Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2683 ggr
starhawk
2015-01-31 18:36

GB 83, 86: Revells USS Enterprise skala 1:720

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kände för att börja pula med den här så nu kör vi igång med det här bygget

[Länk: GB #83GB #86//ElLobo]

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2015-01-31 18:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det här var frågan om ett lite påbörjat bygge, så här långt gången är den

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-01-31 18:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Som synes är det enbart skrovet som är påbörjat, enligt byggbeskrivningen finns det en skrovdel också men den finns inte kvar i lådan, bara propellrarna.

Jag lyckades hitta en recension på den här modellen på nätet, men det var tydligen en tidigare utgåva, för recensenten hade tre punkter att klaga på först var det dekalerna det fanns endast tre siffror så man skulle bli tvungen att måla däcket själv men det stämmer inte med den här utgåvan så här ser dekalarket ut

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-01-31 18:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Den andra punkten var att man endast kunde bygga med öppna hangardörrar, det fanns inga stängda dörrar, och det fanns ingen inredning till hangardäcket men även där är det ändring i den här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-01-31 18:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Den sista punkten var att det inte fanns några propellrar till dom medföljande Hawkeye-planen, och det stämmer ju faktiskt. Men en punkt som han missat var att den här modellen är försedd med Terrier-robotar. Enterprise var planerad att förses med Terrier men fick dom aldrig, istället blev det dom klassiska Sparrow-lådorna och senare komplettering med R2D2 dvs. CIWS anläggningar. Så den här är lite av What if

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-01-31 19:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nu har jag limmat på gallerierna på sidorna och häckarrangemanget i rumpan så jag tyckte det var dags att stoppa flygplanen i sprayboxen, men då hade jag glömt en sak, eller snarare tre saker. Endast ett Hawkeye plan var kvar och den hade en disk som skulle limmas på, och så var det dom där propellrarna, då kom jag att tänka på att Nimitz lådan har ju alla flygplan bortknipsade men kanske propellrarna var kvar? Jag kollade och visst där fanns propellrarna, så nu är Hawkeye kärran limmad och planen får åka in i sprayboxen imorgon när limfogarna har torkat.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

robban64
2015-01-31 19:40
#6

Herrejäklar vilket pilljobb. Beundrar verkigen er som bygger i dessa "microskalor"….men å andra sidan tycker ju jag att tom.1/72 känns för smått.

Annons:
WildeSau
2015-01-31 19:46
#7

Jag har samma 'Hunt for Red October'-utgåva.
Snopet för de som kollat in boxarten och önskat sig Seahawks, Tomcats och Hornets. 😂


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
2015-01-31 19:56
#8

#6: Äsch det är inte så farligt med ett modernt hangarfartyg , det var betydligt mera pilligt med Richellieu i skala 1:700 som var nerlusad med luftvärnskanoner i enkellavettage, dom gick inte ens att hålla i med pincett!

#7: Ja boxarten ljuger verkligen, men Seahawken kan ju höra till ett av eskortfartygen som syns i bakgrunden

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-02-01 19:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Såg lite kritiskt ut i morse när jag testade propellrarna på Hawkeyen, den ena satt dåligt och lossnade, jag limmade dit den och hoppades att den skulle sitta vid lunchtiden då jag skulle sätta igång med sprayboxen. Tur i oturen var att jag kunde passa på att vrida den lite i förhållande till den andra propellern. Allt gick bra och här är resultatet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-05-02 19:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Efter att ha limmat dit balkongerna med Terrier-robotarna så var det dags för däcket främre delen gick lätt på plats men bakdelen var mer svårövertalad jag fick ta till det här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-05-02 19:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Det blev inte helt bra, dålig passning men det är acceptabelt här ser vi det ena Terrierlavettaget, och lite grann av det andra

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-05-02 19:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Sen var det då dags för bryggan och då har vi den här härliga bryggan med Billboard-antennerna på sidorna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JaGa
2015-05-04 23:46
#13

Looking good…👍

Annons:
starhawk
2015-06-15 21:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu är samtliga hissar på plats och även alla fyra "blastpanels" på katapulterna således är den färdigbyggd dags för målning!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-06-15 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Flygplanen har fått sin gråa översida och svarta cockpits, har även målat svarta radomer på Intruderna och Phantomerna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: