Annons:
Etikettertidskrifterreferenslitteratur
Läst 2448 ggr
ElLobo
2015-04-01 09:37

Nytt i referensbiblioteket, kv 2 2015

Nytt kvartal, ny tråd. Glad

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

Tidigare del:

Annons:
Banjoman
2015-04-11 18:50
#1

I går köpte jag ett par mycket intressanta pdf-böcker av en brittisk byggare, Robert Wilson, nämligen

Miniature Sailing Ship Construction – The Norwegian Barque Svaerdstad

samt

Miniature Steam & Motor Ship Construction

Synnerligen intressant läsning, men många mycket intressanta tips och tekniker för byggande i mindre skala – 32' = 1", dvs. 1:384 … rekommenderas varmt!

Inom några veckor kommer han också att ge ut en begränsad (+/- 30 ex.) tryckt upplaga av en ytterligare bok i samma ämne …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2015-04-13 19:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

I dag var jag på posten och hämtade ut ytterligare en försändelse från Brown, Son & Ferguson i Glasgow, med däri bland annat Harold A. Underhills ritning No 902, Boats for Model Warships, vilken inbegriper en 14' segeljulle. Skalan är visserligen "bara" 1:48, och därmed inte lika etaljerad som den mindre julle i 1:16 jag nyligen köpte ritning till, men med hjälp av spantrutan till den senaste och detaljritningen till den förra borde det så smånigom gå att slöjda samman en komposit, om (när?) jag bestämmer mig för att byta ut Eilean Mòrs nuvarande glasfiberjulle mot en som är klinkerbyggd på riktigt … 🤓 Men det blir inte i morgon, och förmodligen inte övermorgon heller. 🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2015-04-13 19:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

I paketet från BS&F låg dessutom två böcker jag länge gått och sneglat på, nämligen samme Harold A. Underhills klassiska tvåbandsverk, Plank-On-Frame Models and Scale Masting & Rigging. Ursprungligen utgivna (av samma förlag!) redan 1958 är de mycket informationsrika och fulla av uppslag, konstruktionstekniker och inte minst synnerligen noggranna detaljritningar.

Framförallt är det dock en uppsättning råd, tips och instruktioner för att bygga ett "riktigt" plankat skrov, dvs. med i princip samma konstruktion av köl, spant, bordläggning etc. som originalet. Spännande läsning, om än också lätt skräckinjagande (som när han skriver att han "aldrig fäster något enbart med lim – allting är alltid nitat eller dymlat också" … 😮🤪

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

rocc1
2015-04-14 18:46
#4

Marinens skonerter. Med Gladan och Falken de första 50 åren.

Köpt på bokbörsen.se för 120:-  ett ställe där man kan hitta många olika begagnade böcker till bra priser.

ElLobo
2015-04-25 12:32
#5

Har köpte på mig denhär boken:

[Hayabusa]
2015-04-25 19:27
#6

#5 Har den inte själv, men tycker att den är riktigt bra.

Annons:
StefanW
2015-04-25 20:09
#7

#5 Bra bok, har ett ex själv.

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
2015-04-25 22:05
#8

Ja, jag har ju den gamla modellbyggeboken, och tänkte att en hundralapp för en helny bok var väl den här nya boken värd. 😃

SwedBear
2015-04-26 08:46
#9

#5 Det var den första jag köpte förra året när jag kom tillbaka till modellhobbyn och tycker den var riktigt bra.

Köpte den i veckan. Det ska komma ut totalt 5 böcker (6 om man köper alla i förväg från Mig) och denna första handlar om hur man gör en Cockpit bättre. 

Tyckte den var väldigt bra. Tydliga instruktioner och ännu viktigare tydliga stora bilder. 

felle-j
2015-05-02 19:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

De två senaste tillskotten i bokhyllan! Har varit på jakt efter Sven Stridsbergs Viggenbok en tid nu men inte lyckats få tag i den. Dock så hittade jag hans bok om Lansen och det var inte ett så dumt fund. Nu ska jag återuppta jakten på Stridsbergs bok om Viggen!

ElLobo
2015-05-02 19:35
#11

Härliga bokfynd!

Banjoman
2015-06-10 18:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Som komplement till de e-böcker jag köpte av honom härförleden har jag nu också införskaffat en pappersutgåva av Robert Wilsons alldeles nyskrivna bok om miniatyrfartygsmodellbyggande.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2015-06-10 18:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Som ett komplement till redan hopsamlad information om Clyde Puffers passade jag under resan med VIC 32 på att köpa en kopia av originalritningen från 1943. Om man tittar noga ser man att hon ursprungligen byggdes med öppen brygga; enligt vad skepparen sade mig tillkom den nuvarande styrhytten först 1945.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
[Hayabusa]
2015-06-15 21:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Införskaffade ytterligare en bok om Tiger I

[Hayabusa]
2015-06-15 21:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Här är hela mitt bibliotek av böcker om Tiger I

Upp till toppen
Annons: