Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2765 ggr
SwedBear
2015-03-05 16:48

GB 83, 86: Northrop P-61A Black Widow (GWH)

Jag har köpt till Big Ed-satsen från Eduard med massor av ets. Jag har ännu inte valt vilken som kommer byggas men velar mellan en svart natt-kärra eller en av kärrorna som flög runt D-Day och som har Victory Stripes.

_[Länk: GB #83//ElLobo]
_

Annons:
[Roftic]
2015-03-05 17:24
#1

Som jag sa tidigare: det här ska följas! Riktigt kul är det att se den bli byggd!

robban64
2015-03-05 18:35
#2

Tycker nog att invasion stripes är rätt vackert. Finns en hel del snygga märkningar till denna märker jag…… Tur att veckopengen är slut :-)

SwedBear
2015-03-05 22:42
#3

Lite översikt på plasten. Ser vid första anblick mkt fin ut med bra detaljer och mkt att bygga med, inklusive bra detaljering inne i cockpit. Radardomen fram är genomskinlig om man vill visa upp radarn inuti.

SwedBear
2015-03-05 22:47
#4

Lite ets följer med, t ex för motor och säkerhetsbälten. Det är självklart inte nog för mig ;). Här följer vad jag fått med via Big Ed-satsen hos Eduard.

Jag kommer garanterat inte använda allt men en hel del. Finns mkt för att detaljera inanmätet mkt mer samt extern detaljering av t ex landningsställen.

SwedBear
2015-03-05 22:55
#5

2 färgcheman detaljeras direkt i byggsatsen: en olive/grå från Europa "Lady Gen" och en svart från Burma. Jag har dessutom skaffat fler dekaler och fått lite fler färgscheman från andra plan som flög i Europa och i Asien, både oliv/grå och svarta.

Jag är lite sugen att bygga "Borrowed Time", den med gul nos och hajgap.

Idag köpte jag mig boken "P61 Black WIdow Units of World War 2" av Warren Thompson via Google Play Books som en start. Där skriver han om alla P61 som flög under WWII inklusive bilder och målningsscheman och "Borrowed Time" var en av få P61 vars besättning blev "ess". Och som nämts vid en tidigare diskussion, P61 fanns både i Olive/Grey och i svart färgschema

SwedBear
2015-03-05 22:57
#6

Roligt nog så skickar Great Wall Hobby med box-art som en liten målnings om du kan använda om du vill rama in och sätta upp.

Annons:
WildeSau
2015-03-06 00:38
#7

Här är ett galleri med lite referensbilder
http://www.worldwarphotos.info/gallery/usa/aircrafts-2-3/p-61/

Jag gillar starkt de med tornet på ryggåsen. 😎


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

SwedBear
2015-03-06 07:35
#8

Tack! Känner igen en del av bilderna från boken. Ja, ryggtornet är snyggt. Tyvärr är min byggsats en av versionerna som inte hade tornet. Om jag minns rätt från boken så gick alla torn vid den tiden till B29 Superfortress så att de P61A som kom till bland annat Europa åtminstone i början saknade tornet.

robban64
2015-03-06 09:31
#9

Jösses vilken välfylld låda😮….och "lite ets" på det….djupt imponerad av vad du ger dig i kast med.

Gillar Borrowed Time med dess gula nos och hajkäft!

Lite intressant historia bakom denna kärra.Fixade förbandets första seger i Europa genom att sänka en V-1 raket.

SwedBear
2015-03-08 15:16
#10

Så var det då dags att börja. Känns lite udda att börja med att slipa bort massor av detalj men eftersom den ska ersättas med ets så var det bara att börja.

Här är första etsen påsatt. Frontdelen var bara att klistra på medan den bakre delen behövdes böjas och petas på med en kulspetspenna så att de där ränderna sticker ut lite. Högst upp är böjd ets som sen får 9(!) stycken små trianglar påsatta. Då började jag trötta på ets :).

Allt i rött ska tas bort på intrumentpanelen. Återigen blev det massor med filning för att kunna sätta på de färdiga delarna från Eduard.

Intrumentpanelen blir dock riktig snygg. Jag ska droppa klarlack för att simulera glas.

Kvällens arbete. Ets på ett antal ställen plus intrumentpanel. Nästa steg är att måla Interior green så att jag kan sätta på alla färdigmålade delar från Eduard,.

[Roftic]
2015-03-08 15:43
#11

Det ser väldans lovande ut!

SwedBear
2015-03-09 01:52
#12

Dags att börja måla insida. Med tanke på att en hel del ets är färdigmålad ville jag få det mesta målat innan denna sattes på. Tyvärr glömde jag måla bakänden av planet så det blir nästa jobb i morgon. Klantigt.

Inget vädrat men börjat sätta fast all förmålad ets Blir faktiskt ganska snyggt.

Och här är andra sidan. Vädring ska också utföras.

Dagens arbete. Målat en hel del och börjat sätta ets längt bak också. Denna ets kommer från en Eduar-paket nr 2 (interior rear) och där verkar man valt att inte slipa bort detaljeringen utan att istället ha enskilda ets-plattor. 

Och ja, jag börjar ångra mig att jag köpte etse. Jag tror jag kommer bli lite mer selektiv framåt då man faktiskt inte måste sätta upp varenda liten grej på planet.

Rone
2015-03-09 11:17
#13

Spännande bygge som ser riktigt lovande ut, etsarken imponerar!

Annons:
SwedBear
2015-03-11 10:01
#14

Tested nya True Metal from AK Interactive. Det är en vaxliknande pasta som man penslar på, låter torka och sen putsar av.  Funkar väl bäst på mer platta ytor men tycker det blev bra Gun Metal-shine på de 4 kulsprutorna.

robban64
2015-03-11 15:33
#15

Oj,vilken metallglans! Sitter pastan kvar när man putsar eller får man ta det försiktigt?

SwedBear
2015-03-11 16:11
#16

Hittills har den suttit väldigt bra på även när jag putsat. Det stora provet blir på någon av de civila plan jag ska bygga med aluminium-finish. Jag köpte på mig en bunt olika från Hobbybokhandeln då de fått in dem.

SwedBear
2015-03-12 09:29
#17

Börjat med lite vädring. Lyckades med konstycket att glömma bort att först sprya med klarlack så när jag lagt på AK Interactive Interior Wash och skulle putsa bort så insåg jag att om jag var lite för hårdhänt följde färgen med. Suck. Det var ingen bra dag igår. 

Faktum att jag var mycket frustrerad igår. Passformen när man försöker att få in allt är inte helt bra och det finns inte många millimeter att gå på. Det känns som vad jag än gör blir det inte helt enkelt att få ihop hela flygkroppen. Var ett tag på väg att slänga allt igår när det inte gick men ska lugna ner mig och fortsätta i helgen. .

SwedBear
2015-03-13 08:51
#18

Tog tag i allt igår kväll för att någorlunda få ihop flygkroppen. 

Fixade till glipan längst fram efter fotots tog. Inser jag behöver massor mindre gummisnoddar för att kunna dra åt den. Som sagt att få ihop kroppen var ett helvete.  En del små ets-delar ramlade loss så de ska sättas tillbaka. I slutändan blir det nog bra.

Här i bakänden ska etsen rättas till lite och säkerhetsbältet målas. En fundering jag har är att det egentligen kanske inte är helt rätt här. Enligt en bok jag läste så tog man precis som modellen visar bort kanontornet på toppen för dessa maskiner och då behövdes inte skytten utan man flyttade fram radaroperatörern så att han satt närmare piloten. Så frågan är om det egentligen skulle sett annorlunda ut här. Men men. 

Ytterligare ett jobbig område. Kulsprutorna skulle peka ut genom små hål och det var ett h-vete att få ihop det. Tyvärr bröts en del smådelar av (de ligger till vänster på bordet, de som ser ut som hästskoer) men de ska sättas tillbaka. Lite irriterande är att jag öppnade upp ets-arket från Eduard som heter "Landing Gear" och det visade sig att den har ets för detta område där kulsprutorna är. Så det skippade jag då det var för sent. 

Här ser man även den bakre stolen i främre cockpit. 

En sak jag lärt mig med arbetet hos denna modell är att om man har mycket ets så är det ganska jobbigt att bygga då du har flera instruktionsark att följa samtidigt och du hela tiden måste försöka vara i synk.

robban64
2015-03-13 21:58
#19

Jättesnyggt!!! Djupt imponerad av att du ger dig i kasst med ett Big Ed set…..själv hade jag nog tappat sugen..

Mals Way
2015-03-13 22:28
#20

Ser kalas ut….tråkigt med allt slit….men du ser ut att hantera det grymmt bra….

En fråga bara…torrpassade du kropshalvorna innan o det var glapp o glipor? som visade att det är tight…har sneglat på modellen själv, eller är det aftermarket sakerna som gör att det är snuskigt tight…..

Annons:
SwedBear
2015-03-21 16:20
#21

#20 Jag testade passningen och då verkade det ok så jag tror det är aftermarket som gör det lite mer tight. 

Arbetet har fortskridigt långsamt. Mkt ets som ska sättas på överallt.

Missade att ett av ets-kiten i Big Ed även hade ets för detta område. Annars hade jag inte målat först. Så här måste allt målas om. Här saknas stegen ner från "hålet" + att senare ska naturligtvis landingsställ sättas här. Några till ets-kablar har även inte satts på i denna bild.

Japp, lite överrallt på vingar och flygkroppen sätts ets-"lock" + annat. Klantigt nog använde jag etsen från modellen när jag satt på dessa flaps (de kan också modelleras öppna men så var de aldrig på marken), sen insåg jag att samma fanns från eduard i kitet och hade lite mer detalj.  

Dags att sätta ihop motorerna. Den här etsen kommer med både i modellen och från Eduard och de ser så vitt jag kan se likadana ut.

När den är fastsatt så här ska alla "kablar" vikas in i motorn. De långa ska t ex vikas in under en plastbit i motorn genom ett hål och fästas på den bakre delen. Som tur var är den hållbar så även när jag böjde med en liten pinsett gick den inte av. 

Två motorer fixade. Medan motorn får gråmetallic-färg så kommer kablarna vara mahoganyröda enligt bilder på andra motorer jag sett. Sen ska en motor-wash läggas på.

Det är ett fel med modellen. Om du väljer att ha denna del som sitter bak på motorn "öppen" som i bilden så är det mellanrum mellan varje fläns. jag har sett folk använda plasticcard för att sätta igen dem men eduards Big Ed-kot har ets-delar som sätts på. 16 per motor. Puh. Som tur var är de enkla att limma på.

Och här är resultatet. Inte helt dumt. 

Sista bilden är från en av de två mindre flygkropparna där motorerna sitter. Återigen massor ets som gör utrymmet för landningsstället mer detaljerat. Och mer kommer, bland annat extra kablar etc. 

Snart äntligen dags att börja måla ….

felle-j
2015-03-21 18:24
#22

Vilket snyggt och detaljerat bygge!

Mals Way
2015-03-21 21:05
#23

Ets origami…ser kalas ut det där…snyggt jobbat.

Upp till toppen
Annons: