Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 3539 ggr
starhawk
1/1/14, 8:51 PM

GB 63, 66: Airfix D H Mosquito - Tse tse fly 1:48

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De här är ett litet konverteringsprojekt, Jag skall alltså konvertera en Mosquito FB VI till en Mark XVIII med 57 mm Molinskanonen även kallad Tse tse flugan. Användes med stor framgång av Coastal Command eftersom kanonen kunde skjuta hål på ubåtarnas tryckskrov.

Här har vi alltså utgångsmodellen en Airfix 

[Länkar: GB #63, GB #66//ElLobo]

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
1/1/14, 8:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och här är konverteringssatsen egentligen avsedd för en Tamiya-modell men den passar efter smärre modifieringar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
1/1/14, 8:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här har bakre delen av bombluckorna och dom inre flapsen sågats bort och filats till

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
1/1/14, 8:59 PM
#3

Det hände för ett bra tag sedan jag har limmat ihop piloten, cockpit och motorerna sen dess men sen har det blivit liggandes, tydligen behöver jag "sparka mig själv" i baken för att komma ut den här byggtorkan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
1/30/14, 1:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu är besättningen och inredningen färdigmålad och kroppen ihoplimmad, vingarna är ihoplimmade sånär som positionsljuset och raketerna. Nu är det dags för resindelarna i magen. Tyvärr så har Paragon och Airfix inte samma åsikt om bombluckans storlek, delen som skall in är för smal i bakre delen och jag skar upp bombluckan efter panellinjerna. Det blir en del spacklande där. Delen med kanonen passar ju inte precis mot bakre delen så även där blir det en del spacklande. Så den här hinner jag inte färdig tills på fredag

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2/23/14, 3:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Kanonen på plats och dom båda bottenplattorna också, och sen den nästa obligatoriska spacklingen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
6/13/14, 8:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Efter ett visst uppehåll är nu Mossien färdigbyggd, huven maskad och klarlackad, samt hela härligheten primad här har den även fått första skiktet av bottenfärgen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
6/24/14, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu har den avmaskats och målats det är bara raketernas kroppar och skenorna kvar, åsså positionsljusen förståss. Men det hinnar jag innan helgen då den skall dekaleras

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

felle-j
6/25/14, 6:03 PM
#8

Ser snyggt ut!

starhawk
7/1/14, 4:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nu har dekaler och positionsljus kommit på plats så här är det färdiga projektet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
7/1/14, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Annan vinkel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
7/1/14, 4:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Och slutligen en närbild på Tse-tse flugan sting, en sexpundare

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

felle-j
7/1/14, 5:00 PM
#12

Fint bygge!

Upp till toppen
Annons: