Annons:
Etikettflyg
Läst 1850 ggr
mrpacecar
11/22/15, 7:25 PM

En knivig fråga om BF 109 E4 "Red3" och "Black3"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Har en knivig fråga. 

Jag har köpt Montex mask 24053 som skall föreställa Bf 109 E 4 "Black 3" 2/JG3 BoB 1940. 

Montex brukar ha namn på de piloter som flög dessa plan som är på bilderna, men här är det namnlöst och det står "probably black 3." 

Jag mailade Montex och han sa att han hade inte en aning utan hänvisade till följande bild. Planet han hänvisar till är det nedersta. 

Jag har sökt med ljus och lykta efter information om "Black 3". 

Och hittade istället bilder på motsvarande camouflage på samma Bf 109 men detta var "Red 3". 

Jag lyckades också hitta en modell 1/48 från hobbycraft  HC1570. Är det någon som vet något om något om dessa 2 plan, piloter och vilken av dessa 3:or som har mönstret enligt det som montex har på sin mask 24053 som för övrigt är likställt med Hobbycraft Hc 1570

Annons:
mrpacecar
11/22/15, 7:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hobbycraft HC 1570

Roca
11/23/15, 1:13 PM
#2

Jag försöker mig på ett svar på din fråga. Jag vet inte exakt viket plan det rör sig om, som har fått vara förebild för dessa markeringar från Montex.

Men man kan börja med att konstatera, att en individ som tillhör 2. Staffel i vilken Geschwader som helst skulle kunna ha antingen röd eller svart färg på siffran, det var helt enkelt lite olika bruk. Det finns dock exempel på någon avbildad maskin som ur just 2./JG 3 som ganska säkert verkar ha en svart siffra, från motsvarande tidsperiod, BoB, vår/sommar 1940. 

Vad gäller en "Schwarze 3" eller "Rote 3" ur 2./JG 3, så verkar det inte finnas några entydigt identifierade foton på just denna individ, det finns heller inget Werknummer att gå på för att underlätta sökandet.Men om vi kikar på Falcon's Messerschmitt Bf 109 Hangar så finns där i alla fall en bild på en "Schwarze 3" ur 2./JG 3.

Men undertypen är angiven som en E-3 och tidpunkten våren 1940 snarare än hösten. den är oskarp, det ser dock ut som att individen har det tidiga kamouflaget med hög demarkationslinje men utan tilläggs-mottling på sidorna. 

sedan så finns det på samma sida en kärra ur samma enhet 

men på det fotot kan man inte se flygplanets nummer.

Slutligen, så finn det en profil som avbildar en "Rote 3"

(samma enhet, 2. Staffel)

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
11/23/15, 7:24 PM
#3

Wing's Palette finns en del Rote 3-profiler också.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

mrpacecar
11/25/15, 4:33 PM
#4

Hej Roca, ursäkta mitt sena inlägg. Tack för ditt klargörande och bilder. 

Inte för att jag blir klok på när man använde röda eller svarta siffror. 

Den intressanta frågan man kan ställa sig är: var har alla tecknare fått sina källor ifrån? Då det måste finnas en bild som källa.  Jag får luska vidare men tack vare dig så har jag kommit ytterligare på vägen.👍

Roca
11/26/15, 1:22 AM
#5

Varsågod!

Det är inte säkert att det är en så tydlig bild som profiltecknare mm har använt sig av. 

Om en viss svartvit bild har använts som förlaga så kan olika tecknare ha tolkat färgen på siffran olika. Den bild som din leverantör hänvisar till kommer från en bok som jag har, som heter:

Luftwaffe Colours Volume Two Section Three,

Jagdwaffe, Battle of Britain Phase Three, September-October 1940.

Författare: Eric Mombeek, David Wadman & Martin Pegg. 

Bildtexten längst ned med yellow 9 osv hänvisar till en bild med ett antal 109:or ur JG 2, där en maskin med en mörk trea står i bakgrunden, rejält skymd av gul 2.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

mrpacecar
11/28/15, 11:01 PM
#6

Hej Roca,

Har du möjlighet att visa mig fotot som du hänvisar till på forumet

Annons:
Roca
11/30/15, 11:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här har vi den

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

mrpacecar
12/1/15, 7:15 PM
#8

Tack Roca🙂

Upp till toppen
Annons: