Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 1474 ggr
SwedBear
4/30/15, 8:26 AM

GB 86: Spitfire MK 22/24 (1/32, Revell)

Medan jag låter några av mina andra byggen "mogna" lite så bestämde jag mig att ta mig an ytterligare en "enklare" modell som legat i min hög ett tag. Det är Revell's 1/32 Spitfire MK 22/24, den sista Spitfire-modellen som byggdes. Detta är egentligen Matchbox-versionen från 70-talet (man ser att de försökt ta bort Matchbox-märkningen inuti flygkroppen)  så den är naturligtvis inte lika bra som nya modeller men den är billig och lätt att bygga. Den har också en trevlig motor och möjlighet att visa beväpningen i vingarna. 

Enligt vissa så har den en hel del fel, fel form på propellerspinnern, fel form på huven, fel form på säkert fler saker men jag insåg att jag inte är en sån där som måste ha allt 100% korrekt. Jag bygger för avkoppling så istället för att försöka rätta till allt så blir det ett OOTB-bygge rakt av (eventuellt lägger jag till några extra detaljer om jag orkar i cockpit - jag är en usel scratchbyggare så vet inte om jag orkar försöka).

Jag startade med motorn. Den är inte alls dum. Den bör kunna göras ganska snygg. Jag tror jag kommer låta huven vara av för att visa upp motorn.

Manualen påstod att bensintanken (högst upp) ska vara grön ….. nääääää. Kollade lite referensbilder och insåg att i stort sett alla visar den som metall så den ska målas om. 

Jag valde att borra hål i avgasrören så man får lite djup i dom. 

Här börjar motorn bli klar. Helt ovädrar så klart. Den ska smutsas ner och avgasrören få ett mer slitet utseende. På bilden hade jag inte heller målat hålen på varje avgasrör svart. 

Här är en bunt delar som målats och väntar på vädring. Hittills har allt flutit på bra men jag vet att det finns risk för passningsproblem lite senare. Målet är att bli klar med denna under valborgshelgen.

Annons:
robban64
4/30/15, 9:13 AM
#1

Snyggt!!! Gillar din inställning,det går att leva med att spinnern inte är 100% rätt. Ser det ut som en Spitfire så är det en Spitfire😁 Klar med bygget under helgen….. djupt imponerad!!

SwedBear
5/3/15, 4:24 PM
#2

Målet var att bli klar under helgen men det var innan jag mindes att jag ju måste bokföra färdigt 2014 och lämna in deklarationen :). Så det blev lite mindre tid än jag planerat. Får jobba vidare under veckan.

Gillade inte dekalerna så målade lite själv. Försökte hitta bra bilder på instrumentpanelen hos just denna modell men det var svårt. Hittade till slut några bilder som borde vara samma som denna.

ammo-banden målade.

Börjar bli klar med motorn. Ska vädras med lite olja när den är installerad.

Här börjar sakta cockpiten bli klar. Jag insåg att bensintanken som kommer sitta till höger mellan instrumentpanelen och den främre "grejen" inte kommer synas alls …. så varför finns den och man målar den?

Underdelen av vingarna limmas ihop. Ikväll ska allt sättas ihop och vi får se om det passar eller om man behöver mkt filler.

Upp till toppen
Annons: