Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 4355 ggr
starhawk
2015-10-04 13:48

GB 98: Airfix -- Daleks in Manhattan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först tänkte jag inte på att detta är en Airfix men när jag upptäckte det så var det ju ett gyllene tillfälle att sätta igång detta bygge

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2015-10-04 13:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det ingår två Daleks i denna sats, jag börjar med Dalek Caan eftersom han är stängd och därmed lättare att pula ihop så här långt har jag kommit

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-10-04 13:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Några dekaler följer inte med istället är det små bilder som dom tycker att man skall klippa ur byggbeskrivningen 😮 så i fredags tog jag byggbeskrivningen med till jobbet och scannade den i A5 scannern (något av overkill men det är den scanner som jag trivs bäst med)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-10-11 18:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ursäkta föregående inlägg A3-scannern skall det givetvis vara!

För att fortsätta på ämnet overkill så var det sedan dags att sätta samman det hela och då klarade inte mina mindre tvingar biffen så vad gör man

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-10-11 18:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Så var då själva huvudkroppen färdig, återstår att sätta dit dom där nodulerna i dom där ringarna på kroppen, noga räknat är dom 56 stycken 🥵 set blir ett jobb det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-10-11 18:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Satte igång med nodulerna hoppades att åtminstone få dit några stycken. Men det flöt på så bra att jag bara limmade och limmade och här är resultatet alla 56 på plats

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-10-11 18:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sen återstod då dom där vapenarmarna eller vad man skall kalla dom, å då är den ju färdigbyggd, dags för målning

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Skalski
2015-10-11 19:32
#7

Har du tänkt att skaffa en TARDIS också? 😉

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

starhawk
2015-10-11 19:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Naturligtvis kan man inte hålla sig lugn utan nu är Dalek Set igång här på köksbordet har även börjad på dioramat som syns i högerkant

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-10-12 09:02
#9

#7: En TARDIS har jag ju redan! Det var ett tidigare bygge

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-10-15 07:32
#10

Blev ett litet uppehåll i bygget av Dalek Set, när jag skruvade loss ena skruven i foten-batterihållaren för att skruva fast lödörat på ena sladden så började det skramla i foten och skruven bara snurrade. Jag fick skruva isär hela foten-batterihållaren. Det visade sig då att pluggen som höll muttern på plats för  plus-ledningen inte limmats fast ordentligt (om den limmats över huvud taget).

Fy skäms Airfix, inte slarva! Alltnog,  jag pillade dit muttern och limmade dit pluggen sen fungerade det. Så nu har jag även provkört Dalek Set.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-10-27 18:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Även Dalek Set hamnade i den stora tvingen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-10-27 18:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Sen vidtog målning, nu är det väl dags för Set själv att flytta in?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-10-27 18:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Även Caan har fått lite guldfärg på "kjolen" blev rätt bra redan efter första strykningen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2015-11-01 12:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Innan Set flyttade in så var det väl dags att han fick ett öga, Dalekar har ju bara ett öga

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-11-01 12:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Sen var det då dags för honom att flytta in i sin maskin

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-11-15 15:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Dioramat har kompletterats en del och Caan har fått färg på överdelen, Set har fått sina "dörrar" på plats

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Skalski
2015-11-15 15:25
#17

👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

starhawk
2015-12-13 14:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

"Inredningen" i Set krävde två omgångar eftersom tentaklerna täckte ena halvan medans man målade den andra men nu är det färdigt och tentaklerna är jämnt utspridda

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-12-13 14:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Dioramat har fått sin första strykning grått och detaljerna har fått en omgång. Panelen i mitten var ett sorgebarn beroende på färgen. Det följde ju med små plastpytsar med färg och Metallic Brass som den visst hette som skulle på där var hemsk. När man penslade på den såg det väl hyfsat ut men efter ett tag hade färgen dragit ihop sig till ett spindelvävsmönster med kala fläckar emellan. Jag antar att det var akryl, men nu hade jag en "vanlig" pyts med enamel av just den kulören och efte två lager blev det här resultatet. Ser lite väderbiten ut vilket jag är mycket nöjd med eftersom det var det utseendet jag eftersträvade

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-12-16 16:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Lite limmande och målande resulterade i detta

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2015-12-16 16:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Fast dom skulle visst stå så här? 

Jag har även laddat dom med batterier och testat. Set dvs han till vänster säger: "The final experiment will begin" och Caan säger:"The children of Skaro must walk again" för dom som inte kan sin doktor Who så är Skaro Daleks hemplanet där dom skapades av vetenskapsmannen Davros

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: