Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2052 ggr
SwedBear
2015-04-08 12:58

GB 86: Bygglogg: Eduard Spitfire MK VIII (1/48)

Jag har tagit mig en liten paus från några av mina andra byggen och bestämde mig att börja med en av mina Spitfire MKIII från Eduard.  Jag köpte 2 från http://www.mamoco.se/ när de hade extrapris på den och tanken var att bygga en OOTB (Out Of The Box), d v s ingen extra-ets eller resin-delar och sen en med de olika tillbehör som Eduard har (cockpit, motor, kulsprutor etc.). 

Som alltid med Eduard så är det mkt hög kvalité på allt som ligger i lådan. Jag köpte ProfiPack vilket innebär att både lite ets samt mask för cockpit kommer med. Manual finns att hämta här om någon vill kolla på hur modellen är: http://www.eduard.com/store/out/media/8284.pdf

En sak som förvirrade mig först var att det var svårt att se numren på varje del. Dessa sitter på gjutstammen och var ganska otydliga. Dock insåg jag snabbt att allt satt i sifferordning så då var det inga problem ändå.

Man märker att man har blivit inspirerad av de duktigare modellbyggarna. Det första jag gjorde var att börja googla efter bilder av cockpit hos Spitfire för att se vilka färger allt har. Även om den medföljande cockpit inte kommer kunna mäta sig med resin-varianten jag bygger senare så tycker jag det finns bra med detaljering inklusive en del ets-delar. Man har inkluderar pansarplåt bakom stolen, något som saknades i deras tidigare Spitfire-modeller och du kan välja att använda ets för det (det gjorde jag) eller använda en plastbit som har pansarplåten medgjuten. 

Dags för en paus i byggandet för att grilla vårt traditionella påsklamm (jag var i vårt hus på Gotland).

Jag tog inte så mkt kort under tiden men Eduard skickar med ets för instrumentpanelen och en hel del annat. Cockpit byggs som ett "badkar" vilken sen sätts fast i flygkroppen. 

Jag sa att jag skulle göra den OOTB men jag erkännder att jag var sugen att testa Eduards "SuperFabric"-bälten så det är det enda jag lägger till. De var lite pilliga att jobba med men de är hållbara och även om jag råkade göra fel och allt såg ut att bli en enda knut så gick det enkelt att räta ut dom och lägga på dom igen.

Annons:
SwedBear
2015-04-08 13:00
#1

Igår kväll började jag ge mig på resten av smådelar som ska ha ets. Det kommer som sagt med ett litet ets-ark med profiPack som hjälper till att förbättra vissa delar.

Här är ett exempel vad en ets kan göra. Dessa delar sitter under vingen i något sorts insug (fråga mig inte, jag är inte flygingenjör ;) ). De till vänster har blivit slipade och sen har jag satt på etsade delar. De till höger är i plast. Jag tycker plastdelarna också är bra men men får mkt mer detalj via etc.

Falken70
2015-04-08 17:49
#2

Ser ju kanon ut! Har denna som nästa i byggkön.

"Insugen" under vingarna är för övrigt kylare!

robban64
2015-04-08 19:00
#3

Ser mycket trevligt ut. Både modell och grillning :-)

Upp till toppen
Annons: