Annons:
Etikettradiostyrt-rc
Läst 3313 ggr
petzon
2014-04-18 09:31

Avstörning av motor

Är det någon som har koll på hur man skall dimensionera avstörningskondensatorerna för elmotorer för att avstöra motorn mot mottagaren. Jag vill minnas att det skall vara tre keramiska skivkondensatorer, en mellan motorpolerna och en vardera mellan motorpol och motorchassi, men vilka värden skall det vara på kondingarna?

Annons:
Banjoman
2014-04-18 10:11
#1

I den artikel om RFI jag länkade till för ett tag sedan (och som numera finns här) står följande om avstörningskondensatorer och deras kapacitet:

Suppression Capacitors

Suppression capacitors on brushed motors are a MUST. Solder a 0.1μF capacitor across the motor terminals and a 0.1μF capacitor from each motor terminal to the motor can. The motor can will probably not heat up well enough with a regular soldering iron to take the solder well, so some other means of attaching the capacitor wires must be found, e.g. a hose clamp. The capacitors create a low impedance (i.e. AC “resistance”) to the high frequency RF signals, but no DC resistance. Do not use capacitors much larger than 0.1μF since their charging and discharging currents put an extra load on the ESC. Be sure to use good high frequency capacitors such as ceramic. Never use electrolytic or

tantalum capacitors as these do not have good high frequency haracteristics and they are polarised (they have + and – leads and can only be connected one way round).

Apropå vad som står om svårigheten att löda mot motorhuset kunde jag konstatera att det stämmer, och valde jag därför att i stället sätta ett band av kopparplåt runt motorhuset under vilket jag klämde fast kondensatorbenen.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
2014-04-18 11:45
#2

#1: Varför inte använda en slangklämma som det stod i texten? Slangklämmor är väldigt användbara på cylindriska objekt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
2014-04-18 20:17
#3

#2 Förvisso går det säkert minst lika bra med en slangklämma! Jag använde inte en sådan av två skäl:

  1. Jag hade ingen hemma i passande storlek (men däremot gott om lagom tjock kopparplåt).
  2. Med kopparremsan fick jag en säker och god kontakt även för jordningssladden.

Men som sagt var: en slangklämma är givetvis en utmärkt lösning!

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-04-18 21:20
#4

Tack Banjoman, det var alltså i din bygglogg jag läste om avstörning, kom bara inte ihåg var jag sett informationen.

Upp till toppen
Annons: