Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 3530 ggr
MarkusN
11/30/14, 2:56 PM

GB 78: KLAR: HMAV Bounty

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jajjamensan, nu är jag där att jag tycker mig klar, med en bra och jämn detaljnivå på hela pjäsen. 

[Länkar till tidigare trådardel 1 , del 2del 3, del 4GB #78  //ElLobo]

Det har varit ett jättekul bygge, men också krävande. Känns sååå kul att kunna gå i mål med det! Lite fakta i målet:

  • Mitt mest ambitiösa projekt någonsin!
  • Har heller aldrig nått fyra delar/trådar bygglogg med 84 foton
  • Byggtid 8 november 2013 - 30 november 2014, vilket i sammanhanget imponerar på mig själv att jag lyckats hålla igång så pass.
  • Byggsatsens främsta plus är mängden trämaterial; mkt fin ets; stabil och genomtänkt konstruktion samt tydliga instruktioner.
  • Byggsatsen främsta nackdelar är fula och helt otidsenliga falkonetter; att de undre däcken inte följer det övre däckets naturliga kurvation; skalenligheten på plattformsdäckets dörrar är helt fel. 
  • Alltså en "byggstatstekniskt" genomtänkt och relativt lättbyggd modell som tyvärr brister i interiörens autenticitet och har vissa skalamissar. 

Här blir det nu förhoppningsvis tre bildspel nedan: översiktsbilder, interiörbilder och däcksbilder, men först en extra stor här:

Annons:
MarkusN
11/30/14, 2:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 11
Förhandsgranskning av bild 2 av 11
Förhandsgranskning av bild 3 av 11
Förhandsgranskning av bild 4 av 11
Förhandsgranskning av bild 5 av 11
Förhandsgranskning av bild 6 av 11
Förhandsgranskning av bild 7 av 11
Förhandsgranskning av bild 8 av 11
Förhandsgranskning av bild 9 av 11
Förhandsgranskning av bild 10 av 11
Förhandsgranskning av bild 11 av 11
#1

Fler på "helheten":

MarkusN
11/30/14, 2:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9
#2

Interiören:

MarkusN
11/30/14, 3:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 17
Förhandsgranskning av bild 2 av 17
Förhandsgranskning av bild 3 av 17
Förhandsgranskning av bild 4 av 17
Förhandsgranskning av bild 5 av 17
Förhandsgranskning av bild 6 av 17
Förhandsgranskning av bild 7 av 17
Förhandsgranskning av bild 8 av 17
Förhandsgranskning av bild 9 av 17
Förhandsgranskning av bild 10 av 17
Förhandsgranskning av bild 11 av 17
Förhandsgranskning av bild 12 av 17
Förhandsgranskning av bild 13 av 17
Förhandsgranskning av bild 14 av 17
Förhandsgranskning av bild 15 av 17
Förhandsgranskning av bild 16 av 17
Förhandsgranskning av bild 17 av 17
#3

På däck och andra blandade detaljer:

petzon
11/30/14, 3:20 PM
#4

Tjusigt värre, alla tummar upp

Charlie82
11/30/14, 4:21 PM
#5

Makalöst fint! Hatten av 🏆🥳

[Roftic]
11/30/14, 4:38 PM
#6

Wow vad snyggt! *klonk* Hakan slog i golvet….

Annons:
Skalski
11/30/14, 6:07 PM
#7

Krabbsaltade sillmjölkar vad snyggt 🥳👍🏆✨✨

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

IKV91
11/30/14, 7:06 PM
#8

Ojoj!! Väldigt snyggt!/Roger

[Hayabusa]
11/30/14, 8:38 PM
#9

Stilfullt 👍

Dan016
11/30/14, 8:48 PM
#10

Mycket smart, snyggt och inspirerande bygge!👍

/Dan

felle-j
11/30/14, 9:01 PM
#11

Grymt snyggt bygge!

Rone
11/30/14, 9:39 PM
#12

Snyggt!!👍 Det blev verkligen ett riktigt fint bygge, gillar idén med den öppna sidan som visar inredningen i detalj.

MarkusN
12/1/14, 9:49 AM
#13

Tackar ödmjukast för översvallande beröm! Jag suger åt mig som en svamp 😃

Jag för att ta ordentlig hand om härligheten har jag beställt ett specialmåttat kabinett av några tyska som heter Sora, det har en ganska modern framtoning i plexiglas men ger fördelen att jag kan placera bygget på ljusare ställen än i en bokhylla. Planerad leverans på onsdag, mer bilder kommer då.

Annons:
Banjoman
12/1/14, 10:17 AM
#14

Något sent på'at vill jag icke desto mindre be att med ljudlig stämma få sälla mig till hyllningskören! Detta har du verkligen lyckats få till riktigt, riktigt bra! 👍👍👍

Det jag inte minst gillar skarpt är att du åstadkommit något som känns helgjutet och konsekvent genomfört: såväl graden av detaljering som utförandet håller en jämn och väl avvägd nivå från kölsvinet till de kapade masterna, och helhetsintrycket är härligt!

Sammanfattningsvis: bravo!!! 🥳👍🏆

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

MarkusN
12/1/14, 5:36 PM
#15

#14 Stort tack!! Redan innan jag satte igång att bygga så hade jag mina aningar om autenticitetens brister (och min begränsade förmåga att avhjälpa dem). 

Så ambitionen har varit att bygga en modell som (förutom att jag själv ska bli glad) är extra lockande och inspirerande för småknattarna i släkten. Det har varit en ny och nästan överraskande kul målsättning för mig - och senaste gallup tyder på att den verkar ha gått hem 😃

sotaren
12/1/14, 6:04 PM
#16

Mycket snyggt Och roligt bygge !! Mycket intressant koncept…

verner
12/1/14, 7:16 PM
#17

Fantastisk flott bygge. Bara att gratulera med resultatet. Hoppas att få se mera fartygsbygge från din sida.

lanm65
12/1/14, 9:06 PM
#18

Är mycket imponerad! Jäkligt fint detaljerad måste jag säga, man får lite känsla av det man kan se på museer.

JaGa
12/1/14, 10:24 PM
#19

Kan bara hålla med vad alla andra skrivit… En fröjd för ögat att vila på :-) Blev också sugen att se filmen igen…;-)

[Tunnan]
12/2/14, 9:36 AM
#20

Otroligt snyggt.

Annons:
MarkusN
12/3/14, 5:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#21

#16-20 Stort tack för era vänliga tillrop! 

Idag anlände delarna för att bygga "visningsmontern" (vad heter egentligen "display case" på svenska?) från tyska företaget Sora. Konstruktionen är lika enkel som genial. Enda problemen man har är att det är rätt mycket statisk elektricitet i grejorna och att skyddsfilmen kan vara lite lurig att få upp i hörnen. Men absolut inte svårt på något vis. 

Första bilden, med delarna utspridda på golvet visar dem med skyddsfilm på bägge sidorna, därav den gröna nyansen.  Lägger med två andra bilder på mitt hopslängda ställ, för inget medföljde byggsatsen. Hade kanske hellre sätt en stabil vagga för skeppet att ligga i, men hon ligger överraskande bra i denna med. Ska ju trots allt inte springa om kring med den.

MarkusN
12/3/14, 5:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#22

Och så klart det hela "levererat och klart"! 🥳 

(här kan ni också se lite av monteringsdetaljerna på montern)

sotaren
12/3/14, 7:25 PM
#23

Blev mycket tjusigt !! Var köpte du montern ?

Banjoman
12/3/14, 9:49 PM
#24

#22 Ser verkligen trevligt ut, och lyfter modellen ytterligare ett par snäpp! 👍

Lär dessutom hålla det stygga dammet något så när på avstånd … 🙂

"Display case" skulle jag för min del nog helt enkelt översätta med monter eller möjligen glasmonter …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

MarkusN
12/3/14, 10:23 PM
#25

#23 Ett företag i Tyskland som heter Sora. De har flera färdiga produkter, men just den här jag använt kan du beställa helt enligt de mått du vill ha i BxHxL och olika typer av botten och bakgrunder. Använd deras hemsida för att lägga in måtten, så får du prisuppgift direkt på sidan. Räkna med 16 euro i frakt (DHL till din dörr). 

#24 Tackar! Dammfritt är ett krav på öppet skrov! Ibland känns montern lite för modern i förhållande till innehållet. Funderar lite om jag ska prova att lägga på någon elegant trälist över kanterna. Å andra sidan är det väldigt lite som stör insynen, som det är nu, vilket ju är varför jag skaffade det från början!

Upp till toppen
Annons: