Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 10459 ggr
petzon
2013-07-18 22:16

Eric Nordevall II

Eftersom jag lag sista handen vid Mississippi häromdagen så är det dags att dra igång nästa fartygsbygge: En scratchbyggd modell av hjulångaren Eric Nordevall II, Sveriges enda hjulångare. Modellen skall bli en riktigt stor modell Skala 1:20 vilket ger de imponerande måtten längd 144; Bredd 33 mm och totalhöjd 79 cm. Modellen skall bli radiostyrd.

Lite kul läsning om förebilden: http://www.paddlesteamer.se/Vaelkommen-till-Hjul-ngaren/

och om ettan: http://www.ericnordevall.se/sv/.

Konstruktionsmässigt så blir det en klassisk plank på spant-konstruktion. Jag kommer att dubbelplanka så jag anser att det ger så mycket snyggare skrov. Bordläggningen blir i furu, 3,5*9 mm som jag klyvt fram ur gamla takpanelbrädor från min gillestuga. Cirka 120 m kommer att gå åt så det är en rejäl hög med lister som jag har liggandes. (tala inte om för min fru att jag sågar fram egan lsiter istället för att köpa, hon kommer att ringa psykakuten om hon får veta🙂)

Jag håller nu på och ritar spanten, det tar en stund i datorn. Kanske kan jag börja såg spant om någon vecka.

Annons:
StefanW
2013-07-19 00:18
#1

Otroligt intressant, då man har båten inte så långt ifrån. Kul att se den som modell!

Stefan - Modellbyggare

Banjoman
2013-07-19 06:55
#2

Verkligen ett spännande projekt! Vilken slags framdrivning har du tänkt dig? El eller ånga?

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

JaguarMkVII
2013-07-19 09:27
#3

Jag anar en episk tråd i skapande…. Den här kommer jag att följa med stort intresse!

petzon
2013-07-19 09:35
#4

#2, det blir eldrift, har inte maskinpark för att bygga ångmaskin (än) och att köpa färdig ångmaskin är som att köpa konserverad gröt🙂

petzon
2013-07-28 18:34
#5

Det tar ytterligare några dagar innan jag kan börja såga spant. Har upptäckt att det är måttfel på den skiss jag utgår från. Tror att jag har hittat felet och lyckats korrigera det, men det har tagit större delen av dagen. Har roat mig med att såga upp en lönnstam som jag hade liggandes. Sågade ner trädet för 12 år sedan så nu var den torr och fin. Klöv upp den i tunna plank som hyvlades ner till 7,5 mm för att senare sågas upp i 1 mm tunna lister. Frun blev inte så glad när klingan brände i trät så att brandvarnaren började tjuta.

MarkusN
2013-07-28 20:07
#6

#5 haha, heja petzon - med eget varv och kunglig ek (lönn) 😉

Annons:
Banjoman
2013-07-29 06:56
#7

#5 Den ultimata definitionen av "scratchbygge"… 😉 Imponerande!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2013-07-29 14:07
#8

#7 riktigt renlärigt är det ju inte att såga ner ett träd för att såga upp det till lister. Först skall man dra uppträdet från frö om man skall scratchbygga ordentligt😇

petzon
2013-08-06 21:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ikväll har jag slängt ihop en mock-up av wellpapp för att kolla att det inte blivit några tokiga skalningsfel någonstans. Den minnesgode läsaren minns kanske att jag fick såga nya spant till Callmar eftersom jag gjort en miss vid skalningen. Gjorde även en koll av att skrovet går in i bilens bagage. Det är på håret men det går.

Som storleksreferens lag jag in en Clas Ohlson-katalog. Inga fåniga små tändstickor här.

Hittade några mindre missar som skall rättas till i CAD:en nu ikväll så att jag kan börja såga spant i trä imorgon.

Har köpt hem en hel plywoodskiva som jag skall såga spanten ur. man vet att det är en rejäl modell när man köper materialet på Bauhaus och kör hem med släpkärra😇. Men det skall väl bli en bit över på den skivan till nästa båt.

Proosen
2013-08-08 19:11
#10

Vilken grej!

Du bangar inte för stora projekt i dubbel bemärkelse.

/Niclas

petzon
2013-08-09 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 "Det är på storleken det beror"😇

Ikväll har jag gjort klart alla spanten och kölen. Kölen är av 12 mm plywood, fick spänna upp den i hyvelbänken för att såga urtagen för halvt i halvt-montering av spant. Min bandsåg var för liten för att kunna maskinsåga

petzon
2013-08-09 21:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Torrpassning av spant, Min åttårige son håller upp hela härligheten, han är kortare än modellen.

Banjoman
2013-08-09 22:08
#13

Oj, oj, oj, oj!

Om ett klassiskt Kalle Anka-citat tillåtes: "Det får en annan stackare att känna sig fasligt enkel!"

Verkligen en otroligt imponerande början, med en påtaglig biton av mersmak: detta bygge ser jag verkligen fram emot att få följa! 🙂

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Martin85
2013-08-11 11:23
#14

Kul, hade nöjet att få komma på studiebesök när de höll på och bygga förlagan i Forsvik.

petzon
2013-08-11 20:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#13 &14, tack.

Nu är spanten limmade på plats och även däcksbalkarna. Allt limmat med Polyuretanlim. Starkt utav attan och vattenfast. Lite bökigt att ta fram plasthandskar varje gång man skall limma, men det är allergiframkallande av bara tusan och rejält kletigt. 

Däcksbalkarna är gjorda av tre st lister som är lamelllimmade för att jag skulle slippa basa (ånga) tjocka lister. Det blir ett stabilt skrov. Otroligt styvt. Kollade vikten på köksvågen 1,3 kg. Nu håller jag på och slipar kanterna på spanten. Sedan skall fyllnadsblock av balsa in i för och akter. Känner mig väldigt näjd över att ha kommit så här långt på bara fem dagar.

petzon
2013-08-17 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Ett verktyg som jag aldrig tidigare använt för modellbygge. Med spritköket och dess kaffepanna ångar jag lister så att de går att böja. Skrovformen är den absolut värsta jag någonsin jobbat med. Fiolformen på skrovet gör att jag måste böja listerna åt båda håll, och dessutom vrida dem mot aktern.

petzon
2013-08-17 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Ungefär en tredjedel av borden på plats. Det blir inte den snyggaste bordläggningen jag gjort, men med plastic padding skall det går att spckal upp de missar som uppstår p.g.a. den omöjliga skrovformen. Den yttre bordläggnignen kommer att göra att det ser snyggt ut i slutänden.

petzon
2013-08-19 22:00
#18

Kan ni bevara en hemlighet?

Jag blev tvungen att göra en Ctrl+Z på mitt bygge. Det gick bara inte att få till fören, fattade ingenting. Kollade mina referensbilder, fattade fortfarande ingenting, kikade på bygget igen, referensbilderna igen och inser att jag har gjort en miss på det förligaste spantet, det hade hamnat 22 mm för långt b ak eftersom jag hade misstolkat den inte allt för tydliga spantrutan. Det blev till att såga, hugga med stämjärn och dremla bort ett spant och den främre delen av några bord.

Har sågat ett nytt läge för spantet och limmat in nya fillerblocks. Får skarva borden i fören över ett spant, men ser inte det som något större problem. Skall snedslipa ändarna så att det blir en överlappande skarv och med PU-lim blir det minst lika starkt som utan skarv. Totalt sett blir det två kvällars extrajobb, ingen katastrof således.

Banjoman
2013-08-20 09:22
#19

#18 Aj -- hårda papper! 😮 Skönt att höra att det löser sig … 🙂

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2013-08-20 22:29
#20

Nu är jag åter där jag var igår vid 19-tiden. Skönt att bygga i trä, det går alltid att göra nya delar. Fören återställd och det blev riktigt bra. Imorgon klan jag fortsätt och bygga framåt istället för bakåt om inte det blir för mycket övertid på jobbet.

Annons:
petzon
2013-09-06 21:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Nu är första bordläggningen på plats och alla spikar utdragna på ena halvan. Slipning påbörjad. Stor  blås på lillfingern.

Är inte så stolt över bordläggningen, skrovet har en hopplös form, böjer åt flera håll samtidigt, hopplöst att få till. Tur att jag skall dubbelplanka, alla missar i innersta plankningen går att fixa med spackel.

Banjoman
2013-09-06 22:38
#22

#21 Givet den omöjliga skrovformen (träskofiol?!?) finns det väl tvärtom all anledning att vara stolt över att alls ha fått till det?! På bilden ser det ut som en riktigt bra grund för det fortsatta arbetet, tycker jag; förvisso råämneskaraktär (dvs. normalläge för första plankningen före slipning, spackling och mera slipning) men så vitt det går att se med alldeles rätt grundform! Imponerande! 👍

Och som sagt: vilken form … 🤪

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2013-09-07 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#22 tack. Jag är av den åsikten att första plankningen skall göras så bra att den skulle kunna duga som andra plankning. Tycker mig blivit rätt så bra på att planka med tiden men det här var helt omöjligt. Jobbet blir extra svårt eftersom 3 mm furulist (tätvuxen och ganska kådrik dessutom) är ganska motsträvig. Det finns en anledning till att byggsatserna väljer abachi och liknande mjuka träslag. När det var dags för slipning förbannade jag furun ännu mer. 40-korns slippapper på korkkloss tog för dåligt. Provade slipmus och eccenterslip men det räckte inte heller. Kom då på att prova att sätta en stor sliptrumma i borrmaskinen och nu hände det grejor. Gick som en dans att slipa skrovet förutom att laddningen i borrmaskinsbatteriet försvann som en liter en midsommarafton. Borde kört med sladdmaskin, men båda mina sladdmaskiner sitter fastmonterade i olika slipmojänger och jag tycket det varför mycket jobb att montera loss dem. Nu sitter batterierna på laddning igen och jag sköljer slipdammet ur halsen med lite malthaltig dryck.

petzon
2013-09-07 21:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Ena sidan är slipad och spacklad en gång med Plastic padding kemiskt trä. Det gick åt 3/4 tub, har inget kvar nu. Bauhaus öppnar inte förrän 9:00 imorgon. 😕. Spacklet är slipat och jag behöver lägga på minst en gång till, men resultatet blev mycket bättre än jag vågat hoppas

Banjoman
2013-09-07 22:40
#25

#24 Det ser verkligen helt fantastiskt fint ut på bilden! 👍 Man förstår, när man jämför före och efter, och betänkar vad slags don som krävdes för att komma till "efter", vilket tufft jobb du tagit på dig och gått i land med! Vad annat kan man säga än "wow!" och "strongt jobbat"?! 👍🙂👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2013-09-08 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#25 tack. NU är andra sidan också slipad, spacklad flera gånger och slipad igen. Mitt garage är dessutom sopat flera gånger för att samla upp ett antal liter slipdamm.

Provade skrovet i min testtank (frun kallar det visst badkar), ballastade med sten eftersom jag inte har tillräckligt med blyhagel hemma. Det visade sig att min överlslagsberäkning på drygt 20 kg bärkraft stämmer. Jag la i cirka 20 kg gråsten (uppvägt på köksvågen) Som ni kan se på bilden så läcker skrovet, men det förvånar mig inte, det blir alltid springor här och där som man inte lyckas spackla igen. Jag planerar att plasta fast en tunn glasfiberväv på skrovet innan den yttre plankningen. Det borde göra det hela vattentätt. Men det få bli en annan dag, ikväll skall jag nog försöka få till akterdäcket

petzon
2013-09-10 22:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

För att kunna hålla skrovet still på bänken under bygget behövs en vagga. Slängde ihop en temporär av plywood och några trälister. Måste ändå göra om vaggan när andra plankningen är på plats.

Annons:
petzon
2013-09-10 22:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Akterdäcket måste göras löstagbar för att jag skall kunna komma åt ackar och radio när skutan är klar. Har gått och funderat i några veckor på hur jag skall kunna göra infästningen dold. Det är ont om däckshus som kan göras löstagbara. Efter en stunds kikande på ritningen kom jag på att ett däckshus är helt täckt, det kan jag göra löstagbart och fästa med en magnet. Pollarna i aktern skulle också kunna göras magnetiska och dölja skruvar. Så får det bli. Innan akterdäcket är på palts ser det ut såhär.

petzon
2013-09-10 22:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Akterdäcket skruvas mot spanten och däcksbalkarna. Det är inte ofta man använder skruvdragare och tumstock när man bygger modellbåt. Akterdäcket är av 3mm plywood från slöjddetaljer, helt annat pris på plywooden än i hobbyaffären

petzon
2013-09-10 22:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Däcket losskruvat igen och spantens överdelar lossågade med rakbladssågen. En 15*15 mm björklist fastskruvad för att hindra att skrovet gäspar. Skall komplettera med en extra spantdel längst fram för att säkra däckets böjning

petzon
2013-09-10 22:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Den lossågade spantöverdelen limmad med polyuretanlim och säkrad med skruv som noga passats in i skruvhålen från #29. Känner mig riktigt nöjd med lösningen. Att scratchbygga är lite som att flyga till mången och bygga raketen under färden. Man går och lurar på ett problem i flera veckor och så till slut så kommer man på hur man skall göra. Funderar på att bygga en invändig sarg längs skrovets överkant och lägga dit en fönstertätningslist för att få skarven någorlunda vattentät. Det borde inte bli så mycket vattenstänk vid denna skarv, men man kan inte vara nog försiktig med att täta.

Nu återstår det att lura ut hur jag skall göra med det främre däcket, skall jag göra det losstagbart också eller limma dit det och komma åt drivlinan bakifrån. Det främre däcket är itne lika lätt att göra losstagbart, däckshusen ser mest ut som växthus, svårt att få till dolda infästningar

Banjoman
2013-09-11 07:46
#32

#2731 Full speed ahead! Här det går det verkligen framåt, och snygga lösningar blir det också! 👍

#31 Har du funderat på nå'n form av luckor i främre däcket (t.ex. med skarvarna dolda bland däcksplankorna) och med fästanordningar (skjutreglar, skjutstänger, vridreglar, skruv och mutter, … ?) som man kommer åt från undersidan, genom att sticka in handen efter att först ha tagit bort akterdäcket? Det blir naturligtvis inte lika smidigt att plocka bort och sätta dit, men om alternativet är att behöva göra alla installationer av och allt underhåll på drivlinan via öppningen under akterdäcket kunde det kanske vara värt besväret för de tillfällen då bättre åtkomst till drivlinan verkligen behövs?

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

erihan
2013-09-11 09:20
#33

Oerhört imponerade! Kul att följa ditt fina bygge!

petzon
2013-09-11 19:14
#34

#31-32 tack

#32 Hela operationen med akterdäcksluckan tog bara en timme, så det var lite jobb som gav stort resultat.  Helst skulle jag vilja göra det främre däcket losstagbart, men jag vet just nu inte hur. Orginalet har jättelånga däcksplankor så jag måste isåfall göra en lucka som är lika lång som frontdäcket, dessutom är det skydden över skovelhjulen som ställer till det, m en problem är till för att lösas, det är bara att fortsätta fundera. Men först måste jag CAD:a up däcket det är bredare än skrovet på vissa ställen så det är inte  bara till att rita av skrovet som på akterdäcket.

Annons:
petzon
2013-09-13 22:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Nu har jag kommit på hur jag skall göra med fördäcket. Jag kan låsa det med en regel bakifrån och dölja två skruvar under luckor framtill. Två kvällar gick åt till att rita fördäcket i CAD. Hade problem med att skala bilden jag skulle rita av, men igår kväll fick jag till det. Fyra A3-utskrifter spraylimmades fast på plywood och sedan var det bara till att såga.

petzon
2013-09-13 22:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

ÖVre delen av spanten skall sågas bort

petzon
2013-09-13 22:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Efter borrning och skruvning lossades däcket igen och spanten sågades av. Den lossågade delen skruvades fast i däcket. Inget lim denna gång eftersom jag kommer att behöva lossa däcket för slutjustering senare.

petzon
2013-09-14 18:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Idag hade det varit utomhusjobb, jag har plastat på glasfiberväv på utsidan av skrovet. Skall lägga på ytterligare lite plast i hörnen runt kölen, sedan blir det slipning, spackling och slipning innan yttre bordläggningen limmas fast

[Tunnan]
2013-09-14 21:51
#39

Nu är ju inte båtar min grej riktigt men dina båtbyggen gör ändå att man blir imonerad,
Har du inte haft tanke på att bygga en träbåt i full skala.
Nu menar jag ju förstås inte ett Wasaskepp men typ en liten segelbåt eller nått.

petzon
2013-09-15 09:18
#40

#40 jag blir så lätt sjösjuk, räcker nästan med att titta på modellbåtarna för att ansiktsfärgen skall börja skifta i grönt. 

Har lite funderingar på att bygga en träkajak, men det går nog vänta tills barnen blir lite större

[Jarl]
2013-09-15 11:14
#41

Annars kan ni göra som Mythbusters bygga en båt av silver tejp. Eller gjuta en i glasfiber!

Annons:
Banjoman
2013-09-15 15:20
#42

#35 Se där ja! 🙂

#38 Imponerande!  Skrovet börjar verkligen se seriöst snyggt ut, i synnerhet formmässigt 👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2013-09-19 20:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

#42 tack

Jag har roat mig under två kvällar med att göra fönsteröppningar i skrovet. Tar sin tid att mäta ut, såga och sedan fila. För att underlätta jobbet gjorde jag några enkla mallar. En plastmall som jag använde för att rita ut fönstren och få rätt storlek och rätt avstånd mellan. Den andra mallen är för att kolla öppningens storlek: 24*24 mm. En träbit som är slipad till exakt mått och bara en vanlig träskruv som handtag. Filade tills denna tolk precis gick att pressa igenom

petzon
2013-09-19 20:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Såhär blev fönsteröppningarna i aktern. I fronten är det också öppningar, men de är mycket mindre

Banjoman
2013-09-19 20:43
#45

#44 Rackarns snyggt!!! Där har du inte bara åstadkommit optisk, utan även matematisk symmetri! Höggradigt imponerande och synnerligen schyrrans prydligt gjort!👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2013-09-20 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

#44 CAD är bra smidigt ibland, bara att klicka lite här coh där för att ta ut mått. Fuskar dock lite och kör 2D, egentligen borde jag köra 3D för att slippa projektionsfel. Att ta ut fönsteröppningarna var inte så svårt men det tog tid. La nopg en 4-5 timmar på akterfönstren.

Ikväll var det premiär för andra bordläggningen. Började med akterspegeln. Med tanke på hur snyggt det blev så är det synd att allt skall svartmålas. Lönnen är förbaskat trevlig att jobba i och det är speciell känsla att trädet vuxet i min trädgård. Nu skall jag ägna resten av kvällen åt att beställa material till kopparförhydringen och till skovelhjulen. Det är dyrt att bygga i stora skalor.

petzon
2013-09-22 14:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Även skrovsidorna kläs med lönnlist. Lite spackel kommer att behövs på några ställen. Skrovformen är överdjävlig

petzon
2013-09-22 14:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Invändigt har jag limmat två stycken 1010 mm furulister i botten för att ha som fästpunkter för drivlina och annat jox

Annons:
petzon
2013-09-27 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Plankningen går vidare, kanske kan bli klar under helgen. Börjar få hem paket med material och delar för fotsatt bygge. 2 m 0,1 mm kopparfolie till kopparförhydringen av skrovet kom hem tillsammans med en 1*0,5 m 0,7 mm mässingsplåt, den var inte billig! från Slöjddetaljer. 6 mm rostfri axel kom också igår ifrån Maskindelen och idag hämtade jag ett paket med kuggremshjul, kuggrem och kullager från Hobbytronik. Motor och fartreglage är beställda och förhoppningsvis skickade från Cornwall model boats

Banjoman
2013-09-27 23:19
#50

#46#47 Andraplankningen blir verkligen snygg, och lönnlisterna har onekligen en särdeles lyster … 🙂

#49 Vad har du tänkt dig för motor m.m. i drivlinan? Blir det 6 eller 12 volt? Växlad eller oväxlad motor? Och (nyfiken är jag, i en redig strut 😉) vad skall du ha en halv kvadratmeter mässingsplåt till? Egenetsade detaljer, eller?

Hur som: spännande är just vad det är! 👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ElLobo
2013-09-27 23:47
#51

Fortsättning i del 2; länk.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: