Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Färjan 4

2014-07-13 17:26 #0 av: petzon

Eftersom mitt bygge av Erik Nordevall börjar gå mot sitt slut är det dags att börja projektera nästa skuta som kommer att bli Färjan 4, en ångdriven museifärja från Göteborg som förvaltas av Sällskapet Ångbåten (mest känt för S/S Bohuslän) byggd 1920 på Motala Verksstad. Eftersom det inte finns någon byggsats så blir det scratchbygge och R/C, skalamässigt blir det mitt största bygge någonsin 1:16, men då färjan har ganska nätta dimensioner blir modellen ändå inte så stor: längd 130 cm, bredd 33 cm, höjd (köl-masttopp) 86 cm.

Jag har fått tag på originalritningarna från 1920, kompletta ritningar, men i ganska dåligt skick, lär gå åt en del tid att renrita i CAD. Konstruktionsmässigt blir det samma konstruktion som Nordevall, plywoodspant med hemsågade furulister och glasfiber över detta, Då färjan 4 är plåtklädd blir det troligtvis plasticcard som andraplankning. Drivningen blir dubbla elmotorer, MFA 919D  (samma motor som Nordevall, men annan växling) i orginal har Färjan 4 hel drivaxel och driver på båda propellerarna samtidigt, jag kommer planerar separat drivning och mixa drivningen med rodret i radion för att få bättre styrmöjligheter.

Byggtiden beräknas till knappt 1000 timmar och lär ta minst ett kalenderår.

Anmäl
2014-07-13 17:29 #1 av: deeman

Låter intressant - finns det några  bilder på skönheten?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Anmäl
2014-07-13 18:08 #2 av: petzon

#2 Jag har inte hunnit med att ta besöka Färjan 4 och ta referensbilder än, men det finns en hel del på nätet

Anmäl
2014-07-13 18:19 #3 av: deeman

ok, har du något på modellbygget av E.N?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Anmäl
2014-07-13 18:41 #4 av: Banjoman

#0 Vilket spännande objekt! Med så mycket synlig interiör kommer du ju verkligen kunna frossa i detaljer! DreglarTummen upp

Jag ser mycket fram emot din byggtråd kring detta!

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2014-07-13 19:12 #5 av: Skalski

Låter mycket spännande... Varför inte köra 1:12... då finns ju mycket interiör att stjäla från dockskåpsmarknaden Skämtar

Anmäl
2014-07-13 21:31 #6 av: MarkusN

Mycket charmig förebild! Ser fram emot att få följa bygget! 

Anmäl
2014-07-13 23:06 #7 av: petzon

#3 bilder finns i byggloggen, det återstår lite jobb innan skutan är helt färdigbyggd.

#4 &5 Utförlig byggtråd kommer.
#5 bra input att dockskåp kör 1:12, jag har inte så bra koll på dockskåpsmarknaden.,  får dock mäta upp bilens bagageutrymme en gång till innan jag bestämmer mig för större skala, det är redan nu trångt och att byta bil p.g.a. en modellbåt känns väl dyrt.

Anmäl
2014-07-14 13:31 #8 av: deeman

#7

Och var hittar jag Byggloggen? Länk?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Anmäl
2014-07-14 13:59 #9 av: petzon

#8 tusan missade att länka, här är länken iallafall

Anmäl
2014-07-16 13:59 #10 av: petzon

När jag var inne i Norrköping passade jag på att ta med mig ritningen och gå in till Arkitektkopia för att fä den scannad. Så nu har jag en rejäl TIFF-bild som underlag för CAD.

Anmäl
2014-07-16 14:51 #11 av: Banjoman

#5 & #7 Och jag som trodde att en bil som rymmer även de största av modellfartyg var något som behövdes i varje lyckligt hem ... Skämtar

Mera allvarligt talat: innan du eventuellt bestämmer dig för att satsa på 1:12 av dockskåpsskäl skulle jag rekommendera ett par timmars googlande och surfande på dockskåpssajter (det finns många!) -- min uppfattning efter att ha letat ganska extensivt på sådana (den näst vanligaste dockskåpsskalan är nämligen 1:24) är att man inte hittar särskilt mycket användbart för andra modellbåtsbyggen än edvardianska ångslupar (OBS! Jag menar alls inte att dissa dessa -- tvärtom står en sådan på min att bygga-lista) eftersom dockskåpssvängen generellt  verkar ganska rejält insnöad på sen-viktoriansk/edvardiansk borgerlig hem- och butiksinredning och inte så mycket mer.

Dessutom tycker jag att väldigt mycket man ser på sådana sajter verkar ha skalaproblem. Huvuddimensionerna, t.ex. höjd och bordsyta på ett bord, kan nog stämma väldigt väl, men materialdimensionerna känns ofta grova och klumpiga, med t.e.x. bordsskivor som i fullskala skulle bli bortåt 20 cm tjocka, eller kraftigt överdimensionerade ben.

Detta är inte så konstigt, eftersom dockskåpsbyggare så vitt jag kunnat förstå premierar utförande: bordsbenen skall vara svarvade eller karvade precis som på originalet, skivan skall ha alla kantlister och rundningar, etc., liksom materialkänslan är viktig (ingen målad plast för att imitera trä, t.ex.), och vill man åstadkomma detta till priser som folk har råd med behöver man ta till ämnena en aning grövre än vad skalan egentligen medger. 

Mycket är också massproducerat i Kina. Visst: det finns mer eller mindre handgjorda lyxdockhusmöbler och -detaljer som är så gott som exakt skaltrogna återgivningar av förebilden (jag hittade t.ex. en sajt med fungerande, mekaniska väggur i 1:12!!!) men då blir också priserna därefter, och alltjämt återstår fixeringen vid borgerliga miljöer från tiden runt förra sekelskiftet ...

Detta sagt rekommenderar jag varmt de mässingsbeslag (gångjärn etc.) som jag själv har köpt från Phoenix Model Developments.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2014-07-22 22:37 #12 av: petzon

Nu har jag dubbelkontrollerat bilens bagageutrymme och det finns definitivt inte plats för en skrovlängd på 1698 mm som det blir i skala 1:12. Så jag håller mig till 1:16. Det som lockade mig med dockskåpsskala var tillgången på figurer, men det går väl att hitta figurer i 1:16 också

Anmäl
2014-07-23 22:27 #13 av: petzon

Eftersom det är för varmt för att vara ute har jag roat mig med att CAD:a Färjan 4. Det var lite strul med att lägga in en bakgrundsbild att rita av eftersom Solid Edge har en bug som skalar om bilden godtyckligt. Lyckades efter någon timme hitta en workaround genom att lägga in motsvarande skalfaktor i CAD:en. Efter cirka fyra timmars CAD:ande är sidovyn i stort sett komplett. Det är väldigt prasktiskt att bygga fartyg som är lika fram och bak, i CAD är de5t bara att rita ena änden, kopiera och spegla. Återstår att rita in spant när jag bestämt vilka spant som skall vara med på modellen

Anmäl
2014-07-23 23:04 #14 av: Dan016

Imponerande CAD-arbete, detta blir spännande att följa!Tummen upp

Dum fråga.., ska det inte vara en propeller i fören också?Funderar

Anmäl
2014-07-25 22:12 #15 av: Skalski

Jag hade hoppats kunna fixa en färsk bild av "färjan 4" när jag var i Göteborg i veckan... men tyvärr var jag i fel ände av stan Storgråter

Anmäl
2014-07-26 22:06 #16 av: petzon

#14 Du kan vara lugn det blir propellrar i båda ändar, det saknas några andra streck också på sidovyn.

Anmäl
2014-07-27 22:31 #17 av: petzon

#15 attans, men då har du en bra anledning till att återvända till Götet.
Idag har jag fortsatt med CAD:ande, har tillbringat större delen av dagen framför datorn och är i stort sett klar. Behöver fotografera Färjan ingående för att hitta alla ombyggnationer som gjorts sedan 1920, jag vet att båda styrhytterna är helt ombyggda.

Anmäl
2014-07-27 22:33 #18 av: petzon

Även spanten är uppritade i var sitt lager i CAD så att de går att skriva ut separat. Återstår dock att kompensera profilen för däckstjocklek och bordläggningstjocklek.

Anmäl
2014-07-28 21:09 #19 av: petzon

Efter ytterligare en hel dag vid CAD:en är spanten nu kompenserade för bordläggning 5 mm och däck 4 mm samt inlagt urtag för däcksbalkar och falsk köl. Det är verkligen en dröm att kunna använda ett gratisprogram för att kunna göra en hel modellbåtsritning genom att rita av linjer från orginalritning. Så smidigt att kunna kopiera och spegla, lägga in parallella linjer mm.

Anmäl
2014-07-29 00:14 #20 av: mike gbg

En fråga vilket Cad prog använder du  till detta ?

Anmäl
2014-07-29 07:36 #21 av: petzon

#20 Solid edge 2D Drafting, gratisprogram som är lätt att lära sig

Anmäl
2014-07-29 08:47 #22 av: petzon

#20 Länk till Solid Edge nedladdning

Anmäl
2014-07-29 09:31 #23 av: petzon

Har nu suttit och funderat på vilken hårdvara jag skall stoppa i skutan. På Nordevall bestämde jag detta ganska sent och det visade sig att vara en klok idé att installera RC och motorer tidigt bygget så slipper man bygga om så mycket. Den preliminära planen ser ut såhär:

RC: Robbe Navy F-14 Twin Stick 40mhz. Tänker lägga en motor på vardera spaken i navysticken. skall även peta i en R8084 Robbe Multi-Switch 16 Module och en R8369 Robbe Multi-Switch 16 Decoder för diverse belysningseffekter.

Fartreglage: 2 st Mtroniks MicroViper Marine 10 Electronic Speed Controller

Motor: 2 st  MFA 919D Geared Motor Assembly 540 Type 11:1 växlar ner dessa ytterligare med kuggrem till motoraxlarna.

Propellrar: 75mm M5 Threaded 4 Blade  Brass Propeller en höger  och en vänster

Motoraxlar: Raboesch Ball Raced Waterproof Propshaft 290mm M5

Roderservon: Futaba S148 Standard Servo

Batteri: Troligtvis 2 st 12V 7,2 Ah blyack, men det kan hända att det blir för trångt och i såfall blir det ett par 11,1V LiPro-packar istället.

Radion kommer att styra: fram/back+styrning, innerbelysning salong, lanternor, tuta och kanske något mer roligt. I skala 1:16 går det ju att göra en hel del roligt som rörliga figurer mm.

Synpunkter på min HW konfirguration mottas tacksamt. Jag är speciellt nyfiken på om någon har erfarenhet av Mtronics fartreglage och om de valda servona är tillräckligt kraftiga till rodren.

Anmäl
2014-07-29 10:22 #24 av: Banjoman

#23 Det låter i mina öron som en väl genomtänkt och klok hårdvaruinköpslista! Ett intressant alternativ till nedväxlade elmotorer är i sig de direktverkande, lågvarviga motorer med högt vridmomentr som tillverkas av Electronize, i synnerhet deras 5-poliga 545-12 (eller om den heter 543-12 -- deras webbplats är lite otydlig på den punkten) -- bara 4 500 rpm vid 6V!. Med så stora propellrar som du behöver till det här bygget tror jag dock att att växlade motorer är ett säkrare kort.

Jag har (eftersom Eilean Mòr ännu inte är sjösatt) ingen körerfarenhet av Mtroniks fartreglage, men jag har åtminstone installerat och testkört ett, och kan bara säga att jag är genomnöjd -- allt gick hur enkelt och smidigt som helst! Däremot skulle jag om jag var du välja åtminstone deras 15A-reglage -- 10A tycker jag låter som lite små marginaler för såpass kraftiga motorer i ett så stort fartyg! Med ett 15 eller t.o.m. 20A-reglage kan du sedan, om du vill ha både hängslen och livrem, sätta en 10A bladsäkring på respektive kraftlina, så minskar du risken att steka grejorna om en propeller börjar kärva eller kör fast i t.ex. växtlighet. Säkringshållare och bladsäkringar hittar du säkert hos ELFA, men annars finns de också hos The Component Shop, såväl i standard- som i ministorlek. Den senare storleken är för övrigt inte så liten som det låter (jfr bilden här) och är nog den jag i första hand skulle rekommenera för installation i en båt.

Vad gäller servostyrkan har jag ingen egentlig uppfattning, men ser två alternativ: antingen letar du för säkerhets skull upp ännu starkare servon redan nu (det lär ju finnas!), eller så kollar du in vad som finns och försäkrar dig om att det går att få tag i starkare som har exakt samma yttermått; i så fall blir det ju nämligen ganska lätt att byta om det skulle visa sig vara nödvändigt ...

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2014-07-29 22:59 #25 av: petzon

#24 tack för feedbacken, med tanke på att det är samma pris på 10A och 15 A fartreglage så är det nog klokt att välja 15A trots att motorn drar såpass lite som 2,85A på full sula. Elektrolize motorer är intressanta men alldeles för högvarviga för denna skuta, originalet har ett maxvarvtal på 180RPM. Jag skulle kunna tänka mig att lägga mig runt 500 RPM på modellen d.v.s. välja en motor nerväxlad 1:11 (13360 RPM på motorn) och sedan slänga på en kuggremsväxel på 1:2,4 exempelvis 38 och 16 tänder.

Säkra respektive motor separat låter också som en bra idé, komplett sortiment 5*20 rörsäkringar både tröga och snabba finns i garaget och ett gäng säkringshållare ligger säkert och skräpar i någon låda.

Anmäl
2014-07-30 11:56 #26 av: Banjoman

#25 Jo, jag noterade också att de kostade lika mycket, och givet att du knappast lär ha brist på utrymme heller i det här skrovet skadar det ju inte med lite mer takhöjd.

Vad gäller det där med strömuttag vet du med absolut säkerhet mycket mer än jag, men det jag har förstått av vad jag genom åren läst mig till om elinstallationer i r/c-båtar är att, om propellern tvärstannar av någon anledning, t.ex. på grund av växtlighet eller några meter gammal fiskelina i vattnet, situationer kan uppstå där strömuttaget drastiskt slår i taket, med förstörd elektronik (inte alltför allvarligt, eftersom sådan för det mesta kan bytas ut mot en överkomlig om än förarglig extrakostnad) eller brand ombord på grund av överhettning i kablage och komponenter (vilket kan bli desto mer allvarligt om det inträffar såpass långt ut i vattnet att det tar en stund innan man når modellen) till följd. Jag har själv aldrig varit med om det, men läst i t.ex. Model Boats om byggare som råkat ut för just brand ombord. Förskräckt

Därav alltså vitsen med en säkring, vilken förstås i skyddssyfte helst bör ha en lägre ampère-tröskel än elektroniken, men samtidigt inte bör ligga för nära det normala strömuttaget heller; det är ju mindre dramatiskt men ganska irriterande om säkringen löser ut i onödan för att motorn av någon anledning helt kort tar ut mer ström än normala löpande värdet (t.ex. när strömmen eller motorn slås på).

På Eilean Mòr, med en Electronize 543.12-motor, 6V strömstyrka och en 65 mm propeller är det teoretiska löpande strömuttaget strax under 2A, men givet skutans tunga och föga strömlinjeformade deplacementskrov misstänker jag att hon nog kan komma att dra 3A eller mer, och har jag alltså valt en 15A ESC och 10A säkring (samt, förstås, motsvarande kraftigt kablage -- jag minns inte precis, men jag tror det var 12 AWG) just i syfte att få goda marginaler.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2014-07-30 19:26 #27 av: petzon

#26 om propellern blockeras kortsluts motorn och då begränsas strömmen av vad acken klarar att leverera och det kan vara några hundra ampere under en kort stund. Ett bra fartreglage är kortslutningssäkert och är byggt så att varken det eller motorn tar stryk, men alla fartreglage är inte välkonstruerade. Säkringen bör vara trög, den tå en måttlig överström under en kortare tid för att kunna hantera startströmmar och liknande.  Hur som helst plats är det gått om, räknar med en tillgänglig skrovvolym på sisådär 25 L, modellvikt uppskattar jag till 20-23 kg, d.v.s i paritet med Erik Nordevall som väger knappa 21 kg

Anmäl
2014-07-30 19:26 #28 av: petzon

#26 om propellern blockeras kortsluts motorn och då begränsas strömmen av vad acken klarar att leverera och det kan vara några hundra ampere under en kort stund. Ett bra fartreglage är kortslutningssäkert och är byggt så att varken det eller motorn tar stryk, men alla fartreglage är inte välkonstruerade. Säkringen bör vara trög, den tå en måttlig överström under en kortare tid för att kunna hantera startströmmar och liknande.  Hur som helst plats är det gått om, räknar med en tillgänglig skrovvolym på sisådär 25 L, modellvikt uppskattar jag till 20-23 kg, d.v.s i paritet med Erik Nordevall som väger knappa 21 kg

Anmäl
2014-07-30 22:07 #29 av: Banjoman

#28 Man fattar, man förstår! Och jodå: Mtroniks skriver om sin 15A båt-ESC att den är försedd med "ABSOLUTE short circuit and motor overload protection", så förhoppningsvis är den byggd som den skall vara.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2014-08-23 13:52 #30 av: petzon

Nu har jag gjort en mock-up av wellpappa för att kolla att allt stämmer innan jag börjar såga i trä. Något är tokigt med spant 16 eller 18, får grotta ner mig i CAD:wn senare och leta reda på felet

Anmäl
2014-08-27 22:04 #31 av: petzon

Nu börjar bygget på allvar trots tuff övertid på jobbet. Började med att spraylimma alla spantmallar på 6mm plywood. Här är det inga små fåniga flak från hobbyaffären utan en hel fullstor skiva från byggmarknaden, ungefär 1/3 skiva går åt d.v.s cirka 1m2. Hagmans spraylim var ingen höjdare, det blöder igenom pappret. 3M:s är mycket mer lättjobbat, men min sprayburk tog slut och Hagmans var det enda jag kunde hitta utan att beställa på nätet.

Anmäl
2014-08-27 22:06 #32 av: petzon

I ett moln av sågspån stod jag i en dryg timme och bandsågade ut alla spant och kölen. Med ett nytt blad i bandsågen gick det som en dans, man borde byta blad i bandsågen oftare, det är först när man byter till ett nytt som man märker hur slött det gamla var. Nu återstår lite handsågning där jag inte kom åt med bandsågen och slipning av alla kanter med sandpapperstrissa i pelarborren, men det får bli imorgon om jag kommer från jobbet i anständig tid.

Anmäl
2014-08-27 22:16 #33 av: Banjoman

#30—#32 Ser som vanligt mycket snyggt ut! Jag tolkar därtill utvecklingen som att du kom underfund med vad som blivit fel i spantplaneringen?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2014-08-28 19:39 #34 av: Skalski

Partajar Tjusigt Tummen upp, detta kan man ju med lite fantasi nästan kalla för inflyttningsfest Skämtar

Anmäl
2014-08-31 21:45 #35 av: petzon

#33-34 tack, jodå felet hittat, ett streck hade kommit galet i CAD:en.
Gör som jag brukar och täcker en spånskiva med galdpack, spikar fast små träklotsar som klämmer fast kölen i vertikalt läge

Anmäl
2014-08-31 21:46 #36 av: petzon

Eftesom Färjan 4 har symmetriskt skrov börjar jag med att resa mittspantet och bygger mig sedan mot de bägge förarna

Anmäl
2014-08-31 21:49 #37 av: petzon

För att säkra att spanten verkligen blir vertikala och vinkelräta mot kölen sågade jag till några klotsar som ja la mellan spanten under tiden limmet torkar. Plywooden är ju inte helt plan så det behövs lite extra stöd. FÖr att däcket skall bli plant torrpassar jag i en 10*10 mm furulist i de tre däcksbalksspåren

Anmäl
2014-08-31 21:54 #38 av: Skalski

På tal om att det går fort framåt Skämtar, här flyger ju spanten på i en hejdlös fart Tummen upp

Anmäl
2014-08-31 22:04 #39 av: petzon

När de väl är utsågade och alla urtag filade till lagom trög passform tar det ju ingen tid att kleta i lite lim och trycka dit dem. Jag hade satt dit fler ikväll om jag vågat, men jag kände att det var stor risk för att rubba de redan monterade om jag satte dit fler spant.

Anmäl
2014-09-01 17:21 #40 av: Banjoman

#36–#37 Mycket, mycket snyggt! Inte minst imponerar det att du gjort dig besväret att ge även spantens innerkanter snygga och jämna former … Tummen upp

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2014-09-01 21:52 #41 av: petzon

#40 nja,  kameran ljuger lite, så jämna är de inte, innerkonturens form är fixad från CAD:en, jag gjorde bara en offset av ytterkonturen och sedan sågade jag ur med min elektriska kontursåg, jag var inte jättenoga med sågningen och putsade inget efteråt, bröt bara kanten med sandpapper så jag skulle slippa pilla träflis ur fingrarna efteråt. Ikväll fortsatte jag att resa så många spant jag vågade innan det blev ostadigt

Anmäl
2014-09-01 22:30 #42 av: Dan016

Ser både stabilt och smäckert ut! Imponerande arbete!Tummen upp

Anmäl
2014-09-01 22:36 #43 av: Banjoman

#41 Ser icke desto mindre mycket snyggt ut! Tummen upp

Hur mycket/hur många av spantens övre kanter planerar du att behålla i slutändan? Eftersom du tagit upp ett däckbalksspår även i mitten antar jag att åtminstone vissa spant skall förbli slutna former, så som de ser ut nu, men har jag rätt om jag misstänker att åtminstone några överstycken skall sågas bort för att skapa bättre åtkomst och mer utrymme?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2014-09-02 21:27 #44 av: petzon

#43 jag tänkte göra som på Erik Nordevall och låta spanten vara hela under plankningen för maximal stabilitet, skruvar (med 2,5*16 mm SPAX) sedan fast ett däck av plywood, lossar däcket och sågar bort de delar av spanten som skall sitta under löstagbart däck, på med lim och återanvänd skruvhålen och vips har man ett däck som både är löstagbart och har rätt böjning. Men det är en stund innan jag kommer så långt, först skall alla spant på plats och sedan skall det plankas. Har fortfarande problem med spant nr 16, verkar som jag missat spara korrektionen jag gjorde i CAD:en. Lyfte spantet 15 mm i CAD:En och printade ut på nytt, får vänta tills imorgon på att spraylimmet torkar innan jag kan såga ut de nya spanten. De täta spanten kommer att ge ett riktigt stabilt skrov som borde bli hyfsat lätt att planka.

Anmäl
2014-09-02 21:29 #45 av: Skalski

Två tummar upp Tummen uppTummen upp, ser riktigt stabilt ut Skrattar. Hoppas den nya spanten sitter som den ska. Funderar

Anmäl
2014-09-14 22:18 #46 av: petzon

Helgen tillbringades i Göteborg för att bl.a. ta referensbilder till bygget. Efter avslutat åktur gick Färjan 4 vidare till Residensbron med kvarvarande passagerare, då blev det fartygsmöte med Stenas Danmarksbåt, viss skillnad i storlek

Anmäl
2014-09-14 22:19 #47 av: petzon

Jag fick även komma ner i maskinrummet, det var trångt och varmt men doftade ljuvligt.

Anmäl
2014-09-14 22:23 #48 av: petzon

Passade på att ta bilder i styrhytten när vi låg vid kaj, som ni ser finns det goda möjligheter till superdetaljering (eller s.k. BanjomandetaljeringOskyldig)

Anmäl
2014-09-14 22:23 #49 av: Banjoman

#47 DreglarDreglarDreglar … 

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2014-09-14 22:33 #50 av: Skalski

Mums... härliga bilder Kär

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.