Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 9114 ggr
MarkusN
2013-11-03 20:48

GB 78: HMAV Bounty (1:45)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Höstens projekt! Och om jag ska vara ärlig, sannolikt, vinters, vårens sommarens och nästa höst också 🤪

[Länk: GB #78//ElLobo]

HMAV Bounty i skala 1:45 från Occre. Med möjlighet att bygga en del av interiören, även om den är förenklad.

Vi börjar med att titta närmare på lådan:

Annons:
MarkusN
2013-11-03 20:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

och i lådan har vi en hel del detaljer i trä och metall

MarkusN
2013-11-03 20:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

och vad som verkar vara trälist av bra jämn kvalite. Mycket glad över att det inte är så mycket hård och blistrigt mörkt trä till skrovet, utan ett mera lättarbetat ljusare träslag.

MarkusN
2013-11-03 20:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En hel del laserskuren plywood.Plywood är kanske inte det roligaste, men när man som jag bor i lägenhet, så tas förarbetat laserskuret tacksamt emot! 

Några av de mest framträdande delarna som stäv och roder är dock skurna i ett solitt (vackare) trästycke. Tack Occre!

MarkusN
2013-11-03 20:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och vad jag gissar är några hundra meter riggtråd. 😃

Men jag kommer att bygga utan master och rigg, dels för att möjligheten att visa interiören gör modellen intressant och levande ändå, men framförallt (och det är svårt att komam runt) så har jag inte plats till ett fullt riggat fartyg i denna skalan.

MarkusN
2013-11-03 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Två instruktionshäften följer med, ett med nästan bara bilder och hänvisningsnummer till olika delar - och det andra ett texthäfte som beskriver vad som sker i det andra häftets olika bilder. 

Mycket enkelt att följa dessa instruktioner känns det som, jag är annars van vid 2D ritningar och uselt översatt engelska 🙂

En liten besvikelse dock att en fullstor ( i detta fall 1:45) ritning över hela skeppet finns med! En sådan ritning hade varit värdig att hänga på väggen!

MarkusN
2013-11-03 21:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Boken ur serien Anatomy of the Ship kommer att göra mig sällskap under bygget. 

Lite slumpvis kollande mellan byggsats och bok, så verkar Occre ha gjort ett mycket bra jobb med sin byggsats. Än så länge har jag bara hittat två saker som kräver korrigering, men det är hyfsat enkelt ordnat.

För det första måste hytternas väggar på undre däck byggas med mycket mera (dekorativa) lister och paneler. Och för det andra är byggsatsens falconetter (de små handriktade kanonerna) helt fel och behöver bytas ut. 

De närmaste dagarna ska jag bekanta mig mera med byggsatsens delar och komma i ordning på byggbordet. Sedan tar en ordentlig bygglogg vid i tråden, förhoppningsvis effektiv och regelbunden 😉

Annons:
Decaius
2013-11-03 21:08
#7

Vilken maffig modell! Ser ut som ett spännande projekt! Lycka till!

MarkusN
2013-11-09 18:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Kölsträckning! :-)

Eller nått, mera intressant, när man utöver bygge på så begränsad yta som jag, är den kompakta men vettiga "portable workstation" från Occre.

MarkusN
2013-11-09 18:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En hel del arbeta får ske på golvet… Här har skrovets övriga "skelettdelar" fått en dos bets. En trevlig produkt jag rekommenderar är Jotikas wood stains. Vattenbaserad, luktfri, lättarbetat och fin matt yta.

MarkusN
2013-11-09 18:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Bilderna kanske inte säger så mycket, men redan i detta tidiga stadie börjar jag drömma mig framåt i bygget. Känns redan som en maffig pjäs! Redan är vi uppe i en längd på 62 cm 😃

MarkusN
2013-11-09 18:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Occre har tacksamt nog tänkt in bra stödkonstruktioner i skrovkonstruktionen för att hjälpa de 90-gradiga vinklarna att infinna sig även på de delar som har väldigt liten (lim)yta mot kölen. Bra!

Banjoman
2013-11-09 18:31
#12

#8#11: Ser ut som en verkligt god början! 👍

Jag undrade först varför du gör dig besväret att betsa köl och spant, men kom se'n ihåg att du tänker bygga med delvis öppet skrov … ☝️

Jag håller för övrigt helt och fullt med dig om att Caldercraft/JoTiKa:s betser är väldigt bra grejor; jag planerar själv att använda dem till diverse träattiraljer på Highlander

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
2013-11-09 18:48
#13

Ser riktigt bra ut 👍, har själv drömt om att bygga en träbåt men har inte riktigt expertisen för detta än. Får väl testa att göra några små skeppsbåtar till Salama först så man får lite erfarenhet 😉.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Annons:
erihan
2013-11-10 10:56
#14

Kul projekt! Det skall bli intressant att följa!

MarkusN
2013-11-25 18:56
#15

Vet inte om det är mina framsteg jag ska beskriva här just nu… Snarare ett steg fram och två bak 😕

Jag ska inte kategoriskt säga/skylla på att det medföljande träet för däcksplankorna är av dålig kvalité. Men helt klart så är kombinationen av träet och min invanda metod för att simulera nåt mellan plankorna inte kompatibla.

Jag anade oråd redan när jag började processen, men har försökt bibehålla optimismen och löpt hela linan med att lägga/limma, slipa och olja ett av de nedre däcken i förhoppningen att slutresultatet skulle rycka upp sig som helhet. 

Det tycker jag inte att det gjorde tillräckligt. Jag använder vanligen tuschpenna för att simulera nåt och har aldrig haft sådana här omfattande problem. Visst måste man vara försiktig när man gör detta, men jag upplever ändå att det "blöder" in i detta trä mycket mer än vanligt. 

Så sedan provade jag med en mjuk kolpenna istället, och upptäckte att träet inte alls gillade denna behandling utan flisar upp ordentligt …

Så två steg tillbaka med upprivna plank och så ska jag beställa ordentligt trämaterial till däcken. 

Seg start! 😓

Slut på gnället! 😇

Banjoman
2013-11-25 19:52
#16

#15 Vad trist! Och tråkigt! Det är aldrig kul när de material som ingår inte riktigt håller måttet 😕 Så kudos för att du inte låter dig nedslås utan gör nå't åt saken, även om det innebär tvångsbackväxel! 👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dan016
2013-11-25 20:05
#17

Jag använde mig av permanent märkpenna förut när jag simulerade nåt, det såg bra ut tills jag grundade men Eskaders grundfiller ( grundar alltid obehandlade träytor med grundfillern), till min förtvivlan löstes bläcket upp och flöt ut, inte vackert.. borde kanske ha anat att cellulosan i fillern skulle påverka tuschet.

Så jag började istället använda mig av blyertspenna (4B eller 6B) och det blev väldigt bra ihop med grundfillern och mattlack.

/Dan

MarkusN
2013-12-08 21:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Bygghelg! Nu har det äntligen tagit lite kliv framåt igen. Undre däck, eller förliga och aktra plattformen som benämningen verkar vara, har det lagts däck på. Sedan har här byggts hyttväggar och gjorts finlir i form av dörrar. 12 delar per dörr 😃

MarkusN
2013-12-08 22:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Boken om Bounty i serien Anatomy of the ship har redan varit till stor hjälp, både texter och 3D-ritningar har hjälpt mig till idéer om var byggsatsen behöver förbättras. 

På bilden dörrar och hytter på förliga plattformen. Tack vare boken har jag lite korrektare dörrar, en dörr till förskeppet som inte nämns i byggsatsen samt en lucka ner till kölsvinet (?) som inte heller nämns i byggsatsen. Boken berättar även om "white wash" på hyttväggar och dylikt, vilket passar mig bra för detta fartyg tänkte jag ge mig på att färgsätta betydligt mer än vad jag brukar göra med trämodeller. (jämför med infällda fotot från byggbeskrivningen)

MarkusN
2013-12-08 22:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Aktra plattformen, med fler förbättrade dörrar. Däcksbalkar bara torrpassade och inmätta. Ska betsas.

Annons:
MarkusN
2013-12-08 22:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Sist i kväll en allmän översikt över status, sidvy och ovanifrån. 

Det ser mycket ljust ut nu, men så fort däcket ovan kommer på och dessutom när sidorna får lite bordläggning, så tror jag färgintrycket lugnar ner sig lite. Det är i alla fall planen.

Jag bygger denna i förhoppningen att de yngre i släkten (5 till 10 åringarna) ska tycka att denna är häftig att titta på och fråga om. Så även om jag vill förbättra och göra korrigeringar utifrån fakta, så kommer jag att välja lösningar som ger mest charm för vad det är - en modell att beskåda. Lite svårt att beskriva känslan, någon fattar hoppas jag 🙂

Rone
2013-12-08 22:47
#22

Ser väldigt bra ut så här långt, byggen med genomskärningar är verkligen i min smak. Ska bli spännande att följa det här bygget🙂

Decaius
2013-12-09 10:59
#23

Jag tror jag förstår vad du menar med känslan i #21 Och jag tycker du har fått fram den känslan också! Mycket läckert!

MarkusN
2013-12-09 16:13
#24

#22 #23 Tack för glada tillrop! 👍

Extra trevligt med genomskärningar, redan i själva byggprocessen, är att modellen växer fram mera påtagligt och löpande än traditionellt träbåtsbygge, som ju har ganska lååånga byggmoment :-)

Bara att snart påbörja nästa däck känns stort! 😃

Banjoman
2013-12-09 21:48
#25

Det ser verkligen ut att bli riktigt snyggt, det här, och jag förstår vad du menar med att vitkalkningseffekten kommer göra sig ännu bättre när den kommer i ett mörkare och trängre utrymme – tittskåpseffekten lovar att bli redigt häftig 👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

MarkusN
2013-12-09 23:05
#26

Tack Mattias!

Och "tittskåpseffekt" var ett passade begrepp, det snor jag! 😉

MarkusN
2014-01-20 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

På sistone har ambitionerna att bygga varit större än faktiska byggandet, men nu är det dags för update! Jag har långsamt jobbat mig upp till att färdigställa även undre däck. 

Det har blivit en hel del extrajobb! För att beskriva varför, så börjar vi med att påminna oss om Bountys uppdrag. Att transportera brödfrukter från Tahiti till Karibien. Hela aktre delen av undre däck (av tradition kapenens och officerarnas utrymmen byggdes därför om till växthus! Nya officersutrymmen byggdes upp framför detta som kompensation. 

Med andra ord än mindre plats för övrig besättning, som också ökade mångfalt när Bounty övergick från civilt handelsskepp till Kungens expeditionsfartyg! När flottan gjort sin bedömning om expedition så ökade besättningen från civila 15 till expeditionens 45! Lägg till proviant för 18 månaders seglats… Kan inte ha varit särskilt gott om utrymme kvar!

Byggsatsen har med denna ombyggnad. Men minst sagt spartanskt! Se bild nedan:

Annons:
MarkusN
2014-01-20 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Jag ville göra betydligt mer än så. Jag menar, inte ens dörrar till hytterna?! Kom igen Occre… Jag studerade min referensbok, som visar upp skotten/hytterna med fina träpaneler med många olika lister.

Och insåg att mina finsnickarkunskaper nog inte skulle räcka till en exakt trogen avbild. Så det har blivit paneler, men mera på frihand så att säga. Här pågår panelbygge! Insåg senare att dörrarna var för korta i rocken och sågade upp högre, efter dessa foton togs (också en anmärkning på byggsatsen, tror inte skalenligheten alltid är på topp).

MarkusN
2014-01-20 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Mer panelbygge, annan vinkel, tänkt förifrån. Säkrast med bara en kontaktyta (dörr) mellan officerare och manskap…. 🤔

MarkusN
2014-01-20 21:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Resultatet målat och monterat! Har även gjort egna hyttdörrar.

Och åtgärdat en rejäl miss i byggsatsen, kanske den största! Hela den "nya" växthusdelen akterut saknar nämligen helt  panel på babordssidan i byggsatsen! (styrbord är ju öppen för insyn). Det krävs inget geni av ritningsläsning för att se detta i tex Anatomy of the ship boken, som väl är rimligt att anta att någon på Occre läst(?). 

Ganska illa! Så det blev att börja med en plywoodbit att passa till och sedan mera panelbygge! Blev rätt bra den biten också (ses till vänster i bilden)

MarkusN
2014-01-20 21:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Liten blick förifrån. Gratings (svenskt ord undviker mig?) monterade. Dessa var riktigt bra i byggsatsen. Har ofta råkat ur för att de splittras eller går sönder på annat sätt när man försöker skära/såga dem i rätt mått. Inte en bit gick till spillo här och rikligt med byggmaterial finns med om olyckan skulle vara framme (jag gissar att det finns mer än dubbelt så mycket som behövs!)  

Tittar ni noga så ser ni några öglor i underkant av de främre bjälkarna. Jag har en idé om att tillverka några små hängkojer och montera dit för att skapa lite extra känsla, plus att där blir ganska öde annars. Även en kabyss ska tillverkas och placeras in.

Banjoman
2014-01-20 21:48
#32

#28#30 Snyggt jobbet! I samtliga bemärkelser av uttrycket, notra bene! Verkligen fina förbättringar du har åstadkommit här! 👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2014-01-20 21:49
#33

#31 Grating = trall. Och snyggt byggt! 🙂

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

MarkusN
2014-01-20 21:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Avslutar kvällens uppdatering med en hastig och inte så bra översikt av bygget så  långt, med plattformsdäck och undre däck klart. 

#32 Tack!! Jag hämtar mycket vilja och inspiration från din byggtråd! 👍

Annons:
Dan016
2014-01-20 22:49
#35

Imponerande komplettering av byggsatsen, ser väldigt bra ut!

/Dan

Skalski
2014-01-21 07:51
#36

Tjusigt, tjusigt… Man kan nästan redan se besättningsmän som springer runt på däck 😃, fast då har jag ganska livlig fantasi förstås 🤪

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

erihan
2014-01-21 10:51
#37

Imponerande! Snygg inredning!

MarkusN
2014-01-21 12:52
#38

#35-37 Tack ska ni ha! Kul byggskede nu när nya saker växer fram hela tiden. Än är det en stund kvar till den enformiga bordläggningen.

Apropå kommentar om besättningsmän, är det någon som har några tips? Skalan är någonstans kring 1:45 och perioden sent 1700-tal.

De enda jag hittat är dessa, men känns inte särskilt rätt.

erihan
2014-01-21 15:27
erihan
2014-02-03 17:01
MarkusN
2014-03-29 14:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Märkligt detta med bygglust… att bli färdig med allt listarbete (ovan) så tycker man ju att det borde rulla på, men icke… Jag har bara mig själv att ställa till svars för att det tog nästan två månader att få till några hammockar, en spis och lägga på övre däck. 

Men här är vi nu! Idag fick jag dessutom tummen ur att fila till spanten för bättre följsamhet vid plankningen. Jag har misslyckats med detta moment förr, så lite hjärnspöken har nog varit inblandade. Men det gick bra tycker jag, mycket testande och passande och förhoppningsvis inga "dolda fel" som uppenbarar sig fyra avgörande byggmoment senare… 

Här kommer två bilder. kameran avslöjar byggdamm, som jag genast angripit. Största irritationsmomentet med att bygga med insyn!

Annons:
MarkusN
2014-03-29 14:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Och en allmän översikt! 

"Allt" är redo för plankning - utom just sengångaren till byggare då kanske… 🤐 😇

MarkusN
2014-03-29 14:42
#43

#39-40 Tack för länkarna förresten! Jag har för mig jag har sett Amatis figurer i butik och de jag så var ganska tvivelaktigt gjutna… kanske gamla?

MSCs såg bra ut, om än lite krigiska för Bountys uppdrag, fast jag kan ju alltid välja själva myteriögonblicket?! 😃

Dan016
2014-03-29 14:53
#44

Ser fantastiskt bra ut, roligt att du har fått tillbaka bygglusten igen!Tummen upp

Känner igen mig själv ang. svikande bygglust, speciellt när det gäller träbåtar som pågår över en längre tid..Vilar huvudet i handen

/Dan

erihan
2014-03-29 15:42
#45

Ser otroligt bra ut! Inte ofta man Ser innanmätet på segelfartyg!

Skalski
2014-03-29 15:50
#46

Ser supersnyggt ut… jag misstänker att du tänker sätta bordläggning "bitvis" på sidan 🤔…👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

MarkusN
2014-03-29 18:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

#44 Tack för glada tillrop 🙂

#45 Tack! ja, förutom så kallade "cross sections" så är väl denna typ av modell svårfunnen vad jag vet. 

#46 Absolut! Jag är ju ingen pansarbyggare som fyller hela tornets innanmäte med detaljer, för att sedan limma igen luckan… 😉

Occre själva visar en ganska rak och "stel" öppning, jag tänker absolut försöka med en mera bitvis och omväxlande bordläggning, med olika långa plank. Tror det ger en mera tilltalande effekt.

ElLobo
2014-03-31 22:26
#48

Fortsättning i del 2.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: