Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 7522 ggr
Decaius
3/31/15, 8:45 PM

Bikarbonat, användningsområden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bikarbonat är ett billigt och lättillgängligt material som jag använder till lite av varje. Jag ska presentera några olika användningsområden…

Annons:
Decaius
3/31/15, 8:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

SNÖ:

Bikarbonat "gifter sig" väldigt bra med trälim, det bildas liksom ett skum, som blir hårt när det torkar. Tillsätt lite vit akrylfärg. Experimentera med olika blandningar för olika snöeffekter!

Decaius
3/31/15, 8:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

VÅGSKUM:

Samma teknik som med snön. Busenkelt, men ganska effektfullt!

Decaius
3/31/15, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här har jag använt det i en mix med sand, trälim, flock, lite mossa med mera. Bikarbonat funkar lite som en mousse, som skapar volym…

Tarmvred
3/31/15, 9:07 PM
#4

Toppentips :D

Decaius
3/31/15, 9:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

LERA:

Blanda bikarbonat med lämplig vattenbaserad färg för att skapa lera på band etc. Här har jag applicerat en blandning av citadells "Baneblade brown" med bikarbonat och duttat på band och underdelen på modellen.

Decaius
3/31/15, 9:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det går att bygga upp ganska stora volymer med en mix av trälim och bikarbonat. Der funkar lite som spackel. Det har dessutom fördelen att det inte krymper/spricker. Blanda i sand för lite struktur, eller varför inte lite brun färg, så har man en färdig strukturfärg för dioramat.

Annons:
Decaius
3/31/15, 9:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ett till exempel.

Det enda "spackel/filler" jag använt är bikarbonat och trälim.

Skalski
3/31/15, 9:19 PM
#8

👍☝️

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Mals Way
3/31/15, 10:48 PM
#9

GRYMT Bra tips…verkligen.

Samt grymt att du delar med dig av detta, gillas MKT, samt modellerna du gjort Top NOTCH snygga

Roca
3/31/15, 10:52 PM
#10

Tack för de fina tipsen! Intressanta användningsområden, verkligen!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

felle-j
3/31/15, 11:17 PM
#11

Bikarbonat verkar vara något som man borde införskaffa. Tack för tipsen!

Mals Way
3/31/15, 11:26 PM
#12

Bikarbonat är grymt……..kör ofta m det o CA lim ;)….. tipsen ovan är sjukt grymma…

Decaius
4/1/15, 12:09 AM
#13

Kul att tipset gillas!

 Modellerna i exemplen har alla förekommit tidigare i diverse byggtrådar här på forumet! 🙂

#12 Ett område jag inte har provat… Blir en stenhård filler har jag förstått?

Annons:
[Roftic]
4/1/15, 4:43 AM
#14

Många bra tips där! Har testat att använda bikarbonat själv till snö, dock blev det inte i närheten så snyggt som dej.

[Jarl]
4/1/15, 8:17 AM
#15

Den första bilden är grym snön ser perfekt ut! Vart köper man bikarbonat? Har ingen aning.

[Roftic]
4/1/15, 8:22 AM
#16

#15 Alla större mataffärer så som Ica, Coop, Willys etc.

[Hayabusa]
4/1/15, 9:47 AM
#17

👍

[Jarl]
4/3/15, 4:22 PM
#18

Tack Roftic😃

Belgarion69
4/8/15, 3:26 PM
#19

#5 Ser att du använder Citadell Baneblade Brown och bikarbonat för lera, ser riktigt snyggt ut. Hur har du gjort och var får man tag i Baneblade Brown? Surfade runt lite men hittar ingen som säljer…. muttermutter😕

Belgarion - amatör på tillväxt

Decaius
4/9/15, 8:31 AM
#20

Jag tror att jag beställde färgen från gamemaniacs.se  Men det finns väl flera återförsäljare av citadellfärg. Annars gissar jag att andra märgen också borde funka. Prova vallejo? Jag mixade försiktigt i lite bikarbonat i färgen och applicerade. Man får experimentera lite!

Annons:
[Roftic]
4/9/15, 12:32 PM
#21

#19 Games Workshop har hela citadels sortiment. Tror att Hobbybokhandeln har oxå, är dock inte säker…

Joppo
4/9/15, 5:02 PM
#22

Fräsiga tips :)

Rone
4/9/15, 11:26 PM
#23

Många bra tips, och lika många fantastiskt fina byggen!👍

HasseGustafsson
2/16/17, 11:02 PM
#24

Jag testade lite idag men får inte till det. Vad är ett lämpligt blandningsförhållande med lim/färg?

Decaius
2/16/17, 11:34 PM
#25

Vetisjutton… jag brukar gå på känn. Skulle säga typ 40/60 lim/bikarbonat och några droppar färg, men som sagt, jag brukar höfta. Vad i består problemet? 🤔

flyingdragon
2/17/17, 12:20 AM
#26

Har missat detta helt tidigare, stort tack för tipset.

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

HasseGustafsson
2/17/17, 8:43 AM
#27

#25 Det blir inget "fluff" bara lite struktur, men jag hade betydligt mindre än 40/60 så det är nog där det ligger. På't igen! 🙂

Annons:
DIOWORK
2/17/17, 4:21 PM
#28

Såg också detta nu! Har varit på Coop och inhandlat en full kundvagn med bikarbonat:))

mangemani4
2/17/17, 4:54 PM
#29

personligen tycker jag att det blir en lite för slät yta när det har torkat(tänk torkad vit glasyr), kan funka i mitt tycke om man ska göra stora landskap med orörd snö, men för att få till att bra dio, där snön har blivit påverkad utav lite effekter, så krävs det en hel del arbete för att först och främst få till en viss struktur och sedan en ojämn och berörd yta. säger inte att denna metoden är dålig, tvärtom, det är både billigt och liknar snö, men enligt mitt tycke finns det bättre alternativ. citadel har en fin produkt som jag under den senaste tiden har testat med. här är det lite tvärtom, med denna är det svårt att få till släta ytor, men helt perfekt när det gäller berörd snö, ett exempel på hur det blir finns om ni klickar nere på bilden i högra hörnet.  https://www.games-workshop.com/en-SE/Texture-Valhallan-Blizzard-24ML

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Upp till toppen
Annons: