Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 6960 ggr
msvensson
2015-08-26 21:09

GB 98: Airfix -- Wasa 1628

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte presentera mitt Wasa projekt lite närmare. Har en inte allt för okomplicerad relation till denna båt och då just Airfix. Jag inhandlade denna byggsats på Wentzels i Stockholm för ca: 25år sedan. Bygget var seriöst från min sida så jag kom hyfsat långt innan andra saker tog över min uppmärksamhet. Bygget hamnade i källaren där den har legat under många år, men då och då har jag plockat upp den och haft för ambition att bygga klart den. Men av olika anledningar så hamnade den åter i källaren, ofärdig. Så för några år sedan när jag städade ur källaren så bestämde jag mig för att nu så åker den. Sagt och gjort så åkte den på tippen. Något år senare så fick jag bara en ingivelse att jag skulle återuppta min gamla hobby. Inkörsporten blev Revells Titanic. Men sneglade många gånger på Wasa och för ca: 1år sedan så klev jag in på en loppis och fann Airfix Wasa 1628, kartongen tilltygad men byggsatsen intakt för 100kr.

Sedan kom Flower Class Corvette i vägen och nu när den börjar bli klar så få detta bli mitt bidrag till GB 98: Airfix. Och nu ska den bli klar!

Lite tankar kring bygget:

Jag har två versioner som jag velar mellan, den ena att bygga den i stort sett direkt i från lådan med väldigt små modifieringar. Den andra är att bygga den med en genomskärning så man ser hur den såg ut inuti. Har till och med varit på Wasa museet för att få en känsla för hur skeppet såg ut inuti. Men jag vet inte om jag tar mig vatten över huvudet i det fallet. En annan fundering är om jag ska göra färg val efter hur dom kom fram till att båten egentligen var målad, röd, eller om jag ska gå på den blå färgen som jag tycker personligen är snyggare?

Vi börjar i vilket fall med lite bilder på lådan och båten.

Annons:
msvensson
2015-08-26 21:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild 2

petzon
2015-08-26 22:06
#2

En intressant byggsats som fick mig att överge plast och gå över till trä. jag lovade mig själv att aldrig mer hålla på med en byggsats som inte passar ihop. Trä kan jag slipa tills det passar.Men jag fick ihop min Wasa till slut, tog nog sisådär tre-fyra år, med rejäla pauser

Banjoman
2015-08-27 08:31
#3

En i alla avseenden klassisk byggsats, denna, och en som jag byggde med stort nöje i yngre da'r; gissningsvis nå'n gång kring 1980. Jag minns inga direkta eller särskilda problem med passform eller så, men det kan ju förvisso ha varit så att jag var mindre kritisk på den tiden (eller bara hade tur med mitt exemplar).

Den färdiga modellen stod hur som helst i många år ovanför min pappas arbetsbord …

Givet att jag byggde omkring 1980 målade jag de förstås i blått och guld, i enlighet med instruktionerna och vad man på den tiden trodde, men skulle jag göra om experimentet i dag hade jag nog valt den lite mer ovana men betydligt mer spännande riktiga färgsättningen". Jag menar: kan man ha roligare än att försäka måla spisrosor på kinderna på hundratals skulpturer i skala 1:144 … 🤪🤦‍♂️ 

I alla fall: detta bygge kommer jag följa med stort intresse!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

msvensson
2015-08-28 12:46
#4

Tråkigt att det blev en sådan upplevelse Petzon, men tur att den pushade dig i en annan kreativ riktning.🙂

Kan inte heller påminna mig om speciella passningsproblem. Men hur som haver så  ska den byggas klart den här gången😃

Banjoman du har en poäng i det du skriver så då bestämmer vi att det får bli den nya färgsättningen som får råda.

Nä självklart inte speciellt när man har jobb, familj, hund och ett hus…. alltså hur mycket tid som helst som man kan lägga på att måla detaljer på…😉

Banjoman
2015-08-28 12:59
#5

#4 "Nä nä, Fido -- du får vänta med att gå ut till i kväll; husse målar sin Vasa nu …" 😉

Jag tar för så gott som givet att du redan vet om att Vasamuseet har ett färgschema på sin webbplats, men bara för den händelse att nämner jag det ändå …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

mangemani4
2015-08-28 18:51
#6

den mest populäraste och klassiska byggsatsen under min uppväxt:).

överallt såg man den, hos folk som höll på med modeller och hos de som inte hade något intresse alls. för mig är airfix plastbyggsats utav wasa "kronjuvelen" hos oss modellbyggare. när någon säger "modellbygge" så är airfix wasa det första jag iaf kommer att tänka på:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
DIOWORK
2015-08-28 22:21
#7

Ja det här blir spännande att följa:)

msvensson
2015-08-29 09:41
#8

#5 Ingen fara, jag har kommit på att barnarbete i det här fallet fungerar alldeles utmärkt. Hunden får sitt och barnen är sysselsatta en stund…😎

Jo, färgschemat har jag tittat på men tackar för påminnelsen.🙂

Däremot har jag en fundering till dig Banjoman som scala båtbyggare och alla andra som kan tänkas veta något. Vet du/ni om det finns någon sida som säljer båtdetaljer i 1:144 om det nu är möjligt i överhuvudtaget.

#6 Nu börjar man känna av pressen😮😉 Ska försöka göra byggsatsen rättvis.

#7 Kul🙂

msvensson
2015-08-29 10:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Innehållet i lådan

msvensson
2015-08-29 10:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Bild 2

msvensson
2015-08-29 10:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bild 3

msvensson
2015-08-29 10:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Seglen är som ni ser inget att ha, så antingen syr jag själv alt. kör utan. Och med tanke på mina sy kunskaper så blir det nog utan😃

msvensson
2015-08-29 10:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

I den här byggsatsen följer det med en rigg maskin👍

Annons:
msvensson
2015-08-31 10:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu tänkte jag börja lite smått att sätta ihop den…

Men först tänkte jag prova att tvätta båten, tror inte jag gjort det tidigare på en modell. Så det ska bli intressant o se hur det blir.

msvensson
2015-08-31 10:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Wasa sjunker igen…

Banjoman
2015-08-31 11:01
#16

#8 Nej, jag inte kan säga att vet någon tillverkare/försäljare av delar och/eller tillbehör till fartyg som specifikt gör grejor i skala 1:144.

Vad är det för slags tillbehör du funderar på att lägga till/byta ut?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

msvensson
2015-08-31 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Delar på tork…

under tiden så funderar jag på färgsättning på båten, alltså för att få den där riktiga trä looken.

Jag har hittat mer eller mindre bra referensbilder men jag tycker det är svårt att veta hur grunden ser ut och vilka färger som är använda.

T ex. Ska jag grunda med grå färg eller svart färg?

Som ni märker behöver jag lite tips i rätt riktning. Så har ni erfarenheter skriv gärna och berätta.🙂

msvensson
2015-08-31 11:06
#18

#16 Block och taljor(tror jag att det heter) kanonerna uppe på däck och lite andra små detaljer för att kunna få lite mer detaljrikedom.

msvensson
2015-08-31 11:07
#19

Om det är svårt med kanonerna, vad tror du om block och taljor ?

Banjoman
2015-08-31 11:47
#20

#18 Lösa kanonrör i så liten skala har jag tyvärr aldrig stött på under mina besök i diverse nätbutiker, men det betyder naturligtvis inte att sådana inte finns. Jag vet dock i så fall inte var det skulle kunna vara.

#19 Man fattar, man förstår! Eftersom en talja är en anordning som består av (minst) två block är det med andra ord block du är ute efter.

De enligt min mening absolut snyggaste träblocken på marknaden är de som Eskader tillhandahåller (finns som såväl enkel-, dubbel- som trippelblock).

De är dyra som pocker, men alldeles rackarns snygga.

De minsta är dock 2 mm höga, vilket i skala 1:144 mostvarar 288 mm verklig storlek. Nu har jag inte använt något av mina många besök på Vasamuseet till att mäta längden på de block som finns utställda, men i databasen Digitalt museum hittar man t.ex. det här blocket från Vasas övre batteridäck, vilket mäter ca 220 mm. I skala 1:144 blir det 1,52 mm, och ett 2 mm block skulle således vara ca 30% för stort, vilket tyvärr är ganska mycket.

Ett alternativ att fundera på är de tekniker för att skapa riggdetaljer, inklusive block, i riktigt liten skala som beskrivs av Robert Wilson i hans diverse arbeten om modellbygge i 1/32"-skala, dvs. 1:384. Du hittar hans webblogg här; längst ner på förstasidan finns länkar till hans publikationer, som går att köpa i form av nedladdningsbara pdf-filer till högst överkomliga priser. Rekommenderas varmt -- jag har köpt och läst dem med stor behållning!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
MarkusN
2015-08-31 12:07
#21

#12, att sy något i så här liten skala blir nog en rejäl utmaning. ett tips (som jag dock inte provat själv) är att använda material typ tunna rengöringsdukar, typ sådan här och klippa till dem. Detaljer som sömmar borde gå att försiktigt imitera med blyertspenna eller liknande, och yttersömmar borde gå att limma. 

Jag har som sagt inte provat själv än, men när jag drömmer om ett göra ett litet seglande miniatyrdiorama är det så här jag inbillar mig att jag skulle lösa illusionen av "för fulla segel" 🙂

#17, en teknik jag sett flera använda är att först måla med en sandfärgad brun färg (akryl eller enamel tror jag inte spelar roll) och därefter hårt pensla ut oljefärg i någon mörkbrun kulör. Oljefärgens långa torktid gör det förlåtande att justera och applicera mer eller ta bort överflöd. Det kan ge riktigt bra effekter. 

#18 tror det är svårt att få till bättre kanonlavetter i den skalan än vad som följer med (men obs, jag bara tror) . Det kanske det finns kanonrör i metall som kan ge bättre intryck än plast. De säljs ju inte med skalamärkning, utan efter hur långa de är. Hur långa är eldrören i byggsatsen?

Banjoman
2015-08-31 12:07
#22

#17 Vad gäller det där med träfärg kan det kanske vara skäl att tänka på att Vasa, när hon sjönk, var alldeles sprillans nybyggd, och att ekvirket således bör ha varit relativt lite mörknat, grånat eller annars missfärgat av väder och vind.

Med andra ord misstänker jag att det kan vara skäl att sikta på något som liknar det relativt ljust ekfärgade skrovet på Vasamuseets fantastiska modell i 1:10.

Vilken grundfärg -- vit, grå eller svart -- som lämpar sig bäst har jag svårare att ha någon åsikt om, men det finns säkert många andra här på forumet som är mer fena på än jag vilken (eventuell) skillnad det gör för slutresultatet. lternativt kan du ju alltid provmåla lite på en spillbit.

För att sedan få det målade att se ut som trä kan det kanske vara värt att testa oljefärger?! Sponny tipsade häromåret om en artikel i Allt om hobby nummer 4/2012, som utförligt beskriver tekniken. Jag har själv provat, och varit mycket nöjd!

Sammanfattningsvis går tekniken ut på att man lägger en platt trägrundfärg i lämplig nyans med akrylfärg, och sedan med oljefärg målar dit en ådringsimit. I skala 1:144 skall man kanske inte sträva efter alltför tydlig (läs: grov) ådring, men tekniken lämpar sig också mycket väl för att skapa sådana färgskiftningar i passande nyanser att det ser betydligt mer trälikt ut än om man bara lägger en platt träfärg.

Den stora fördelen i sammanhanget är att oljefärger torkar så långsamt att man har all tid i världen att skapa mönster och skiftningar i färgen. Nackdelen är att det torkar så långsamt att man sedan man målat färdigt måste låta det målade ligga i flera dagar, i bland uppåt en vecka.
Du kommer i så fall behöva oljefärger i passande nyanser (ljusare och mörkare umbra och sienna, t.ex.), oljefärgsmedium att spä ut ärgerna med samt (doftfri) lacknafta att göra rent penslarna i. Investera gärna i en ådringspensel eller två, dvs. penslar med spretande borst och/eller i solfjädersform. Se t.ex. det här inlägget ur Nytt i verktygslådan

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

msvensson
2015-09-01 10:52
#23

Bygget kommer att ta semester i ca: 1 vecka nu då vi drar till Turkiet för lite sol och bad. Men jag tar med mig länkarna och ska ligga vid poolen och läsa och planera inför hemkomsten.😎

#20 Tack Banjoman för att du klargjorde skillnaden mellan block och talja. Mycket att lära… Ja, jag antar att skala 1:144 är lite för liten för att det ska gå och göra något mer åt detaljerna. Ett problem mindre att lösa. 😉 Intressant läsning förövrigt i hur mycket mindre energi det går åt beroende på hur många block man använder för att lyfta en vikt. 🤓

Och framförallt tack för länken till Robert Wilson´s Blogg, fin lektyr att ha med sig på resan.

#21 Ska titta närmare på det här med material till segel, ditt tips ska kollas upp. Har  sett att teknikerna du beskriver här. Och samtidigt så har ju Banjoman rätt i det att när Wasa sjönk så var hon ju helt ny vilket borde synas på trät även på modellen. Så det blir väldigt lite wash, men eftersom jag har upptäckt att jag har en förkärlek till vädring så måste jag lära mig hålla igen. Men även nya skepp behöver lite, bara lite vädring… Eller hur? 😃

Så ha det bra så länge,  så hörs vi om en vecka med ny energi och en ny profilbild😎

Banjoman
2015-09-01 11:39
#24

#23 Väl bekomme! 🙂

Jo -- det är mycket intressant, det där med block och taljor; inte minst då att det man vinner i kraft betalar man i längre väg att hala an.

Sedan är det också viktigt att vara på det klara med att det finns en naturlig gräns för hur mångskivade taljor det är lönt att sätta upp. När man talar om vunnen kraft med en talja utgår man ofta från en idealisk sådan, dvs. en som inte påverkas av friktion. Sådan är nu dock inte verkligheten, och efter vad jag har förstått brukar man som allmän tumregel säga att om man går utöver fem à sex taljeskivor så äts krafttillskottet mer eller mindre upp av den ökande friktionen.

Inte minst på grund av ovanstående är en s.k. spansk talja, som jag riggade för bomgajtågen på Eilean Mòr, en mycket intressant taljevariant: den ger nämligen tre gånger kraften med bara ett rep och två taljeskivor, dvs. samma komponenter som i en vanlig enkeltalja vilken bara ger två gånger kraften.

En annan sak man bör ha klar för sig är att en enkel göling (dvs. ett rep genom ett ensamt block med bara en skiva) inte ger någon kraftvinst. Däremot kan ett sådant tjäna till att ändra dragriktningen på anhalet, så att man bättre kan lägga nödvändig kraft och/eller tyngd bakom.

Ett klargörande, sedan: jag har inte sagt att 1:144 är för litet för att man skall kunna extradetaljera, bara att det kan finnas skäl att fundera över hur man skall gå tillväga. Det är dock sant att jag för min del menar på att det är bättre att avstå från extra detaljer än att göra dem alltför grovt oskalenliga. En liten marginal kan man givetvis tillåta sig, men man bör, tycker jag, alltid räkna om mått och dimensioner till fullskala, och fråga sig "hur realistiskt är det här?"

Nå, vare därmed hur det vill: ha en trevlig semester, och mycket nöje med Bob Wilsons texter!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2015-09-01 14:42
#25

Jag har roat mig med att kolla runt lite till, och konstaterar efter ytterligare besök på Digitalt Museum att några av de (relativt få) 24-pundiga kanoner från Vasa som
bärgades med vraket (de flesta kanonerna togs ju som bekant upp redan på 1600-talet) mäter 2873 x 400 mm respektive 2874 x 350 mm (största längd och diameter). I skala 1:144 motsvarar detta +/- 19,95 x 2,75 respektive 19,95 x 2,43 mm.

RB Model säljer kanonrör som mäter 20 x 3,7 mm, dvs rätt längd men för grova. Överhuvudtaget verkar det vara så att de kanonrör i mässing som finns på marknaden, om de har rätt längd, är för grova. De verkar också för det mesta vara baserade på eldrör från tiden för napoleonkrigen, och saknar genomgående de för Vasas kanoner så typiska handtagen på eldrörets ovansida.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2015-09-01 19:23
#26

#3 ditt exemplar var då omkring 25 år yngre än mitt exemplar, köpte mitt 2005 om jag minns rätt, gissar att det gått ut några exemplar ur formen på dessa 25 år.

#23 med risk att framstå som en petimeter vill jag bara påpeka att energin som åtgår är densamma oavsett hur många block man använder (egentligen bör energin öka något vid fler block p.g.a. att varje block har friktion, ) Det som minskar är kraften, men energin är kraft*väg och den är konstant, lägre kraft längre väg. Om energin hade minskat hade det gått att bygga en evighetsmaskin av block.

Banjoman
2015-09-01 20:19
#27

#26 Det har du naturligtvis rätt i, och det var också precis det jag menade, även om det nog kan vara så att jag inte lyckades formulera mig tydligt nog.

I alla fall:  om vi bortser från friktionen, så måste du för att med en göling  lyfta tyngden X till höjden Y dra i repet med kraften X längs distansen Y. Använder du en enkeltalja (två skivor) behöver du bara dra i repet med kraften X/2 medan distansen ökar till Yx2.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2015-09-01 20:30
#28

Glömde säga att eftersom man i verkligheten inte kan bortse från friktionen så blir det naturligtvis så att det alltid går åt mer energi än bara kraften gånger vägen, eftersom man måste dra med så mycket extra kraft att man också övervinner friktionen.

Apropå detta läste jag nå'nstans, under det att jag letade efter just den spanska taljan, att man schablonmässigt brukar räkna med ungefär 15% förlust per taljeskiva. Om det stämmer innebär det alltså att varje extra skiva utöver sex stycken inte gör någon egentlig nytta, ity varje extra skiva tillför en ytterligare utväxlingsfördel som är mindre än 15 %, och alltså äts upp av den tillkommande friktionen – det är så jag har sett det förklarat.

Det kan säkert finnas fall där friktionskoefficienten kan fås lägre, men som tumregel för blocken i en traditionell fartygsrigg tror jag att det håller ganska bra.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2015-09-01 21:18
#29

Jag tycker att 15 % spontant låter mycket, men det finns mycket som jag inte tycker stämmer som gör det. Kullager i blocket borde vara ett sätt att minska förlusten, men kullager hade man ju inte på den gamla goda tiden. Kommer att tänka på det gamla skämtet om gymnasiefysiken: "På ett lutande plan står en elefant vars massa kan försummas….."
Kommer även att tänka på en Wasatråd jag så på ett engelskspråkigt forum för några år sedan. En modellbyggare från Australien (eller möjligtivs Nya Zeeland) diskuterade vilken färg som var den rätta på vantstagen på Wasa, Då vevlingarna (de vågräta bitarna i "repstegarna") är tjärade och smetar av sig på de otjärade vantstagen (de lodräta delarna) så blir vantstagen allt mer grådassiga ju längre skutan har seglat, nu undrade modellbyggaren vilken nyans han skulle välja på vantstagen för att det skulle bli rätt. Svaret var dräpande och fritt ur mitt något grumliga minne översatt ungefär såhär: "Wasa seglade några hundra meter, blek dem i klorin"

Skalski
2015-09-01 21:41
#30

#29 😂

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

msvensson
2015-10-02 10:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Äntligen har jag hittat ett litet andrum sedan semestern så jag kan uppdatera med de senaste bilderna på mitt bygge.

Även om jag har varit osynlig här på ett tag så har jag försökt att hålla ett jämnt om även segt tempo på bygget, men det andra delar av livet måste få sin uppmärksamhet. Så jag hoppas att ni har överseende med att det inte blir så mycket uppdateringar.

Måste bara säga att om jag någonsin har gett intrycket av att det inte skulle bli några som helst problem med passformen på modellen så vill jag med bestämd het ta tillbaka det. 🤪 Passformen är helt otrolig, tror ingenting har passat på något sett. Så hatten av till alla som byggt denna modell och fått ihop den snyggt. Jag har insett att jag måste sänka mina krav på mig och modellen för annars så kommer jag aldrig att få ihop den. Så jag är glad att jag inte fortsatte med mina funderingar på att göra den mer detaljerad.😓

Med det sagt så kommer här lite bilder på båten.🙂

Fixar några hål som inte ska vara där.

msvensson
2015-10-02 10:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Kom på att det skulle bli bättre om man såg till att det blev öppet rakt i genom mellan reglarna. Sagt och gjort fram med dremeln.

msvensson
2015-10-02 10:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Tycker att resultatet blev helt ok, det såg till och med bättre ut med färg på.

msvensson
2015-10-02 10:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Här börjar helvetet med att få ihop delarna, men skam den som ger sig. 😓

Annons:
msvensson
2015-10-02 10:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Här ser man några saker som jag var tvungen att korrigera, måste tillägga att det inte bara är båtens dåliga passform utan det hänger ju självklart på min bristande erfarenhet oxå. 😃

msvensson
2015-10-02 10:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Efter att jag läst era tips om att använda mig av en grund färg och sedan måla med oljefärg, så var jag tvungen och testa lite olika grund varianter men kom ganska snabbt fram till att det blev färgen till höger som förmodligen kommer att fungera bäst.

Tog även till det ni hade skrivit tidigare om att Wasa var ny byggt när det sjönk alltså var ju trät väldigt ljust.

Det ni ser här är en blandning av Timaya White + Wooden deck + Yellow som grund sedan la ja på en blandning av brun ocra + svart oljefärg utspädd i thinner. Nu precis innan jag skulle fota råkade jag gnida lite för mycket med trasan så det mesta försvann. Men man kan ana hur det kommer att bli. Behöver dock träna lite mer på att få till rätt nyans. Kommer köra flera lager och bygga på sakta är min tanke.

msvensson
2015-10-02 10:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Så här är vi nu, första lagret på och masterna börjar blir klara för målning.

msvensson
2015-10-02 10:59
#38

#21 Tack för tipset, verkar fungera
väldigt bra även för en nybörjare som
jag. Men övning krävs för perfektion.

#22 Jo, precis vilket jag tog till mig nu inför
målningen.

#25 Tack för ditt engagemang och klargörande
då kan man eliminera ytter liggare arbete.
Även tackar jag för tipset om Robert Wilson,
vilket var en perfekt läsning att ha med sig till poolen.🙂

Banjoman
2015-10-02 14:22
#39

#37 Ser riktigt snyggt ut! 👍 Jag tror du har valt en mycket lämplig färg som grund för att bygga upp en snygg "ny ek"-målning!

Roligt, också, att du är tillbaka med rapporteringen från det här bygget -- det fortsätter vara mycket spännande att följa!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

msvensson
2015-10-02 14:30
#40

#39 Tackar. Nyansen känns helt rätt hoppas det känns lika rätt när man är klar bara😃

Kul att du tycker det. Rapportering kommer att fortsätta men jag vet inte i vilken takt. Ska försöka prioritera detta nu så jag hinner bli klar till slut datumet. Eftersom  jag har en del att lära när det kommer till målningen så behöver jag nog all tid jag kan få. Har meddelat familjen att det finns ett slut datum på detta bygge så vi får se om det finns förmildrande omständigheter😉

msvensson
2015-10-03 14:04
#41

Har några detaljer som dels har gått sönder och sedan några saker som jag skulle vilja lägga till på båten. Men det innebär att för bästa resultat så behöver jag ytterligare ett Wasa skepp. Så om någon har ett liggande till övers så säg till. Det behöver inte vara helt.

Annons:
msvensson
2015-10-16 11:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Äntligen lite uppdateringar på bygget.😎

Har suttit och borrat upp kanonerna, vet inte hur mycket man kommer att se på det färdiga bygget men om man gör det så tror jag att det kommer att ge en extra touch🙂

msvensson
2015-10-16 11:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Så här blev resultatet med lite färg på.

msvensson
2015-10-16 11:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Grundmålat masterna.

Kommer att måla skrovet en gång till.

Banjoman
2015-10-16 12:38
#45

#43 Ser mycket bra ut! 👍

Uppborrade mynningar kommer definitivft att synas, och är en avsevärd förbättring! En ytterligare detalj du skulle kunna överväga i sammanhanget vore att torrborsta med lite bronsfärg och/eller ärggrönt! Vasas kanoner var ju som bekant i huvudsak av brons. Huruvida de hölls välputsat blanka, eller med tiden tilläts få en patina vet jag förstås inte, och jag undrar om det alls går att veta. Vore jag tvungen att gissa skulle jag dock tro på patina snarare än blankputs, Riktigt så ärggröna som jag gjorde årtullarna till jullen på Eilean Mòr vore kanske att ta i, men som sagt: en patinerad brons-effekt tror jag skulle lyfta kanonrörer ytterligare ett snäpp! 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

msvensson
2015-10-16 19:30
#46

#45 Tackar, det värmer verkligen.

Ja, det här visar hur lite man är påläst och hur lite research man har gjort men jag trodde verkligen att kanonerna var svarta. Jag får bjuda på denna fadäs. Ska få till något som liknar ärggrön så får vi se hur det blir. En liten tanke, eftersom skeppet var nytt så borde egentligen kanonerna vara blanka. Fast å andra sidan så antar jag att kanonerna tillverkades en tid före vilket borde ha fört med sig en viss ärgning. Eller?

JohanRydberg
2015-10-16 20:03
#47

Vad gäller kanonerna så gör det nog inget om de dessutom är lite olika i färgen (och inte utseendet heller för den delen). Åtminstone från andra skepp från den tiden (t.ex. Kronan) så verkar det som om man tog det man hade i form av både ny tillverkade och "gamla" erövrade kanoner (m.a.o. beväpning var med största sannolikhet inte 100% enhetlig).

/johan.

Banjoman
2015-10-16 20:07
#48

#46 De flesta kanoner under, grovt räknat, 1700- och 1800-talen, såväl ombord på fartyg som på landbacken, var gjutna i järn, och när vi ser dem uppställda på diverse gamla kaserngårdar eller inmurade i monument är de vanligtvis dessutom svartmålade. Ergo: kanoner tänker vi oss svarta!

På Vasas tid var dock de flesta (om än inte alla) kanoner alltjämt gjutna i brons. Huruvida Vasas kanoner var nytillverkade eller (delvis) hopplockade ur arkliets förråd vet jag inte, men det går säkert att ta reda på om man skulle vilja – för Kronans del har jag t.ex. sett referenser till arkliförteckningar som listat samtliga kanoner ombord, och som JohanRydberg säger i #47: de var högst varierande i ålder och ursprung! Givet hur dyra bronskanoner var var det absolut inga slit- och slängvaror, utan något som (åter)användes så länge det bara var möjligt.

Än en gång: kanske inte satsa för hårt på det ärggröna, men däremot torrborsta med bronsfärg och så patinera i nå'n slags brungröngrå med samma teknik men försiktigare … Titta t.ex. på bild 9 i Vasamuseets bildspel från Vasamodellen för inspiration!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Rone
2015-10-16 20:46
#49

Alltid imponerande när någon får ihop Airfix gamla Wasa, dessutom ser det riktigt bra ut!👍

En färg jag nog vågar rekommendera för kanonerna är AK true metal, det borde funka bra på den färg du redan målat med!

http://www.ministuff.se/sv/fargervadring/ak-interactive/ak-true-metal/ak-true-metal-old-bronze.html

ElLobo
2015-10-16 23:01
#50

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: