordon!😉

msvensson
11/24/15, 3:28 PM
#23

Snyggt, gillar detaljerna som är just motsägelsefulla. Kromade vs det väderbitna, entuastbil(hotrod) vs Krigsfordon. Bra jobbat!

Dioramabyggare
11/24/15, 5:37 PM
#24

#22:1, #22:2; 😛😉

Rone
11/24/15, 9:42 PM
#25

Tackar!🙂

Tom Daniels, skaparen av Rommel´s rod har en egen sida på nätet där han beskriver hur han skapat den här och många andra liknande byggsatser, han var verkligen kreativ när det begav sig.

http://www.tomdaniel.com/index.html

Upp till toppen
Annons: