Annons:
Etikettpågående-projekt
Läst 2685 ggr
Vargaas
10/28/15, 8:43 PM

Revell F-15E Strike Eagle

Efter att ett diorama till min CV9040 mötte en stor död i ett golv bestämde jag mig för att bygga ett flygplan.

Ville mest experimentera med att använda akrylfärg. Närmare bestämt Vallejo Model Color.

Upplevde några problem dock:
1. Färgen var väldigt skör. minsta lilla så fick man en repa ner till min primer. Trots många tunna lager, och en grundning av Tamiya Gray Spray Primer.
2. När jag applicerat min Wash och sedan skulle torka bort överflödet lyfte jag färgen på flera ställen.
Tips tas gärna emot på vad som förorsakar detta? Varför är färgen så skör?Varför lyfter den? Kan det vara fettfläckar under tro?

Iallafall, nog med prat och över till lite bilder på vad som hänt.
Bilder på Imgur för de som föredrar det: http://imgur.com/a/1Gk0W
Cockpit klar, resultatet blev bra men kunde blivit bättre om jag inte råkat spilla en halv flaska Tamiya Extra Thin Cement över hela främre baljan / instrumentpanelen.

Annons:
Vargaas
10/28/15, 8:45 PM
#1

Undersida av flygkroppen, Dekaler har hunnits sättas på också.

Vargaas
10/28/15, 8:46 PM
#2

Ovansida på flygkroppen. Inga dekaler än.

Penselmålade allting, förvånad över finishen faktiskt.

Vargaas
10/28/15, 8:47 PM
#3

Kommer nog mer bilder inom kort :)

felle-j
10/28/15, 9:14 PM
#4

Ser riktigt bra ut!

Vallejos färger har jag inte heller haft några bra erfarenheter. Den släpper oerhört lätt, speciellt av maskeringstejp, så den färgen gav jag upp med för ett tag sedan. Men jag har hört att med en viss vätska så ska det gå alldeles utmärkt att airbrusha Vallejofärger. Liquitex tror jag att den heter.

Vargaas
10/28/15, 9:21 PM
#5

Hm, jag googlade lite på problemet också. Och det verkar ju onekligen vara ett känt problem. Har tyvärr ingen airbrush, men det kliar i fingrarna att köpa. Fast mina nyinhandlade penslar får faktiskt duga en stund till.

Vargaas
10/28/15, 9:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

AIM-9MM, riktigt nöjd med dessa.

Annons:
felle-j
10/28/15, 9:25 PM
#7

Jasså, du penselmålar. Med vanliga Model Color borde det inte vara några jätteproblem. Har för mig att det är en bra färg. Att airbrusha med Vallejo Model Air är däremot inte särskilt kul. Prova att pensla på en klarlack innan vädring så råkar du inte skada färgen.

Vargaas
10/28/15, 9:29 PM
#8

Haha fortsättningsvis måste jag klarlacka innan wash då. Jag gjorde aldrig det nämligen. Har endast klarlackat nu efteråt. Får pröva det på nästa farkost :)

[Roftic]
10/28/15, 10:49 PM
#9

Wow! Otroligt snyggt! Var helt hundra på att du använde AB tills jag såg din kommentar. Även jag är ganska säker på att färgsläppen orsakades av att inge klarlack var emellan. Klarlacken gör åxå att Washen rinner mycket bättre. :-)

Vargaas
10/29/15, 12:42 PM
#10

Riktigt roligt att bygga när man får fina kommentarer. Speciellt när detta tekniskt sätt är min andra modell jag byggt :) Tack! Bjuder på en bild till.

Vargaas
10/29/15, 12:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

1

Vargaas
11/2/15, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nu är detta klart. Bara att limma på under vingarna. Allt jag hann med ikväll tyvärr , så inga fler bilder. Någon vet vad detta mer precis kallas? 'Pylons'??

[Roftic]
11/3/15, 8:55 AM
#13

Ser ut som AIM-7? Sidewinder och en bränsletank, var det så du tänkte?

Annons:
starhawk
11/3/15, 9:09 AM
#14

#13: Fast dom sitter på en pylon, på svenska skulle det närmast bli vapenbalkar men det är rätt vanligt att man använder det engelska pylon fast med svenskt uttal

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

robban64
11/3/15, 9:13 AM
#15

Imopnerande målningsjobb. Snyggt jobbat!

Vargaas
11/3/15, 5:20 PM
#16

#13 , Det är en AIM-9.

Jag tänkte mest på ifall det finns något samlingsnamn för allt som sitter på pylon(vapenbalken) inkl. pylonen själv. Vilket det antagligen inte finns.

#15, Tack, det värmer verkligen med en sådan fin kommentar.

Mecthegreat
11/3/15, 5:23 PM
#17

Sanslöst snyggt målat . Väntar på mer bilder

Vargaas
2/8/16, 9:57 PM
#18

Måste uppdatera nu.

Haft både flytt och fullt upp på jobbet.

Även införskaffat kompressor och en H&F infinity spruta. Vilket är vansinnigt roligt.

Här är iallafall nuvarande stadie på modellen, haft några olyckor i en flytt kartong där diverse lossnade, men fått laga så gott det gick.

Denna kommentar har tagits bort.
Vargaas
2/8/16, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Bild

Annons:
Vargaas
2/11/16, 6:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Sådär.

Nu är flyget klart faktiskt.
Blev väldigt lyckat då det är en av mina första modeller jag bygger sedan min omstart sedan barnsben.

Det enda jag inte är riktigt nöjd med är canopyn, som blev alldeles för ogenomskinlig. Men det är nog resultatet utan vidare putsning.

Vidare var Revell-kittet otroligt bra. Allt gick i princip smärtfritt, förutom de självklara handhavandefel man gör.

Bifogar bilder på länken nedan.
http://imgur.com/a/aEOOJ

Laddar upp utvalda bilder i tråden också

Vargaas
2/11/16, 6:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Bild

Vargaas
2/11/16, 6:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Bild

Vargaas
2/11/16, 6:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Bild

Vargaas
2/11/16, 6:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Bild

[Hayabusa]
2/11/16, 9:00 PM
#26

Maffig maskin👍 Klart lyckad omstart - hoppas att du fått mersmak!

Vargaas
2/11/16, 9:23 PM
#27

#26

Tack ska du ha!
Nästa projekt blir Svenskt. Nämligen en Viggen. Ska bara få hem de sista färgerna och tredjepartsprylarna sen ska den byggas.

Annons:
DIOWORK
2/11/16, 10:19 PM
#28

Ja det här blev ju riktigt fint. Grattis!

flyingdragon
2/12/16, 9:17 AM
#29

Den blev grymt fin, imponerande målningsarbete. 👍

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Upp till toppen
Annons: