Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 4825 ggr
sponny
2013-07-15 11:04

Imitera trä med oljefärg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är mitt första försök att imitera trä med hjälp av oljefärger. Jag hade en Allt om Hobby liggande (nr 4/2012) där Mikael Terfors tipsar om hur man ska göra. Den rekommenderas. Och nu när jag lite så smått börjat på min Fokker DR.I så tänkte jag att jag måste försöka få träet se så levande ut som möjligt istället för att bara lägga på en brun färg som man sen får "låtsas" vara trä.

Sagt och gjort. Färgaffären i byn sålde ut små tuber med oljefärger för en tia styck så jag tog tre som kunde vara bra; gul ockra, bränd sienna och rå umbra. Propellern grundades med Tamiya Buff XF-57 och när den torkat fick den ett tunt lager gul ockra. I den jobbade jag in bränd sienna för att få mörkare "ådringar" i träet. Och slutligen använde jag rå umbra för att få till lite mörkare detaljer som fick träet att se mer levande ut.

Med mer träning kan det säkert bli snyggare men:

1. För att vara ett första försök så är jag mycket nöjd med utseendet.

2. Det är i alla fall bättre än bara en enkel brun färg.

3. Det var fruktansvärt kul. 😃

Så jag rekommenderar alla som kommer i kontakt med trä i sitt byggande (propellrar, plywood, gevärskolvar) att pröva detta sättet att måla trä. Det är hur som helst snyggare än att bara blaska på brun färg och hoppas på det bästa.

Annons:
AkrylBob
2013-07-15 11:42
#1

Håller fullständigt med dig, det ser mycket bra ut.👍

[Jarl]
2013-07-15 11:47
#2

Vad snyggt det vart passa på att skaffa mer oljefärger.

Vit är rätt bra att drybrucha med🙂

Joppo
2013-07-15 11:47
#3

Fint resultat! Målade du med outspädd olja eller spädde du ut den och lade på den i tunna laveringar?

xakan
2013-07-15 12:17
#4

riktigt snyggt! ska jag verkligen försöka mig på i framtiden när nästa trä projekt dyker upp

Banjoman
2013-07-15 13:29
#5

Verkligen snyggt 🙂

Ser ut att vara en teknik med stort potentiellt intresse även för min del, så det blir nog till att leta rätt på det där numret av AoH endera kvällen…

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

IKV91
2013-07-15 15:51
#6

Snyggt!

Annons:
[Tunnan]
2013-07-15 19:31
#7

Ja det där var ju kalassnyggt.

sponny
2013-07-16 00:42
#8

Tusen tack för alla glada tillrop. Tror att jag måste bygga fler WWI-maskiner. Mycket lackat trä, ser fram emot det nu. 😉

#2 Tusen tack för tipset. Ska helt klart testa det.

#3 Jag målade med outspädd färg och använde lite, ytterst lite lacknafta på penseln för att blanda de ljusa och mörka färgerna. Tunna laveringar tror jag inte skulle fungera. Jag tror att det skulle skölja bort vartannat.

#4,5 Ja, testa gärna. Det var en otroligt trevlig upplevelse att se "trä" växa fram under penslarna.

Ninjapixel
2013-07-16 10:18
#9

Läckert. :)

Upp till toppen
Annons: