RC - radiostyrt

Pråm-/bogserbåt-bygge

2015-11-20 00:08 #0 av: pmt

Skulle behöva lite hjälp med ett bygge. Tanken är att bygga en långsamgående båt men har ingen aning om vilka delar som är lämpliga till bygget. Skrov har jag inte valt ännu. Frågan är hur jag räknar ut vilken motor som passar och hur vet jag vilken propeller jag ska ha? Förstår att det är tunn info, men jag måste börja någonstans.

Anmäl
2015-11-20 00:37 #1 av: Dioramabyggare

#0: kanske det finns någon modellbåtklubb på eller nära orten du bor i? Där bör du kunna få många tips på både lämplig skrovmodell och vad för motor-/propellerkombination som passar ditt projekt.

Lycka till så mycket!

Anmäl
2015-11-20 10:01 #2 av: Banjoman

Välkommen till båtbyggarhörnan här på forumet! Glad

Lite fler uppgifter om vad du tänkt dig skulle vara bra för att kunna komma med i alla fall tips i rätt riktning ... Ungefär stor hade du till exempel tänkt dig båten?

Om du planerar ett scratchbygge finns det många bra ritningar att köpa från t.ex. The Model Dockyard (det mesta går att hitta även på annat håll, men de har ett av de mer fullständiga sortimenten.

Om du tänker dig att köpa ett färdigt glasfiberskrov och sedan scratchbygga resten finns det mycket fina skrov att få från bland annat http://www.kingstonmouldings.com/home.htm och Steinhagen Modelltechnik.

Är du ute efter en färdig byggsats finns det mycket att välja på hos inte minst Cornwall Model Boats och Modelskibet som bägge är mycket bra nätbutiker. Bland andra byggsatstillverkare som har pråmar och/eller bogserbåtar i sortimentet, men bara säljer direkt till kund, finns bland annat Mountfleet Models, Model Slipway och Tony Green Steam Models (som tagit över det mesta av verksamheten från gamla Metcalf Mouldings).

Vad gäller motor och annat elektriskt/elektroniskt innanmäte samt hur detta bör dimensioneras kan jag varmt rekommendera ett par timmars läsning på Action Electronics webbplats! Där finns nämligen en stor mängd ritningar på förslag till lösningar (titta under Diagrams and articles), givetvis med utgångspunkt i deras produkter, men icke desto mindre mycket lärorikt att studera. Vill man sedan använda deras prylar saluföres de (samt mycket annat användbart) av The Component Shop.

Du bör defintivt också läsa en mycket intressant artikel i brittiska tidskriften Model Boats som heter But I don't Understand Electronics, skriven av Action Electronics-grundaren Dave Milbourn.

För långsamgående deplacementsskrov finns i princip två (nå, tre) möjligheter: antingen en nedväxlad, högvarvigare motor (nedväxlingen kan göras antingen med en växellåda monterad mellan motorn och propelleraxeln eller med hjäp av en kuggrem) eller en lågvarvigare direktverkande motor med relativt stort vridmoment.

Vilket man föredrar är i mångt och mycket en smaksak. Särskilt växellådemotorer kan upplevas som skramliga, och är ofta ganska dyra. personligen föredrar jag en lågvarvig direktverkande motor. Med lågvarvig menas i det här sammanhanget en elmotor som har ett specificerat tomgångsvarvtal på nå'nstans mellan +/- 3.000 och 6.000 varv i minuten.  Är motorn spec:ad för märkbart högre varv än så kommer den förmodligen behöva växlas ned.

En direktverkande motor bör, skulle jag säga, ha fem poler snarare än tre för att få tillräckligt vridmoment och orka dra runt en relativt stor skalapropeller utan att motorn går varm eller strömförbrukningen rusar iväg.

En av de största tillverkarna av propellrar för skalamodeller är nederländska Raboesch -- deras (lödda) mässingspropellrar hittar man i stort sett överallt, inklusive de nätbutiker jag länkat till ovan, och jag skulle säga att de är såväl högst användbara som prisvärda! De förmodligen allra bästa (men betydligt dyrare) skalapropellrar som jag känner till är dock de, gjutna i brons, som tillverkas av The Prop Shop.

Vad propellerstorlek beträffar skulle jag säga att man för det slags båt du talar om allra först bör kolla vad som blir något så när skalenligt, och sedan välja en motor som passar till propellern snarare än tvärtom. Det är dock mycket svårt att prata mer i detalj om'at utan att veta mer exakt vad det är du tänker bygga, så jag skulle föreslå att du lägger den tid som behövs på att surfa runt och läsa in dig ordentligt på ovanstående, drägla över diverse båtar, och så återkommer du när du har en lite tydligare uppfattning om ii vilken riktning dina tankar går ...

Lycka till och mycket läs- och surfnöje!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2015-11-20 10:09 #3 av: pmt

Vilket gensvar!
Tack så jättemycket för alla tips och länkar, ska suga i mig länkarna och gå igenom allt.

Anmäl
2015-11-20 10:51 #4 av: Banjoman

Väl bekomme -- båtmodellbygge måste uppmuntras, ju! NördCool

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2015-11-20 13:39 #5 av: Inghans42

Ett tips bor du i skåne har vi en klubb i malmö som bygger modellbåtar skala kolla vår hemsida  www.mmbk.se där finns under rubriken båtar även en hel del bogser båtar vi har mycket kunskap om båt bygge som banjoman skrev har vi inte så många affärer som säljer.. i stockholm har du eskader  hobby   önskar dig lycka till

Anmäl
2015-11-20 14:20 #6 av: Skalski

Jag vill också önska dig varmt välkommen genom att tipsa om Stockholmsskalabåtklubb  som jag själv är medlem i. Även där hittar du en hel del matnyttigt på forumet.

En sida jag handlar ofta ifrån är http://www.cornwallmodelboats.co.uk/ Skrattar

Anmäl
2015-11-24 17:57 #7 av: pmt

Tack återigen allihopa.

Jag har nu läst på en hel del sen jag fick länktips och har gjort lite beställningar.

Valet föll på Aeronaut Ramborator som första båt, en Graupner 600-motor och ett borstat fartreglage.

Har några frågor som poppat upp allt efter resans gång.

* Vilket lim ska jag använda för att montera ihop Ramboratorn?

*Naturligtvis måste man måla farkosten med, men hur och med vad?

*Dimensionen på propellern ska vara 30-40mm om jag förstått det rätt men hur vet jag vilken stigning/pitch jag ska ha?

/Peter

Anmäl
2015-11-24 18:19 #8 av: Banjoman

#7 Det där tycker jag ser ut som ett perfekt val om detta är ditt första båtbygge: inte för stor, inte alltför komplicerade former och lagom detaljerad semi-skala – klockrent för att skaffa sig erfarenhet med en hanterlig arbetsinsats och komma underfund med om man gillar hobbyn! Tummen upp

Vad gäller lim: trä mot trä limmas allra bäst med s.k. Aliphatic Resin, som är en variant på trälim med bättre vattentålighet än vanligt vitlim. Deluxe Materials gör ett väldigt trevligt sådant, men det finns andra fabrikat också. Titebond II är poppis hos många. Det är också möjligt att använda vanligt PVA-lim (vitlim) för utomhusbruk, men det förutsätter att ytskiktet är helt tätt, eftersom även det bästa vitlim bara är vattentåligt, inte vattenfast.

Vad gäller färg är första motfrågan med vilken teknik du tänker applicera färgen? Pensel, sprejburk eller airbrush?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2015-11-24 18:39 #9 av: Skalski

Vad kul att du valde en springer Tug Skrattar... råkar vara vår "klubbåt" även fast inte så många har sina klara än Förlägen

Här är en länk till klubbens bygglogg... inte så överdrivet mycket inlagt men ett och annat tips finns där Skämtar

Anmäl
2015-11-24 20:40 #10 av: pmt

Kul att höra att man gjort ett vettigt val.
Då ska jag inhandla lite lim med efter tipsen.
Jag antar att det blir med en sprayfärg som bästa alternativ, någon airbrush har jag inte.
Något speciellt märke/modell på färgen att rekommendera, antar att jag måste klarlacka med efter det?

Bra byggtråd där med Ramborator, den ska jag hålla koll på med.

Anmäl
2015-11-24 22:07 #11 av: petzon

Glöm inte bort att köpa snabblim också, man behöver ofta limma olika material mot varandra och i många fall är det svårt att hålla fast delarna i läge tills ett lim härdar då är snabblimemt kanon. Grön Zap (mediumviskositet) är det jag använder mest, men även rosa (lättflytande) och gul (trögflytnade) finns i limhyllan. Epoxy är också bra att ha hemma  starkare än snabblim men torkar långsammmare, finns flera varianter 5 och 20 minuter liksom 24 timmar. Ju långsammare desto starkare. Går åt flera sorters lim för att man inte skall hamna i klistretSkämtar

Anmäl
2015-11-24 22:22 #12 av: Banjoman

#11 Instämmer helt med vad petzon säger om övriga sorters lim man behöver för ett båtbygge! CA (dvs. cyanoakrylat, s.k. superlim eller snabblim) är perfekt för att limma detaljer mor varandra och mot skrovet, medan epoxy är det rätta när man behöver en ännu starkare fog, ett lim som fyller ut en hålighet (t.ex. för att säkra propellraxeln på plats) och/eller har behov av mer tid för att justera saker och ting på plats än vad man får med CA-lim.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2015-11-27 21:53 #13 av: pmt

Allt inhandlat förutom epoxy, får komplettera med det imorgon.
Byggsatser kom idag så jag håller på för fullt med byggandet här, tjejen är ju lagom glad när jag lade beslag på köksbordet och det är tomt i soffan 😉

Hur gör ni när ni "tätar" insidan av bygget?
Antar att det inte är vitlim utan epoxy kanske?

Anmäl
2015-11-28 07:33 #14 av: Banjoman

#13 En variant för att täta, i alla fall när skrovet är byggd av relativt stora plywoodytor, och skarvarna dem emella alltså är få, är förvisso att lägga en sträng av t.ex. epoxy på insidan av varje skarv. En annan variant är att använda en s.k. Finishing Resin, dvs. en lamineringsepoxy som är mer lättflytande än epoxylim, och som bildar en slät yta. Zap Glues gör en som är både lättanvänd och bra (titta längst ner på webbsidan). Tänk i så fall på att du bara kan göra en ledd i taget – epoxyn är så lättflytande att den annars kommer rinna av sidorna och samlas i botten om du försäker göra hela skrovskålen på en gång ... Förskräckt

Annars kan man också lägga ett glasfiberskikt, antingen invändigt eller utvändigt, till vilket man också använder en lamineringsepoxy. Ett alternativ till glasfiberväv, åtminstone för vissa skrovformer , kan också vara en vanlig nylonstrumpa! Se t.ex. Skalskis bygge av Aurora Borealis (högre upp i den tråden finns för övrigt också en intressant diskussion om hur man tätar skrov) ...

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2015-11-29 21:42 #15 av: pmt

Tackar Banjoman.
Skulle det inte funka att köra en vit grundfärg på spray och sedan ett par varv med fernissa och slipa emellan?

Anmäl
2015-11-30 09:44 #16 av: Banjoman

#15 Jodå, visst man kan man täta ett skrov med enbart färg/fernissa. Alla skarvar i skrovytan behöver då vara ordentligt limmade, och färgen tjänar enbart till att skapa ett vattentätt skikt utanpå skrovet. Jag har byggt skrov på det viset som har varit helt tillfyllest vattentäta.

Det som är risken med att bara måla är att trä ju är ett levande material, i den bemärkelsen att det rör sig (sväller respektive krymper) i förhållande till luftfuktigheten. Plywood är mndre känsligt på den punkten än massivträ, eftersom de limmade skikten har ådringen på olika håll, men vill det sig illa kan ett träskrov, oavsett vad det är nyggt av, med tiden och om träet torkar tillräckligt mycket krympa såpass att sprickor uppstår, t.ex. i limfogarna.

Ett ytskikt av glasfiber har därvidlag fördelen att detta skikt samtidigt både hjälper till att hålla ihop skrovet samtidigt som det är såpass flexibelt att det förblir intakt även om träet rör sig.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2015-11-30 22:53 #17 av: pmt

Det fungerar iallafall det var gott att höra.
Alltid kul och nyttigt med förklaringar så att man förstår poängen med sakeroch ting.

Jag ska prova att grunda och fernissa denna vändan och se hur det blir.

En tanke jag hade var istället för att använda en nylonstrumpor så kanske det fungerat med disktrasa, en sån tunn med massvis av hål i, vad tror ni om det?

Anmäl
2015-12-05 22:07 #18 av: pmt

Skutan är nu klar och redo att sjösättas så fort dom hårda vindarna lagt sig, tackar alla som engagerat sig i frågorna så länge.
Ska se om man kan få upp en bild med så småningom.

Anmäl
2015-12-13 15:00 #19 av: pmt

Tyvärr blev det ingen bild idag då det blev lite tigth om tid, upptäckte ett problem dock.
Motorn vibrerar väldigt mycket och jag kom fram till att det är motor/axelkoppling en som är för stor.

Motor: 3.17mm
Koppling till motor: 3.22mm
Axel: 4mm
Koppling till axel: 4.15mm

Därav "vobblar" hela motorn.
Kan man lösa det på något sätt eller det är en ny koppling som gäller?

Anmäl
2015-12-14 11:35 #20 av: Banjoman

#19 En väl passande koppling mellan motor och propelleraxel är defintivt att rekommendera! Vad är det för koppling du har skaffat?

För min del är jag, åtminstone i den här sortens lågvarviga sammanhang, förtjust i den här sortens universalkoppling. Som synes i detta gamla inlägg består den av en länkad mittendel (svart eller röd spelar mig veterligen ingen roll) samt två insatskopplingar som fästs i respektive axel. Det fiffiga är att instskopplingarna köpes lösa, och att man därför kan skaffa dem som passar till just de axeländar man har. Det går också att byta ut enbart en instaskoppling om man vill flytta hela kopplingen till en ny modell, med annan diameter på någon av axlarna.

Om du mäter motoraxeln till 3,17 mm är den i själva verket 1/8 tum (=3,175 mm), och en insatskoppling på 3,2 mm kommer passa perfekt (en diff på 0,025 mm får anses helt acceptel); i propelleraxeländan blir det sedan bra med en 4 mm insatskoppling.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2015-12-14 19:12 #21 av: pmt

Tackar Banjoman, ska beställa ett ex av universalkopplingen med och prova och kör på 3.2 till 4mm.

Kopplingen jag har nu är den jag fick till i Ramborator-kittet, den glappar alldeles för mycket, står att det är en 3.2 till 4mm, kanske ett tillverkningsfel...

Anmäl
2015-12-14 19:30 #22 av: Banjoman

#21 Väl bekomme! Det beror naturligtvis på, men generellt kan det finnas skäl att alltid titta lite extra noga på drivlinedelar som följer med i byggsatser ... om det är en välrenommerad tillverkare brukar det inte vara skräp, men ofta nog är det fråga om relativt billiga varianter på t.ex. propelleraxel, allt förstås i syfte att få byggsatsen att se så fullspec:ad ut som möjligt utan att priset skenar i väg.

Jag använde en universalkoppling 3,2 till 4 mm till mitt Eilean Mòr-bygge, och har inte haft några problem med spel i kopplingarna; de sluter an tätt nog mot respektive axel, och de bägge stoppskruvarna har hittills hållit dem utan problem.

Du får gärna lägga upp lite bilder på såväl ditt bygge som på den felande länken! Nörd

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2015-12-14 19:37 #23 av: Banjoman

En sak till, bara: om du redan har satt samman det hela, kolla att du får plats med en  universalkoppling på längden! Annars kan det vara läga att kolla in vad som finns av andra kopplingar hos t.ex. CMB ... Funderar

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2015-12-25 21:36 #24 av: pmt

Ok, ja tyvärr är allt redan ihopsatt och vibrationerna minskade med den nya kopplingen men kom nu fram till att felet både låg i kopplingen och motoraxeln (eftersom jag kört med det som den varit) ,axeln verkar inte vara hundra rak numer så jag får väl beställa en ny motor, antar att axeln inte är värd att byta?
Eller är det kanske lagren som fått sig en kyss?
(Graupner Speed 600)
Skall posta en bild på det snarast.

Anmäl
2015-12-25 21:41 #25 av: Banjoman

Låter sig märkligt att en kort motoraxel i stål, 3,2 mm tjock, skulle deformeras så lätt – har du kollat att det inte "bara" är så att du råkat montera motorn lite småsnett i förhållande till propelleraxeln?

Och nej: har motoraxeln de facto blivit deformerad eller motorn annars är kajko är det, skull jag säga, näppeligen lönt att försöka fixa den med tanke på att en ny kostar sisådär 150 spänn ...

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.