Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2111 ggr
starhawk
2015-05-02 19:35

GB 83, 86: Italeris Nimitz skala 1:720

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då var det dags för den här då! Detta blir ett lite speciellt bygge eftersom jag bara kommer att utnyttja dekalerna (endast siffror) och byggbeskrivningen från den här lådan

[Länk: GB #83, GB #86//ElLobo]

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2015-05-02 19:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Anledningen är att flygdäcket är skadat, en hiss är bortskuren från däcket och är försvunnen, alla flygplan är bortklippta med undantag för ett par Hawkeye-propellrar som återvanns i Enterprise-bygget och dekalerna består enbart av siffrorna. Jag beslöt då att bygga Nimitzen av ett systerskepp som praktiskt nog har alla delar i Nimitz satsen och är oskadd! Nämligen den här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-05-02 19:58
#2

Men jag slutar inte där! En av byggramarna är ändrad, den med flygplanen, man har plockat bort fyra Phantoms till förmån för en massa livbåtskapsyler och lite mastdetaljer, Vinson har en annan mast än Nimitz. Eftersom antalet flygplan redan från början var lite fattigt blev den nu fattigare, för fattig för ett atomdrivet hangarfartyg tyckte jag så jag kommer att ta flygplanen från Italeri-modellen av Independence en oljedriven pråm som är ovanligt välförsedd med flygplan och använda dom, Independence får Vilsons. Independence flygstyrka innefattar inte några Phantom men det skall inte vara några sådana på min Nimitz

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

WildeSau
2015-05-02 20:21
#3

#2 Här är alla deployments för CVN-68

Om det är ont om flygplan på USS Nimitz kanske de har hamnat i någon timewarp från 1941. 😃


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

flyingdragon
2015-05-02 21:11
#4

Jag har en hel del extrakärror i den skalan i varierat skick, släng iväg ett pm om du vill ha dem.

Mvh/ Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

starhawk
2015-05-02 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Första steget var att kapa bort undervattensdelen eftersom detta skulle vara en vattenlinjemodell, det var lätt eftersom den var förberedd för det och den var bara lite nabbar att kapa

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-05-02 21:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sen var det dags att limma på bottenplattan för vattenlinjemodellen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
WildeSau
2015-05-13 22:09
#7

Det finns dekalark till alla flygplan ifall du skulle få några timmar över.
http://www.modellversium.de/kit/artikel.php?id=1772
Lite småplock i skala 1:720 Skrattar


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Mals Way
2015-05-13 23:37
#8

Kalas…samt smått….grym start ;)

Gillar att de poängterar "Nuclear Powered" hehe

starhawk
2015-05-14 09:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#7: Snyggt men ack så smått, jag tror jag avstår, hade dock redan innan bestämt mig för att måla lite mer än den angivna sparsamma anvisningen: vit undersida, grå översida svart cockpit. Corsair har ju en svart radom i nosen och Intrudern har väl en beige radom vid den här tidpunkten och har inte Tomcat ett par svarta utblås.? Har tänkt konstruera en Crusader av en av Corsairerna en liten förlängning av  kroppen framför vingen och lite filande på vingarna borde bli bra. Ur min synpunkt skall Nimitz ha en Crusader fotospaningskärra, man har ju sett "Timmen noll" eller "Final countdown" som den heter i orginal.

Förresten så har jag glömt att lägga ut den här bilden, trots fler tvingar så var det bättre passning på den här än Enterprise

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-06-15 21:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu har jag limmat dit alla balkonger och horn och dom tre Sparrow-stationerna är på plats. På den här valde jag att ha alla hissar i övre läget, till skillnad från Enterprisen har den här bara två lösa blastpanels

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

WildeSau
2015-06-15 22:43
#11

Vitmålad nos på RF-8G fotospaningskärrorna och lite blandat på A-6E Intruder.
EA-6B Prowler vid 2:10 med gulvitaktig radom.
En snygg start med vingen i startläge vid 2:32 och 4-grupp vid 2:54.

Väl använda 3 minuter i den filmsnutten och många fina tips på märkningsalternativ och flygplantyper.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
2015-06-16 14:52
#12

#11: Från "Final countdown" jag har faktiskt två DVD av den filmen. Ja jag hade tänkt att måla radomerna på Intruderna "Radome tan" några Prowlers finns inte med i satsen vad jag kan se, men min ursprungliga tanke att måla radomerna på Corsair II svart stämmer inget vidare, dom är visserligen svarta på översidan men det är en del av "antiglaring" panelerna. Vit radom på Crusadern! du har rätt! det hade jag inte tänkt på. Vingen i startläge - jo jag har tänkt på det men vi får se hur det blir, jag har inte börjat med att konstruera någon Crusader än.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: