Annons:
Etikettdekaler
Läst 2646 ggr
joche1
1/3/14, 9:27 PM

Dekaler - behövs dekalfix?

Jag har byggt en (1) plastmodell i mitt liv. För typ 35 år sedan och det var en rallybil. Den hade två siffror på sidorna och några reklamstickers. Dekalerna klipptes ut, blöttes och fördes över med fingret på plasten - fick torka och så satt de lagom på plats.

Nu bygger jag min andra bil, en F1 och mitt i byggbeskrivningen skulle man försöka få dit dekaler… (Något kolfiberliknande skit på en avbärare)

Jag googlade och alla pratar numera om "dekalfix", det fanns inte när jag var liten så jag struntade i det. Så nu har jag en liten "sudd" med geggiga dekaler liggandes på byggbordet och byggandet fortskrider…

Således, är dekalerna annorlunda idag än förut?

Edit: vattenfasen, stvaning

Annons:
[Hayabusa]
1/3/14, 9:41 PM
#1

I princip är dagens dekaler inte annorlunda än de från förr. Dagens teknik möjliggör dekaler med högre detaljnivå, Allmänt "finare" om man säger så. Men, det varierar självfallet från tillverkare till tillverkare.

Dekalvätskor kan vara vettigt att använda i vissa fall, tycker jag. 

Det finns en mängd "How-To" guider att hitta på nätet, men då du bygger en F1 så kan denna kanske vara av nytta:

http://www.scaleautomag.com/How%20to%20and%20Models/How%20To/2009/04/How%20to%20apply%20decals.aspx

Principen är densamma för andra modeller än bilar.

/S

joche1
1/3/14, 9:50 PM
#2

Tack för ditt svar. Kanske är min fråga bökigare än vad jag först trodde. I din länkade "hur-gör-man" artikel satte de dekaler på en kaross. Det biten är inte det svåra eftersom man applicerar och sedan direkt kan klarlack, men i min byggbeskrivning skall man lägga dit dekaler på länkarmar etc. saker som hanteras under den övriga byggprocessen.

Egentligen är nog det jag är mest frågande till är att man skall stoppa upp i byggandet för att dekalmontera och "säkra" dekalerna. Det är såklart jag som är ovan/nybörjare men det känns inte så rationellt.

Nåväl, jag tror jag egentligen bara behöver ha en bekräftelse på att det är normalt att sätta på och säkra dekaler mitt i byggprocessen.

Upp till toppen
Annons: