Annons:
Etikettpågående-projekt
Läst 7572 ggr
Skalski
2013-10-10 20:56

Scratchbygge S/S Salama

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag är fullständigt novis på denna typ av sajt hoppas jag att ni har överseende.

Jag inleder med en ursprungsbild på Salama.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Annons:
Skalski
2013-10-10 21:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Som en snabb uppföljning på första bilden tar vi den första i mitt bygge 😃

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Banjoman
2013-10-10 21:05
#2

Välkommen till forumet! 🙂

Roligt också med mer båtbyggeri härstädes! Ett scratchbygge är det därtill alltid extra spännande att följa, så jag ser redan fram emot att få veta mer om ditt projekt!

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
2013-10-11 17:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag tycker det är på sin plats att skriva en ”kort” bakgrundsberättelse om varför jag bygger S/S Salama.

Skrovet har jag köpt i början på 90-talet av en herre som tänkt bygga Salama från början. 

Varför fartyget inte blev byggt kan jag bara spekulera i men jag gissar att det beror på att skrovet är fullt av felaktigheter jämfört med originalet. 

Så modellen kommer bli en ”liknelse” av Salama & inte en korrekt skalamodell. 

Från början köptes skrovet för en helt annan anledning men jag upptäckte snabbt att det var helt fel modell på skrov. Salama hamnade i ett förråd i ca 15 år. 

När jag träffade min nuvarande fru som är från finland kom hon med det underbara förslaget att vi skulle åka och titta på fartyget så jag kunde fota alla dessa detaljer som jag behövde bild på för att kunna starta bygget. Detta gjordes 2006. 

Efter det så blev det en lååång startsträcka innan bygget tog fart. 

Denna story kommer att berättas i detta forum, Salama är idag provkörd men fortfarande långt ifrån klar. 

Hoppas att jag kommer att bidra med intressant läsning. 

Väl mött / Torbjörn

Vi tar en bild till när man ändå är igång…

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-12 18:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag kör några bilder i snabb följd här… de talar i stort sett för sig själva.

Är det någon som undrar nåt är det bara att fråga.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-12 18:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nu med lite mer färg…

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-12 19:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Denna bild visar provmontering av maskinen.

Just denna ångmaskin är inte den som senare kom att användas, men mer om det senare… 🤔

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Annons:
Skalski
2013-10-12 19:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Plankning är rätt kul 😃

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-12 19:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Fint eller hur?

Denna bild var den sista som togs 2011, efter denna så blev det uppehåll i byggandet ända till Juni i år. Så resten av denna tråd blir betydligt färskare…

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

petzon
2013-10-12 20:04
#9

Kul med ännu en scratchbyggare här. Riktigt vacker skuta, ser fram emot att följa bygget

MarkusN
2013-10-13 11:01
#10

Fantastiskt fint fartyg - både förebild och modell! Finns inget vackrare än dessa som byggdes i skarven mellan maskin och segel 👍

Vacker däcksplankning också! Vad har du använt som nåt mellan däcksplankorna? Jag trodde först tråd, men det syns ju inget sådant på bilden i post nr 7. Någon skarp penna?

Skalski
2013-10-13 12:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Som nåt har jag använt svart byggakryl som syns på exempelbilden.

Efter att akrylen har torkat kan jag slipa däcket till lagom "skitigt".

Slutresultatet som kommer senare i loggen blev rätt OK tycker jag.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-13 18:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Största skälet till drygt ett års uppehåll var att jag bestämde mig för att jag måste få maskinen på plats innan jag fortsatte med resten.

Men eftersom jag inte var nöjd med hur min ångmaskin betädde sig letade jag efter en annan maskin som inte kostade en "årslön".

Valet föll på en Graham industries TVR1-ABB som på denna bild är nästan färdigbyggd.

En mycket trevlig liten maskin.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-13 18:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

I samma veva tyckte jag att det var på sin plats att fixa till ångpannan så den såg presentabel ut.

Det var väldig tur det… jag upptäckte att alla bussningar var mjuklödda!! 😮 Det var bara att löda av allt och börja om.

På denna bild håller jag på att konstruera en överhettare, kanske inte världens bästa men i alla fall.

I bakgrunden syns den gamla numera isärmonterade maskinen.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Annons:
Skalski
2013-10-13 18:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

En provmontering av maskin…

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-13 19:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Här börjar ångpannan att se lite mer presentabel ut… nu är allt hårdlött, överhettaren sitter på plats. Bara lite mer fixande med träbeklädnaden så är den klar.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-13 19:19
#16

Efter att jag tittar runt lite på denna trevliga sajt måste jag bara säga att jag ligger i lä vad gäller "yrkesskicklighet"… 😞

Grymt snygga byggen det finns här, ingen nämd ingen glömd.🤤

Nåja… ni får hålla till godo med det lilla jag kan komma med 🤓

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

petzon
2013-10-13 21:14
#17

#16 din yrkesskicklighet ser inte heller ut att gå av för hackor, på¨de egna byggena ser man alla småmissar, det gör man inte på andras byggen och de ser inte heller dina.

Banjoman
2013-10-13 21:33
#18

#17 Exakt min uppfattning! När det gäller sina egna byggen så vet man alltid precis var man har tagit genvägar, kompromissat eller bara missat i största allmänhet, men framförallt: man vet blott alltför väl vad man hade tänkt sig och jämför detta med vad som bidde; när man tittar på andras grejor ser man till resultatet utan den sortens baktankar

Nå, vare därmed som det vill: jag måste säga att jag är djupt imponerad av vad du visat hittills, Skalski! Inte minst (eller borde jag säga i synnerhet?!) ditt arbete på ångpannan och resten av drivlinan! Wow, helt enkelt! 👍

Jag ser med andra ord i allra högsta grad fram emot att fortsättning följer … 🙂

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
2013-10-13 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Tack för det petzon… det värmde 😎

Bara för det så tar vi nästa bild i ordningen:

Här har det hänt en hel del… på bordet ligger början till tobakssalongen… däcket är delvis slipat och en skorsten och ratt är löst ställda på plats. Dessa två detaljer kommer dock att bytas ut PGA jag inte är nöjd med dessa.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-13 21:44
#20

Tackar banjoman… jag ser själv fram emot att följa ditt bygge av highlander 😃

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Annons:
Skalski
2013-10-14 17:55
#21

Jag har sett att några här på forumet använder något som heter milliput… efter att jag kollat med Google vad det var så konstaterade jag snabbt att detta är något jag skulle ha mycket nytta av. Vart hittar man detta i Sveriges långa land??🤔

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Banjoman
2013-10-14 18:11
#22

#21 T.ex. Wentzels och Ministuff verkar föra Milliput; jag misstänker att det finns att få från en hel del andra hobbybutiker också.

Och jo: Milliput (som är en ganska ny bekantskap för mig) är något jag snabbt blivit mycket förtjust i!

Tänk bara på att det, till skillnad från spackel, skall skulpteras till rätt form snarare än tryckas ut med hjälp av spatel, och att vatten på fingrar och verktyg gör underverk för att forma det.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
2013-10-14 18:14
#23

Tackar för svaret… det ska bli intressant och se om detta kan lösa ett STORT huvudbry för mig. Det kommer ni att få läsa om senare, tro mig!😉

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-14 18:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Dags för nästa bild i ordningen… vi närmar oss realtid snart. Denna bild är tagen i augusti i år och visar en halvfärdig tobakssalong.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-14 18:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Här har salongen fått lite färg och fönster… till höger på bild syns gardinerna som väntar på att sättas upp.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-14 21:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Test av belysning… klart man måste ha bra ljus om man ska läsa en bok, annars förstör man ju ögonen.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

petzon
2013-10-14 22:05
#27

Ser riktigt bra ut och snabbt går det framåt

Annons:
Skalski
2013-10-15 19:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Tackar petzon… snart så kommer bildflödet att minska i hastighet då jag kommit ikapp med byggets verkliga fortskridande.

Så här kommer nästa bild.

Här får man en bra bild över hur däcket ser ut… detta kommer att bli betsat i en brun nyans.

Här syns även lite nya detaljer.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-15 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Det tog en stund att få till luckorna, men det var det värt 🙂

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-16 19:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Vi tar ett par bilder även idag så jag kommer ikapp någon gång 😉

Här har det blivit ett par hemsnickrade lejdare…

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-16 19:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

… det behövs även lejdare för att komma upp på fördäck.

Nu vet inte jag vad själva dörrarna heter 😞… men de är nästan klara de med 🥵

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-17 16:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Nu har däcket fått lite bets. Det ska dit ett skyddande topplager senare.

Här håller jag även på att planka mellandäcket… något jag bävat för en stund. Men plankningen gick bra.

Hoppas bara nåtningen går lika bra… 😓

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-17 16:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Pausar lite i de stora bitarna och riktar blickarna lite åt riggen. Här är några påbörjade delar…

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Mr_bob
2013-10-18 17:00
#34

Vilken energi. Vilken gnista. Jättekul att följa. Det ser jättebra ut.

Annons:
Skalski
2013-10-18 19:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Tack Mr_bob…

Ni som följt tråden noga har säkert läst att jag skulle byta ut ratt och skorsten eftersom jag inte var nöjd… Nu har jag knåpat ihop en ny ratt som jag tycker stämmer mycket bättre överens med hur originalet ser ut. 🥵 Kan ni gissa vilken som är den senaste 🤪

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-18 20:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Det finns säkert en och annan som har undrat hur tobakssalongen ser ut invändigt, så därför tar vi en bild på detta tycker jag…🚬

Jag har fundering på att sätta en blomkruka på bordet om jag hittar någon lämplig… panduro kanske har…🤔

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-19 11:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Igår fredag så kom ett paket från Eskader med lite delar…

Knapen ska fästas på masten… ska jag försänka dem eller bara fästa dem rakt på? Är osäker på vad som blir mest korrekt?🤔

I och med denna bild så är jag helt i fas med verkligheten 😉 så nu lär uppdateringsfrekvensen minska något i hastighet.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

PonCar
2013-10-20 08:33
#38

Kan bara säga att jag är stum av beundran inför detta byggprojekt! Älskar dessa underbara gamla rustika ångare från skarven 1800-1900-tal. När byggdes förebilden?🙂

Decaius
2013-10-20 09:28
#39

Jag instämmer med PonCar! Mycket imponerande bygge! 👍

Skalski
2013-10-20 10:28
#40

Tackar Poncar & Decaius…

S/S Salama byggdes 1874 i Viborg verkstad vid Nyslott Ångfartygs Aktiebolag.

 Salama transporterade passagerare och gods på sträckan mellan Joensuu och Nyslott och Villmanstrand till Viborg och S: t Petersburg på 1870 & 80-talet, det gjordes även resor till Lübeck.

Fartyget hade från början bara kapacitet för 12 passagerare, men efter ombyggnation 1883 utökades det till 60 Passagerare.

I September 1898 kolliderade Ilmari med Salama på styrbordsidan. Salama sjönk och i efterföljande rättegång fann man ägarna till Ilmari skyldig och de var tvungna att ge Ilmari till Nyslott Rederi AB som kompensation.

Salama bärgades inte förrän 1971.

1972 överlämnades fartyget till Sjöfartsmuseets Förening för reparation.

Data

Längd  31,42 meter.

Bredd på 6,7 meter.

Djupgående 2.44 meter.

Ångmaskinen var en 2-cylindrig compound på 39 hästkrafter.

Maximal hastighet på 7,5 knop.

Må gott // Torbjörn

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Banjoman
2013-10-20 18:03
#41

#37 Om man bildgooglar på "cleat" (den engelska termen ger bättre träff än "knap", som har fler betydelser på andra språk än svenska) får man ett antal exempel på hur knapar kan se ut och hur de sitter på olika ställen på båtar och fartyg.

Med ledning av detta, liksom av de minnesbilder jag har av knapar jag sett på riktigt, skulle jag säga att det inte verkar särskilt vanligt att de är infällda, utan snarare att de sitter direkt på vad det nu vara må.

De har också normalt sett någon form av fot med vars hjälp de är fästa i underlaget, men jag skulle nog säga att dessa fötter ofta ser smäckrare ut i förhållande till själva knapen än vad som är fallet med knaparna du köpt från Eskader … 

Det är naturligtvis väldigt svårt att formulera en åsikt när man bara ser något på bild, men om du tycker att det ser klumpigt ut som det är skulle du kanske eventuellt fundera på att slipa knapfötterna en aning tunnare och/eller runda av deras kanter?! 🤔

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Skalski
2013-10-20 19:28
#42

Tack Mattias… 

Stämmer att "cleat" gav mycket bättre träffar… det får nog bli någon form av modifiering det är helt klart.

Får se om jag lyckas få till något vettigt av dem 😉

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-21 21:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Just nu händer inte så mycket på byggfronten… men jag har fått till en torrpassning av en del detaljer på fördäck. Mycket ska putsas, slipas och målas innan det permanent sätts på plats men det ger i alla fall en liten idé om vad som komma skall.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

petzon
2013-10-22 21:21
#44

Ser riktigt bra ut

Skalski
2013-10-26 17:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Nu var det några dagar sedan förra inlägget… har inte hänt så mycket då jag fick ett ryck att försöka få en bättre överblick över verktyg och delar. Så två små smidiga sortimetsväskor har införskaffats. En till verktyg och en till delar 😃 inköpta på Clas Ohlson.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-10-26 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Jag har börjat att få till fundamenten till livbåtarna… inte för att det finns några livbåtar än, men ändå 😉

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
2013-11-03 21:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Tyvärr har jag tappat lite fart i bygget… men lite blir ju gjort i alla fall 😓. Här har jag fixat lite mer med detaljerna på fördäck och fått till rören till kättingsboxen, så här syns en torrpassning av ankarkättingen. Den tjusiga kniven får spela rollen som ankarspel 😉

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

MarkusN
2013-11-04 10:16
#48

Superb finish på däck och överbyggnaderna! 

Vilket trä använder du för att bygga tex tobakssalongen? Jag förstår att du lackar/betsar det, men det ser så fint ut även utan efterbehandling.

Annons:
Skalski
2013-11-04 10:34
#49

Tackar MarkusN.

Jag har använt lite olika trämaterial.

Tobakssalongen har tunn plywood i botten sen har jag limmat furulister på det.

Nergångarna på fördäck har jag faktiskt byggt av omrörarpinnar i trä…😎typ såna du får på ett café. dessa är endast ca 0,8 mm tjocka så de är ganska trevliga att jobba med.

Lejdarna är en kombination av furulist, omrörrarpinne & tandpetare 🤪

Hela däcket (under plankningen) är uppbyggd av "tändvirke" av björk köpt på biltema… 5kg för 40:-, tjusigt skurna i ca 2x20x250 mm bitar.😂

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

ElLobo
2013-11-04 11:01
#50

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: