Annons:
Etikettertidskrifterreferenslitteratur
Läst 1417 ggr
JaGa
2014-12-22 23:11

Ny dansk film 9.APRIL

Ny dansk film på G…👍 
9.APRIL    Premiär den 12 mars 2015

https://www.youtube.com/watch?v=8ZeeDD2sCdE

Annons:
JaguarMkVII
2014-12-22 23:55
#1

Den ska jag ta med min far och gå och se. Han växte upp i Köpenhamn under ockupationen och har haft mycket att berätta i ämnet. Jag hade släktingar som var i motståndsrörelsen "framme där det flimrade" och det satte sina psykiska spår under många år. Andra släktingar tvingades fly pga judeförföljelserna från Danmark men vad vi vet lyckades alla ta sej oskadda till Sverige. Övriga mer politiska åsikter i ämnet sparar vi till en annan gång i något lämpligare forum.

BjarneS
2014-12-23 02:39
#2

Samma som ovan, fast det var min mor som bodde i Köpenhamn. Familjen flydde 1943 och ingen i släkten har velat prata om kriget.

[Hayabusa]
2014-12-23 12:17
#3

Spännande!

Roca
2014-12-23 12:56
#4

Spännande och intressant, både filmen och era egna familjehistorier. Historia är ju jättespännande och speciellt när man själv har en anknytning till eller delaktighet i något skeende. Alltid intressant med lite historiska bakgrunder också när det gäller modellbygget, och resonemanget behöver ju inte bli politiskt bara för att det råkar handla om andra världskriget :-) Ska också gå och se filmen!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

JaguarMkVII
2014-12-23 13:07
#5

#5: Tänkte mer på de stämningar som börjar göra sej gällande i dagens samhälle och de kopplingar de har till historien. Jag tror filmen kan bli mycket sevärd utifrån ett historiskt perspektiv.

Roca
2014-12-23 14:47
#6

#5 Det håller jag verkligen med om, dessa kopplingar har redan fått mig att börja läsa om en hel del av mina äldre böcker rörande utvecklingen under 1930-talet!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
[Hayabusa]
2014-12-23 17:36
#7

Tror nog att det är en film som kommer att skapa debatt. För några år sedan var "skuldfrågan" uppe i dansk media t ex.

Greenhorn
2014-12-23 18:55
#8

Denna filmen måste ses. Min exfrus morfar var född och uppvuxen i Sönderborg.
Han var ung grabb när kriget kom dit och han berättade ofta om sina minnen från den tiden, bla att han vaknade av att luftvärnet i närheten började skjuta när tyskarna anföll.

Upp till toppen
Annons: