Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 8208 ggr
Banjoman
2013-07-14 17:16

Bygglogg: Highlander

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan ett par veckor är jag i gång och bygger på Highlander! Långsam byggare (såväl av nogrannhets- som tidstillgångsskäl) som jag är lär det väl ta mig ett par–tre, fyra år att bli något så när färdig, men det är, hoppas jag, ändå tillåtet att starta en liten bygglogg här?! 😉

I alla fall: jobb nummer 1 var skrovtvätt i badkaret – tvål och ljummet vatten för att få bort alla rester av släppmedel från gjutningen, och därefter låta torka över natten med skrovet jordat för att leda bort eventuell kvardröjande statisk elektricitet som annars kan ställa till målningen när man kommer så långt… Ingen aning om huruvida detta sista är absolut nödvändigt eller ej, men bygginstruktionerna anbefaller det, och det skadar ju sällan att ta det säkra före det osäkra när man inte riktigt vet… 😉

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2013-07-14 17:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Med skrovet torrt (och förhoppningsvis urladdat) är det dags att gå ner i byggrummet och börja jobba på riktigt…

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-14 17:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Första riktiga momentet: ta upp hål för propelleraxeln.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-14 17:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Torrpassning av roderskäddan och rodret…

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-14 17:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Några av de hål som behövs för roderskädda och roderupphängning.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-14 17:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Roder och roderskädda.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-14 17:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ankarklys och styrbords trossklys limmade på plats.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2013-07-14 17:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Grundhål borrat för babords trossklys.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-14 17:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ankarklys och styrbords trossklys på plats. Lite finputsning av öppningarna återstår…

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-14 17:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Parallellt med byggandet har jag också gjort en del färgtester: jag vill gärna måla skrovet med Vallejos Premium RC-färger, och behöver då få till en passlig blandning för att representera en blymönjeröd bottenfärg. I många artiklar jag läst i Model Boats om liknande byggen rekommenderas alltid "Halfords' Red Primer" på sprejburk för bilar, men jag är inte så pigg på det där med sprejburk: det luktar illa, och jämfört med AB är översprejningen ganska dramatisk…

Dessbättre ser det ut som om en 50/50 blandning av Vallejos 62.005 (Bright Red) och 62.017 (Raw Sienna) ger ett i mina ögon helt tillfyllest resultat! 🙂 Kanske en aning i rödaste laget, men det är en frihet jag tänker ta mig… 😉

På bilden är detta färgprovet i mitten av den högra brickan, medan tredje färgen nerifrån till vänster är just en röd bilgrundfärg.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

robban64
2013-07-14 18:04
#10

Totalt imponerande👍

erihan
2013-07-14 20:08
#11

Rejäl pjäs! Ser ut att vara en välgjord byggsats..

Banjoman
2013-07-14 20:31
#12

#10 Tackar 😃 

#11 Stämmer på bägge punkterna: pjäsen är defintitivt rejäl 😉 och byggsatsen verkar så här långt mycket välgjord! 

Det kommer förvisso krävas en hel del funderande och huvudbry längs vägen, för instruktionerna är ganska spartanskt hållna, och inventarielistan inte helt lättolkad, men allt synes mig vara ordentligt genomtänkt, vitmetalldelarna är välgjutna (visst, lite gjutskägg på de flesta, men annars skarpa och väldefinierade, och varken för mjuka eller för hårda) och kvaliten på medföljande trä m.fl material hög.

Sammanfattningsvis misstänker jag att jag kommer ha ordentligt roligt ett bra tag framåt 😃

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-16 22:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Har bestämt mig för att ta upp hål i relingen för de sex spygatten. De skall visserligen täckas över sedan av luckor, som jag inte tänkte försöka göra fungerande utan kommer limma fast så att de täcker spygatten helt (givet det ganska låga fribordet vore det annars att be om vatten skvalpande på däck mest hela tiden 😉).

Jag tror dock att det kommer bli snyggare ut om man inifrån kommer kunna se baksidan av luckorna, så det får vara värt besväret… 

För att få alla sex spygatt lika stora, någorlunda fyrkantiga och i samma höjd över avbärarlisten bestämde jag mig för att tillverka en liten jigg:

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2013-07-16 22:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Genom att klämma fast den i läge på rätt ställe och dikt an mot avbärarlisten är det enkelt att med en penna rita dit spygattens konturer…

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-16 22:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Se'n är det bara att borra runt om: först med handhållet, klent borr för att få styrhål…

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-16 22:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

…och därefter med Dremeln och ett grövre borr:

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-16 22:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Efter att ha skurit bort mittenstycket är det bara att sätta dit jiggen med en tving och (försiktigt) börja fila tills hålets kanter matchar jiggens…

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-16 22:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Ytterligare något lite skall bort ännu, men det börjar likna ett hål 😉 … Bara fem likadana till att göra, se'n … 😉

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-22 18:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Har funderat en del de sista dagarna på roderkonstruktionen också; jag är inte helt övertygad om att den lösning som byggsatsen föreslår är tillräckligt stabil, varken i höjdled eller vad gäller infästningen av maljorna i skrovet.

För att åtgärda det senare har jag skurit gängor på tappen till ena maljan, och satt en nylonmutter såväl på insidan…

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-22 18:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

…som på utsidan av skrovet:

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2013-07-22 18:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

För att sedan stabilisera roderaxeln i höjdled (och därmed undvika risken att rodret hoppar ur sitt hål nere i roderskäddan) har jag också satt en spännkrage som mothåll under maljan.

För att få en bättre lagring mot roderskäddan har jag också trätt på några nylonbrickor längst ner på axeln. Jämfört med hur det fungerade när jag torrpassade som föreslaget ger et här en mycket stadigare konstruktion, med mycket mindre vridmotstånd. 🙂

Det är fullt möjligt att rodret är tungt nog för att allt skulle fungerat ändå (och stötstången upptill kommer naturligtvis också att ge en viss ytterligare stadga i höjdled), men med tanke på att styrning ändå är en ganska viktig funktion tror jag att det här blir betydligt bättre. Och med samma färger (svart över vattenlinjen och rött under) tror jag inte att man nämnvärt kommer tänka på de här små tilläggen. 😉

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-22 18:18
#22

I det här skedet av bygget är jag överhuvudtaget i färd med att peliminärlösa några av de grundläggande tekniska problemen: drivlina, styrning, r/c … 

Innan jag börjar permanentmontera saker och ting vill jag vara hyfsat säker på att allt passar och verkar komma att fungera. Det är ju ganska jämt 30 år sedan jag senast byggde för r/c, och jösses vad mycket som har hänt med allt som rör elektronik sedan dess! 🥵

Bara en sådan sak som fartreglage till motorn – när jag senast byggde hade jag aldrig råd med de elktromekaniska fartreglage som då fanns att köpa, utan fick snällt nöja mig med ett servo kopplat till en vippströmbrytare med vars hjälp det gick att slå fram och back och stopp 😉

Inte så att jag klagar; tvärtom! Att fundera ut lösningar och lära sig nya saker har alltid varit två av de huvudsakliga skälen till att jag tycker modellbygge är så jämrans roligt 😃

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

muggebigge
2013-07-22 21:41
#23

Imponerande bygge o snyggt detaljerad….Vad är det för tillverkare o skala ?

Banjoman
2013-07-22 22:16
#24

Tillverkaren är Mountfleet Models. Efter vad jag har förstått var det Frank Hinchliffe's sista företag i branschen (han var bl.a. med och grundade Caldercraft en gång i tiden) innan han dog 2006. Hans änka drev det sedan fram till dess hon sålde företaget i fjol.

Skalan är 1:24, och var en av orsakerna till att jag valde just Highlander: jag ville gärna bygga något väldetaljerat, och en Clyde Puffer har ju fördelen att vara ett ganska litet fartyg i levande livet, så även i 1:24 blir skrovet kring 85 cm inte svårhanterligt stort. Jag var annars mycket nällad på deras drivgarnstrålare, Danny Boy, som också är i 1:24, men med ett skrov på hela 109 cm.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-22 22:25
#25

Highlander har dessutom fördelen av ett extremt rymligt skrov, med ett närmast fyrkantigt inre och mycket stora däcksöppningar därtill, vilket lär komma att redigt underlätta installation, drift och underhåll av drivlina, r/c m.m.

Det är visserligen jättekul med utmaningar, men jag doserar dem gärna i lagoma doser till varje bygge – det här handlar för mig mycket om att få liv i gamla färdigheter (nåja 😂) kring r/c, om att känna på hur det är att bygga med glasfiberskrov, och om att lära mig måla med AB. Att pussla in massvis med el och elektronik i ett trångt och svåråtkomligt skrov får vänta till ett annat bygge …😉

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-25 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Bygget för drivlinan fortsätter med tillverkning av stöden till motorfästet. När propelleraxeln väl är fixerad på plats kommer dessa bägge klossar fästas i botten av skrovet med 24-timmarsepoxy. Dessförinnan kommer de tillsammans med motorfästet och motorn göra det möjligt att hålla propelleraxeln i exakt rätt läge medan limmet som skall fixera den torkar…

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-25 13:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Första limningsjobbet i aktern: undre delen av roderskäddan.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2013-07-25 13:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Passar också på att löda kondensatorer på motorn…

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-25 13:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Även grovhåltagningen för de sex spygatten är klar. I samband med spacklingen av relingens insida planerar jag att spackla och finputsa även dessa öppningar.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-25 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Och så är även propelleraxeln limmad på plats med 24-timmarsexpoxy. Nu är det "ei saa koskea" som gäller till åtminstone i morgon bitti … 😭 (eller menar jag 😃?)

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-26 18:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Så har epoxyn härdat, och allt utanpåverk i aktern är permanentmonterat och klart för spackling m.m. framöver…

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-26 18:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Under tiden har jag börjat limma ihop ett ramverk av 8x8 mm furulister…

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-26 18:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

…som när det är klart skall limmas fast i botten av skrovet, och fyllas med en blandning av blyhagel och lim för att få en jämnt fördelad grundballast så lågt som möjligt.

Tanken är okså att kunna använda ramverket som underliggande fästpunkt för t.ex. batterifacket och fler ballastfack.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-26 18:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

På tal om ballast har jag, nu när skrovet är tätt igen, gjort ett första ballasttest i den lokala testbassängen (läs: badkaret 😉). Utöver asken med vitmetalldelar (1,3 kg), batteriet (1,9 kg), fyra påsar blyhagel (4 kg) så krävdes ytterligare omkring 4,5 kg i form av diverse prylar ur skafferiet för att få ner fribordet till +/- vattenlinjen.

Det lär med andra ord bli en ny tur till dykarbutiken för att köpa till ytterligare en 4–5 kilo blyhagel … 😉

Det är naturligtvis baksidan av vad jag skrev i #25 – ett så rymligt och fyrkantigt deplacementsskrov kräver en rejäl ballast! 😮

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2013-07-27 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Eftersom motorfästesstöden och ballastramverket kommer sitta längst ner i kölsvinet, där man nog får räkna med att det förr eller senare hamnar lite vatten, tänker jag att det blir bäst att måla dem för att minska risken att träet blir blött och börjar svälla eller slå sig …

Sprutlådan har jag tillverkat av pappskivor sammanskarvade med textiltejp, så att den går att plocka isär och fälla ihop (likt en brädspelplan) till ett hanterligt format för förvaring, samtidigt som den är stor nog att kunna måla skrovet när det blir så dags.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-27 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Se'n blir det ju ganska färgglatt också … 😃

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Rone
2013-07-29 20:59
#37

Verkligen ett imponerande bygge så här långt, det ska verkligen bli intressant att följa fortsättningen.

Banjoman
2013-07-30 18:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Motorfästes- och ballaststöden limmade på plats med 24-timmarsepoxy, och nertyngda med blyhagelpåsar medan epoxyn härdar …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-30 18:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Ett dygn senare: Epoxyn har härdat, och hela radio- och drivlinekedjan är "torrpassade" (om man nu kan säga så om även annars olimmade tingestar 😉) för ett första funktionstest. Fartregaget anlände, passande nog, med post från England just samma dag 🙂

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-30 18:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

En djup suck av lättnad: allt fungerar! Sänadre, mottagare, fartreglage, servo, kopplingar, motor … 🥵

Enda minuspunkten i det här skedet är en del ganska kraftiga missljud av vibrationstyp från propelleraxeln. Aj då … 😕

Efter att ha provat att lossa och dra till muttrarna som spänner fast motorfästet i de underliggande stöden verkar det som om åtminstone en del av problemet har med dessa att göra; drar man åt dem för hårt verkar det bli för stumt, och alltför mycket motorvibrationer föras över till propelleraxeln. Efter en stunds experimenterande tycks det i alla fall till viss del hjälpa att sätta gummibussningar (tillverkade av ytterhöljet till en bit gammal mikronfonkabel jag hittade i bra-att-ha-lådan) under muttrarna.

Jag hoppas också att det dryga kilo blyhagel jag planerar att lägga längst akterut, direkt under propelleraxeln (därav det röda skottet akter om motorn), kommer hjälpa till att dämpa vibrationerna.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-30 18:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Och si på tusan! Vid påföljande körtest i badkaret visar det sig att missljuden försvinner helt, vid både fram- och backslag, bara propellern kommer ner i vatten och därmed möter ordentligt motstånd!

 🥵 !!!

Och 😃!!!

Apropå propelleraxeln skulle jag förresten gärna vilja fråga vad folk med mer nyligen timad erfarenhet av sådana än den jag för närvarande besitter har för tankar och råd beträffande lämpligt smörjmedel? Jag har för ögonblicket tagit vad jag hade till hands, nämligen en tub gammalt kullagerfett (kvar i verktygslådan från fornstora, mopedburna da'r 😉). Det är ju onekligen gjort för att fetta in rörliga delar, och borde rimligen tåla den värmeutveckling som kan tänkas uppstå, men har någon kloka synpunkter eller hetare tips tas dessa emot med tacksamhet! 🙂

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2013-07-31 08:57
#42

#37 Tack 🙂!

Jag får nog för övrigt medge att även jag tycker att det skall bli intressant att följa fortsättningen … 😉 Det är ju inte utan att jag ibland undrar precis hur mycket vatten det kommer visa sig att jag tagit mig över huvudet … 🤔

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

MarkusN
2013-07-31 21:04
#43

Hej Mattias! Häftigt bygge!

Jag har blivit nyfiken på att prova något liknande själv, men för bokhyllan då. Dessa båtar/modeller har ju en helt annan charm än segelskepp i trä eller moderna krigsfartyg i plast. 

Tittar på två Caldercraftbyggsatser, en som jag misstänker är samma klass som din "North Light - Steam Clyde Puffer" och bogserbåten Joffre.

Jag undrar om du kan förklara för mig vad "screen printed overlays" innebär i en sådan här byggsats. Är det delar man själv behöver såga ut? Blir inte riktigt klok ens med googles hjälp… 🤔

Tog du hem din Highlander från England? Är det mänskliga fraktkostnader i så fall, måste ju bli en rejäl låda! 🙂

Banjoman
2013-07-31 22:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

#43 Hej Markus, och tack för glatt tillrop 🙂!

Jo, "screen printed overlays" innebär just det du tror, dvs. ark i tunn plywood med exempelvis däckplankmönster tryckt på ena sidan, som man själv får såga eller skära ut från arket.

Jag bifogar ett foto på plywoodarket i fråga från Highlanderbyggsatsen, som jag tror gör det rätt tydligt vad det är fråga om. Och med tanke på att både Northlight och Joffre, så vitt jag har förstått, är designade av samme man (Frank Hinchliffe) som senare tog fram Highlander-byggsatsen så misstänker jag att det är i stort sett samma arrangemang även på Caldercraft-modellerna.

Och jo: jag beställde Highlander från England, ity det inte gavs något annat val: Mountfleet Models har ingen distribution alls, utan säljer bara direkt till kund. Lådan var onekligen ganska maffig (+/- 90x30x25 cm), men frakten var inbakad i priset, så det är svårt att säga exakt vad den gick lös på. En ledtråd är dock att det skulle kostat 375 pund att få den skickad till en adress på det brittiska fastlandet, medan priset för att få den till någonstans i Europa är 430 pund, dvs. en differens på 55 pund.

Caldercraft har däremot en hel del distribution, dels via sin egen Shipwright Shop, dels via kända handlare, bl.a. Cornwall Model Boats och The Model Dockyard, så det kan nog löna sig att kolla runt var man får bäst pris och frakt. T.ex. noterar jag att Shipwright Shop tar 289,95 pund för Northlight, medan Model Dockyard nöjer sig med 251,95 pund …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

MarkusN
2013-08-01 10:30
#45

Tack för ett fylligt svar! Nu är jag klokare 🙂

och lite bekymrad.. nuvarande hobbyutrymme är minimalt (har en hörna i ett "kontorsarbetsrum" som jag dessutom delar med sambon), möjligheterna till sågning och omfattande slipning är inte de bästa. Jag anade att det var så men hade hoppats på mera laserskuret, det hade underlättat… 

Vet du om Deans Marine fungerar enligt samma princip? De har några vackra motorbåtar och jakter! (Snow Goose, SY Medea, Lady of Wroxham) Men detaljeringsgraden är kanske lite eftersatt?

//Markus - vill mycket, kan lite 😇

Banjoman
2013-08-01 11:08
#46

Jag tror inte att du behöver vara orolig alls vad beträffar de slikscreentryckta överläggen – jag var precis ner och mätte, och plywoodarket i min byggsats är bara 1,0 mm tjockt. Med andra ord ingenting som kräver avancerat sågande och slipande; vill man inte såga måste det vara fullt tillräckligt med en vass, lite kraftigare hobbykniv, och för finputsandet bara vanligt slippapper. 🙂

Jag kan givetvis inte garantera att Caldercraft kör med samma materialtjocklek, men det skulle förvåna mig ganska mycket om det vore någon större skillnad … 😉

Jag har ingen egen erfarenhet alls av Deans Marine, men har fått uppfattningen utifrån vad jag läst på diverse fora att deras rykte är blandat. En del byggare verkar älska deras grejor, medan andra är betydligt mer missnöjda. Nota bene: jag uttalar mig inte i ärendet eftersom jag som sagt sälv aldrig så mycket som sett en DM-byggsats, byggd eller obyggd, i levande livet. Skulle jag jag ändå tvingas ha en åsikt, så lutar jag åt att tro att de missnöjda nog mest varit detta därför att DM:s byggsatser inte är för nybörjare.

Orsaken till att jag lutar åt en denna slutsats är att jag inte har något minne av negativa artiklar eller byggrecensioner i Model Boats genom åren. Tvärtom tycker jag mig minnas att de i samtliga fall slutat med en sammanfattning som gått ut på "bra byggsats, kul bygge, men ganska redigt krävande".

Själv är jag oerhört lyckligt lottad vad gäller hobbyutrymme: vi hyr det gamla portvaktsköket av samfälligheten i fastigheten där vi bor, så jag har tillgång till ett halvt rum (andra halvan har vi som Allmänt förråd) med el, värme, diskho och rinnande varmt och kallt vatten … 😃

Visserligen är kåken förfärligt lyhörd, vilket begränsar mina möjligheter att använda elverktyg – vanligt borrande och så går bra, men en kapsåg skulle jag till exempel aldrig tordas använda – men å andra sidan kommer man ganska långt med hand- och lättare elredskap. 🙂

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

MarkusN
2013-08-01 12:11
#47

Tack Mattias!

Jag få fundera ett tag till - med denna byggtråd som huvudsaklig inspiration! 👍

Banjoman
2013-08-02 18:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Nästa etapp blir att tillverka en justerbar batteri-infästning … Justerbar, dels för att om det nå'n gång i framtiden behövs lättare kunna byta till ett batteri med andra dimensioner, men framförallt för att kunna använda battereriets +/- 2 kg som trimningsvikt i långskeppsled.

I brist på maskinsåg som ger raka snitt får det bli geringssågen för att såga ut bottenplattan … 😃

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2013-08-02 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

…och så här är det i grova (och torrpassade drag) tänkt att konstruktionen skall bli: gardinstång i aluminium som såväl under- som överglid, och som mothåll för skruv med vingmutter genom bottenplattan, både för styrning i längsled och för fixering i önskat läge.

Till detta kommer naturligtvis fästanordningar för batteriet m.m.

Under batteriplattans bägge vingar kommer det dessutom fnnas plats för ytterligare ballastvikter (22 mm kopparrör fyllda med blyhagel hade jag tänkt mig … 2 x 40 cm = +/- 3 kg)

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ElLobo
2013-08-03 09:26
#50

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: