Annons:
Etikettwhat-if
Läst 3905 ggr
nox_umbra
10/23/13, 7:28 PM

What if: Me Bf-109 Delta Bomber

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var hemma hos mamma och rotade runt på vinden och hittade mina Gamla modeller ifrån när jag var barn och inser att dom är totalt värdelösa :) 

jag bestämde mig då för att prova att modifiera om dom lite och tänkte att jag tar lite delar här och där och ser vad det blir.

det här är vad jag har att tillgå.

Annons:
nox_umbra
10/23/13, 7:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

jag beslutade mig att börja med bf-109 an och se vad jag kan åstakomma.

plockade bort propellern och konverterade den till jet drift iställe :) sen kapade jag vingarna så dom får en delta wing form ( vingarna ligger bara löst på kortet) kapade av stjärten och kortade ner den lite. 

nu ska jag puttsa lite på motorn och smeta på magic skulp på stjärten för att jämna ut den lite.

jag har ingen riktig plan för hur det ska bli så jag bygger allt eftersom jag får idéer, så vi får se vad det blir i slutändan :) 

det är otroligt skönt att bygga igen iallafall.

Skalski
10/23/13, 8:54 PM
#2

Det där ser grymmt kul ut… det får mig att ångra alla dessa modeller man "sprängde" som ung 😞😃

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

ElLobo
10/23/13, 9:35 PM
#3

Det är alltid skönt att låta fantasin löpa fritt och bygga what-ifs! 😃 De blir aldrig fel.

Men är det några gamla byggen som är kompletta och hela så spara dem som en nostalgisk påminnelse om barndomens minnen!

felle-j
10/23/13, 10:47 PM
#4

Riktigt rolig idé! Ska bli kul att se resultatet 😃

nox_umbra
10/23/13, 11:33 PM
#5

ja det är kul att få bygga efter egna idéer och inte behöva följa en ritning. och så känns det som att man får bygga i sin egen takt på någe vis. men visst tar det emot lite att slakta modellerna man byggde som liten grabb, men minnerna kommer ju att finnas kvar i den nya skapelsen. jag får se det som att jag skapar nya minnen till dom gamla.

den här bf 109'an var en av dom modeller jag var mest nöjd med när jag var liten, när jag hade målat och satt på dekalerna så ställde jag det på köksbordet för att visa mamma hur "duktig" jag var och vad fint det blev. (tyvärr så var mormor på besök) så när jag skulle visa mamma flygplanet så stog det inget flygplan på bordet utan det stog en hög med tidningar där istället. det resulterade i att ena propeller bladet försvann och landningsstället knäcktes. 

men mormor köpte gladiatorn till mig i julklapp som plåster på såren, hon tyckte att jag skulle ha något svenskt i ställe för dom där "hemska tyskarna" :)

Dioramabyggare
10/23/13, 11:41 PM
#6

nox_umbra: jag blir riktigt inspirerad när jag tittar på bilden (trots att jag inte är någon "what if"-byggare, av olika orsaker)!

Vad är det amerikanska enmotoriga flygplanet för något?

Den gröna tvåmotoriga bombaren ser ut som en B-25 Mitchell, tycker jag. Rätt?

Lycka till så mycket med bygget!

Annons:
nox_umbra
10/24/13, 12:23 PM
#7

det enmotoriga planet är en F4U Corsair med lite egen påhittat cammo. 

bombaren är korekt, en b25 mitchell. jag vet inte vilka tillverkare det är på någon av modellerna då lådorna är borta men jag kan tänka mig att det mesta är revell och airfix. tror att det F4U kan vara en Heller.

nu ska jag ta och fortsätta byggandet så får vi se vad jag har lyckats årtakomma till kvällen.

ElLobo
10/24/13, 1:19 PM
#8

Det är alltid spännande att se vad det blir till slut.

grDalMas
10/24/13, 5:02 PM
#9

jag har denna f4u-1 i min bygghög och fabrikatet är heller.

WildeSau
10/24/13, 8:44 PM
#10

#1 Då det ser ut att vara en gammal ädel Bf 109G från Airfix skulle den kunna platsa här i GB #21 😃

Vi väntar ju ändå på att Azgaron ska dyka upp här igen… 😴


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
10/25/13, 12:08 AM
#11

#7: ah, ja nu känner jag igen vingkonturen på Corsairplanet, och "Stuka-knäcken" på vingroten (jag har en påbörjad Corsair i skala 1/48 "någonstans i bygghögen", men mattmonstret tycks ha mumsat i sig en och annan del till den modellen🤔 😡.

Och minsann ser jag inte Airfix(?) klassiska "M3 Halftrack", med tillhörande täckt släpkärra, nere till höger på bilden😍…

somnas
10/25/13, 12:10 AM
#12

Vilken häftig tysk! Måste säga att dina barnmodeller ändå ser bra ut. Själv byggde jag bara färdigt två flygplan utan hjälp men dom kommer jag å andra sidan ihåg väl, en A-10 och en Viggen.

nox_umbra
10/25/13, 6:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

bygget går framåt det som har hänt sedan senaste bilden är att nu har jag kortat ner baken lite och skulpterat ett jet-utblås samt limmat fast vingarna och spacklat glipor.

har även lyckats få upp huven så jag kan måla insidan och piloten.

nu ska jag hitta på ett landningställ till den också då orginalet är borta. och på alla övriga flygplan så är det minst ett hjul som saknas, så vi får se hur vi löser detta. :)

Annons:
ElLobo
10/25/13, 8:48 PM
#14

Den påminner lite om min kakadua.

Dioramabyggare
10/26/13, 5:21 PM
#15

#11: Idag visade det sig att min tidigare Corsair-modell numera befinner sig i ElLobos "målningsverkstad". Ibland sviker minnet en ordentligt🤔😟…

nox_umbra
10/26/13, 6:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

sådär nu var byggandet och modifierandet klart. så det som återstår är målandet, och då min airbrush inte riktigt vill vara med på noterna så är det old-school penselmålning som gäller.
vet att undersidan inte är så realisitisk men den kommer inte att synas iallafall så jag bryr mig inte så mycket om det. jag ville mest bara se vad jag kunde göra för att liva upp en gammal modell. 
och som lite träning innan jag fortsätter med mina andra byggen jag har i högen.

(huven ska självklart på efter målningen är klar)

nox_umbra
10/26/13, 6:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

undersidan

Roca
10/28/13, 12:50 AM
#18

Det blev en maffig maskin det där, tuff! Vilken beväpning! Ser fram emot målningen!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

nox_umbra
10/30/13, 9:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Så då var jag färdig med detta what if bygge och det var en lärorik process med mycket sandpapprande :)
hyffsat nöjd med resultatet blev jag iallafall, så nu ska jag städa upp på hobbybordet och börja eller rättare sagt fortsätta med nått av dom redan påbörjade projekten.

tanken med detta bygge är att tyskland visste att en allierad landstigning var oundviklig, och dom ansåg att bästa sättet att sätta stopp för invasionen var att sänka skeppen i kanalen innan dom nådde den franska kusten. därför utvecklade dom en jet drven torped bombare som snabbt skulle ta sig ut och möta upp skeppen.

nox_umbra
10/30/13, 9:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

2

Annons:
[Tunnan]
10/30/13, 9:25 PM
#21

Väldigt väl kammoflerad.
Den där maskinen syns inte ifrån luften när den står i sådan terräng som du fått ihop.
Kanonsnyggt.

ElLobo
10/30/13, 9:46 PM
#22

Den ser ut som … som … som en riktigt kraftfull best!

Härligt bygge! 👍

felle-j
10/30/13, 10:22 PM
#23

Den blev ju riktigt häftig! 👍

JA_Viggen
10/31/13, 7:51 AM
#24

Kanonbygge helt enkelt 😃
Kul med what if ibland.
Håller själv på med en what if nu.
Ska visa den när den är klar…

Roca
10/31/13, 1:01 PM
#25

Cool What-If! Bra jobbat 👍

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

nox_umbra
11/4/13, 3:59 PM
#26

tack :) 

alltid kul att bygget uppskattas.

Dioramabyggare
11/4/13, 5:37 PM
#27

#20: Snyggt!

Är det jetmotorutblåset som syns på kroppens undersida, rakt nedanför antennen?

Annons:
nox_umbra
11/4/13, 5:46 PM
#28

japp det är det. jag kapade ju av kroppen en cm och då när jag satte ihop den så blev det ett glapp mellan halvorna och då kom jag att tänka på att det måste ju finnas ett utblås också. lite realism måste man ju försöka få till ;)

Dioramabyggare
11/4/13, 6:41 PM
#29

#28: kanske du har bild tagen underifrån att visa?

nox_umbra
11/4/13, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

klart jag har :) ja la inte ner så mycket tid på att bygga på undersidan så det är lite halvdant gjort :)

[Tunnan]
11/5/13, 8:18 PM
#31

Halvdant gjort ???, det se ju hur bra ut som helst.😉

lanm65
11/5/13, 9:18 PM
#32

Det här vart ju helhäftigt😎…………..  man börjar ju bli sugen på att bygga  what-if

Rone
11/5/13, 9:32 PM
#33

Stenhård flygmaskin, ett riktigt monster. Snyggt bygge👍

Decaius
11/5/13, 10:21 PM
#34

Jag sällar mig till beundrarskaran! Bra jobbat! Riktigt läckert kamouflage, hur fick du idén till det? har det använts något liknande i verkligheten?

Annons:
nox_umbra
11/5/13, 10:48 PM
#35

jag tackar åter igen för dom snälla orden, det värmer :)

kamouflaget inspirerades av tyskarnas splinter tarn som dom hade på vissa av sina cammo smockar. jag har letat efter tipps på hur man ska kunna göra det kammot på 1:35 gubbar och så fans det färskt i minnet. 

tror inte att det användes på någon riktig maskin men som sagt det här är en what if maskin så det bara skriker om det :D

Roca
11/5/13, 11:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Tiger-ränder blandat med ett europeiskt camouflage fanns på någon eller några 109:or ur JG 27 första tiden i Afrika, lite likhet i alla fall ;-)

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
11/5/13, 11:20 PM
#37

#30: Vad har du använt för något att göra bomben av? Torped, eller är bomben scratchbyggd?

nox_umbra
11/6/13, 3:37 PM
#38

torpeden kommer ifrån b25'an som syns på första bilden. lika så gör kanonerna under vingarna

Upp till toppen
Annons: