Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 5638 ggr
SwedBear
7/9/15, 9:20 AM

GB 98: Airfix -- Boulton Defiant Mk.1 1/72

Efter några månaders uppehåll på grund av massor annat arbete är det dags igen att komma igång och bygga. När jag såg detta gruppbygge visste jag direkt vad jag skulle bygga (jag har en bunt Airfix-satser hemma så det blir nog mer). 

[Länk: GB #98//ElLobo]

Ett av mina bästa minnen från när jag byggde i min ungdom var Airfix's dåvarande 1/72 Boulton Defiant. Visst, nu vet vi hur "fel" den var men för en liten pojke var den så häftig. Vem kan inte älska ett litet plan med ett eget kulsprutstorn???

Länk till stor bild

Den nya byggsatsen kommer med två färgalternativ och självklart måste jag bygga nattversionen. 

Länk till stor bild

Jag har köpt till Eduard ets och masker. Första intryck är väldigt positivt. Fina detaljerade delar. Manualen är stor och fin men varför använder man endast Humbrol's färgkoder så att man behöver leta fram vad de betyder?

Annons:
starhawk
7/9/15, 9:25 AM
#1

Du får mig att längta efter att bygga min Defiant men det är inte ett Airfix och består av en mix av injektionsgjutet, resin och fotoets

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

SwedBear
7/9/15, 9:45 AM
#2

Jag vill ha en 1/32-variant. Tänk om kunde får Zoukei-Mura och skapa en sådan byggsats ….

SwedBear
7/9/15, 9:52 AM
#3

Länk till stor bild

Intrumentpanelen kommer som dekal och är ganska grov och platt. Eftersom man ser den ganska bra i cockpit så valde jag att använda den från Eduards ena ets-kit. Det är svårt att se i bilden här men det är ganska 3D då vissa delar sitter på andra så man får djup. 

En av anledningarna att det gått lite segt att komma igång med denna …… aldrig fel att ha en egen sandstrand med typ 100 långgrunt vattens om blir runt 29 grader när det är sol …. Gotland FTW. Prickarna vid korisonten är förresten inte smuts utan Kite-surfare.

Länk till stor bild

Delar av inredningen klar, dock ej vädrad. Byggsatsen har bra detaljer i sidorna som jag tror kan målas snyggt. jag valde ändå att sätta på eduards ets. Inget av detta syns speciellt mycket när cockpiten är byggd. Notera att intrumentpanelen kommer sitta lite bakom främre öppningen så man kan se in bakom den (därför målar man delar där). Hade jag orkat hade jag nog satt på lite kablar där …

SwedBear
7/9/15, 10:00 AM
#4

Länk till stor bild

Ets-kitet från Eduard som innehåller cockpit-ets har också ets för hjulbrunnarna. De är redan bra detaljerade från start så det är bara grädden på moset så att säga. 

Länk till stor bild

Etsen detaljerar sidorna på hjulbrunnarna och är enkla att sätta på. Två delar verkar dock ha blivit fel (jag är 95% säker jag tog rätt del men det kan fortfarande vara jag som gjorde fel) då det som ni ser i bilden sticker upp lite ets i framkanten som jag filade bort. Jag tror man skulle satt dessa ets-bitar på andra sidan. Det blev dock bra ändå efter lite filning. 

En viktig grej att komma ihåg när det gäller ets är att man faktiskt inte behöver använda allt. Förutom grundkitet från Eduard som innehåller cockpit-ets plus lite till så köpte jag ett kit för att byta ut "flaps" på vingarna. Men jag la direkt ner det då jag insåg att jag inte riktigt vågade lita på att jag skulle kunna få det snyggt och det kräver att man klipper bort delar av vingen.

SwedBear
7/9/15, 10:12 AM
#5

Länk till stor bild

Cockpit börjar bli klar. Jag använde Vallejo Air 71.095 Pale Green inuti och har sedan vädrat lite lätt med MIG Interior wash och sen lite silverpenna för att skapa lite avskavda områden. Det mesta syns inte. Även om manualen specificerade att man skulle ha läder i sätet så har de flesta bilder jag sett endast grön färg även på stolen.  Jag valde använda ets-säkerhetsbälten vilket jag ångrar. Jag är inte vän med ets-bälten. Jag insåg sen för sent att jag även hade köpt mig Eduards Defiant "SuperFabric" säkerhetsbälten.

Länk till stor bild

Här börjar vi få ihop hela cockpit plus bakre område för kulsprutstornet. Det var lite krångligt att få ihop allt, speciellt instrumentpanelen. 

Länk till stor bild

Vi börjar tejpa ihop allt. Här ser ni hur "lite/mycket man ser i cockpit. Jag kommer köra med stängd huv då jag vill visa planet med alla delar inställda för att kulsprutan kan rotera och skjuta och då kan man inte ha huven öppen. Det kommer för övrigt med två piloter men jag valde att skippa dessa.

SwedBear
7/9/15, 10:20 AM
#6

Länk till stor bild

Dags att ge sig på kulsprutstornet. Man får vara försiktig då detta är små delar som lätt kan brytas av. Jag vet att det ska finnas ett kit med eldrör av metall och nästa version jag bygger (självklart kommer jag bygga minst en till :) ) kommer nog få dessa. 

Länk till stor bild

Färdigt torn förutom huven. Eduard inkluderar ets även för denna del. Det synns t ex via instrumentpanelen. Något som knappt syns i bilden är att man får ets för ett säte och för säkerhetsbälten för detta säte. 

Länk till stor bild

Jag fattar inte hur någon skulle kunna maskera själv eller måla huven frihand. Det är massor små grejer som ska målas och i 1/72 så blir det väldigt pilligt. Tack och lov jar Eduard även maskeringskit. Jag råkade köpa två vilket är perfekt då det är lätt att förstöra en del av maskeringen när man tar loss den. 

Länk till stor bild

Resultatet. Jag vet inte om det kommer se snyggt ut förrän jag målat …

Annons:
SwedBear
7/9/15, 10:25 AM
#7

Jag har för övrigt funderat en hel del om hur jag ska måla denna. Den ska ju vara matt-svart men i skala 1/72 så är skalfärgen mer mörkgrå än matt-svart. Någon som har lite råd för detta?

En ide som jag läst om är att köra matt-svart med lite rött i och sen sprutmåla vissa panelen efteråt med en något ljusare svart (d v s mörk-grått) för att ljusa upp dessa lite ….

Länk till sidan om fotot

Detta är förresten ett foto som jag hittat som visar lit av slitaget på natt-varianten av planet. Håller på leta efter mer bilder.

Magnuzk
7/9/15, 12:54 PM
#8

👍

[Roftic]
7/10/15, 10:11 AM
#9

Det här ska följas!

robban64
7/10/15, 11:12 AM
#10

#7 Jösses vad tjusigt!

Svarta plan kan vara svåra att liva upp men om man kollar på bilen så ser man en hel del slitage.Så lite chipping är nog inte helt fel,

Sen kan du kanske jobba med själva ytan.Olika grader av matt,halvmatt på panelerna…..

chrk
7/10/15, 11:49 AM
#11

Läste just en artikel om ett bygge av Italeris Stirling, som ju har svart undersida och samma problem med att liva upp ytan. Där användes Tamiya XF-85 Rubber Black som grund, följt av XF-69 Nato Black på vissa paneler, och till sist ett mycket tunt lager av XF-1 Black för att jämna ut allt.  Själv använder jag mest Humbrol, och de har väl bara en svart i tre olika matthetsgrader (Hu 21 gloss, 33 matt och 85 satin kallad Coal Black), men jag har gjort en egen "Rubber black" med Hu 33 som bas och tillsatt lite Hu 67 (mörkgrått) och Hu 98 (chokladbrun) .

Christer

SwedBear
7/10/15, 5:20 PM
#12

#11 Hmm, det lät inte alls dumt. Jag ska senare även bygga en Airfix Lancaster så jag vill få ordning på den svarta färgen. Kommer testa ditt förslag på en skräpmodell som jag har för detta ändamål så får vi se.

ElLobo
7/13/15, 12:19 AM
#13

#0: "varför använder man endast Humbrol's färgkoder så att man behöver leta fram vad de betyder?"

Om det händelsevis inte var menat som ironi, så är svaret som man säger "skitenket": Airfix = ägare Hornby, Humbrol = ägare Hornby …

Annons:
SwedBear
7/13/15, 9:20 AM
#14

#13 Jo, jag vet :). Brukar handla från Airfix.co.uk där man även kan se allt från Humbrol (men inte beställa). Tänkte mer på det faktum att man i instruktionen endast har en pil med färgnumret till delarna utan att någonstans i instruktionen har en tabell vad "78" är. Det är bara för camo-målningen som man skriver ut färgnamet. Så jag fick ta fram en av mina modell-färg-appar och ta fram färgerna därifrån.

sebfr
7/21/15, 9:33 AM
#15

Underbara bilder (bortsett från den på sandstranden, den uppskattas inte nu när jag sitter på ett kontor med en gråmulen himmel utanför ;)! Fortsätt så, så är du en bra kandidat till "bonus-priset". Varför inte en bild på den färdiga modellen med Hoburgsgubben som bakgrund?

#13 huvudet på spiken. Vi har även distributionen av Humbrol av den anledningen (och bilbanan Scalextric samt Corgi Diecast, alla från Hornby).

Är det en allmän uppfattning att det är svårt att hitta bra svenska återförsäljare av Humbrol?

/Sebastian

Sebastian - Airfix & Humbrol

SwedBear
8/24/15, 8:07 PM
#16

#15 hehe, Vi hade många väldigt fina dagar mot slutet så jag hade kunnat retas lite mer ;). Hoburgsgubben är dock långt ifrån oss. Det hade blivit Karlsöarna istället men nu är man tillbaka i ett (trots allt) varmt stockholm.

Humbrol tycker jag är relativt enkel att finna, åtminstone lack-färgerna.  Dock kör jag alkryl nu för tiden så använder mig inte av dem. Fick dock med en bunt av deras alryk-färger i diverse kit där man får med små färgburkar. Så ska leka lite med dem. 

Dags att fortsätta efter jag blev klar med F-35C i det andra GB't.

Länk till stor bild

Eduard har ets för skydden ovanför hjulen som är mycket tunnare och mer detaljerade. Dock tycker jag Airfix egen del i sig såg bra ut så vi får se om det inte blir ett OOTB-bygge till senare utan extra ets. 

Länk till stor bild

I ett försök att skapa lite oregelbunden svart färg så för-skuggar jag vissa panele med kolsvart. Resten av planet blir sedan Nato-black med några paneler lite extra uppljusade. Sen ska det bli lite ljusare panellinjer. Hittade några bilder där det ser ut som en del nitar och panellinjer var lite ljusare.

Länk till stor bild

Här är planet sprejat i Tamiya NATO Black. Vissa paneler är lite uppljusade men tycker varken de mörka eller ljusa panelerna ses så mkt. Men känns ändå som en bra färg då det inte är kolsvart utan lite ljusare. Med lite vädring ska det nog bli ok.

Länk till stor bild

Kanske lite svårt att se men detta är de två landingsljusen(?). Kollade på diverse bilder och det såg ut som de är grönmålade längst bak och sen är det två silverfärgade lampor. Provade att simulera detta med att borra ett hål i varje ljus och se måla hålet silver. Hålen syns om man tittar noga i mitten av varje ljus och det blev helt ok på planet när de satts på.

Länk till stor bild

Ok, planet målat och klart. Nästa steg är nu vädringen så ikväll så sprayas den blank för att kunna ta dekaler och sen vädring. 

Snälla #15 - säg till Airfix att de ska släppa 1/48, 1/32 och gärna 1/24 av denna :). Jag älskar det här planet.

sebfr
8/25/15, 8:09 AM
#17

#16 Den feedback jag får på Humbrol kan summeras som "smaken är som baken". Många återförsäljare har antingen Enamel eller Akryl, få har båda varianterna. Personligen är jag van vid Enamel, men det är mycket mindre arbete med Akrylen eftersom den är vattenbaserad. 

Jag har din 1/72:a på väg in i tre olika förpackningar (singel, starter set och dubbelpack). Skall undersöka om det är andra storlekar på G.
Jag har däremot ett gäng Boulton Paul Defiant NF.1 1/72 (A01031) i lager. Är det intressant så är det bara att du skickar mig ett meddelande så hittar vi en återförsäljare du kan köpa dem via.

Sebastian - Airfix & Humbrol

wooderson
8/25/15, 8:21 AM
#18

Fint bygge, spännande hur det blir med de olika sv arta färgerna, man tänker ju att svar är svart liksom, men det finns ju många varianter.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

SwedBear
8/25/15, 8:59 AM
#19

#18. Svart är svart i början men sen är det som vilken färg som helst att det bleks lite och blir smutsigt etc. men det är inte helt enkelt att vädra tycker jag. Jag insåg jag hade en MIG wash för svart undersida (grå färg) som jag använde.

#17. Det är främst Emanel-färgerna som jag tycker man hittar lätt. Slöjdetalj och Dekorima har dessa. har inte riktigt sett Akryl-färgerna än. Har du koll vilka återförsäljare som har dessa. Alltid nyfiken att testa. Jag brukar handla från Airfix direkt (är med i deras "klubb" så man får ju lite rabatt) så kommer köpa någon till Boulton senare.  Just nu väntar jag på deras Gloster Meteor i 1/48 (släpps nästa år ..). Och vet du vad jag just såg på deras pre-order sida?? Boulton Defiant i 1/48 :) (A05128). Släpps först nästa år :( dock. 

Länk till stor bild

När det gäller bygget är nu dekalerna på. Dekalerna tål att petas på utan att gå snder, något som jag ju hade problem med med Kittyhawks F-35C. Som natt och dag. Däremot så behövde jag ganska mycket Micro Sol för att få dekalerna att "platta till sig". På bilden är allt blankt fortfarande och jag ska tona ner vädringen lite (kommer bli lite nedtonad när jag sprayar allt matt) men jag börjar sakta bli klar. Lite spänd på hur huven och kulsprutetornet ser ut när jag tar av maskeringen.

sebfr
8/25/15, 9:50 AM
#20

#19 Ligg på dina återförsäljare så att de tar in Akrylen också. Idag skall Wentzels och MJHobby ha det uppe i Sthlm och Weda Lek i Södertälje. I övriga landet vet jag att DinOchMin Hobby i Borås har ett bra Akryl-sortiment samt Model-Craft i Malmö. (Möjligt att jag glömt någon eller missat någon som får vårt sortiment från underleverantör.)

Jag sa precis till dem att dom skulle ordna en 1/48 till dig, kul att dom la upp den så snabbt… *hrmm* ;)

Sebastian - Airfix & Humbrol

Annons:
Roca
8/25/15, 11:04 AM
#21

Himla snyggt! Bra gjort med den svarta ytan. Och ja, det är då för väl att den gamle Defiantkrigaren äntligen fått vaktavlösning.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

SwedBear
8/25/15, 12:04 PM
#22

#20 Har Wentzels Alryl-färgerna …? Måste kolla. De är ju nära mig. men Dinominhobby såg jag hade. Ska beställa några. 

hehe, självklart var det för min skulle de la in 1/48:an ;). Kändes naturligt att de kommer skala upp den. Ska bli kul att se hur den blir.

#21 Ja, nu när man tittar tillbaka inser man hur ….. fel den gamla var. Som tur var brydde man inte sig om sånt när man var liten :).

SwedBear
8/26/15, 10:13 PM
#23

Har börjat kolla på massor bilder för att se hur mkt man ska vädra. 

https://www.youtube.com/watch?t=217&v=ce9My4IKydo

Intressant film om planet. 

http://www.strijdbewijs.nl/birds/boulton%20paul/defiant.htm

Här finns massor bra bilder på nattvarianten. Många var ordentligt slitna …

SwedBear
9/9/15, 12:33 AM
#24

Tog lite paus i detta bygge men tänkte försöka bli klar med det nu.

Bestämde mig att köpoa Airfix Refuling-kit med två tankbilar och använda en till denna.

Länk till stor bild

Totalt ovädrad än och jag behöver fixa till målningen lite. Manualen lurade mig. I instruktionerna har denna rost-brun färg men när sen färgsättningen visas så är denna blå/gul medan den andra tankbilen som komemr med är rost-brun. Fick måla om en del.

Länk till stor bild

Tog bort maskeringen på huven hos min Defiant och det ser bra ut. Lite sista vädring på planet plus matt varnish och sen vädring på tankbilen så ska det vara klar.

Roca
9/9/15, 12:53 PM
#25

Snyggt, och spännande projekt!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

starhawk
9/11/15, 7:31 AM
#26

Nä nu får jag nog se till att sluta läsa den här tråden, det kliar alltför mycket i mina fingrar att kasta mig över min Defiant som ligger i bygghögen! 🤪

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

sebfr
9/11/15, 8:04 AM
#27

#26 ribban är satt, priset väntar - kom igen bara ;) /Sebastian

Sebastian - Airfix & Humbrol

Annons:
starhawk
9/11/15, 9:20 AM
#28

#27: Det är dessvärre inte en Airfix så det väntar inget pris på den

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Roftic]
9/13/15, 4:16 PM
#29

#28 Classic Airframes?

starhawk
9/14/15, 7:20 AM
#30

#29: Japp! nattjaktversionen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

SwedBear
12/13/15, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Lite slutvädring på lastbilen och det får vara klart. Hinner inte mer.

SwedBear
12/13/15, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Bild från annan vinkel.

DIOWORK
12/13/15, 8:14 PM
#33

Fint bygge där! Defiant är definitivt ett coolt flygplan.

Rone
12/13/15, 10:45 PM
#34

Snyggt, gillar verkligen flyplanstypen!👍

Annons:
Roca
12/15/15, 12:44 AM
#35

Fint bygge!!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: