Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 3631 ggr
DIOWORK
8/6/15, 9:23 AM

GB 98: Airfix -- Luftwaffe Airfield Set

Biten av mitt första diorama påbörjar jag nu mitt andra. Scenariot är Sicilien juli 1943. De Allierade har just påbörjat invasionen av ön. Jag tänker att de Tyska styrkorna består av redan stationerade styrkor men även av rester av Afrikakåren som de lyckats evakuera från Nordafrika efter nederlaget där i maj samma år. Jag är ingen expert på militärhistoria så jag ber om överseende med missar om uniformsdetaljer mm. Huvudsaken är ju en schysst helhet. Detaljerna kommer med tiden:)

[Länk: GB #98 -- del 1del 2//ElLobo]

Annons:
DIOWORK
8/6/15, 9:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Är ju ny här på forumet. Visste inte att det blev ett bildspel när jag lade upp flera bilder under en text, sorry. Nedan kommer varje bild för sig.

DIOWORK
8/6/15, 9:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Kom gärna med tips o trix under resans gång, är ju nybörjare som vill bli bättre:) Här filar vi till däcken.

DIOWORK
8/6/15, 9:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Lastbil och ME109 nästan klara. Blev sugen på att börja med personalen. Rotade fram min Airfix originalkartong med Luftwaffepersonal från 1981 för att se hur vi målar uniformerna.

DIOWORK
8/6/15, 9:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
DIOWORK
8/6/15, 9:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Första omgången personal. Måste vara svettigt i dessa uniformer på Sicilien i juli när det i solen lätt är 40 grader varmt!

DIOWORK
8/6/15, 9:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det är de små detaljerna som är roligast att hitta på;)

Annons:
DIOWORK
8/6/15, 9:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här har jag gjort någon form av grundmålning av Opeln. Nu blev klockan visst mitt i natten när jag satt med detta, time flyes!

wooderson
8/6/15, 10:23 AM
#8

#7, först vill jag bara säga, snyggt jobbat! och sen visst är det så att tiden försvinner när man sitter och pillar, lite till tänker man och pillar med någon del, och så har det helt plötsligt försvunnit en timme eller två. Det är väl det som är det fantastiska

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Roca
8/7/15, 6:55 PM
#9

Snyggt jobbat, med alltihop! Du har lyckats jättebra med uniformsmålningen, tycker jag. Roligt med såna här set också, där man får med så mycket på en gång.

Airfix Opel Blitz är ju faktiskt en riktigt fin byggsats och du gör den rättvisa! 

Sedan lite tips och trix och råd och sånt..kanske jag kan komma med några. Jag vill absolut inte vara en som påpekar missar eller så, utan bara tips i all välmening.

Airfix gamla 60-tals Bf 109 G är ganska "outdated" men den ser ju ut som en 109:a i alla fall. Det sämsta med den är nog landningsställen inkl. hjulen, de sistnämnda är så spinkiga så de ser ut som platta skivor..,sånt går ju att åtgärda när man har börjat bygga upp en reservdelslåda från olika byggsatser. bulorna på ovansidan vingarna sitter också gjutna på fel ställe, de är egentligen till för att hjulen ska få plats i uppfällt läge.

Sen vet jag inte om det går att få loss, men du har råkat fått luftintaget för motorn, på vänstra sidan, med dess långa sandfilter på baklänges. Det ska alltså peka framåt. 

Lycka till, ser fram emot fortsättningen!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

DIOWORK
8/8/15, 1:53 AM
#10

#8 tack wooderson:) #9 Tack Roca, jag skall fixa luftintaget, det är ju så tacksamt med tips o trix. Man vill ju få allt så rätt och bra som möjligt. I byggsatsen följde det med en detalj som såg likadan ut som det monterade luftintaget men den var kortare. På beskrivningen visade pilen att den skulle sitta i samma hål som den längre jag nu monterat. Fanns det två versioner? Och ja, hjulen var ju på tok för taniga! Får börja samla på mig allt överblivet inser jag. Jag skall försöka ge mig på att få till ögon, ögonbryn och läppar på figurerna, får se hur det går!

Roca
8/8/15, 12:09 PM
#11

#10.2 Jo precis, det är två olika versioner. Den kortare delen är själva luftintaget, i originalutförande, för användning på t.ex. den europeiska krigsskådeplatsen. Den längre delen utgörs av intaget plus ett sandfilter, för användning på medelhavs- och nordafrikanska krigsskådeplatsen. Detta filter ingick i det tropiska utförandet av Bf 109, både E, F och G-modellerna kunde utrustas sålunda.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

DIOWORK
8/13/15, 10:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#10 luftintaget fixat Roca, gick fint! Fick någon timme över igår. Följande har hänt: - börjat bygga en träställning som skall hålla uppe ett kamouflagenät över värnet. - preparerat marken med murbruk som fästes med trälim utspätt med vatten. Det återstår en hel del innan plattan är färdig men man kan ana hur det kommer se ut där på Sicilien!

DIOWORK
8/13/15, 10:05 PM
Annons:
DIOWORK
8/13/15, 10:06 PM
wooderson
8/13/15, 10:21 PM
#15

Snyggt, blir en mycket fin diobas. Vad har du gjort nätet av?

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Rone
8/13/15, 11:04 PM
#16

Det hela ser mycket lovande ut, gillar verkligen markstrukturen!

Roca
8/13/15, 11:46 PM
#17

Mycket snyggt!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

DIOWORK
8/14/15, 11:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Tack alla:) #15 Det låg i lådan jag packade ner som ungdom och öppnade i våras. Tror det är från ett av försvarets första förband som farsan hade i hemvärnet på 70-talet. Jag har börjat limma fast nätet på träställningen, 2 M4 muttrar fick hjälpa till för att få rätta hänget på nätet. Insåg att om jag skär upp tältöppningarna så kan det se bättre ut. Skall även sätta på linor på tältens kortsidor.

DIOWORK
8/14/15, 11:19 PM
wooderson
8/15/15, 7:17 PM
#20

Blir fint det här

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
DIOWORK
8/18/15, 12:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Staket på G och kamouflagenät över lådor.

DIOWORK
8/18/15, 12:52 AM
DIOWORK
8/18/15, 12:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Tyskarna har lagt en stenmarkering så fordon inte skall backa in i tälten. Linor till tälten fixade.

DIOWORK
8/18/15, 12:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Jag tycker det är roligt med detaljer. Personalen har en liten odling med grönsaker som man sköter noggrant i värmen. Tja vad skall man annars göra med en Luftwaffenkille med vattenkanna?

DIOWORK
8/18/15, 12:57 AM
DIOWORK
8/18/15, 12:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jag har börjat vädra både lastbilen och byggnationer.

DIOWORK
8/18/15, 1:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Fått in lite mer gröna växter, hittade någon mossa av något slag som får föreställa en kaktus.

Annons:
DIOWORK
8/18/15, 1:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Bygget så här långt! Fler figurer skall målas, planet har mycket kvar. Inväntar färg till undersidan. PAKen skall målas. Vet inte riktigt vad jag skall göra med den? Det är ju ingen stridzon så den känns överflödig. Får nog stå lite vid sidan bara. Har tänkt ut lite andra roliga scener med personalen så man längtar till nästa byggtillfälle:)

Roca
8/18/15, 1:31 AM
#29

Fina detaljer, vilken bra idé med trädgårdsmästaren 😎!

Kanske skulle du ha haft en Flak 38 istället för en Pak 40 på flygfältet; Zvezda gör en fin och billig 20 mm Flak i 1/72. Annars så användes ju säkert olika former av pansarvärnsvapen för "airfield defence" så helt malplacerad är den inte.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

robban64
8/18/15, 5:12 AM
#30

Supersnyggt!! Vad har du använt för markmaterial? Grästuvorna är ju jättesnygga. "Hembyggen" eller köpegräs?

DIOWORK
8/18/15, 12:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

#29 he he ja en Tysk med gröna fingrar! En Flak 38 hade varit kanon:) men vi måste ju ha Airfix-delar i detta bygget. Jag köpte ett Airfixset där man fick med en 88:a och bandvagn med inser att jag inte får plats. Skall bygga 88:an och se om det går. #30 Tackar:) Markmaterialet är murbruk jag hade över. Blir riktigt bra, fäster det med utspätt trälim. Grästuvorna är "tyvärr" köpta.

Husse1
8/18/15, 4:18 PM
#32

Riktigt trevligt. Får nostalgivibbar av airfixfigurerna, kommer ihåg snubben men vattenkannan, måste ha varit kring 1980 eller så :). Och visst var en LW-figur som matar band i ksp:na med i det andra diot?

Roca
8/19/15, 10:09 AM
#33

#31 åh javisst, Airfix, det glömde jag ju bort i ivern :-), såklart. Men bra, det är ju intressant att se vad man kan åstadkomma med ett gäng gamla hederliga Airfixbyggsatser. En hel del skulle jag säga! Jag kan inte riktigt se mig mätt på den lille odlaren och ser fram emot vad du gör med resten av figurerna. Jag hade en liknande idé för ett dio som jag hittills inte har förverkligat, han skulle vara en mening Luftwaffesoldat som står och vattnar blommor i en prydlig odling på en fridfull Luftwaffebas före kriget i typ..Breslau eller nåt, alltmedan en flott stabsbil ankommer, full med höga officerare…nåt sånt.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

DIOWORK
8/21/15, 6:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

#32 tack:) det är faktisk bara RAF gubbar i det andra bygget. Men jag tror jag vet vilken du tänker på, se bild. #33 Roca, jag tycker du skall förverkliga din bild av stabsbilen och trädgårdsmästaren:) jag har trädgårdsmästare över om du behöver en eller två. Roligt att kunna bidraga i så fall:) Och den där jäkla PAK40 följer med i satsen jag bygger så den blir jag kanske inte av med, vi får se.

Annons:
DIOWORK
8/22/15, 9:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Målad på undersida och med kamouflage på ovansida.

DIOWORK
8/22/15, 9:53 AM
Roca
8/22/15, 10:07 AM
#37

Läckert!!!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

wooderson
8/22/15, 11:01 AM
#38

Blir jättefint det här

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Husse1
8/22/15, 11:48 AM
#39

Exakt den figuren! Mht arbetställningen får vi anta att det fanns ringa skyddsombud inom Luftwaffe på 40-talet…

[Roftic]
8/22/15, 2:39 PM
#40

Mycket snyggt!

DIOWORK
8/24/15, 1:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

#37-40 tackar! Äntligen fick jag tid att sätta på dekaler på 109an och Opeln. Har även börjat vädra 109an men det återstår lite på den.

Annons:
DIOWORK
8/24/15, 1:01 AM
DIOWORK
8/24/15, 1:02 AM
Roca
8/24/15, 1:16 AM
#44

Härligt!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

DIOWORK
8/26/15, 2:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Jag hittade en parhäst till trädgårdsmästaren när jag inventerade mina Airfix figurer. En grävande DAK soldat. Den var bortsorterad från barndomen som "tråkig". Nu inser man hur viktigt det är med figurer som inte bara skjuter.

DIOWORK
8/26/15, 2:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Fick även målat PAK40 och hittade en plats som funkar. 109an är färdig, jag fixade några småsaker och vädrade lite till.

DIOWORK
8/26/15, 2:08 AM
DIOWORK
8/26/15, 2:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Bygget så här långt. 109an, Opeln och PAK40 klara. Nu återstår det roligaste! Välja ut figurer och tänka ut vad som skall ske där på flygbasen. Men figurera skall målas så det är en bit kvar.

Annons:
SwedBear
8/26/15, 8:09 AM
#49

Skitsnyggt. Jag skulle så gärna kunna göra dioramor så där snyggt. känner mig lite inspirerad av din att försöka få till något för min boulton Defiant. Tycker du lyckats utmärkt! 

/B

Roca
8/26/15, 9:50 AM
#50

Mycket fint! Både 109:an och Pak 40 är helsnygga. Du har helt rätt i att det kan behövas en hel del figurposer som inte är de klassiska "stridisarna". Preiser är en tillverkare av figurer som har tagit vara på detta och deras figurer är dessutom i hårdplast för det mesta, så lite lättare att jobba med.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
8/26/15, 9:58 AM
#51

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: