Annons:
Etikettallmänt
Läst 5360 ggr
ElLobo
2014-04-01 00:01

Nytt i verktygslådan - kv 2, 2014

Nytt kvartal, ny tråd. Glad

2014 års tidigare trådar:

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

Annons:
Banjoman
2014-04-16 21:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Se här diverse nyinförskaffat: metallfärger (mässing [Model Color, dvs. för penselmålning] samt koppar och guld [RC Premium, för AB), som skall testas för att se vilken (eller vilka – jag undrar [och tänker ta reda på] vad som händer om jag blander guld och koppar) som bäst lämpar sig för att måla nakterhuset m.fl. vitmetalldelar som skall se ut som mässing; en uppsättning brotscher; mer ekbets; jämväl diverse vinyldekaler (mätartavlor, kompassrosor samt mässings- och kromringsimiter).

Vad gäller mätartavlorna blev jag dock lite smått besviken när jag tvangs konstatera att det nog fanns fina klockor i kollektionen, men att det saknades barometrar. Fnys. Och krängningsmätare. Dubbelt fnys.😡

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

nebeln
2014-04-16 21:54
#2

Hmm…angående detta med mätare och drybrushing,,,är det inte tjusningen att se mätarna växa fram med drybrushing?

Jag kanske har fel? Rätta mig såfall :)

Banjoman
2014-04-16 22:02
#3

#2 Nu får jag tillstå att jag inte alls förstår … eller … det kanske jag gör: menar du att mätare som är gjutna i (t.ex.) plast kan bringas till liv och full tredimensionalitet genom att torrborstas med färg?

Det är i så fall inte tillämpbart i mitt fall, ity jag för Eilean Mòr-bygget inet har några mätare alls i byggsatsen, varken gjutna eller i någon annan form. Jag skulle dock gärna ha en klocka och en barometer på ett av skotten i styrhytten – därav detta mitt försök med vinyldekaler – liksom det vore trevligt om man kunde sätta en mätartavla på det som skall föreställa krängningsmätaren.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-04-16 22:24
#4

#3 dekaler som mätare, jag trodde du skulle göra dem fungerande😇

nebeln
2014-04-17 00:54
#5

#3 Brukar funka på instrumentpaneler i 1/35 i alla fall att torrborsta fram vissa mätare :) …om det inte valts att använda som direkt objektivt…:)

Harvåker
2014-04-22 23:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Biltemas airbrushkompressor MC90 och en sönderskuren pappkartong löste målningsbekymret i lägenheten. Fungerar mycket bra faktiskt.

Annons:
Skalski
2014-04-25 18:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Denna lilla fina såg inhandlades idag på Bauhaus 😃. Förhoppningsvis kommer den att underlätta avsevärt i nästa bygge 😉

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Roca
2014-04-26 22:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Lite etsverktyg och lim har inkommit från Rebell Hobby!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

denstore
2014-05-09 12:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ännu en…..

[Hayabusa]
2014-05-09 12:52
#10

#9 Antar att det behövdes? 😉

Är det en Iwata? Ser nästan ut som en spruta för professionellt bruk, eller?

denstore
2014-05-09 13:44
#11

Det är en Iwata Eclipse G3. Så även om den ser ut som en HVLP, så är det egentligen mer en airbrush. 0.3mm munstycke, och toppmatning. Anledningen till att jag ville prova den är att den har ställbar sprutbild, så man kan få allt från rund till oval och nästan platt, om jag har förstått det rätt.

Proosen
2014-05-10 09:25
#12

#11

Den sprutan verkar ju toppen för större arbeten som mina bilkarosser t.ex. Klart spännande, får vi en liten recension framöver kanske?

/Niclas

Dioramabyggare
2014-05-10 09:44
#13

#6: Grattis så mycket till fyndet av kompressor!

Jag blev sugen att köpa en sådan jag också… vad för färgspruta är det du använder; köpte du den också på Biltema, och hur är den att använda? Hur mycket kostade den?

/Sten

Annons:
denstore
2014-05-10 18:26
#14

@ #12

Absolut. Men det lär inte bli i närmaste dagarna.:)

Dioramabyggare
2014-05-10 23:06
#15

#1: "Nästan platt" sprutbild… hur ser en sådan ut? 🤔

denstore
2014-05-11 02:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Alltså inte rund, utan oval. På riktigt bra sprutor kan man nog nästa få det som ett streck, men jag är tveksam till att denna klarar det. Blir nog som en lång oval som bäst. Shoppade lite grejer för att kunna montera tryckregulator på byggbordet, så att man inte behöver krypa omkring på golvet för att ställa in luften.

Harvåker
2014-05-12 12:27
#17

#13; Sprutan är en Iwata HP-C plus, köpte den på Hiroboy i UK för ca 1600kr och den är en fröjd att måla med. 

Jag har även en Biltemas "proffsmodell", 17-371, som kostade 199kr och den fungerar riktigt bra faktiskt. Jag har förväntat mig att den skall jävlas i flera år nu men den tuffar vidare utan problem, med fin sprutbild och utan att spotta eller skvätta. 

Med tanke på att Iwatan är nästan tio gånger så dyr kan man ju verkligen fundera på om det är värt det…. Naturligtvis håller den genomgående en högre kvalitet och det finns ju reservdelar att köpa men det blir definitivt inte tio gånger bättre målningsresultat… 

Kompressorn kostade 749kr, den är så tyst att man inte tänker på att den är igång, tryckregleringen funkar bra och jag har inte upplevt något pulserande i luftflödet. Märker ingen skillnad mot den stora garagekompressorn.

StefanW
2014-05-17 08:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Synen blir ju allt bättre med åren, så det blev dags för ett par sådana här…

Stefan - Modellbyggare

starhawk
2014-05-18 12:51
#19

#18: Välkommen till skaran Stefan! jag har haft en liknande ett par år nu och den behövs verkligen när man skall detaljmåla eller pilla dit en del mindre än ett riskorn

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
2014-05-23 14:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Har i dag varit inom konstnärsmaterialbutiken, och köpt oljefärg och medium, (doftfri) lacknafta, penslar samt palett – det börjar vara dags att måla ratten, och jag tänkte i alla fall göra ett försök att imitådra densamma i enlighet med de tekniker som beskrevs av sponny i en tråd förra året (och som i sin tur var baserade på en artikel i AoH nr 4/2012).

Blir resultatet någorlunda lyckat finns det sedan andra detaljer som också kommer kunna komma i fråga för dylik behandling …

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
denstore
2014-05-23 15:30
#21

Ge oss gärna en liten recension om penslarna när du provat dem. Jag har funderat på att köpa på mig ett gäng Da Vinci Nova ett tag, men inte riktigt fått tummarna ur. Jag har några av deras Cosmotop B och Cosmotop Spin, men Nova verkar vara en prisvärd modell.

Banjoman
2014-05-23 15:50
#22

#21 Klartecken (arméns, i guld)!

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2014-05-24 22:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Fyllde på lagret av knivblad, har saknat sniderijärn till mina exaktoknivar, passade på att köa en extra kniv också för att inte behöva byta blad så ofta. Sniderijärnen kommer att användas när jag skall försöka karva till namnskyltar till Erik Nordevall. Köpte även sågblöad som passar i exactokniven, har saknat smidiga sticksågblad förvissa sågorperationer

petzon
2014-06-06 19:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Det var dags för en ny lödpenna, spetsen är helt slut på min gamla Clas Ohlson som har hängt med i ett tiotal år. Det verkar inte gå att få tag på nya lödspetsar diameter 4. Varken CO, Jula, Bauhaus eller Elfa verkar ha så nu fick det bli en rejäl Wellerlödpenna. Helst kulle jag vilja haft en Weller lödstation med då börjar prislappen på 2500 spänn

MarkusN
2014-06-10 19:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Till min glädje upptäckte jag att den lokala bokhandlaren till sin "pappershandel" numera även räknar penslar. 

Okänd kvalité, men ser och känns fina. Köpte en hel uppsättning för grovjobb och finlir på Bounty  - 65 kr för alla!

petzon
2014-06-10 22:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Nu har mina airbrushar kommit, tack Anders borg för skatteåterbäringen som gjorde denna investering möjlig

Dan016
2014-06-23 21:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Har köpt en geringslåda för min rakbladssåg hos Eskader. Går att såga 90, 60 och 45 graders snitt. Klarar lister med max 6 mm bredd och 5 mm höjd.

Mycket nöjd efter provsågning, väldigt exakta snitt med minimal materialförlust!

/Dan

Annons:
Banjoman
2014-06-23 22:15
#28

#27 Mycket intressant! Den skall jag definitivt komma ihåg nästa gång jag har anledning att lägga in en beställning hos Eskader … 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

AkrylBob
2014-06-25 19:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Ok! Det blev en sådan här begagnad kompressor istället för de andra alternativen som jag frågat om innan här. Jag fick köpa denna för kaffepengar av en verkstad som ligger granne med jobbet. Den behöver lite översyn och några klunkar olja.

ElLobo
2016-11-30 23:12
#30

Felpostat inlägg …

 . Dioramabyggare . 2014-04-12 19:29

Köpet som jag gjorde idag på ett icke namngivet möbelvaruhus i Borlänge i samband med att jag, hustrun och en "mugglarkompis" var på cacheletarrunda i staden,  är visserligen inget regelrätt verktyg, men ändå av grundläggande betydelse för min fortsatta modellbyggarverksamhet; en "lagerhylla" som ersättare för det hemmabygge till hylla som aldrig blev så bra som det var meningen att det skulle bli. Praktiskt nog kunde jag få hyllan hemfraktad i vanliga linjebussens godsutrymme, gratis dessutom. Föraren hjälpte till och med till med lastning och lossning av "resgodset"SkrattarTummen upp.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: