Annons:
Etikettreseskildringar
Läst 3342 ggr
Roca
2013-08-17 21:45

Lite inspiration på burk i Wien

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är jag hemma igen på nordligare breddgrader från vår sedan 2007 närapå årliga hemmasemester i Österrike (sambon är "Wienerin" så det är vårt främsta semestermål!)

Frånsett 40-gradig värme, otaliga besök i bekantas swimmingpooler, på nöjesfält och i "Eis-Salons" så hann jag även med ett givande besök hos favorithandlaren Modellbau Paul, Wien 17. Några lite smått ovanliga modeller, de flesta förstås med mitt favorittema Luftwaffe som huvudsaklig gemensam nämnare blev det så klart också inköpt.

Men det mest spännande den här gången var av lite annan karaktär. Då sambons mormor (född 1919) nyligen gick bort, så var vi och besökte graven och pratade även en stund om henne med svärföräldrarna. Vi hittade även lite gamla dokument, mest dopbevis och tyvärr också dödsattester för några släktingar som dog som barn under och efter kriget. Då säger svärmor: "Men har ni tittat på Omas (mormors) foton då? I den gamla telådan?" Och det säger hon på näst sista kvällen innan hemresan, efter nästan tre veckor! Vi öppnar och kollar och högst upp ligger det här fotot, i A5-format:

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
2013-08-17 21:47
#1

Sambons morfar, död 1969. Tjänstgjorde uppenbarligen i pansartrupperna! Så nu blir det lite släktforskning av, ska skicka efter dokument från Deutsche Dienststelle :-)

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
2013-08-18 13:08
#2

Spännande Peter!

[Jarl]
2013-08-18 15:19
#3

Spännande lycka till med släktforskningen.

[Hayabusa]
2013-08-18 15:49
#4

Mycket intressant fynd! Lycka till.

Roca
2013-08-20 09:43
#5

Calle, Jarl, Stefan: tack! Det ska bli intressant. Jag hade klantigt nog inte ens fått med mig födelsedatumet i första vändan, men nu har jag det och kan börja efterforskningarna.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Charlie82
2013-08-20 11:06
#6

Riktigt spännande.

Annons:
Roca
2013-09-13 23:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jajamen. Nu har jag fått brev från Deutsche Dienststelle für die Benachrichtigung der nächsten Angehörigen von Gefallenen der ehemaligen deutschen Wehrmacht :) Ett rejält namn på myndigheten! Jag skickade in en förfrågan till dem rörande Franz militära karriär. Det handlar nu enbart om en bekräftelse på att min förfrågan är inkommen. Man konstaterar, att man sedan början av 2013 och speciellt sedan i mars i år, då miniserien "Unsere Mütter, unsere Väter" sändes i ZDF, har fått in ett stigande antal sökförfrågningar. Många vill veta vad t.ex. farfar eller morfar gjorde under krigsåren. En väntetid på upp till tio månader kan vi således få räkna med. Gör inget, blir spännande att få informationen när det än blir!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

grDalMas
2013-09-14 20:57
#8

spännande blir det.

nebeln
2013-09-15 14:36
#9

Intressant och spännande! Vad står det på fotografiet?

Roca
2013-09-15 20:26
#10

Ja det känns spännande med lite forskning, är ju egentligen historiker men tämligen inaktiv just nu. Kul då med ett litet projekt :-)

På fotot står det skrivet en morsdagshälsning.

"Meinen lieber Frau zum Muttertag 1944 gewidmet. Dein Franz Balej."

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2013-11-11 10:52
#11

Jag har inte haft så mycket tid att ta reda på mer om Franz; det är mycket nu med allt från plugg och jobb till barnens innebandy, handboll, simning och och och…🙂
Men nu har jag i alla fall kommit på vad det är för band han har på kragen! I mina vilda fantasier var jag helt säker på att det var Järnkorsets band, tralala…men eftersom färgerna är omvända jämfört med järnkorset
(röd/vit/svart/vit/röd istället för svart/vit/röd/vit/svart) så kom jag på att det måste handla om ett Krigsförtjänstkors (Kriegsverdienstkreuz).
Wikipedia: Krigsförtjänstkorset
Denna utmärkelse delades ut i mycket stort antal i sina olika varianter, till mottagare som antingen hade gjort insatser inte direkt förknippade med strid, eller som inte riktigt nådde upp till kriterierna för järnkorset. Civila/hemmafronten kunde belönas med Krigsförtjänstkorset, stridande soldater med samma kors plus korslagda svärd.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2014-12-09 13:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Igår fick jag ett brev från ovanstående myndighet i Berlin, om att informationen är framtagen, men att man behöver en fullmakt från den person det beträffar (går inte:) eller en anhörig. Min sambo skriver fullmakt som barnbarn, så ska det nog dyka upp lite dokument här snart! I mellantiden en bild på Franz och Hertas (familje)grav i Wien, som vi besökte vid Allhelgonahelgen och lade dit en krans.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Roftic]
2014-12-09 15:34
#13

Mycket intressant!

Annons:
Roca
2015-02-10 12:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Yes! Nu har informationen rörande Franz militära karriär kommit, det fanns inte så mycket dokumentering då hans Soldbuch mm inte fanns bevarade i arkiven, men en hel del har vi fått veta i alla fall. Han har alltså under lång tid tillhört en Kraftfahrpark, alltså en reparationsenhet för fordon. Sedan har han gått över till en Panzer-Instandsetzungs-Abteilung, också reparationer, dock av pansrade fordon i första hand, samt mera exakt i ett av bärgningskompanierna. En snabb googling ger vid handen att dessa avdelningar tjänstgjorde på armé- och armégruppsnivå och sattes in lite varstans, både öst- och västfronten. Bara att googla, läsa och forska vidare nu då. Kan ju bli ett inspirerat litet diorama av en stridsvagnsbärgare i varje fall! Och intressant att veta mera om "Opas" livshistoria.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
2015-02-10 12:48
#15

Intressant!

[Jarl]
2015-02-10 12:54
#16

Åh vad häftigt att du fick fram informationen, ett stort grattis!👍

Charlie82
2015-02-10 22:34
#17

Kul!

JaGa
2015-02-10 22:56
#18

Trots det känns väldigt avlägset sedan 2:a världskriget var. Så inser man då och då plötsligt hur nära i tid det trots allt var. Precis som när man läser detta.

Roca
2015-02-10 23:58
#19

Tack ska ni ha! Ja det är så sant, Janne.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: