GB 84: SAAB 37-4 Viggen (Frog)
Har börjat med att bygga om vingarna. Ursprungligen hade Viggen raka vingframkanter och radarvarnaren placerad under vingen men senare kom "sågtandsframkanten" med radarvarnaren placerad där.
Jag hade redan byggt den versionen men sedan dök det upp bilder där vingarna fått sågtand men radarvarnarna satt kvar under vingarna. Den varianten måste ju också byggas.
Länk: GB #84//ElLobo]
Så med hjälp av plasticcard byggdes framkanterna om
Frogs byggsats är på en del punkter bättre detaljerad än Airfix men jetutblåset är inte en sådan punkt.
Airfix kan ju byggas på två olika sätt så det blir ju delar över och dessa tänkte jag använda nu.
Reverseringsklaffarna (till vänster) passar rakt in i Frogmodellen.
#4: ett litet tips… har jag fattat det rätt så ska reverseringsklaffarna vridas ett tredjedels varv, och den nedre "hänga ner", platt mot botten av utblåset, genom att klaffarna manövreras hydrauliskt, av en pump som drivs av planets motor. Du har kanske limmat fast klaffarna redan?
Nej. Ingenting är ihoplimmat ännu. Men det är väl den övre som brukar ramla ner när trycket försvinner?
http://www.aircraftresourcecenter.com/awa01/501-600/awa519-Viggen-Toll/41.jpg
#6: Ja, du har rätt, faktiskt. Det var jag som minndes fel. De båda nedre klaffarna är det som ska vara "öppna" när motorn är avstängd.😟
Har återstartat på denna. Enkel cockpit inredning av papper. Både paneler och bälten. Stolen kommer från Heller. Jag gjorde det tvådelade nackstödet till ett enda stort
Stiligt
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Den fjärde prototypen som havererade efter bara ett år.
Framkroppen kunde räddas till att bygga en ny prototyp. Nummer sju. Den kraschade 1975. Inget lyckosamt plan den inte.
Riktigt snyggt. Måste försöka får tag på en Frog eller Airfixsats och bygga en prototyp. Blir riktigt sugen när jag ser dina fina alster .
Intressant bygge och intressant berättelse om prototypen och dess öde, snyggt bygge.