Annons:
Etikettmodelljärnväg-mj
Läst 7067 ggr
kallepudas
2014-01-05 10:55

Modell-järnväg skala H0 1/87

Någon eller några som håller på med denna trevliga hobby?

Har planer på en liten anläggning,en startsats märklin med mobile station inhandlades för några år sedan men som bara testats lite.Har inte kommit igång  på grund av platsbrist men är sugen på att bygga en liten anläggning…..lite rangering & några byggnader.Själva bygget jag tänkt mig är en större station med flera spår lite som göteborg central där tåg kan ankomma & avgå. I framtiden ska detta bara vara en del i en större anläggning.

Att jag inte ville satsa på mindre ska som N-skalan är att jag vill ha det stora utbudet som finns i HO-skalan.

Någon som byggt en liten anläggning med bangård & stationsområde?

Annons:
Dan016
2014-01-05 12:28
#1

Jag har pysslat en hel del med Märklin och jag upplever det som svårt att få till bra rangering på bangård och station, främst för att jag har haft för lite plats hemma. Det blir ju lite längd på tågseten i skala H0.

Jag var inne ett tag att bygga en hyllbana runt ett av rummen, men det blev aldrig av.. Däremot har jag påbörjat en rundbana med rangeringsmöjligheter i Märklins Z-skala. Fördelen är rätt så mycket spår och landskap på en relativt liten yta. Nackdelar är att det blir så jämrans smått och synen blir ju inte bättre med åren samt att det är DYRT att köpa prylarna. Det mesta har jag köpt på Tradera.

Jag kan tipsa ett par länkar till forum där spårläggningsförslag diskuteras flitigt, där kanske du kan få tips.

www.stinsensforum.se

www.svensktmjforum.se

Lägg gärna upp bilder når du har kommit igång!

/Dan

Denna kommentar har tagits bort.
kallepudas
2014-01-05 12:48
#3

Tack för länkarna🙂

kostnaderna kommer man nog inte undan…jämförde lite imellan N & HO skalan & det blev ju samma pris för lok & vagnar med fördel för HO att utbudet är större.

Dan016
2014-01-05 13:07
#4

#3 Ja, utbudet i H0 är enormt, bygger min Z-skala i Western-tema och jag ångrar lite så här efteråt att det inte blev i H0-skalan trots allt och att scratch-bygga i skala 1:122 är nog farligt för det lilla förståndet jag eventuellt har kvar..😃

/Dan

kallepudas
2014-01-05 13:14
#5

#4ja z-skala är på tok  för pilligt för  mig & skulle nog påverka psyket negativt..haha

Min far & jag byggde en anläggning när jag var liten pojk…det blev skala HO då också men spår & lok,vagnar var av fabrikatet Lima.

Nu har jag själv en liten gosse som är tokig i tåg &han fick Märklins "my world" med c-räls. 

Eftersom jag köpte en startsats för några år sedan så börjar nu suget att börja bygga på en liten bana…..men som sagt en modul med möjligtvis två spår runt så man ändå kan köra lite persontåg.

Så här utan spårplan gissar jag på att måtten kan hamna på 180x80cm ungefär.

[jamtestam]
2014-01-25 00:39
#6

Gubben bygger Mj i källaren.

En länk till hans bygge http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=11548.0

Annons:
kallepudas
2014-01-25 17:38
#7

#6 Vad kul…vilket bygge han håller på med. Skitsnyggt & blir kul att följa.

Upp till toppen
Annons: