Annons:
Etikettdekaler
Läst 4429 ggr
felle-j
2014-06-13 19:43

Dekaler till SAAB 91 Safir

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag hade tänkt bygga Hellers lilla Safir, men då vill jag inte bygga något av alternativen som följer med i lådan utan en av de gula kärrorna, med svensk märkning, som på bilden nedan.

Då undrar jag om det finns något färdigt dekalarkt för en sådan Safir. Spelar ingen roll vilken, bara den är gul med svensk märkning. Eller måste jag köpa separata ark med siffror och sånt på? Om det senare alternativet är fallet, är det några ark ni rekommenderar att jag köper? 

Kronmärkena ska väl vara de utan gula ringar runt, eller är det de vanliga kronmärkena? Svårt att se då hela planet är gult.

Tack på förhand för svar!

Annons:
ElLobo
2014-06-13 21:02
#1

En del tips kan du nog plocka upp i diskussionerna om mitt bygge i GB #61.

JaGa
2014-06-13 21:57
#2

Hej Felix! Rebell Hobby har en hel del dekaler… http://www.rebell.com/svenskt/decals-masks.html?scale=303 Om du har möjlighet att vänta till augustimötet så kan jag ta med mig lämpliga dekaler från flying colors som du kan få till Safiren. Kommer tyvärr inte på julimötet, eftersom jag är på Kreta då. (Också alltid bra att spara alla överblivna dekaler. Kommer kanske till nytta i framtiden. Spar alla mina dekaler i pärmar med plastfickor).

felle-j
2014-06-13 22:57
#3

#2 Hej!

Jo det skulle vara trevligt. Vi får se hur fort framåt det går med bygget. Jag kanske köper egna. Har mycket dekaler här hemma, men inga siffror eller kronmärken utan gula ringar ännu. Brukar spara alla som blir över, man vet ju aldrig när dom kan behövas. 😉

felle-j
2014-06-25 18:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har köpt dekaler, kronmärken utan gul ring och de äldre svarta siffrorna, då bygget gick så fort framåt. Redan dags för dekaler. Dock så har jag stött på problem. Det är nämligen så att dekalerna jag behöver inte finns på arket. Det är siffrorna på nosen och flottiljsiffran som inte finns med. De är lite mindre och tjockare än siffran på fenan, fenkoden, vilket är den minsta storleken som finns på dekalarket.

Vet inte hur detta ska lösas. Finns det möjligtvis mindre dekaler att få tag i som jag har missat?

Det är individen nedan som jag hade tänkt bygga.

Sen så skulle det också vara kul med dekaler för bokstäverna på sidan av flygkroppen, registreringen om det nu är så det kallas.

felle-j
2014-06-27 17:01
#5

Ingen som vet hur jag kan lösa detta problem?

ElLobo
2014-06-27 18:41
#6

Det finns vad jag vet både bokstäver och siffror i olika storlekar, så jag tror att du kan plocka ihop det du behöver. Tänk på att du i en del fall kan använda även dekaler för andra skalor som kan passa ett bygge.

Annons:
felle-j
2014-06-27 19:30
#7

#6 Jag har sökt men inte hittat något. Det verkar bara var Flying Colors Aerodecals som har sådana siffror som det var på safiren. Och de dekalerna finns bara i 1:72, där de inte är tillräckligt små. 😕

Något som man kanske kan göra är att skala ner siffrorna på datorn och sen skriva ut på ett dekalark. Tyvärr så har jag ingen erfarenhet av det.

JaGa
2014-06-27 21:03
#8

Hej Felix… 🙂

SE-IGL är en civil registrering som den här Safiren har just nu. Så om du tänkt göra en Sk 50 i flygvapnets regi, behövs ej några registreringsbokstäverna.

Jag ska ta med mig lite passande dekaler till vårt byggmöte i augusti.

Trevlig sommar!

mvh / Janne

felle-j
2014-06-28 12:15
#9

Tack Janne!

Registreringsbokstäverna spelar inte så stor roll, men hade varit kul att ha dom med då det är den civila kärran jag bygger efter.

Trevlig sommar!

WildeSau
2014-06-28 12:58
#10

Denna borde passa till nos- och flottiljsiffra på en korrekt märkt Sk 50.
http://www.rebell.com/dekaler/dekaler-flyg/feta-siffror-1935-63.html

Koden på SE-IGL ser skum ut på motorkåpan, alldeles för lång.

Jag hittade ingen bra bild från F5 då de användes i tjänst men jämför med den som finns på FV-museum. Den är korrekt märkt.
http://www.avrosys.nu/aircraft/Skol/420sk50/420SK50.htm


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

felle-j
2014-06-28 14:47
#11

#10 Tack för länken! De där verkar kunna passa.

Ja, koden på motorkåpan är lite för lång. Kan ha blivit så när den målades om. Man kan ju alltid fråga ägaren av flygplanet varför det är så.

ElLobo
2014-07-11 19:14
#12

Och nu har felle-j fått bygget färdigt.  Länk

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: