Annons:
Etikettallmänt
Läst 7286 ggr
ElLobo
1/1/14, 9:01 AM

Nytt i verktygslådan - kv 1, 2014

Nytt år, nytt kvartal, ny tråd. Glad

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

Annons:
Dan016
1/5/14, 4:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nu har jag fått hem prylarna från Virago hobby så att jag kan fortsätta med "patrullbilen". Jag kan varmt rekommendera Virago!

Primer , svart och vit spray från Tamiya. Bare-Metal Foil som jag är spänd på att prova. Samt slipstickor som kanske är aningen för smala, men som ändå kommer till användning.

/Dan

[Hayabusa]
1/5/14, 6:33 PM
#2

#1 Finns ett antal guider på YouTube för hur du använder Bare Metal Foil. Här kommer några som jag personligen gillar. Det är alltså Dr Cranky´s "Clinic" Bare metal Foil Part1-3 jag tänker på.

/Stefan

Dan016
1/5/14, 7:21 PM
#3

#2 Tack för tipset! Ska absolut kolla klippen innan jag börjar.

/Dan

StefanW
1/6/14, 10:29 PM
#4

1# Om du får problem med att få BMF att fästa (kan torka med tiden) så prova  Micro Metal Foil Adhesive, det fungerar även på köksfolie…

 Janne Sjöströms foto.

Stefan - Modellbyggare

Dan016
1/6/14, 10:41 PM
#5

#4 Jag hade faktiskt lite problem med vidhäftningen när ytan var väldigt ojämn. Folien ville släppa när jag renskar överflödet med skalpellen, visserligen var inte bladet nytt..

Ska nog ta med denna flaska i nästa beställning så att jag har det hemma (och nya skalpellblad), så tack för tipset!

/Dan

ElLobo
1/9/14, 8:05 PM
#6

Avatar för Filbrännan96 . Filbrännan96 . 2014-01-09 20:00

En färgspruta, "Evolution" (Harder & Steenbeck)

Ja inte hade jag förväntat mig få denna otorligt fina spruta idag på min 18-årsdag av fadern min.

Jo minsann det fick jag och nöjd är jag som satan! Skrattar

Nu fattas bara kompressor och övning och träning så kommer det bli nog jäkligt fina modeller må jag tro.

Fler möjligheter öppnas när man har färgspruta, känner jag. Inte minst för resultatet.

Här har ni bilder på den, runt 1800 kr låg priset på den nånstans tyckte jag hörde om ni är intresserade. Köpt på Wentzels, av ägaren Jan Wentzel fick man även "gratis" Vallejo burk färg för att prova och träna så det var shjyst av han.

Cool

Annons:
Filbrännan96
1/9/14, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

"Inside the box"

Medföljes två olika koppar

"It´s all about the details"! Cool

Filbrännan96
1/9/14, 8:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

"It´s all about the details"! Cool

ElLobo
1/9/14, 8:19 PM
#9

Avatar för Dan016  . Dan016  . 2014-01-09 20:03

Grattis på födelsedagen och lycka till med färgsprutan!

ElLobo
1/9/14, 8:19 PM
#10

Avatar för Filbrännan96 . Filbrännan96 . 2014-01-09 20:04

#9: Jag tackar så mycket! Glad

ElLobo
1/9/14, 8:21 PM
#11

#6: Grattis! Den sprutan kommer du att ha glädje av länge, länge!

JaGa
1/9/14, 9:44 PM
#12

Grattis Filip på födelsedagen din och lycka till med den fina presenten också… ;-) Mvh / Janne

Filbrännan96
1/9/14, 10:17 PM
#13

Tackar Janne! 

Mer nöjd kan man inte bli👍

"It´s all about the details"! Cool

Annons:
Banjoman
1/9/14, 10:19 PM
#14

Har den äran att gratulera! 🥳 Både till den uppnådda (högst aktningsvärda) åldern, och till den fina presenten!

Som nybörjare själv i AB-svängen se'n ett drygt halvår törs jag förutspå att du kommer få mycket roligt med ditt nya redskap! 🙂

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

nitton69an
1/9/14, 10:21 PM
#15

Fick en jag med i julklapp av min fina sambo. grattis för mig var den ett lyft

Banjoman
1/10/14, 10:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

På väg hem från jobbet i eftermiddags klev jag, fredagstrött och förströdd som jag var, på fel tunnelbanelinje 😮 och upptäckte mitt misstag först när tåget nått den station vid vilken en modellaffär råkar vara belägen. Vojne, vojne, vojne … 😎

Utöver påfyllning i lagren av AB-rengöring och Tamiya-tejp blev resultatet av detta mitt lilla missöde ett set brotscher samt ett ark skalpellsågblad …. 😇

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
1/10/14, 10:44 PM
#17

#16 ett bevis på Guds existens

Banjoman
1/10/14, 10:47 PM
#18

#17 Prisa Gud – här är modellaffären 😇

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dan016
1/10/14, 10:52 PM
#19

Alla vägar bär till..modellaffärn!

/Dan

Banjoman
1/10/14, 10:53 PM
#20

#19 Mmm … Undrar vad Freud hade haft att säga … 🤔

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
1/15/14, 7:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

I dag lämnade brevbäraren av ett litet paket från USAmerikat, med däri en The Jigs Up lödjigg för RC-kontaktdon. När jag i somras höll på med just dylika gick jag och funderade på att nå't i den vägen skulle underlätta ganska väsentligt att löda sladdar till exempelvis Deans-don, vars lödpoler är ganska små och helt släta, så när jag fick syn på den här blev jag inte ledsen, precis 😃

/Mattias

PS. Sladden i bild är bara där i illustrerande syfte; i skarpt läge förtennar jag givetvis alltid koppartråden innan jag löder, men jag hade ingen färdigförtennad bit liggande så det fick duga så här …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dan016
1/15/14, 8:27 PM
#22

#21 Det ser ut att vara schysst kvalité på jiggen och det verkar vara lite tyngd i grejorna. Smart konstruktion, passar nog till dom allra flesta lödjobben!

/Dan

Charlie82
1/17/14, 3:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Fick en leverans från AK Interactive i Spanien idag. Dom skickade även med en 60 sidor lång katalog med utförliga beskrivningar hur man använder alla deras produkter samt alla färgkartor m.m. Tyvärr glömde jag ta kort på den, men resten kommer här.

Ett nytt färgset för träimitation.

Charlie82
1/17/14, 3:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Grundfärg samt vädringsprodukter.

Skalski
1/24/14, 10:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

På ett tips från Petzon så har jag inhandlat Blacken-it för att försöka svärta en mässingskedja…👍 måste säga att den ser väldigt hälsosam ut 🤪

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Banjoman
1/24/14, 10:30 PM
#26

#25 Hörde man "skål!"?!? 😉 🤮 🤦‍♂️

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2/1/14, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

En ny Torx T6-mejsel (ty den gamla har tatt slut 😕), och ett 12-mm träborr – masten på Eilean Mòr har nämligen den diametern, så ett sådant hål kommer jag behöva borra genom fördäcket.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2/6/14, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Några småsaker, när jag ändå lade en virkesbeställning hos Model Dockyard: Tamiyatejp: en 18 mm-refill, och en 40 mm (!) – det senare har jag aldrig stött på förut, men till lite större ytor bör den nog kunna vara användbar. Dessutm några förpackningar av mitt favoritskalpellblad (Swann-Morton 10A). Skalpellblad byter jag ofta, så det går det åt en del …

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Denna kommentar har tagits bort.
Dan016
2/7/14, 3:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Hämtade ut ett paket från Virago Hobby, lagom till helgen…

Bare Metal- foil Chrome, skalpeller, poler/vax-medel samt polerkuddar.

/Dan

Banjoman
2/21/14, 7:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

I dag hade jag en kompledig eftermiddag 🙂 och passade på att besöka ett par modellaffärer …😃

I shoppingväskan hamnade ytterligare några Vallejo Premium RC-färger, Zap Zip-Kicker, Zap Gel, AB-rengöring och så en cirkelkniv jag fick syn på och som faktiskt verkar riktigt bra för att vara en sådan! Acceptabelt stadig för att vara i plast, klarar radier ner till +/- 5 mm, mycket vassa blad, och tillverkad i Japan.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Rone
2/21/14, 11:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Fick ett trevligt paket från Historex Agents i veckan. De har mycket fina grejer vill jag lova, fick dock begränsa mig till det här för denna gången.

Handler bendig tool,  ett riktigt fint verktyg att böja trådar med.

Rone
2/21/14, 11:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Punch and die set,  att göra nitar med. Riktigt fin kvalité, medföljer gör även en lagom tung hammare🙂

Rone
2/21/14, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Tri-Foil, mjuk metall folie att tillverka diverse delar av.

Annons:
Rone
2/21/14, 11:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Rocket Hot super thin CA lim och Rocket Powder att strö på CA-limmet när man ska fylla glipor mm.

Rone
2/21/14, 11:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Lite färg för figurmålning blev det också.

Banjoman
2/24/14, 8:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Två flaskor rävgift att svärta metall med …

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2/24/14, 9:10 PM
#38

#37 har du köpt i Sverige eller ute i Europa? Den flaskan jag köpte i Sverige saknade korrekt Europeisk varningsmärkning, ser ut att vara lika på dina. Inte helt ovanligt på våra hobbykemikalier, förvånar mig att handlarna inte tar mer seriöst på detta med märkning, om kemikalieinspektionen kommer på besök kan det bli dyrt.

Jag har nog skrivit det förr, men påminner om att det är en god idé att späda Blacken-it med vatten, processen går långsammare men man minskar risken för att det svarta flagnar av. Tänk på att spara den begagnade vätskan, den går att använda flera gånger, men går långsammare och långsammare.

Banjoman
2/24/14, 9:38 PM
#39

#38 Jag hade ursprungligen tänkt köpa från MJ Hobby, men först strulade det med min ny kund-registrering (inte deras fel, nota bene, så alls inte menat som någon kritik av dem), och när den saken retts ut hade deras Blacken-It tagit slut, så jag googlade runt lite grann och valde i stället att beställa från Transport Models i Preston, som har jämförbara priser på både soppan och frakten.

Och jo, jag drog mig till minnes dina råd om att spä ut'at, så det är precis vad jag gjort i dag 😎

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2/27/14, 9:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

En förpackning engångsmunsbitsskedar i plast, egentligen avsedda för att servera små munsbitar mat när man har gäster, men perfekta som lim- och färgkoppar …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
2/28/14, 10:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Inspirerad av alla duktiga plastbyggare har jag inhandlat lite färg för att förhoppningsvis kunna förvandla lastbilen i bakgrunden till ett rostigt vrak 😂(jag har aldrig vädrat en modell förut😞)  Blir eventuellt en byggtråd 😎

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Annons:
Dan016
2/28/14, 11:12 AM
#42

#41 Låter väldigt spännande, ser jag verkligen fram emot!

/Dan

Banjoman
2/28/14, 11:18 AM
#43

#41 Intressant! Mycket intressant! 👍 Jag har gått i likartade funderingar själv, nämligen; jag har ju nämnt ett par gånger i Highlander/Eilean Mòr-tråden att jag helt saknar erfarenhet av vad slags vädring det vara må, och därför inte torts testa sådant för första gången på ett projekt i den storleksordningen. Och då de flesta kommande båtbyggerier (som ändå alltid kommer vara det som ligger mig varmast om hjärtat) jag går och funderar på tenderar att vara ganska stora projekt, de med, har jag tänkt att det kunde vara en bra idé att testa/öva på en lite mindre plastbyggsats! 🤔☝️

Vi får se: just nu har jag mer än nog att göra med Eilean Mòr, men som mellanprojekt när jag är klar med henne kunde jag nog tänka mig nå't vädrat i plast … 🤔

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/2/14, 3:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

En tesil i keramik fick jag syn på i en butik i går, och tänkte genast att en så'n blir precis lagom för att på ett enkelt vis lägga en hög småpryttlar (här t.ex. schackelsprintar med mutter) i svärtningsbad… ☝️ Till skillnad från en motsvarande doning i metall finns ingen risk att den skall reagera med svärtningsvätskan, och därmed tjuva åt sig av dess kraft. 🙂

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/3/14, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Fick ett par små skojjiga paket med posten i dag …🙂Mestadels sådant jag beställt för att lägga med i 50-årspresenten som diskuterats i en annan tråd, men när jag ändå fick betala frakt för det jag beställde i det syftet passade jag på att få hem ett och annat till mig själv också … 😇

Ett par flaskor svart Vallejo RC Premium blev det bl.a., liksom påfyllning i mikrotejpförrådet, och sedan (från annat håll) en Z-böjtång (som med ett enkelt tryck viker dubbla 90-gradersböjar på stötstångsämnen och dylikt) samt 2 mm höga, knallröda vinylbokstäver – jag umgås nämligen med vissa livbojsdetaljeringsplaner ombord på Eilean Mòr … 🤔

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Rone
3/3/14, 9:17 PM
#46

#45 Grymt bra tång!! Går det att ställa djupet i böjningen? 

Undrar också vad det är för skillnad på Vallejos premium färg vs den vanliga?

/Henrik

Banjoman
3/3/14, 9:44 PM
#47

#46 Tyvärr inte – jag hade hoppats på'at, men riktigt så roligt bidde det inte. Verkar icke desto mindre högst användbar! 👍

RC Premium är Vallejos specialfärg för i första hand RC-bilsvängen. För att citera deras webbplats: "AV PREMIUM is a safe water-based, non toxic and highly versatile airbrush ready paint, suitable for all surfaces, but especially formulated for superior adhesion to metals, fibreglass, polyethylene, clear Lexan polycarbonate, slot car and RC bodies, and all tuning and automotive applications."

Det är ingen färg jag direkt skulle rekommendera för plastmodellbygge – paletten är ganska begränsad och saknar i stort sett helt de militära nyanserna som annars dominerar Vallejos sortiment, och det är också en färg som ger lite tjockare lager än vad jag fått uppfattningen att plastmodellbyggare brukar vilja ha. Däremot har jag varit jättenöjd med den till Eilean Mòr: lättblåst direkt ur flaskan (OK, jag kör mest med 0,6-nål, men ändå), jättefina pigment, mycket god täckningsgrad och helt fri från stygga lösningsmedel.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Rone
3/3/14, 10:12 PM
#48

#47 Ja ja…man får aldrig bli riktigt glad, jag skulle behöva en tång som kunde göra väldigt små Z-böjar.

 Ska man ha nåt att bli riktigt bra får man tillverka det själv, som min farfar brukade säga🙂

Då fattar jag vad Premium färgen ska användas till, låter som du hittat rätt i färgdjungeln. Jag gillar också deras färger, väldigt lätta att ha att göra med.

/Henrik

Annons:
ElLobo
3/4/14, 1:04 AM
#49

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: