Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 4326 ggr
Zpookey
11/21/15, 9:34 PM

Airbrush

Hur många här inne använder sig av airbrush?
Var köper ni i så fall färgen?
Är det lätt att rengöra airbrushen eller är det inte lackfärg man använder?

Annons:
felle-j
11/21/15, 9:53 PM
#1

Jag använder mig av airbrush. Köper färg antingen från Rebell Hobby eller den lokala hobbyhandlaren. Jag målar med Tamiya och Gunze akrylfärger så jag tycker det är lätt att rengöra sprutan.

denstore
11/21/15, 9:57 PM
#2

Man kan använda de flesta sorters färg, men självklart är det så att vissa är lättare än andra. Men om man vill få bra resultat, så är moderna färger med fina pigment rätt utspädda att föredra.

Banjoman
11/21/15, 9:59 PM
#3

Jag använder AB, och köper i huvudsak mina färger (mest Vallejo RC Premium samt Vallejo Model Air) över disk i olika modellbutiker.

Att göra rent AB:n efter akrylfärg är inte särskilt svårt – i en tråd från häromåret finns en beskrivning av vad jag använder och hur jag brukar göra. Inte så att jag gör anspråk – bort det! – på att sitta inne med den enda eller bästa metoden, utan bara som ett exempel på hur man kan gå tillväga.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
11/21/15, 10:02 PM
#4

Jag köper från Airbrushservice almere eller SnM Stuff, kör mest Vallejo och då gärna deras RC premiums eftersom jag bygger riktigt stora modeller.

Zpookey
11/21/15, 10:07 PM
#5

Finns där inga webshoppar eller butiker i sverige som säljer airbrushfärg?
Klarlackar ni efteråt? Och isåfall, vilken klarlack håller bäst för väder och vind om det man målar ska vara utomhus?

wooderson
11/21/15, 10:43 PM
#6

Mamoco.se

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
Zpookey
11/21/15, 10:56 PM
#7

Toppen!
Tackar för era svar. :)

Zpookey
11/21/15, 11:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hmm….moment 22?
Det går alltså inte att lägga en beställning eftersom att ordern understiger 100:- för att de inte har sakerna jag vill ha, på lager. Så efterbeställningen kan inte göras eftersom att jag inte kan komplettera ordern. Hur tänkte man här?

mamoco.se
11/22/15, 7:50 AM
#9

Tittade lite på det efter att vi pratade igår (det blev en sen natt) och det visar sig att det inte hade något att göra med om varorna var i lager eller inte, utan att rutan i admin där man skriver in minsta ordervärde i är ex. moms. >_<

Banjoman
11/22/15, 9:51 AM
#10

#0 Jag missade att säga, apropå din fråga, att man givetvis kan måla med lösningsmedelsbaserad färg också i AB; skillnaden är förstås att det då krävs passande förtunnings- och rengöringsmedel. Om man sprutar lösningsmedelsbaserat blir det också betydligt viktigare att ha ett fullgott skydd för andningsvägarna antingen i form av ett sprutbås med utsug eller en halvmask med både gas- och partikelfilter samt god luftväxling i rummet där man målar.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Zpookey
11/22/15, 10:29 AM
#11

Måste berömma den ypperligt bra supporten som Mamoco ställde upp med mitt i natten. Nu har jag beställt lite prylar och det ska bli intressant på vilken nivå man suger på att airbrusha. Jag chansar på 12 på en 10-gradig skala. 😃
Håll ögonen öppna efter ett bättre begagnat airbrush-kit till salu inom kort. 😂

[Roftic]
11/22/15, 11:07 AM
#12

Även jag är stolt ägare av en AB. Använder för det mesta Tamiya som jag köper lokalt. Tycker att det är mycket lätt att rengöra Tamiya, det bara att köra T-Röd i den så är den som ny!

Filbrännan96
11/22/15, 11:56 AM
#13

Likaså är jag en glad ägare av att använda airbrush. Jag kan väl säga att jag använder olika akrylfärger för att märka av skillnader och kanske likheter med vissa. Har inte prövat alla märken men har testat några och som de flesta redan har sagt är Tamiyas färger helt klart prima, se bara till att förtunna tillräckligt då det är 50/50 som gäller som finns att köpa på nästan alla hobbybutiker numera. Annars är Vallejo ett bra märke och har ett stort urval och är enkla att jobba med, det enda man ska ha i åtanke är att det snabbt kan bli "klägg" på nålen om man sprutar för länge eller gör uppehåll för länge medans man sprutar så du måste torka bort spetsen på nålen innan du fortsätter. 

När det kommer till rengöring går det att göra på olika sätt men vanlig Isopopylalkohol ska funka rätt bra vad jag har hört. Själv använder jag UMP:s Ultimate Airbrush Cleaner som rengör galant.

"It´s all about the details"! Cool

Annons:
starhawk
11/22/15, 12:21 PM
#14

Funderar på att spraya min Valiant med RAF Anti Flash White men vad späder man White Ensign Models färg med?

Svårt att rengöra? nja det beror på sprutan, min Badger 250 är i det närmaste självrengörande man byter bara burken med färg till en med lösningsmedel och sprayar lite till, Klart! Trots detta sprayar jag inte särskilt mycket, och när det blir blir det från sprayburk

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

robban64
11/22/15, 6:35 PM
#15

Även jag kör AB och kör med Modelmaster och Vallejo akryl.Späder och rengör gör jag med vanligt vatten(!) Jag gillar när det är enkelt så jag har en så pass lång AB slang så jag kan ta med sprutan in i duschrummet och rengöra under rinnande vatten i handfatet.I bland när jag har riktigt tråkigt plockar jag isär alltihopa och rengör lite grundligare…..typ en gång i månaden. Har en Badger 105 Patriot så det är inget större jobb. Den har nog fått utstå alla nybörjarfel man kan göra men funkar ändå.Amerikanskt grovsmide men med kvalitet!

christianjcr
4/10/16, 11:25 PM
#16

Får se om den här tråden lever fortfarande. 

Jag är också väldigt intresserad av att börja airbrusha. Är det någon som har ett bra tips på kit för en nybörjare som inte vill lägga hela månadens pengar? Hur pass mycket stökar en airbrush ner runt omgivningen jämfört med en sprayburk? Jag vill kunna airbrusha inomhus men behövs mycket vädring, andningsskydd, etc? Tamiya-färgerna det talas gott om ovan, är det akrylfärgerna som kan användas till airbrush?

Jag är en komplett novis inom området och sätter stort pris på lite hjälp.

Mvh Christian

Flygvapnet - Så högt man kan komma.

bommen99
4/11/16, 5:40 AM
#17

Jag använder AB i princip dagligen. Låter vitsigt kanske, men då måste jag erkänna att användningen begränsas till att använda AB som blås-munstycke.. Jodå, funkar utmärkt med lagom blås så att inte allt far omkring liksom.

Jag har ju stort bygge på G och använder vanliga sprayburkar, men vill gärna komma igång med att hälla färg i sprutan (som den ju e till för) och måla mindre detaljer, linjer etc. Följer således gärna all info i ämnet

//håkan

[Hayabusa]
4/11/16, 7:48 AM
#18

#16 Rent generellt så är det mindre stökigt med AB, jämfört med sprayburk. Använder du vattenlöslig färg så slipper du dessutom obehagliga lösningsmedel, ett stort plus anser jag. I princip kan man airbrusha allt som går att förtunna, alldeles oavsett typ av färg/medium. Tamiyas vattenlösliga färg funkar utmärkt att airbrusha, precis som ett flertal andra, liknande, färger av andra fabrikat.

wooderson
4/11/16, 8:03 AM
#19

Köp en AB det ger en helt ny dimension till målandet. Själ har jag en hardersteinbeck infinity, började dock med Biltemas. Om du tror att du kommer ha nytta av en AB köp någon lite dyrare från början för Biltemas grejor höll inte överdrivet länge. Finns det någon hobbyaffär i närheten av dig kan det ju vara en fördel att gå in och klämma och känna lite grand. Spridningen är väl inte så farlig, gissar att om du sätter upp lite papper så klarar du det mesta. Själv fick jag tipset av banjoman att köpa en sprutbox en fläkt med filter och då är det ingen spridning alls typ.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Banjoman
4/11/16, 8:26 AM
#20

#16 Som Hayabusa säger är AB ett mindre hot mot omgivningen ärn sprejburk: mycket mer precision och betydligt mindre översprej, så ur den synpunkten är det inget som helst problem.

Vad gäller det där med vad det får kosta så är själva färgsprutan inte det stora problemet -- det går att köpa en fullt passabel AB för rimliga pengar -- utan luften! Man behöver en kompressor, och sådana skänker de inte precis bort! Precis hur dyrt det blir beror dock i alla fall delvis på precis vilka krav/behov man har.

Om utrymme och buller (tänk bortåt 100 dB) inte är något problem kan man med framgång använda en vanlig garagekompressor, och sådana finns att få för ganska måttliga pengar, men bor man i lägenhet eller sitter och målar på nätterna i rummet intill sin sovande familj är det bara att glömma, med mindre än att man vill bli både vräkt och skiljd innan månaden är slut.

Det har skrivits en hel del här på forumet genom åren, så jag skulle föreslå att du sätter av en kväll och går igenom inläggen under rubriken Airbrush och färg; du kommer hitta ett stort antal åsikter och finna många matnyttiga tips!

En intressant tråd att börja med är dock denna: http://modellbygge.ifokus.se/discussions/545f7d9fce12c46b27003013-airbrush där mycket av det du frågar om redan diskuterats ganska utförligt!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
[Hayabusa]
4/11/16, 9:28 AM
#21

Instämmer med Banjoman - den stora investeringen ligger i kompressorn. Här är det onekligen så att att kostnaden spelar en stor roll. En riktigt bra, och tyst, kompressor för just AB kostar en slant. Dock är det något som även en nybörjare kan uppskatta. Givetvis ett svårt val - det är trots allt en bra slant man ska lägga upp. Är man 100% säker på att AB är något som man kommer syssla med länge, så är det definitivt värt att överväga.

bommen99
4/11/16, 3:52 PM
#22

Bra info. Några korta följdfrågor då:

1. Munstycket/nålenss storlek, Finns från 0,2 o uppåt verkar det som. Något "alround"?

2. Vattenlöslig kontra förtunning(thinner/etc. Blir det skillnader i resultat mellan akryl/vatten o de med förtunning?

3 sugkopp respektive "tyngdlags-kopp"

//håkan

Banjoman
4/11/16, 4:59 PM
#23

Några korta svar:

1. Riktigt tunna nålar (0,18 à 0,20) lämpar sig bäst för detaljmålning. Det största jag själv har kört med är 0,6, vilket räcker bra för att måla även relativt stora ytor, även om man får bygga upp färgen i omgångar. H&S Colani finns att få med nål upp till 1,2, men då krävs kompressorresurser för att orka driva sprutan. Jag skulle för min del säga att en nålstorlek kring 0,3 à 0,4 kan betraktas som ganska allround, i alla fall om man inte skall måla väldigt smått eller behöver åstadkomma extremt tunna streck.

2. Olika färgtyper/fabrikat har olika beståndsdelar med skiftande egenskaper, och ger därmed olika resultat. Resultatet i form av yta, glans/matthet, slitstyrka etc. är dock mindre en fråga om hur de är förtunnade (eftersom förtunningen försvinner när färgen torkar) och mer en fråga om de färgbärande ingredienserna samt om pigmenten. Jag har dock själv inte använt andra färger än vallejos vattenlösliga, så jag har svårt att jämföra dem med andra.

Skillnader vad gäller lösningsmedel påverkar däremot dels rengöringen, och dels graden av hälsovådlighet, eftersom även lösningsmedlet blir extremt finfördelat, och således, om det är olämpligt att andas in, farligare eftersom det lättare når ända ut i lungornas yttersta förgreningar. Finfördelat vatten är inte särskilt farligt att andas in, medan t.ex. lacknafta är det. Oavsett lösningsmedel är det färgdamm som uppstår också alltid olämpligt att andas in.

3. Gravitationsmatning ger enklare rengöring, säkrare matning och fungerar även med mycket små färgmämgder; sugkopp kan vara praktiskt om man vill använda stora mängder färg eller mycket snabbt kunna växla färg, och ger dessutom bättre sikt över AB:n, men är sämre på de punkter som är gravitationsmatningens styrkor.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Hayabusa]
4/11/16, 10:19 PM
#24

#22 Mina tankar & svar:

1: O.3 känns som en bra allround storlek, men i ärlighetens namn tycker jag att det är flera aspekter som påverkar. Det går att göra riktigt tunna & fina linjer med en "stor" setup.  Övning ger färdighet, så även med airbrushing.

2: I stora drag finns det 3 olika färgtyper där 2 av dem är förtunnade i lösningsmedel som "inte är vatten". Det kan vara t ex cellulosaförtunning, lacknafta eller liknande kemikalier. Olika färgtyper har olika egenskaper. Den stora fördelen med vattenlösliga färger är avsaknad av "stygga ångor" och smidigare rengöring = blås igenom rikliga mängder vatten = hyfsat rent.

3: Ja, vad är bäst? Skulle nog påstå att överliggande kopp är det mest förekommande valet. Själv har jag båda varianterna och tycker att det finns fördelar med båda. Skillnaden är inte enorm, om du frågar mig, men det handlar säkert mycket om smak & tycke.

Som jag skrev i 1: så anser jag att övning är en avgörande faktor. Öva, öva och öva…prova olika lufttryck, olika tunn färg, olika avstånd mellan nål och yta.  Som sagt - övning ger färdighet.

Slutligen vill jag poängtera att detta är mina synpunkter och ingen sanning huggen i sten. Andra har säkert andra erfarenheter eller syn på airbrushing.

bommen99
4/13/16, 12:10 PM
#25

OK, tack för info. Har nu själv insett vikten av en bra kompressor, den jag har är inte bra. Vad sägs om denna och är kapacitet/värdena ok?

http://www.energishop.se/product/2-cylindrig-kompressor-med-lufttank-och-2-stegbrytare-es196

//håkan

Banjoman
4/13/16, 12:50 PM
#26

#25 Några av de tekniska data som anges skulle jag nog ta med en nypa salt.

Jag tvivlar på att en oljefri kompressor till det priset går så tyst som 45 eller ens 49 dB (liksom det faktum att de listar två olika dB-värden inte ger ett helt tillförlitligt intryck vad gäller den tekniska specifikationen); normalt sett brukar oljefria kompressorer listas med nominella dB-värden kring 60 dB, och i verkligheten låta ytterligare lite mer -- hörbart mer än ett kylskåp men inte lika mycket som en vanlig dammsugare. uruvida detta är ett problem kan bara du svara på, som vet hur lyhörd din arbetsplats är, och hur lättstörda de är som befinner sig inom potentiellt hörhåll.

Jag ställer mig också lätt tveksam till det utlovade luftflödet på 30 à 35 liter i minuten, men det spelar mindre roll; även något modestare värden räcker mer än väl för vanligt AB-arbete upp till i alla fall 0,4 mm nål/munstycke. Däremot tror jag vad jag vill om spec:ens påstående att kompressorn skulle räcka upp till 1,0 mm nål; sådant brukar kräva kraftigare doningar än vad det här ser ut att vara. 

Max 4 bars arbetstryck (med inkopplad autostoppfunktion) är även det mer än tillräckligt för AB-bruk; de flesta förekommande modellfärger brukar (beroende på färg, utspädning och önskad effekt) låta sig blåsas nå'nstans mellan 0,8 och 2,2 bar; själv kör jag oftast kring 1,5 bar.

Tre liters tank är fullt tillräckligt för vanligt AB-arbete; tänker du dig att du skall måla stora ytor (t.ex. Titanics skrov) lär du dock få räkna med att jobba i omgångar, annars kan det hända att kompressorn behöver gå mer eller mindre konstant för att hålla tanken fylld, och en oljefri maskin blir i så fall lätt varmare än vad den mår bra av. Detta är dock inget man inte kan hantera genom att planera sitt arbete, och låta färguppbyggnaden få ta så många tunna skikt och så lång tid som krävs.

Sammanfattningsvis: ja, så vitt jag kan bedöma saken utifrån den information som ges på sidan du länkar till bör kompressorn i fråga vara fullt tillräcklig för att driva en Neo by Iwata-spruta.

I övrigt är det svårt att ha åsikter, eftersom det nte framgår under vilket märkesnamn kompressorn säljs, och inte heller vem som tillverkat den var (väldigt många kompressorer av nominellt lika fabrikat tillverkas av ett fåtal firmor).

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
4/13/16, 2:01 PM
#27

#26. Mycket värdefull info. Har i dag kollat utbudet på nätet och precis som du anger, massa produkter/märken som man kan anta kommer från samma fabrik. En del lackade grå, vissa i andra kulören, men de ser frapperande lika ut.

db förresten, måste man inte lägga till vilket filter som använts, t.ex. db a?.

Betr värmen, jodå, den jag har blir väldans varm, för att inte säga het. Den går ju hela tiden när man sprutar och med den värme vi har här blir ju inte detta problem mindre så att säga.😭

Kanske blir det detta köp (värdena verkar ju räcka till) dock via Ali exp eller annan. Någon hundralapp dyrare men man skall ju ha hit den också.

Är priset acceptabelt förresten?

Jag har visserligen en "pumpa däck" kompressor med 10 L tank, mer hur får man tag på adaptrar mellan ex Cein och AB?

OK tack igen för bra info, jag suger på detta ett tag så får vi se

//håkan

Annons:
Banjoman
4/13/16, 2:42 PM
#28

#27 Så vitt jag kan bedöma ligger det begärda priset inom normalspannet för jämförbara apparater.

Eftersom jag aldrig själv har anpassat en verkstads/garage/byggkompressor till AB-drift så vet jag inte på rak arm vad som är normal standardstorlek på luftutgången på en sådan, men det skulle storligen förvåna mig om det vore någon större svårighet att hitta de prylar som krävs, och det finns säkert folk här på forumet som kan ge tips på vad som behövs och var man köpa det.

Enkelt uttryckt behövs en 1/4" utgång till vilken AB-slangen kan kopplas, liksom en tryckregulator (om du inte redan har en sådan på maskinen) och ett vattenfilter. Det sistnämnda kan antingen vara sammanbyggt med tryckregulatorn, och sitta på  kompressorn (se https://airbrushes.com/product_info.php?cPath=400_403_2_157&products_id=1212 för ett typexempel -- jag vet inte om just denna skulle passa för dina behov) eller sättas mellan slangen och luftventilen på AB:n (se t.ex. https://airbrushes.com/index.php?cPath=400_14_412_415).

Ett vattenfilter är absolut nödvändigt, eftersom du annars riskerar att få kondenserad (och måttligt ren) fukt från tryckluften blandad i färgen med ty åtföljande måttligt målningsresultat.

Om, och jag säger OM, ljudnivån på en verkstadskompressor inte är ett problem är en sådan utan tvekan ett billigt och bra sätt att få all tryckluft man behöver för att köra en AB, och mycket, mycket mer därtill. Med en sådan kompressor kan man också driva sprutpistoler, tryckluftsverktyg och pumpa däck med mycket mera matnyttigt, så en sådan är bertydligt mer allround. Och betydligt bullrigare.

Själv bor jag iyhörd lägenhet, så för mig finns inget alternativ till en oljesmord, kylskåpstyst kompressor. Det kan likaledes vara så att man, även om man kan tillåta sig att föra oväsen, bara tycker att det blir för jobbigt med en massa buller i ens byggmiljö, och därför hellre betalar ör något tystare.

Som petzon sagt i en tidigare tråd i ämnet finns också varianten han kör med, nämligen att på en bullermässigt acceptabel tidpunkt på dygnet fylla 50-literstanken i verkstadskompressorn han äger, sedan stänga av kompressorn och köra på tankluften så länge den räcker. Detta tillvägagångssätt fungerar nog mindre väl med en såpass liten tank som 10 liter, men det kan som sagt tåla att funderas på.

Det är bara du som kan avgöra vilka parametrar som är viktiga respektive avgörande för din del, och hur pris, prestanda och egenskaper skall vägas mot varandra, men förhoppningsvis har detta givit dig lite hjälp att göra de överväganden som behövs.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
5/4/16, 2:53 PM
#29

Har läst o begrundat all info som rör färg till AB. Mycket lutar åt vallejo för min del. Om jag inte missuppfattat så är vallejo en vattenbaserad akrylfärg och min fundering blir i så fall, varför krävs det speciella rengöringsvätskor, borde inte vatten duga?

Vad är skillnaden mellan vallejo air och vallejo model?

//håkan

mangemani4
5/4/16, 3:15 PM
#30

jag personligen har bara haft dåliga erfarenheter utav AB, men då har jag suttit med en AB från biltema vilket inte är utav den bästa kvaliten och är klurig att få ren. vad jag har fått lära mig att är det något man ska lägga fokus och pengar på, så är det själva sprutan. ju bättre spruta du har, desto lättare blir det att rengöra, kompressorn spelar mindre roll vilken du har, det är sprutan som är A och O. det är vad jag har fått lära mig iaf.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

bommen99
5/4/16, 3:34 PM
#31

#30. Jag har ju knappt börjat med AB, så det finns ju massor av "hinder" i vägen.

Jag köpte en kompressor inkl 3 sprutor. Inget bra köp direkt men då priset var under tusen -lappen borde man inte förvänta sig ngt annat.

Nuvarande spruta/kompressor kostar över det tre-dubbla, så hoppet finns. Tänkte lära mig AB för mindre detaljer.  Mina byggen är sällan under 1 meter, så skrov o större ytor blir spray så länge. 

Jag fuskade för "100 år sedan" med bil-lack och visst, sprutan är A och O där, så du har nog rätt, fast om man nu köper en spruta för 5000 sek, blir man inte proffs, men man vet i alla fall att felen inte beror på utr. 😉

//håkan

[Hayabusa]
5/4/16, 3:36 PM
#32

#29 När vattenlöslig färg väl torkat så är den inte vattenlöslig längre. Med andra ord - vill du få bort torkade färgrester i din AB så krävs något mer än vatten. T-röd funkar bra som rengöringsmedel till väldigt mycket (Vallejo).

#30 Det finns nog lika många åsikter i ämnet som det finns modellbyggare :) Mitt personliga råd är att lägga pengarna på en bra kompressor, men var & en gör som de själv vill.

bommen99
5/4/16, 4:11 PM
#33

Jo, åsikter finns det många, vilket är positivt. Jag garderade mig o köpte en bra kompressor o bra sprutor för ca 4500 SEK.

T-röd vete tusan om det finns här, men väldans "skarp" thinner. Har dock hittat en butik som säljer lite Tamaiya saker, bl.a. olika thinner. Problemet är att jag inte vet ngt om de olika sorterna. Fråga expedit? ha ha de vet i princip noll.

Nåja, allt skall nog lösa sig, jag kommer att best färger o lösningsmedel under min sem i Sverige Juli-sept.

//håkan

Anmark
5/4/16, 5:12 PM
#34

Kan du få tag på 99% isopropanol eller det som kallas rubbing alchol på engelska så funkar det på tamiyas färg åtminstone. Spolarvätska ska funka också.

Annons:
bommen99
5/4/16, 5:47 PM
#35

# 34. tack för tipset, men att begära isopropanol  här är nog inte det enklaste.  Rubbing alchol kanske finns (i ngn variant) Spolarvätska används icke här och torde vara svår/omöjligt att uppbringa., men tror att jag kan få tag på liknande produkter. 

Jag  provar mig fram, soch om nybliven pensionär har jag inte så mkt annat att pyssla med. Skall nog lösa sig tror jag (men en hel del söl o slask lär det bli) 🤔

tack för bra tips i alla fall

//håkan

[Jarl]
5/5/16, 10:54 AM
#36

Jag änväder Vallejo och acryll Deco dem har en stor flaska och det finns ganska många färger jag brukar mest blanda till färger. Så Deco är best och jag rengör med vatten ibland T röd

denstore
5/5/16, 11:10 AM
#37

I Thailand borde väl Gunzes sortiment finnas att få tag i? Såväl Tamiyas som Gunzes färg går att lösa med det mesta so är starkt. Man kan t.ex. förtunna Tamiya med vatten (sådär), alkohol (helt OK), deras egen alkoholbaserade förtunning, och deras lackförtunnare, som väl är någon slags cellulosaförtunning. Cellulosaförtunning är dessutom bra för rengöring, men man ska tänka på att den är rätt onyttig.

bommen99
5/5/16, 4:55 PM
#38

#36. Skall kolla efter Deco då jag kommer till Sverige, vart finns den?

#37. Har inte sett Gunzes här men Tamiya finns. I övrigt finns det mycket färg, men inga kända. Nu anv jag ST Acrylic professional artist som är vattenlöslig. Inte helnöjd med den. Mr Color finns det också. Det största problemet är att man inte kan rådfråga i butikerna, antingen kan dom ingen engelska eller så har dom inte en susning om vad dom säljer, oftast båda alternativen…..

Lutar dock att jag handlar ett lager Vallejo i Sverige

//håkan

[Jarl]
5/5/16, 5:14 PM
#39

38#Deco vet jag inte vart det finns kanske i väll sorterade färg handel dem brukar ha det bland almoge färg och humbrol. Det är 50ml i dem så de räcker länge. Men nackdelen är att de har få kulörer. Annars är dem precis som vallejo

denstore
5/6/16, 12:26 AM
#40

#38 Mr Color är nog Gunzes lösningsmedelsbaserade färger. De kallar den själv Solvent based acrylic. Gunze har också en vattenbaserad akryl, som är populär. Om de kan ta hem Mr Color, så borde de kunna ta hem de andra också.

Upp till toppen
Annons: