Annons:
Etikettdekaler
Läst 1904 ggr
[marcusjohnson]
4/12/14, 5:24 PM

Fundering ang silvering?

Hej!

Jag håller på att sätta dekaler på en AH-1 Cobra helikopter. Byggsatsen är från Monogram och utgiven på 80-talet (?) 

Jag har noga blanklackat och vissa av dekalerna sitter som ett smäck! Har använt mig av Micro Set i vattnet och sen penslat på Micro Sol på dekalen. De har inte regerat negativt på någon av vätskorna!

Men jag har fått silverring på visa klara dekaler, hur f-n blir jag av med dem när dekalen är torr? Går det åtgärda eller det kört? Kommer det döljas av mattlack (det tror jag inte själv pga tidigare erfarenheter)

Nån som har nån idé?

//Marcus

Annons:
Janne Nilsson
4/12/14, 6:26 PM
#1

Ibland kan man få bort effekten med ett lager klarlack på. Jag har ibland lagt på ett tunt lager med färgspruta med lite jordfärg i för att representera damm eller solblekning. Och då har effekten avtagit.

I förebyggande syfte kan man skära försiktigt längs dekalens kanter medans den fortfarande sitter på arket för att få bort den genomskinliga delen som sticker utanför.

Man behöver inte skära igenom pappret utan bara genom dekalfilmen. Om man vill kan man till och med skära rent bokstav för bokstav med det gör jag bara på de större dekalerna.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Proosen
4/13/14, 2:25 PM
#2

Ett otyg det här, men jag har tagit ett riktigt skarpt skalpellblad och pickat igenom dekalen. Sedan strukit på ett lager micro sol som då sugits in under dekalen och med ett antal omgångar med "pickning" och sol har det försvunnit.

/Niclas

starhawk
4/17/14, 3:59 PM
#3

#2: Har använt samma metod fast jag har pickat med en knappnål och det funkar bra men man kan behöva upprepa prosessen för att få bort all silvring, kanske effektivare med skalpell, skall pröva det nästa gång

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: