Annons:
Etikettdekaler
Läst 4644 ggr
Magnuzk
2015-01-24 03:06

Egna dekaler.

Någon som gjort egna dekaler och kan berätta hur och hur kvalitén är på dessa?

Annons:
Magnuzk
2015-01-24 03:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag behöver Wheel N' Deal och en bomb. Möjligtvis tanten också.

Magnuzk
2015-01-24 03:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och andra sidan:

Orso
2015-01-24 08:13
#3

Jag tror att det största problemet med att göra egna dekaler med bläckstråle eller laserskrivare är att man bör montera dom på en vit /eller mycket ljus) botten för färgen är ganska transparent. På en silverfärgad bakgrund skulle man kunna ro att det fungerar men risken är att det blir metallicfärg istället. Det hände med laserutskrivna dekaler jag monterade på en DH Comet 1.

robban64
2015-01-24 10:00
#4

Jag följer ditt projekt med intresse. Tror nog att det nästan blir enklare att göra dekalerna själv. Har aldrig gjort det själv men info lär ju finnas på nätet. Några spontana tankar utan att veta om det funkar… Måla vitt under dekalen för att slippa genomlysning. Köp in ett ark med damen.Scanna henne och spegelvänd i något lämpligt ritprogram….

Magnuzk
2015-01-24 12:49
#5

Tack för era tankar. Vet inte riktigt hur jag ska göra än.

http://imansolas.freeservers.com/Creating_My_Own_Decals.html

robban64
2015-01-24 19:27
#6

Hmm,mycket att tänka på i den länken. Verkar rätt meckigt att fixa själv.Förutsätter att man har en laserskrivare och ett ritprogram. Ett annat problem är ju att skrivare inte skriver vitt.Men folk gör ju sina egna dekaler och jag hoppas att någon vänlig själ läser dina inlägg och kan hjälpa till. Har du bara förlagan så borde det vara en smal sak att fixa för någon som har utrustningen. Förövrigt verkar damen ifråga vara målad efter någon mall.I princip samma dam på en Lancaster,B-29 och en B-25…..

Annons:
Orso
2015-01-24 23:02
#7

Jag gissar att det är en av Alberto Vargas kalenderflickor som stått som förebild för dessa nosearts.

Magnuzk
2015-01-25 02:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ja, det är Vargas, och jag tror att hon var med i kalendern i januari 1943. Just den laserskrivaren som är med i artikeln har jag, men det verkjar väldigt omständligt att fixa själv.

Rebell har vit och transparent dekalark som man kan använda. Funderar på att skaffa och testa. Kan nog fixa ihop något med Word och Paint, fast bomben skulle jag behöva också.

Mycket att tänka på. Troligtvis kommer jag att köpa allt. Blir det lite skillnad i storlek på höger och vänster sida gör det nog inget.

Orso
2015-01-25 08:26
#9

#5  Jag ögnade igenom den sidan och det verkar vara ungefär så som jag gjort mina dekaler. Men jag gör fel enligt "experterna" för enligt dom måste man använda ett vektorbaserat ritprogram (som t.ex. Corel Draw) för att få ett bra resultat. JAg har använt Paint Shop Pro till mina precis som i länken.  Jag har PSP7 numera men använde länge PSP5. Han ritar med inställningar i millimeter och det verkar vettigt. Själv krånglar jag till det och kör i pixlar per tum. Det blir en massa omvandling och   räknande men jag tror att det beror på att det var så jag började i Paint Shop Pro 3 och orkar inte lära om. Det funkar för mig.

Jag har ett Corel Draw men det är för krångligt att lära sig jag lägger hellre tiden på att bygga. Läser man instruktionerna i länken kanske det känns krångligt men har man programmet och testar samtidigt så är det inte så krångligt. Det är som att använda MS Paint fast ett hundra gånger bättre program.

 En del av mina dekaler finns på mina 1/144 flyg  (http://baecklund.eu/scalemodels/tiny/air.html) nästan alla utom Airbus och Comet. 

Jag har nu kört sönder min andra ALPS skrivare som kan skriva vitt och silver så nu måste jag lära om för att använda laserskrivare. 

Tanka hem PSP5 och testa det fanns en länk bland instruktionerna.  Dekalpapper kan vänta skriv ut experimenten på vanligt papper blir man sedan nöjd kan man satsa på dekalpapper. Man måste se upp med vilken sorts dekalpapper man köper så att man inte kör papper för bläckstråle genom en laserskrivare. Jag har alltid köpt mina via MJ Hobbyexperten. Vill man nu prova på att rita dekaler och tänker skaffa ritprogrammet Paint Shop Pro så tycker jag att man ska satsa på version 5 eller 7. Jag har testat dom senare men där har man lagt till nya onödiga funktioner så allt blir krångligare och sämre. Har man och kan jobba med vektorgrafik så är det ju en fördel. Då kan man förstora och förminska utan problem medan det inte blir så snyggt att göra så med pixelbaserade ritprogram. Jag får oftast rita om allt om jag vill ändra storlek på bilder. Man kan i princip använda vilket ritprogram som helst egentligen.  Det viktigaste är att man kan jobba i olika lager för det underlättar väldigt mycket.

Magnuzk
2015-01-25 10:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Fina byggen! Är zeppelinaren också med egna? http://baecklund.eu/scalemodels/tiny/zepp.html

Orso
2015-01-25 11:48
#11

Ja det stämmer.

Magnuzk
2015-01-25 23:10
#12

Helt otroligt. Fint.

Magnuzk
2015-01-26 16:03
#13

Jag tror nästan att jag har bestämt mig för att göra egen nose art för det här bygget.

http://www.bare-metal.com/Experts-Choice-Decal-Film.html

Annons:
robban64
2015-01-26 19:23
#14

Hoppas du ror i land detta.Skulle vara kul att följa processen.

Nu är jag så lyckligt lottad så befintliga dekaler räcker gott och väl för mig men man vet aldrig……….

Magnuzk
2015-01-26 20:46
#15

robban, om det blir så att jag till slut gör egna dekaler och det blir bra, så kan jag lova dig att hjälpa dig med dina på något vis så gott jag kan om du nån dag behöver.

robban64
2015-01-27 09:20
#16

Tackar!! :-)

Magnuzk
2015-01-27 10:37
#17

😎😉

AlexanderW
2017-09-18 20:01
#18

Någon som har koll på hur man ska lägga ett topplager med skyddfilm typ micro sol Liquid film eller bara en clear coat.  Funderar vilket som?

Upp till toppen
Annons: