Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 3417 ggr
wooderson
2015-07-19 22:14

GB 98: Airfix 1:76 -- M3 Lee/Grant

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då var det dags att klistra sista airfixsatsen i högen 64 delar skicklighetsnivå 1

[Länk: GB #98//ElLobo]

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
wooderson
2015-07-19 22:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Baksidan ger sandfärgen och instruktionen den gröna varianten

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-07-19 22:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Först hjul och sidor

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-07-19 22:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Sen försöka få ihop sidor och underrede

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-07-19 22:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vidare upp till överdelen

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-07-19 22:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Notera gärna den gudomliga passformen

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-07-19 22:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Eller varför inte här ?

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
wooderson
2015-07-19 22:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Slutligen klart, eller vad man nu säger om dessa på något sätt hoplimmade bitar

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

IKV91
2015-07-19 22:32
#8

Jag beundrar ditt tålamod! Jag hade nog sprängt den byggsatser med chinapuff!

wooderson
2015-07-19 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

För att summera, dels se tidigare kommentarer på sherman bygget om lämpligheten för någon att köpa detta som sin första sats. Passformen var sämst hitintills om jag är ärlig, var mer irriterad när jag byggde panthern, men nu hade jag liksom ingen förhoppning att få ihop en riktigt fin modell glipor på de flesta ställen ger ett ganska trist resultat, Gjutskägg på alla delar, vissa mer andra mindre När detta lilla projekt är klart är chanserna att jag kommer att köpa eller rekommendera airfix till någon 0, vilket också kan vara värt för airfix killen att notera, bättre att plocka bort sådana här modeller ur sortimentet än att folk som köper dem kommer att se sig om efter andra tillverkare. I ärlighetens namn har jag inte byggt mycket 1:76/72 modeller, bara några från hasegawa eller trumpeter, men de har alla genomgående gått ihop bättre och gett finare resultat

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-07-19 22:33
#10

Nu har ni för övrigt också fått se de första modeller jag byggt som vuxen

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
2015-07-20 10:38
#11

Jag full förståelse för din frustration/besvikelse. Något som jag har mindre förståelse för är varför Airfix envisas med att återutge dessa urgamla byggsatser. Ok, för samlare eller nostalgiker kan vissa modeller ha ett värde men baksidan är att nybörjare lockas att köpa dessa i tron att de är lättbyggda. Skicklighetsnivå 1 är enligt min mening väldigt missvisande.

Själv är jag förtjust i 1/72-pansar, tycker att det är en rolig skala att bygga i. Det finns en hemsida, http://www.onthewaymodels.com/, som ger en bra insikt i utbudet i denna skala - på så vis kan man undvika "fällor" och hitta guldkorn.

sebfr
2015-07-21 09:03
#12

Jag har lämnat en kommentar i tråden för Sherman-bygget: http://modellbygge.ifokus.se/discussions/55a897a0ce12c457f1000059-gb-98-airfix-a01303-176-m4a2-sherman?discussions-1

Men jag kan tillägga till #11 att det är något vi absolut har tagit i aktning. Airfix är dåligt skött av tidigare nordiska distributörer och mycket "gammal skåpmat" är skickat åt både höger och vänster. Vårt fokus nu är att inte göra samma misstag utan istället värdera modellerna och sortimentet bättre. Samtidigt finns det även byggare som vill ha en specifik modell - oavsett kvalité på passform - så det är en balansgång att begränsa sortimentet utan att samtidigt… begränsa sortimentet..?

/Sebastian

Sebastian - Airfix & Humbrol

starhawk
2015-07-21 10:13
#13

M3 Grant/Lee är en rätt mysig vagn, fast jag är petig av mig och vill bygga M3A1 med den gjutna överdelen, har inte lyckats hitta den som modell tyvärr.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: