Annons:
Etikettallmänt
Läst 6178 ggr
ElLobo
2013-07-01 08:29

Nytt i verktygslådan - kv 3, 2013

Nytt kvartal, ny tråd. Glad

2013 års tidigare trådar:

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

Annons:
Banjoman
2013-07-07 12:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En uppsättning gängtappar och -snitt i klenare dimensioner (M2–M10) har jag länge velat ha… 🙂

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-07-07 12:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Har också skaffat och börjat testa färger och lack ur Vallejos Premuim RC-serie, en uppsättning polyuretanakrylfärger, så vitt jag förstått saken i första hand avsedda för motivlackering, RC-bilar m.fl sammanhang där färgen utsätts för hårdare tag och mer slitage än på en vitrinmodell.

För min del funderar jag på att använda dem på skrovet och andra större, mer utsatta ytor på Highlander-bygget jag nyligen påbörjade.

Så h'är långt har jag bara hunnit allmäntesta dem, men kan redan konstatera att de verkar väldigt bra: med 0,6-nål i AB:n är det inga som helst problem att spruta dem direkt ur flaskan, de täcker väldigt bra och ger en lagom matt yta sedan de torkat. 

Enda svagheten så här långt är det ganska begränsade urvalet nyanser, så en del blandande lär det nog få bli… Annars verkar de mycket lovande 🙂

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2013-07-14 14:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Äntligen har jag fått tag på Cool-paste, en nödvändighet vid luriga lödningar. En klicka av pastan förhindrar värmespridning till andra lödningar. Slöjd-detaljer i Skara är det enda inköpsstället jag hittat i Sverige

starhawk
2013-07-14 16:58
#4

#3: Slöjd-detaljer har ju en butik i Stockholm numera har dom den inte i lager så kan dom säkert ta in dom precis som dom aluminiumrör till mitt reparations-ställ som jag köpte där

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
2013-07-14 17:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ett par profilmallar (300 respektive 150 mm bredd) samt en flexibel linjal.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Rone
2013-07-14 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En mini varmluftspistol, perfekt att skynda på torktiden på akrylfärg och spackel. Även bra att mjuka upp plast med.

Annons:
Rone
2013-07-14 23:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Investerade i en ny oljefri kompressor med, tyst o fint går den. Jag hade en annan oljefri kompressor innan, typ verkstadskompressor med 24l tank. Den var bra men lät nåt djävulskt, nästan så man airbrushade i kallingarna varje gång den starta😮

fjantomen
2013-07-14 23:38
#8

#6-7 Du får gärna berätta var du gjorde dina fynd? 🤔

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

Rone
2013-07-15 00:17
#9

#8 Åh..glömde☺️ Varmluftspistolen handlade jag på Creativ Company`s nätbutik. Jag brukar handla pysselsaker till döttrarna där, men givetvis finns det massor av bra saker för en modellbyggare med😉

Kompressorn köpte jag av Duabhuset.se, 2095kr kostade den. jag gillar att det finns tank på den, då går den inte så ofta. Använder den även till att tömma hydrofortanken med, måste därför vara oljefri.

starhawk
2013-07-15 16:22
#10

#7: Hmmm, jag får inte ihop det där riktigt: 

kompressorn lät nåt djävulskt, nästan så man airbrushade i kallingarna varje gång den starta

🤔

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

robban64
2013-07-15 16:45
#11

Menar nog att det blev en pre shading med naturfärg i det understa basplagget😃

Rone
2013-07-15 17:41
#12

#11 He he…ja nåt i den stilen:-)

Banjoman
2013-08-01 16:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Under pågående bygge har en brist i verktygslådan gjort sig mer och mer känd, nämligen behovet av en borrmaskin nå'nstans i nedre änden av gapet mellan lilla Dremeln och stora slagborrmaskinen (för att inte tala om borrhammaren … 😉): en maskin som klarar grövre borr än Dremelens maxkapacitet på 3,5 mm, men som är liten, smidig och framförallt lätt nog för att finliret skall bli tillfredsställande utan väldigt stora ansträngningar.

Så när jag upptäckte att järnaffären hade erbjudande på en blå Bosch 10,8 V med diverse tillbehör kunde jag inte låta bli att slå till …😇

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Rone
2013-08-01 18:55
#14

#13 Jag tror att du kommer bli väldigt nöjd med den maskinen. Jag har haft en sån i många år och varit helnöjd. En riktigt stark och smidig maskin, klarar allt från stora träskruvar till små borrar.

Banjoman
2013-08-01 21:50
#15

#14 "Stark och smidig" är exakt de egenskaper jag är ute efter, så det är mycket glädjande att höra att just detta är din erfarenhet! 🙂

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-08-06 14:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Lite mer matnyttigt i verktygslådan: ett maskinskruvstycke (har jag länge saknat! 😢), en juvelerarsax (för att klippa plåt i klena till måttliga dimensioner) samt en påse kontaktdon från Deans -- jag är inte så förtjust i vanliga Tamiya-kontakter (meckiga att montera, ännu meckigare att demontera, har rykte om sig att ge medioker kontakt och att, vid lite större strömuttag, fungera som [oönskade] motstånd med ty åtföljande effektförluster) … 😮

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Rone
2013-08-06 18:37
#17

#16 Fina fina grejer! En sån liten plåtsax skulle jag oxå behöva, var hittar man en sån?

Rone
2013-08-06 18:43
#18

#16 Eller var den oxå från Deans?

petzon
2013-08-06 18:48
#19

#17 Bauhaus har en liten trevlig guldsmedssax av en annan modell helt i stål) vill minnas att den var förvånansvärt billig, vill minnas att det var under hundringen, men minnet går inte alltid att lita på  har blivit ett av mina favvoverktyg

Rone
2013-08-06 18:51
#20

#19 Tackar för tipset!! Då kanske jag slipper klippa med vanlig sax, inte helt optimalt:-(

Annons:
Banjoman
2013-08-06 19:05
#21

Jag köpte min från Macc Model Engineer Supplies i England – 11,50 pund kostade den, medan frakten (som inkluderade ytterligare en del prylar) gick lös på 8 pund.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Rone
2013-08-06 19:53
#22

#21 Inte farligt dyr….men frakten var lite hård. jag googlade på guldsmedssax och det verkar finnas ganska många här i Sverige som säljer sådana. Jag har bara inte tänkt på att det fanns såna, eller kallades så. Så nu gäller det bara att hitta rätt kvalitet.

Banjoman
2013-08-06 20:12
#23

Jo, skall man bara ha saxen så svider det ju onekligen med en fraktkostnad på +/- 70 % av priset för prylen man köper … 😭 

För min del spred jag alltså ut frakten på ytterligare ett antal grejor, så plånbokssvedan blev mer hanterlig, om man säger som så … 😉

I vilket fall som helst måste det ju, som din Google-övning visat, vara fullt möjligt att hitta en på närmare håll än Macclesfield, så jag ber att få önska god jakt 🙂

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Charlie82
2013-08-11 18:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Nu börjar det klia i fingrarna igen när hösten sakta närmar sig. Har handlat runt lite på diverse nätbutiker och här är det som har kommit hem. Väntar fortfarande på lite prylar från Models R Go i England.

Lite godis till Academys Phantom i 1/48.

-Eduards exterior PE-set

-Eduards luftbromsar i PE

-Brassins resinhjul med tillhörande stoppklossar

-Aires cockpit med tillhörande PE

Charlie82
2013-08-11 18:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Rosie the riveter för skala 1/32 samt 1/48. Finfina grejer.

Charlie82
2013-08-11 18:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Fotoetsverktyg.

Charlie82
2013-08-11 18:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Skärmatta i A3-format.

Annons:
Charlie82
2013-08-11 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Utökning av Alcladlagret från en mycket trevlig handlare i Tyskland.

Charlie82
2013-08-11 18:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Minisåg med diverse blad från Trumpeter.

Decaius
2013-08-11 18:42
#30

Trevliga grejer, Kalle!

Banjoman
2013-08-24 17:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

En färgvåg, 0,1–2000 gram! Mycket användbar inte bara för att blanda färg i exakta proportioner, men också för att blanda t.ex. epoxylim så att man får lika mycket bas som härdare.

Inte primärt avsedd för att väga fulla färgflaskor, dock … men nå't skulle ju på i illustrationssyfte … 😉

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
2013-08-24 18:48
#32

Beträffande epoxylimmet så fixar jag det genom att hålla mig till dubbelsprutorna, då får man alltid lika mängd, med separata tuber slutar det alltid med en tub tom och den andra en hel del kvar i.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
2013-08-24 19:45
#33

#32 Jo, dubbelsprutorna är väldigt praktiska, inte minst för att man automagiskt får lika mycket av bas och härdare. Särskilt praktisk är f.ö. en sprutvariant från Pattex, som blandar i munstycket så att man kan spruta direkt på det som skall limmas utan att behöva röra ihop först 👍

Nackdelarna är dels att de flesta epoxylimmer som säljs i spruta är 5- eller 15-minutersvarianter, vilka härdar fort och alltså ger kortare tid för att justera in det som skall limmas (och något svagare fogar än de med längre härdningstid) men framförallt att sprutorna är ganska små och jämförelsevis dyra. För 11 ml 5-minuters Pattex på spruta tar t.ex. min lokala byggmarknad 8 euro ≈ 73 cent/ml 😮, medan 237 ml Z-Poxy 30 kostar 18 euro ≈ 7,5 cent/ml i modellaffären. Och då är ju en färgvåg för 24 euro ganska fort intjänad … eller så kan man ju alltid ta köksvågen …😉

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Charlie82
2013-08-29 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Lite washer och lim.

Annons:
Charlie82
2013-08-29 13:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Maskeringstape af varierande sort 😃

fjantomen
2013-08-29 23:17
#36

#35 Vart handla du ifrån?

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

Charlie82
2013-08-29 23:30
#37

#36 från Kuivalainen i Helsingfors. http://kuivalainen.mycashflow.fi/ sidan är tyvärr bara på finska men Martti som butiksägaren heter kan svenska om du vill maila honom. Mycket trevlig herre med bra service och bra priser.

Banjoman
2013-08-30 18:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Diverse kemiska föreningar: Z-poxy Finishing Resin (tack, JaguarMkVII för tipset! 🙂), vanligt finspackel, Hagmans Stålplast snabbspackel, Milliput (som jag tänkte testa för jobbet att fixa till spygattkanterna) samt en flaska denaturerad sprit (för utvärtes bruk 😉– ett utmärkt rengöringsmedel i allmänhet och perfekt i synnerhet för att torka bort överflödigt epoxylim innan det härdat).

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-08-30 18:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Därtill trenne flaskor bets i olika kulörer (ek, valnöt och mahogny) från Admiralty Paints (dvs. JoTiKa/Caldercraft) …

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2013-08-31 12:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

I dag blev det ett besök i en för mig ny modellaffär (Albatros Modelbouw utanför Mechelen), som visade sig vara en mycket trevlig bekanstskap! Främst inriktad på r/c (flyg/bil/båt) och därmed ett brett sortiment av material och praktiska ting. 🙂

Detta var mest ett rekognosceringsbesök, så någon större shoppingrunda blev det inte, men något skall man ju ha med sig för besväret😉, så utöver lite virke blev det några paket Z-Ends, riktigt små slipstift från Proxxon och så en näve Wolfcraft Microtip limklämmor.

En butik dit jag definitivt kommer återvända 👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ElLobo
2013-08-31 13:11
#41

Avatar för robban64  . robban64  . 2013-08-31 13:08

[Flyttade inlägget.//ElLobo]

Byggandet har legat nere pga.krökt airbrushnål(!).Sitter och målar när telefonen ringer.Lägger sprutan på bordet,reser mig upp för att svara och snubblar på luftslangen.Sprutan rätt ner i golvet men jag såg inga synliga skador.Fortsätter målandet men jag märker att det blir en massa färgklägg på nålspetsen.Gör rent men ingen förbättring.Kollar lite närmare på spetsen och ser en ytterst liten krökning längst fram.

En klar nackdel med Badger Patriot är den totala avsaknaden av nålsydd men det är ju kanske bättre att sätta sprutan i sitt ställ så den slipper gå i golvet

Så det var bara att beställa ny nål.Badger känns lite som luftsprutornas motsvarighet till Volvo.Reservdelarna passar till en massa modeller och priserna är låga.

Annons:
Upp till toppen
Annons: