Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2313 ggr
sponny
7/26/15, 2:35 PM

GB 98: Airfix -- Supermarine Spitfire VB

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta bygget blir ett rent nostalgibygge. Just denna modellen byggde jag och farsan tillsammans när jag var i dotterns ålder, 10-11. Farsan var gammal modellbyggare och detta bygget var min väg i i hobbyn. Och jag minns fortfarande hur vi satt vid köksbordet med limtuber och farsans gamla humbrolburkar. Så detta ska bli riktigt, riktigt kul.

[Länk: GB #98//ElLobo]

Annons:
sponny
7/26/15, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild på innehållet. Inga stora konstigheter när man tittar på det.

sponny
7/26/15, 3:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Började fila lite på piloten. Ser väl helt ok ut bortsett från ett litet problem som jag sett på andra airfix-kits. LUFTVÄRNSGRANATEN SOM GÅTT GENOM MAGEN PÅ HONOM!! Ser lite ut som när Lars Ekborg hade karvat åstad med motorsågen i monologen Bunta ihop dom.

"Man kan kasta in hatten."

Får bli en liten plutt spackel, men slipningen blir ett monster. Svårt att komma till utan att paja resten av min lille polack. Jo, jag kommer att köra på de polska dekalerna.

sponny
7/26/15, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nu lägger vi ner för ikväll. Ny cockpitfärg beställd och piloten börjar se normal ut. "Magsåret" gick att fixa. En liten klick spackel och sedan vänta en stund tills det nästan torkat. Sedan var det bara att forma spacklet med en tandpetare och låta det torka ordentligt. Sedan var det bara att blaska på färgen.

sebfr
7/29/15, 5:00 PM
#4

Med tanke på magsåret, och temat humor från förr, så hade han nog ändå föredragit en spik i foten istället: https://www.youtube.com/watch?v=Sx58z5V6FsY

Kul med lite humor bara så där, och med en kreativ lösning på ett inte lika välkommet gjutningsfel.

Sebastian - Airfix & Humbrol

sponny
7/29/15, 5:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Medan jag sitter och väntar på posten och min nya cockpitfärg så har jag pysslat med lite annat för skojs skull. Lite riktigt fin koppartråd, en liten bit plast, superlim och mörkgrå färg. Lite shake'n'bake senare så hade vi en styrspak till ett Spitfire.

#4 Sånt som händer men det gick att lösa i alla fall.

sponny
8/2/15, 1:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sidorna är hopklistrade och jag är faktiskt ganska imponerad av passformen. Det kan behövas lite spackel på motorhuven men mycket mer är det inte. Torrpassningen med vingarna var inte riktigt lika bra men kroppen är jag imponerad av.

Annons:
sponny
8/2/15, 1:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Sedan har jag ett litet experiment på G. Och till det behövs först och främst en hopsatt spinner full med spackel. 😉

Får se om detta fungerar annars får jag börja leta reservdelar.

Upp till toppen
Annons: