Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 3618 ggr
SwedBear
2015-09-16 00:25

GB98: Airfix -- AT AT

För länge länge sedan i en galax långt bort …….. 

Med tanke påa tt den nya Star Wars filmen är på gång passar det kanske bra med ett äkta Star Wars bygge: Airfix gamla AT-AT som vä. 

Det är en 30 år gammal model och om jag förstår rätt var det en MPC-rebox. Efter jag började bygga såg jag att den kan gå för så mkt som 100£ på E-bay. heh

Förutom AT-AT Walkern får man med 2 små snowspeeders och 2 kanontorn. Diroama på gång kanske …?

Ljus plast med upphöjda panellinjer. Men vem bryr sig? Här ska byggas Walker!!

Naturligtvis var jag tvungen att se på slget om Hoth från Jedins återkomst innan jag började för att komma på rätt humör. 

https://www.youtube.com/watch?v=HgY3rOOascY

Några insikter:

  • Inte direkt superkvalite på modellerna i filmen :).
  • Om det blir diorama med Snowspeeders måste de självklart monteras som de flyger runt AT-AT's ben.
  • Först i klippet säger de att pansarn hos AT-AT är för start för deras kanontorn, men när en väl har ramlat så är det hur enkelt som helst att skjuta på den och spränga den i luften …….
  • AT-AT ser ut att endast kunna skjuta framåt …. så varför attackerar rebellerna dom hela tiden framifrån …. och om man nu gör det - kan ingen lyckas skjuta in genom den öppna luckan där de tittar ut i "huvuet" …? 
  • Det ser ut att gå att göra intressant vädring på en AT-AT på en snövärld … 

Nåväl - dags att starta

[Länk: GB #98del 2//ElLobo]

Annons:
wooderson
2015-09-16 09:23
#1

Det här ska bli spännande att följa

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Husse1
2015-09-16 12:37
#2

Tar fram popcornen, spännande bygge…

SwedBear
2015-09-16 13:53
#3

Skullle bli ännu mer spännande om iFokus tillät mig lägga in bilder. Grrrr. Endast denna tråd som jag inte längre kan lägga in bilder på. 

Kan någon av er kolla om det går att lägga in bilder? D v s om det endast är jag eller hela tråden som nu är trasig? ni behöver inte spara inlägget utan det räcker med att lägga till en bild och se om den dyker uipp i edit-fönstret. För mig så dyker inget upp när jag väljer spara bilden.

Decaius
2015-09-16 13:56
#4

#3 laddar du upp dem från tele, alltså använder mobilversionen av sidan?

SwedBear
2015-09-16 13:56
#5

Ok  denna tråd är officiellt trasig. När jag försökte lägga till en bild i ett nytt inlägg dök den upp mitt i texten på första inlägget (min svärmor med paraplyer).  Startar en ny. EDIT: och nu försvann bilden tillsammans med delar av texten :).

SwedBear
2015-09-16 14:02
#6

#4: Nej. Dator. Har provat IE11, Edge, Chrome och Firefox. kunde lägga till bilder i andra trådar. Men när jag startar om denna tråd på nytt kan ajg lägga till första inlägget med bilder och sen inget mer. Så något med mitt inlägg krashar bilduppladdningen. Ska testa en till dator (har testat 2 redan).

Annons:
wooderson
2015-09-16 15:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här går det bra att ladda upp

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

ElLobo
2015-09-22 12:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

test  .

StefanW
2015-09-22 13:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

½

Stefan - Modellbyggare

SwedBear
2015-09-22 16:24
#10

Bra att ni andra kan lägga in bilder. Själv så varje gång jag försöker just i denna tråd så dyker bilden upp i första inlägget och tar bort text och försvinner sen när man sparar. Jag kommer hänvisa vidare till ny tråd snart och se om jag kan fortsätta där.

ElLobo
2015-09-22 18:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10: Hur gör du när du lägger in bilder? 

Skriver du texten, och sedan klickar i rutan för Bifoga bild/fil, sedan när dialogrutan för Välj bild väljer den aktuella bilden, och till slut Ladda upp bild?

Och endast en bild per inlägg!

SwedBear
2015-09-22 23:00
#12

#11 Det är en bugg. Skrivit om det i Support och det finns åtminstone en annan som har det. Händer bara i vissa trådar som denna. När jag klickar på bild-ikonen och väljer en bild att lägga in så istället för att bilden dyker upp i inlägget som jag håller på skriva, som detta, så dyker bilden upp i första inlägget mitt i texten. Jag kan sen välja vänster/höger/centrering. Väljer jag att spara så ser det ut som bilden läggs i första inlägget men laddar man om tråden så försvinner bilden. Dock så kan den ta med text från första inlägget - om du tittar på min text i första inlägget ser du att det står "irfix gamla AT-AT som vä. ". Där stod det förut mer text men en av mina försök att lägga till en ny bild i ett nytt inlägg raderade den texten. 

Det som irriterar mig är att jag kan upprepa det både på Windows 10 (diverse webbläsare) och OSX (safari, Chorme, Firefox) så det är inte webbläsarproblem. När jag kopeirade exakt samma text/bild till ett nytt inlägg hände samma sak där så kanske är det någon kombination av kod i mitt första inlägg som gjoirde det. 

Annoying är det.

Och jag visste inte om regeln med endast en bild/inlägg? Jag vet att ni är lite bakåtsträvande ;) här när det gäller bildspel men att man inte heller ska ha fler än en bild/inlägg visste jag inte. Var finns de här reglerna? Jag brukar titta lite i bra och ha trådar men hittade inget där om det (bara en urgammal tråd om hur man lägger till bilder). 

Jag är en sån där som gillar bilder så tyckte bara det blev så jäkla mycket nya inlägg om varje inlägg skulle ha en bild. Men det funkar ju självklart så jag gör så i fortsättningen :). Då blir man ju Insider snabbare varje månad.

SwedBear
2015-09-29 20:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

OK, vi fortsätter men nu med en bild per inlägg via Bifoga bild/fil. 

Speeders och kanontorn. Inte bestämmt mig än om jag ska använda dem i mitt diorama eller inte.

Annons:
SwedBear
2015-09-29 20:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Att sätta ihop kroppen är lite komplicerat då varje sida är separat och det är lätt att få allt lite skevt. Mycket tejp används.

SwedBear
2015-09-29 20:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

En lite lustig lösning. Det kommer med en gummisnodd som används för "halsen". Jag kanske borde bytt ut den mot en ny gummisnodd eftersokm denna är gammal men än så länge håller den. När halsen satts ihop så kan huvudet röras helt fritt och poseras som du vill.

SwedBear
2015-09-29 20:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Huvudkroppen ihopsatt.

SwedBear
2015-09-29 20:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Nu börjar det likna något. Huvudet fastasatt via "halsen". Och de 4 "fötterna" är redo. Byggsatsen innehåller en del rörliga delar så att man kan flytta ben och huvud.

SwedBear
2015-09-29 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Voilá. Redo för lite grundmålning och sedan vädring.

SwedBear
2015-09-29 20:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Första målningen. Och vad gör jag? Tar fel färg. ARGHHHH. Jag hade hittat en bild med lite mörkare grå men när det blev klart så insåg jag att det inte alls stämmer med majoriteten av bilder. Så nu blir det till att måla om igen, denna gång i ljusgrått.

SwedBear
2015-09-29 20:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Ok, bättre färg. och nu med röd tittglugg (jag antar det är nåpgon sorts rött kraftfällt som de ser ut genom men som hindrar skott från att komma in. Eller nått. 

Visst ser det ut som ATAT sträcker sig som en katt :)?

Annons:
SwedBear
2015-09-29 20:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Operation vädring påbörjad. Det är lite för kraftigt än här men det komemr tonas ner lite. Sen har jkag lite ideer för lite stridsskador men ajg måste först lista ut hur man gör dem. 

Jag har fått "snö" från Mamoco så nu är jag också redo att försöka bygga upp ett diorama med denna.

Decaius
2015-09-29 20:49
#22

Ser bra ut allaredan tycket jag!

Skalski
2015-09-29 21:00
#23

Läckert 👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Mecthegreat
2015-09-29 21:12
#24

Coolt bygge, gillat vädringen oxå

Mecthegreat
2015-09-29 21:21
#25

Vad är det för sprutbox du har ? , vart kan man köpa en sådan?

wooderson
2015-09-29 23:45
#26

Hur cool som helst

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

SwedBear
2015-10-01 01:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Så. hur skapar man snygga områden på en AT/AT som träffats av laser? Först var det dags att öva lite på ett styrenplast-blad. Jag insåg jag hade lite Tamiaya vädringspulver som man smetar på med en liten gummigrej.  Tycker det blev helt ok.

Annons:
SwedBear
2015-10-01 01:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Nästa steg var att skapa områden på modellen som träffats. Här valde jag att hitta på själv lite hur det skulle kunna sett ut. Min tanke är att det smälter en del av pansarplåten så att man ser stålen blottas lite.  och hur gör man det? Med ett lödpenna så klart. Finns ju inget bättre än att jobba med en kokhet grej mitt bland plast, thinner och annat brandfarligt! 

På denna bild så ser ni lite "träffade" ytor. Vi vet ju från filmen att normalt så gick inte lasern från de där små rymdskeppen igenom pansarplåten.

SwedBear
2015-10-01 01:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Och här är resultatet.

- Inuti varje "träff" så använde jag AK Interactive True Metallic Steel.
- Utanför träffarna lite Tamaiya "Soot"-vädringspulver. 

Jag vet att det är lite för mkt metall just nu men jag ville att det ska torka lite innan jag sotade ner själva mitten av skårorna. Sen ska allt få en matt lack-spray för att ta bort glansen.

SwedBear
2015-10-01 01:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

En bild till

DIOWORK
2015-10-01 02:26
#31

Hur bra som helst, det här blir grymt:)

wooderson
2015-10-01 09:01
#32

starwars är ju liksom bara starwars, det blir hur bra som helst

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Mecthegreat
2015-10-01 10:15
#33

Grymt. Coolt gjort med lödpennan , det blev riktigt bra

mike gbg
2015-10-01 12:44
#34

grymmt

Annons:
SwedBear
2015-10-01 22:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Så var det dags att försöka sig på lite snö. Jag har inhandlat Tamiyas Texturfärg "Snow" plus en burk med Create and Shape från Deluxe Material som inte syns på bilden. Platsen för dioramat är en billig ram från Ikea som jag vände på för att utnyttja djupet på baksidan.

SwedBear
2015-10-01 22:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Just nu står allt och torkar. Det kommer nog ta ett par dygn att få det helt torrt. Jag bestämde mig att en Snowspeeder skulle största så man ser den sticka upp i snön. När allt är torrt ska jag först måla färdigt det störtade skeppet och vädra runt om, t ex mkt sot längs spåret i snön,och sen ge allt  ett lager med glansig spray och sen ska jag använda mig av Scenic Snoflakes och Icy Sparkles, båda från Deluxe Materials för att simulera snö som virvlat upp och lagt sig på AT/AT (den rör sig ju långsamt så det borde ligga kvar en del).

Husse1
2015-10-02 06:37
#37

Vilket brutalt bygge! Vet inte varför men den påminner mig av någon anledning om schnauzern som finns här hemma…

SwedBear
2015-10-02 22:24
#38

#25 - Jag köpte min på Conrad.se (http://www.conrad.se/Utsugningssystem-f%f6r-airbrush-1-st.htm?websale8=conrad-swe&pi=206465&ci=SHOP_AREA_14769_1201015) - den är ganska dyr och det finns säkert bättre nu. 

Jag har även detta som jag köpte hos Rebell.com och som jag ställt på Gotland. Det ahr jag ännu inte testat. Det kom tyvärr med UK-plugg och jag fick byta själv. 

http://www.rebell.com/painting/malning-tillbehor/spray-booth-kit.html

SwedBear
2015-10-12 08:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Jag blev lite inspirerad i helgen att slutföra detta bygge efter att ha spelat nya Star Wars-battlefield spelet. En av kartorna man kan spela i betan var just Hoth och de lyckades bra med att skapa en mäktig känsla när AT/AT sakta gick framåt (målet på kartan för Imperiet att de två ATAT ska överleva och för rebellerna att fälla dem). 

Så det blev lite målning av de små Snowspeeders, sen lite vädring och sen ska den nog vara klar.

SwedBear
2015-10-12 08:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Krashad Snowspeeder.

SwedBear
2015-10-12 08:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Den flygande Snowspeedern sitter på en bit genomskinlig plast. "Repet" är en tunn metalltråd.

Annons:
SwedBear
2015-10-12 08:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Sist men inte minst en vy från andra sidan.

Decaius
2015-10-12 09:02
#43

Mycket snyggt. Scenen fångar känslan i filmen väl!

mike gbg
2015-10-12 10:18
#44

snyggt och så realistiskt det kan bli

wooderson
2015-10-13 08:54
#45

instämmer med ovanstående talare, verkligen ett snyggt bygge och dio

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Upp till toppen
Annons: