Annons:
Etikettdekaler
Läst 3658 ggr
[Roftic]
2015-05-24 17:17

Vad gör jag för fel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag o dekaler är ingen bra kombination.. Satt mig ner för en stund sedan och börja med dekaler på min Tamiya Corsair. Än så länge går allt bra, dekalerna var förvånasvärt bra faktiskt. Lade ner dekalerna i blöt. Tog upp de efter en stund o satte sen på de på modellen. Sen fick dekalerna lite dekalvätska på sig (Humbrol Decalfix). Och nu när jag kommer tillbaks till hobbyrummet o tittar på modellen så ser jag att färgen har blivit uppfrätt. Vad kan jag göra? Modellen är målad med AB sen så klarlackade jag den. Bifogar en bild så ni kan se.

Annons:
Filbrännan96
2015-05-24 18:22
#1

Jag har tyvärr ingen aning om varför det har blivit sådär för dig. Har aldrig använt Humbrols Decalfix.

Gör ett försök och googla på om det finns andra som upptäckt samma sak. 🤔

"It´s all about the details"! Cool

wooderson
2015-05-24 18:42
#2

Fy vad tråkigt för dig, hoppas att det blir bra igen

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Roftic]
2015-05-24 19:07
#3

#1 En snabb googling senare o tydligen så funkar inte tamiyas färger alls med Humbrols decalfix.. Nån som vet om Micro Sol/Set funkar med Tamiya färg?

[Hayabusa]
2015-05-24 19:23
#4

#3 Ja, det tycker jag nog. På matta Tamiyafärger har det funkat bra för mig.

På blanka färgskikt bör man vara försiktig med dekalvätskor (även Micro sol/set), bara som notis. Det är åtminstone min erfarenhet.

Roca
2015-05-24 20:32
#5

Daniel, jag får nog hålla med Stefan här och kanske till och med gå så långt som att påstå att man på ett riktigt blankt lack-skikt klarar sig ganska bra utan några mjukgöringsvätskor. 

Detta beror dock säkert också på dekaltyp: Academys eller för den delen även ICM:s, ofta tjocka, obändiga och till synes helt utan vidhäftningsförmåga, flygplansdekaler, kan säkert behöva både Micro Set och Sol. Men tunna dekaler av god kvalitet, som jag antar att många Tamiyadekaler är, kanske kan funka bra och lägga sig väl mot plastytan även utan softeners. 

På de flesta av mina byggen har jag kört med Future klarlack i ett eller flera lager, låtit den torka väl (oavsett akryl eller enamelfärg under) för att sedan applicera en dekal i taget, efter att ha hållit denna med en pincett i varmt/ljummet vatten med en klick diskmedel i, precis så länge som det behövs för att kunna flytta dekalen på arket, sedan på med dekalen, torka bort överflödigt vatten med lite papper - just vattnet kan också ställa till det och ge missfärgningar för mig i alla fall, och sedan klart. 

På matta ytor däremot, som på markfordon som jag inte har haft nån lust att klarlacka för enbart en eller ett par dekalers skull, har jag antingen använt just mjukgöringsvätskor (set före dekalen och sol ett tag efter), eller även applicerat dekalen i en klick med våt klarlack (Future).

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

IKV91
2015-05-24 20:54
#6

Även jag har aldrig upplevt några problem med Tamiyas färger och Micro Set och Sol.

Trist men du löser det säkert på något sätt!/Roger

Annons:
[Roftic]
2015-05-24 21:56
#7

Tack för alla tips/stöd! :-) Peter och Stefan, jag gör som ni säger på resten av dekalerna. Dessa dekaler var väldigt tunna å bra så det borde fungera som ni säger. Frågan är hur jag ska dölja att färgen har frättits bort. Man kan kanske måla lite försiktigt med pensel eller maskera å måla med ABn. Å andra sidan kan man kanske göra det till att se ut som chipping… Jag har inte använt Future eller Pledge utan jag körde med Blank Oceanlack från Panduro.

Roca
2015-05-24 22:33
#8

Bara ytan är blank nog borde det vara till hjälp för att få dekalerna att lägga sig till rätta. En liten skadad yta kanske går att bättra med penseln, som du skriver? 

Lycka till!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[marcusjohnson]
2015-05-25 10:03
#9

Jag upplever att Microset och sol regerar olika på olika dekaler. Ibland för svag effekt och ibland för stark. Jag blanklackar alltid för att slippa använda dekalvätska i möjligaste mån. Sen är väl inte Tamiyas dekaler de bästa, ganska tjocka och stela. Samma med Hasegawa och en del Academy. Lycka till!

PAK43
2015-05-25 11:16
#10

Ser ju mest snyggt vädrat ut ny tycker jag :)

AlexanderW
2017-09-13 22:12
#11

#3 vill tipsa om Tamiyas Mark fit! 

Info om produkten: www.tamiya.com/english/products/87102mark_fit/index.htm

Upp till toppen
Annons: