Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 3115 ggr
SwedBear
2015-11-07 21:39

GB98: Hawker Hurricane Mk.1 + RAF Recovery Set

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så var det dags för mitt sista bygge i Airfix-gruppbygget [GB #98 -- del 1del 2//ElLobo]. Även denna gång blir det ett litet diorama.

Idéen bakom dioramat dök upp när jag såg att Airfix även säljer ett RAF Recovery Set, d v s lastbilar som kunde lyfta upp och köra bort krashade flygplan. Så min tanke var att göra ett diorama där en Hurricane efter strid försökt landa men av någon anledning knäckt landningsställen och glidit av startbana ut i gräset och leran. 

I dioramat kommer de hålla på fästa kablarna runt planet för att lyfta det på lastbilen .

Letade lite efter foton på krashade Hurricanes och Spitfires för att få en känsla på hur det kunde se ut.

Annons:
SwedBear
2015-11-07 21:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det är alltså dessa två byggsatser som ska användas. RAf Recovery är visserligen 1:76 men det ska funka även för 1:72-planet.

Har för övrigt ännu inte bestämt om vingarna ska sågas av eller om det "ännu inte är gjort" i dioramat.

SwedBear
2015-11-07 21:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hurricane-modellen är helt ok. Fina detaljer. Inte så stökig cockpit men helt ok för denna skala. Jag kommer ha huven öppen så man kommer se in en del.

SwedBear
2015-11-07 21:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här har jag börjat på hytten för en av lastbilarna. Plasten är väldigt mjuk men annars ok. Det finns en del detaljer på lastbilen, t ex på undersidan, som man aldrig ser. Det som kommer bli kul är att vädra dessa lite.

felle-j
2015-11-07 22:21
#4

Detta bygge ska jag följa!

[Roftic]
2015-11-08 11:06
#5

Det här ska bli kul att följa!

DIOWORK
2015-11-08 15:02
#6

Härligt scenario, helt i min smak:) följer med spänning!

Annons:
SwedBear
2015-11-21 10:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Arbetet har gått sakta fram. Det är lite pilligt. Naturligtvis så lyckades jag med konststycket att tappa bort två hjul :(. Så vad gör man? Jo man går och köper en till sats bara för att få tag i hjulen. Fördelen är att jag nu har reservdelar för allt som man kan tappa bort. 

På bilden är det en del målat men fortfarande mkt kvar. Och naturligtvisd inget vädrat än. Jag tänkte börja bygga kranen igår men insåg jag behöver en lina. Frågan är om en svart sytråd är "korrekt" nog. Ska se om jag har någon info på nätet om vad för lina som används.

[Roftic]
2015-11-21 13:31
#8

Snyggt!

SwedBear
2015-11-22 10:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Medan jag funderar på hur själva krashen ska se ut, ska t ex landningsställen vara avslitna eller ska planet ha kvar dem men stå med nosen ner mot marken - jag har sett bilder på båda, så fortsätter jag peta lite och måla lite. 

Jag gillar den svartvita målningen under så jag skulle vilja att den syns lite så just nu lutar jag åt ett haveri där man kan se lite av undersidan.

Jag har nyligen köpt mig ett Testor Aztek airbrush set som bland annat kommer med en A480 (det här). Jag har sen tidigare nårgra Harder&Steenbeck och även en dyrare Iwata-spruta och de är självklart mkt bra men jag tycker det tar sådan tid att göra ren dem när jag sprutar mycket. Jag såg en recension för Aztek-airbrushen och blev nyfiken då den använder ett helt annat system där skruvar fast en liten "patron" som innehåller nålen i sprutan. Så när man sprutar och ska byta så skruvar man bort patronen, sköljer snabbt igenom lite och sätter fast en ny patron med en annan nål och vips är man klar. Att rengöra "patronerna" är också enkelt. 

Jag testade systemet ordentligt igår. Först sprutade jag på vallejos nya metallfärg (Satin Aluminium), lät det torka cirka 20 minuter, maskerade lätt, bytte nål och sprutade på vitt, skäljde den första nål-patronen och sprutade på svart. Tycker det gick väldigt smidigt. Det enda jag nu måste komma ihåg är vilka nål-patroner som är för akrylfärger och vilka som är för annat …

Proosen
2015-11-22 12:48
#10

Gillade min Aztek också tills den kärvade ihop pga. att färg läcker bakåt in i kroppen. Det saknas en packning där på min, förhoppningsvis finns det en sådan på de här nyare varianterna.

Kör med en Infinity från H&S numera, visst lite krångligare att hålla ren men jämfört med att sprätta itu Azteken så är det en barnlek.

Kul dio du håller på med, blev ju lite nostalgitripp då man byggt de här små fordonen som liten parvel på 70-talet.

Ska bli skoj att se det växa fram.

/Niclas

SwedBear
2015-11-22 19:01
#11

Jo, jag har som sagt två infinity från H&S också, en med 4 mm nål och en med 2 mm nål + en Iwata. Och de används oftast men än så länge har Azteken fungerat över all förväntan. Vet inte om de gjort något för att minska risken för att den ska kärva. Jag låter förövrigt sprutan ligga i lite rengörningsvätska ett tag efter slutet på dagen och sen i vatten i ett ultraljudsbad för att försöka skaka loss eventuella rester på den. De varnar för att hålla på peta runt med en bomullspinne el. dylikt inuti den just för att inte trycka in färg där man inte kommer åt att rengöra. 

Jag tror de där fordonen fortfarande är samma som de du byggde :). Tror inte de har fått någon ny gjutning (men kan ha fel). De är ju desssutom egentligen fel skala, dock nära nog för att duga.

SwedBear
2015-12-06 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Bygget rör sig långsamt fram. Nytt jobb plus krävande chef gör att det blir för lite tid över. Men det ska bli klart innan 15 december.

Jag har målat planet. Och blivit mkt förvirrad. För färgerna är off mot byggbeskrivningen. Beskrivningen säger Dark Earth och Dark green. Kollade i min Vallejo pamflet som har info om alla färger för britterna under WWIi och det ser ut att stämma för denna tidens plan. Använde därför de färger som rekommenderas där (d v s Dark Earth och Dark Green) och i bilden ovan ser ni resultatet och i nästa bild hur Airfix tycker färgerna ska vara.

SwedBear
2015-12-06 20:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Om jag dock kollar i mina program som försöker matcha olika företags färger med varandra så ser jag att de också tycker färgerna ska vara mörkare, särskilt den bruna, så det känns som Airfix visar fel färg i sina beskrivningar. Det ser mer ut som den ljusare brun man har i öknen.

Jaja, lite sista tillfixning och vädring och sen ska dioramat göras färdigt.

Annons:
[Hayabusa]
2015-12-06 20:55
#14

Tror inte att du ska hänga upp dig allt för mycket på hur kulören tar sig ut på det tryckta pappret.

SwedBear
2015-12-15 20:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Dekaler påsatta. Ska vädras lite bara.

SwedBear
2015-12-15 20:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag har gjutit gips som underlag till jord och gräs. Tyvärr hade jag ingen större bas hemma så det blir ett litet diorama.  Med tanke på hur ont jag har om utrymme så är det nog bäst ändå.

SwedBear
2015-12-15 20:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

I stort sett klar. Lite småsaker kvar som ska fixas under kvällen så kommer det bättre foton i morgon.

SwedBear
2015-12-16 00:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Vad är oddsen att båda mina systemkameror har slut på batteri :). Visar hur ofta man fotar nu för tiden.  Fick bli kort med mobilen ändå.

SwedBear
2015-12-16 00:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Och en sista

wooderson
2015-12-16 11:56
#20

mycket snyggt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
DIOWORK
2015-12-16 18:16
#21

Det blev ju fin fint:)

Roca
2015-12-17 01:01
#22

Väldigt snyggt!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: