Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 4515 ggr
starhawk
2014-10-13 13:46

GB 86: WARPs Borg Cube skala 1:1200?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tidigare "hoardat" gamla gjutstammar eftersom borgkuber enligt uppgift byggts av gamla överblivna gjutstammar, men nu har jag fått tag på en byggsats av en Borg-kub, och där är det inte fråga om några gamla gjutstammar inte. Modellen är baserad på kuben i First Contact filmen. Det är en resin-modell som består av sex sidor och den har två öppningar av vilka en kan förses med en escape-chute det är även med en liten Borg sphere som passar i chuten. Passar rätt bra att den kom nu eftersom den därmed får fungera som min 60-års present som inträffar idag. 

[Länk: GB #86//ElLobo]

Så nu kan jag göra mig av med alla överblivna gjutramar, och bara behålla några stycken för reservdelar så här ser lådan ut

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2014-10-13 13:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och här har vi innehållet, luktar en del, men det är inte den typiska resin-lukten kan vara släppmedlet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 13:48
#2

 Allamej

Grattis på födelsedagen Drink Vilken cool present Glad

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 13:49
#3

 medde

Hjärtligt grattis Blomma 

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
2014-10-13 13:49
#4

Grattis!

starhawk
2014-10-13 13:49
#5

 JanGBG

SkrattarJag säger det samma. GRATTIS

Blir lite avundsjuk på er som kan bygga, när jag var yngre så byggde jag mycket modeller i både plast och trä för att inte prata om flaskskepp och måla fantasy figurer.

Men nu är händerna lite för stela, resultatet blir inte var jag önskar och då tappar jag lusten.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 13:50
#6

 Hylsan

Ett litet tråduppväckande…

Köpte denna byggsats från england för några år sedan och "byggde" ihop den lite som ett dator-case till min HTPC i vardagsrummet.

Men pga tidsbrist så blev det ett litet "hast"-bygge…hade varit kul att se hur du löst ihopsättningen av kuben. Jag hade nämligen problem med att få ihop bitarna på ett snyggt sätt. Vad använde du i fogarna?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2014-10-13 13:51
#7

starhawk

Ja nu kom detta bygge inte igång under detta gruppbygge, så jag har inte använt nåt än, men planerna är att använda epoxy, bästa limmet att använda när man limmar resin tycker jag

Har kollat fogarna och dom verkar kräva en hel del slipning innan det ens blir fråga om någon passning 

Medarbetare på Science Fiction i Fokus

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 13:51
#8

Hylsan

Jo jag märkte det också men jag vågade inte ta till filen utan tänkte att jag skulle kolla närmare på det när jag hade mer tid. Får se ifall du får ihop det, ska hålla ögonen öppna för jag tror att du får nog ihop den snabbare än jag :)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 13:52
#9

starhawk

Tja filen använder jag inte i detta fall utan det blir våtslipning i slasken, då blir man av med allt slipdamm och slippapperet håller sig rent och sätter inte igen som vid torrslipning dessutom får man en underbart slät och fin yta vid våtslipning.

Måste medge att det kliar i fingrarna att sätta igång med detta bygge, gjorde ren den med tvål, vatten och tandborste för ett bra tag sedan så det är egentligen bara att sätta igång, men det är diverse andra byggen som är igång och dom har en tidsgräns

Medarbetare på Science Fiction i Fokus

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 13:52
#10

 Hylsan

ok, kanske skulle ta våtslipning också då.

Ser fram emot bilder Cool

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 13:53
#11

 [MrDiabolic]

Jag vill också ha en Borg Cube. VILL, VILL, VILL! I naturlig storlek.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 13:53
#12

starhawk

Tja du MrDiabolic, det är så mycket man vill ha Glad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 13:54
#13

StefanW

…men så lite man får

P.s hur går det med bygget?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2014-10-13 13:55
#14

 starhawk

Bygget ligger i vänteläge kan man väl säga, det behövs en hel del slipning innan man kan limma ihop det

Medarbetare på Science Fiction i Fokus

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 13:55
#15

StefanW

#13 Ok!

Stefan - Modellbyggare

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 13:56
#16

 starhawk

Igår stod jag och slipade på en TSR-2 (annat bygge) då jag tänkte att… kanske…Funderar så en stund senare stod jag och slipade på borgkuben, nu har jag slipat tre sidor och även filat till delarna till escape chute:n, botten på chute:n och kulan behövde däremot ingen slipning. Nu återstår att slipa dom andra tre sidorna och borra ett litet hål i chute:ns botten och i kulan. Upptäckte under processens gång att det går utmärkt att klippa bort utstickande knölar och skägg med en Spruecutter, underlättade slipandet en hel del

Medarbetare på Science Fiction i Fokus

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 13:56
#17

 StefanW

Inga bilder? Skämtar

Stefan - Modellbyggare

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 13:57
#18

starhawk

Inte än, det ser fortfarande ut som på bilden i inlägg #1 har inte börjat sätta ihop nåt än måste slipa färdigt först men till helgen får vi se

Medarbetare på Science Fiction i Fokus

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 13:57
#19

 StefanW

Då väntar vi till dess!

Stefan - Modellbyggare

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 13:58
#20

starhawk

Helt enligt planerna slipade jag igår dom kvarvarande tre sidorna, dom ligger nu på tork. Sen är det bara till att limma, och borra i Borgsfären jag tror jag gör det i microfräsen, mer kontroll på delarna där.

Medarbetare på Science Fiction i Fokus

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2014-10-13 13:59
#21

 Hylsan

spänd på att se borgsfären :)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 13:59
#22

 starhawk

#24: Har du slarvat bort din? Den blir nog intressantare när den blir målad just nu är det bara en vit resin-kula så strukturen syns knappast

Medarbetare på Science Fiction i Fokus

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 14:00
#23

Hylsan

#25 Nej den är i förvar i orginallådan. Till min HTPC så kände jag inte för att sätta på den, men det hade varit roligt att se hur det ser ut med den monterad.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 14:01
#24

starhawk

Fick ett ryck igår kväll och limmade ihop fyra sidor, sedan blev det en paus eftersom limsprutan tog slut, en lucka behöver limmas dit och jag behövde fundera ut hur jag skulle fylla ut en glipa. Passningen är inte helt okey på den här. 

Senare på kvällen efter att ha kollat överblivna gjutramar utan att hitta någon lämplig kom jag på att jag har ju ett lager med Evergreen plastprofiler. Kollade med två runda profiler och den ena fyllde ut glipan lagom bra. Eftersom limsprutan var slut och jag inte ville knäcka upp den nya sprutan så sent på kvällen tejpade jag profilen och kladdade på med Gator Glue. När jag kollade i morse så satt den fint! Bilder kommer!

Medarbetare på Science Fiction i Fokus

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 14:02
#25

 Hylsan

Packade tyvärr ner min kub igår pga flytt, men såg då den massiva gjutkanten på sfären. Hur gjorde du där?

Mitt "rör" var också sönder men det tror jag ska gå hyfsat bra att limma då man inte riktigt ser den ändå så tydligt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 14:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

starhawk

Massiv gjutkant Funderar den har en skäggrand runt "magen"  men den tar jag antagligen bort med hobbykniven ev med lite hjälp från skalpellen och filen, men det ser jag inte som ett problem, röret däremot har närmast massiva skägg och gjutkanter men dom sitter på utsidan av röret så det finns ingen anledning att bry sig om dem

Här har vi dom fyra första sidorna på kuben hoplimmade

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 14:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

 starhawk

Och här ser vi den vita rundstaven inpassad i glipan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2014-10-13 14:04
#28

 Hylsan

menade skägg :)

Pillade inte på den men den såg stor och besvärlig ut på min i alla fall, men allt är relativt.

Ser bra ut!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 14:05
#29

 starhawk

Dom tillverkar ju nya silikonformar vartefter dom blir utslitna dom kanske hade en lite slarvigt gjord form när din göts

Medarbetare på Science Fiction i Fokus

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 14:05
#30

 starhawk

Efter en tids stiltje tog jag och släpade fram Microfräsen från Proxxon och ställde den på köksbordet. Med hjälp av en konisk fräs gjorde jag en liten grop på sfären och botten på chuten så att inte den efterföljande borren skulle få någon chans att ge sig iväg. En kompis hade talat om att han spräckte en resinbit när han borrade ett 1 mm hål i den så jag var lite orolig när jag borrade, men allt gick bra och nu är det ett hål i båda bitarna. Emellertid var 1 mm aluminiumröret som jag tänkte använda lite för vekt så jag måste använda nåt styvare, kanske en pianotråd Funderar

Medarbetare på Science Fiction i Fokus

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 14:06
#31

Snuttgrodan

Åh vad kul med ett Borg Skepp. Blir ju lite sotis kan jag säga Dreglar

A Sims Crazy Life!

SegerSims

Tsr SegerSims

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 14:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

starhawk

Var på Wenzels och kollade, men pianotrådar är ju liksom till sin natur ganska fjädrande så jag kollade på nästa storlek på aluminiumrör, kändes lite för vekt, ytterligare nästa storlek kändes emellertid stenhårda. 

På kvittot stod det att dom var 3,2 mm men jag litar inte på sånt så jag mätte dom med skjutmåttet dom var exakt 3 mm och det hade jag ju en borr för, trodde jag. Tydligen hade 3 mm borren gått till dom sälla jaktmarkerna det närmaste jag hade var 2,8 mm. 

Började emellertid med en 2 mm borr för att lugnt och stilla borra upp hålen, det rök en del från dem trots att jag hade lägsta hastigheten inställd på microfräsen. Efter att ha borrat upp dom med 2,8 mm borren kollade jag om röret kunde komma in i hålet, inte en chans! 

Då kom jag att tänka på att jag har ju några stycken pinnfräsar som köpts in för microfräsens räkning. Jag mätte dom och redan den andra var exakt 3 mm. Efter ytterligare lite fräsande gick röret lite motvilligt in i hålet. 

Här har vi den temporära verkstaden inrättad på köksbordet och dom båda delarna färdigborrade

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 14:07
#33

Hylsan

de där små jekla borren är ju aldrig där man lägger dem, tur du hittade fräsarna.

Nu är det inte mycket kvar :)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 14:08
#34

JanGBG

#35 Vilken fin liten maskin du har!

Vad finns den att köpa och vad kostar den?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2014-10-13 14:08
#35

StefanW

#37 Ser ut som en Proxxon MF 70 och den ligger på ca 3.200;-

Se exempel från: HAB electronic

Stefan - Modellbyggare

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 14:09
#36

JanGBG

Tack !

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-10-13 14:09
#37

 starhawk

#37-38: Jo visst är det en Proxxon MF 70 Jag köpte den på Wentzels, inte lagervara precis men dom tar in den på beställning

Medarbetare på Science Fiction i Fokus

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-11-10 15:20
#38

Igår limmade jag dit femte sidan och drog samtidigt in sidorna som blev lite isär i den fria änden, jag limmade även ihop sidorna på chuten men sen tog den lilla dubbelsprutan slut så jag fick ta fram en av de stora dubbelsprutorna som jag specialbeställde via Mekonomen. Dessa sprutor är inte fyllda med lika mycket bas/härdare så första "sprutet" blir ojämnt och i den här blev det för ojämnt så limmningen av chutens botten och på undersidan av sjätte sidan av kuben misslyckades, nu återstår att försöka få bort kletet 🤪

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-11-18 18:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Under limningen av femte sidan fick man alltså ta till rejäla doningar för att övertala dom utstående sidorna så det blev en sån här rigg

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
2014-11-18 18:51
#40

Inte så många delar i den här satsen verkar det som. 😉

starhawk
2014-11-18 18:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Tyvärr var inte limblandningen tillräckligt homogen det blev lite gummiartat vid ena hörnet och den gled lite isär men sen limmade jag chuten i sjätte sidan och limmade den med en liknande rigg, för alla eventualiteters skull fick den stå över natten för att härda ut ordentligt, det funkade! Sen var det dags att anpassa alu-röret så att sfären hamnade precis som jag ville, på väg ut ur chuten så här blev resultatet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
2014-11-18 19:02
#42

#40: Som vanligt i resinsatser så är det inte särskilt många delar , i den här är det 12 delar men jag använder bara 11, den felande delen är en lucka som man använder istället för chuten om man väljer en "stängd" kub

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2014-11-25 13:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Nu har jag grundmålat såväl kuben som sfären och då är det dags för wash, en helt ny erfarenhet för mig, hittade emellertid en bra video på nätet. Frågan är bara om jag skall skaffa en färdig wash eller blanda till en själv

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
2014-11-26 10:28
#44

Min erfarenhet är att ska man lägga väl synlig wash så är dom färdiga ett bra val.

Ska man däremot lägga en lätt wash så tycker jag det är bättre att blanda till en själv.

Orso
2014-11-27 04:05
#45

Blev nyfiken och började leta efter storleken på en Borgkub och fick fram 3 km så jag misstänker att modellen inte är i 1/1200. Det skulle göra 2,5m. Skulle bli en häftig modell att se.

starhawk
2014-11-28 08:43
#46

Nja 3 km låter mycket det skulle ju innebära att nästa sex Enterprise-D skulle kunna stå i rad över en sida och så stora är dom som regel inte. Borgkuber har ju dessutom inte någon standardiserad storlek, dom byggs inte i en given storlek utan växer fram med tiden 

jag skattade skalan rätt grovt efter min Enterprise Flight display som har den skalan, men vid direkt jämförelse ser jag att kuben borde vara dubbelt så stor i så fall, så det är nog snarast skala 1:2400 det är fråga om

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-10-01 14:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Efter att ha stått still rätt länge tog jag fram kuben för ett tag sen, sen blev det Tamiyas svarta panel line Accent color, som dom kallar sin wash, på alla sex ytor och sfären. Det tar tid att torka sånt där, sen blev det ytterligare en omgång men denna gång med Tamiyas Dark Brown wash. Efter ytterligare en torkomgång så blev det några fläckar med Humbrols Signal green sen torrborstade jag dessa fläckar med Model Masters Black Gray, slutligen igår blev det torrborstning med Model Masters Steel och här har vi resultatet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2015-10-01 14:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Annan vinkel för att visa hur sfären är på väg ur escape-chuten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
denstore
2015-10-03 14:36
#49

Ser jäkligt kul ut!

wooderson
2015-10-03 17:10
#50

Tycker att du fått till en trevlig kub, (även om formen i sig är lite tråkig)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Upp till toppen
Annons: