Annons:
Etikettwhat-if
Läst 3802 ggr
mangemani4
2015-05-21 13:06

What If...

är en fruktansvärt historia intresserad person och läser det mesta om allt från grott människor, till några av de första striderna till nutid. men det som fascinerar mig mest är, "vad hade hänt om…" scenarion.

några utav mina "vad hade hänt om…" scenarion som jag ofta tänker på är dessa:

1. vid waterloo, vad hade hänt om grouchy hade marscherat mot ljudet av kanonerna och kommit till napoleons undsättning? hade han vunnit slaget och hade han lyckats stå emot resten utav europa som hade förklarat krig mot honom?

2. Tysklands invasion av Soviet unionen, vad hade hänt om Hitler låtit sina trupper dra sig tillbaka en aning för att återhämta och omgruppera sig istället för att tjura på vilket ledde till inringningen utav 6:e armen? eller vad hade hänt om han låtit bli att invadera i över huvud taget?

3. vad hade hänt om England hade vunnit frihets/självständighets kriget?

4: hade Titanic klarat sig om de helt enkelt hade kraschat rakt in i isberget, vilket troligtvis hade resulterat i att de främre sektionerna på skeppet bara hade tagit skada och fyllts med vatten vilket hade räckt för att hålla skeppet flytande samt använt isberget som ett slags flöte(den inborrade främmre delen på skeppet i isberget), istället för att ha girat och fått en reva på sidan utav skeppet vilket skadade flera sektioner

och några till.

har inte ni tänkt lite så här förut ang historiska händelser?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
Roca
2015-05-22 13:09
#1

Absolut Mange, jag tycker också det är mycket intressant med what-if-scenarior, är själv "utbildad" historiker (fast har inget jobb inom detta just nu) med stort intresse för bl.a. militärhistoria och roar mig också med lite alternativa funderingar 🙂 ..de enda som jag hittills har satt på pränt är några knäppa bakgrundshistorier till "Luft 46" byggen och liknande..

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Mecthegreat
2015-09-27 18:57
#2

Min teori angående fråga två är : hade Paulus med 6 armén backat och omgrupperat så hade det nog bara fördröjt utvecklingen några månader. Lendlease avtalet plus ryssarnas enorma överproduktion av typ t34 , hade nog malt ner tyskarna. Sen tror jag inte nazi Tyskland hade så mycke till val . Ryssarna hade anfallit senare när dom var färdig upprustade. Detta är som sagt bara mina spekulationer , kan ha totalt dyngfel men så tror jag iaf :)

Dioramabyggare
2015-09-28 00:37
#3

Min teori om scenario #4 är att fartyget mycket väl hade undvikit att sjunka om det inte hade girat utan ränt rakt på det där isberget.

(Jag har både sett en dokumentärfilm (i början av 1970-talet har jag för mig det var, så den filmen minns jag inte mycket av), och för ett par år sedan läste jag en illustrerad dokumentärbok om haveriet (namnet på författaren minns jag inte.))

starhawk
2015-09-28 07:21
#4

Beträffande scenario #4 så var det ett ganska sprött stål i Titanic, speciellt i den temperatur som rådde så risken är ganska stor att det uppstått en hel del sprickor i konstruktionen .

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

mangemani4
2015-09-28 11:59
#5

#2 lite utav min teori med angående om hitler aldrig hade invaderat. stalin var ju känd för sin paranoia och misstänkte förrädare och konspirationer till höger och vänster, så även om hitler hade fokuserat sina trupper åt väst, kanske tagit över storbritanien och fokuserat på att få bort de sista hoten från de allierade, så skulle väl stalin ha trott att ryssland stod på tur för en invasion och om stalin nu vid den tiden hade en fullt utrustad och stor arme, tja, varför då inte eliminera "hotet".

#3 såg en dokumentär om haveriet där just min teori togs upp, om titanic helt enkelt bara hade låtit sig själv köra in i isberget. i dokumentären så visade de bilder på skepp som hade valt att istället för att gira, köra rakt in i isberget. enorm skada på den främre delen utav skeppen, absolut, men skeppen hade överlevt, antingen så hade andra fartyg kommit till deras undsättning eller så tog sig skeppen till närmaste hamn på egen hand, men de överlevde. dock så var inget utav de skeppen i samma storlek som titanic och man undrar ju hur stor skadorna egentligen hade blivit om ett så stort skepp i full fart kom kraschades rakt in i ett isberg.

#4 vilket leder mig in på ditt inlägg, undrar hur stor skadan skulle ha blivit, om hela främre delen skulle ha blivit ihop tryckt och påverkat nog med utrymmen som var vattentäta för att skeppet skulle sjunka, eller om skeppet hade gått av eller fått en sprick på undersidan om den främre delen hade åkt på en ramp upp och in i isberget. var ju en fruktansvärd fart skeppet kom i och även om de slog full bakut i motorerna, så gled ju skeppet i en enorm fart och med tanke på skeppets storlek, så skulle det nog ha blivit en fruktansvärd smäll

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

starhawk
2015-09-28 15:28
#6

#5: Vid den tiden det hela utspelade sig hade man ingen aning om köldsprödhet, alltså att olika stållegeringar vid olika temperaturer övergår  från seghet till ett betydligt sprödare tillstånd. Detta uppdagades under andra världskriget när man förlorade s.k. Liberty-fartyg i vatten som borde varit fria från både ubåtar och minor, det var först när ett Liberty-fartyg sprack i hamn under en köldknäpp som man upptäckte förhållandet. Övergången från seg till spröd är inte jämn utan svänger rejält innan den stabiliserar sig på ett betydligt sprödare stadium. Om Titanic hade ett dyligt stål så skull sprickorna bli ganska rejäla och sänka fartyget rätt snabbt, en rejäl akilleshäl var ju också det förhållande att dom vattentäta skotten gick inte ända upp till däcket, Titanic skull mycket väl ha kunnat flyta med dom utrymmen som vattenfylldes vid kollisionen, men vattnet rann "över kanten" till nästa avdelning och sedan till nästa avdelning o.s.v. så det räcker med att dom främre avdelningarna skulle få sprickor.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
mangemani4
2015-09-28 16:16
#7

hmm, intressant läsning. så man skulle kunna säga att titanic, oavsett krock med isberg eller inte, var en tickande bomb? att metallen/plåten när som helst kunde ha gett vika efter en längre tid i det extremt kyliga vattnet?

jo, den möjligheten ang att de inte gick ända upp till däcket har jag tänkt lite på, men skulle inte isberget med titanics främre del inborrat i sig, ha kunnat fungera som ett flöte?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

starhawk
2015-09-28 17:38
#8

#7: Nu vet jag inte exakt vilken stålkvalitet Titanic var byggd av, men det var ett bra stål på den tiden men idag anses det som inte särskilt bra, alltför sprött.

Ett extremt farligt flöte i så fall, isberg smälter underifrån och detta gör dom obalanserade varvid hela isberget kan vända sig uppochner och större isberg kalvar ju. Dessutom är det inte särskilt troligt att Titanics för skulle kunna borra sig in i isberget och fastna, den var inte byggd för sådana påkänningar, den skulle snarare plattas till mot isen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: