Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2270 ggr
[marcusjohnson]
2015-07-12 19:04

GB 98: Airfix -- EE Lightning F6

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte bidra med en EE Lighting från Airfix i 1/48 till detta gruppbygge. 

[Länk: GB #98//ElLobo]

Denna kom 1997 och anses som en av de bästa Airfix släppt. Jag tror jag köpte denna lådan 2003-2004. Ganska dammig och tilltryckt!

Annons:
[marcusjohnson]
2015-07-12 19:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Tittar man vad som är i lådan så ser man att det är två grå ark med gjutstammar och en klar. Det är inte mycket delar för att vara en modell i 1/48. Dock är det fin detaljering med tunna och fina nedsänkta panellinjer. Det är också med ett stort dekalark och du kan välja mellan sju maskiner!

[marcusjohnson]
2015-07-12 19:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har valt att använda mig av en resincockpit, då den som följer med är ganska spartansk.

[marcusjohnson]
2015-07-12 19:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här ser ni skillnaden på byggsatsen och cmks cockpit och stol.

[marcusjohnson]
2015-07-12 19:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Så byggstart. Jag börjar med luftintaget. Jag lägger ingen tid på att spackla försänkningar då de inte kommer att synas. Målat med Alclad Aluminium över blank svart akryl från Tamiya.

[marcusjohnson]
2015-07-12 19:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sen började jag med cockpit. Först grundade jag med Tamiya X-18, Semi Black och sen Medium Sea Grey XF-83. Sen detaljmålad med Vallejo och lite wash från Tamiya.

[marcusjohnson]
2015-07-12 19:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sen ska allt in i kroppshalvan med! Sen ska det in minst 20 gr i tyngder, vilket det egentligen inte finns plats för. Skulle verkligen behöva köpa sånt där formbar massa. Jag använder mig i alla fall av vanliga blytyngder som man använder när man balanserar däck, antagligen stulna på någon däckverkstad…

Annons:
robban64
2015-07-12 19:17
#7

Tjusigt!!Finns en hajkäftsmärkning ser jag :-) Måste säga att Lightningen ser rätt "udda" ut med tankarna ovanå vingarna……

[marcusjohnson]
2015-07-12 19:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Kroppshalvorna är i hop och ena vingen sitter på plats. Passformen är gudomlig a lá Hasegawa! Inga konstigheter utan passar perfekt. Även CMKs cockpit passar in utan konstigheter. Kul med sånt!

[marcusjohnson]
2015-07-12 19:26
#9

Jag anser att lightningen är ett av de fulaste plan som byggts! Utvecklad direkt efter kriget som ett jaktflygplan som skulle ta ner högflygande sovjetiskt bombflygplan. Hade ruskig stigförmåga, piloter har sagt att det var som att flyga en missil! Lightningen var länge det flygplan som snabbast kunde starta och stiga till 10 000 meter, nästan snabbare än F-15! Dock var räckvidden starkt begränsad och har alltid varit ett av Lightningens problem. Detta löstes dock med extra tankar, återkommer till de senare!

[marcusjohnson]
2015-07-12 19:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Hade en F-1A också påbörjad som jag startade med 2006, tänkte bygga den parallellt utanför gruppbygget

sebfr
2015-07-21 10:01
#11

#0 Spännande, och tack för lite extra historik om planet! Modellen finns fortsatt. Dock i en mindre dammig och repig kartong och med nya röda boxarten. Har inte info just nu om det är något gjort med verktyget, annars bör det vara exakt samma som du har i ditt bygge.

Samma modell reste jorden runt i ett välgörenhetsprojekt: http://www.airfix.com/uk-en/news/round-the-world-in-an-airfix-kit-comes-home/

/Sebastian

Sebastian - Airfix & Humbrol

Upp till toppen
Annons: