Annons:
Etikettflyg
Läst 7077 ggr
ungerskpappa
6/24/13, 1:35 PM

Revell EC135 Polis 1:32

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snart är det dags å börja med en ny bygg. Denna gången blir det polishelikoptern från Göteborg. Jag hoppas att jag klarar mig i en vecka - så mycket fritid kommer jag att få utan fru och dottern. :) Jag tar gärna emot förslag och tips. Jag tänkte måla och har ingen airbrush. Är detta någonting ni rekommenderar? Tack!

Annons:
felle-j
6/24/13, 11:00 PM
#1

Jag kommer ihåg att jag byggde den där när jag var runt 10-års åldern. Kul bygge, målade bara lite i bak på helikoptern. Har fortfarande kvar modellen i garaget :)

ungerskpappa
7/17/13, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nu har jag börjat, går väldigt långsamt men man ska inte ha det så bråttom ändå. Flygkroppen är lite svårt att få passa ihop tätt och fint. Dekaler tycker jag inte om heller i cockpit men jag helt enkelt orkade inte göra min egen instrumentpanel, speciellt med tanken att man ser inte så klart genom vindrutan.

Jag måste lösa viktproblemet också så att helikoptern inte ska ramla bakåt när jag är klar. I och under instrumentpanelen fanns inte så mycket utrymme. Jag måste gömma nåt tungt under golvet. Har ni några tips? Tack!

felle-j
7/17/13, 3:12 PM
#3

Blytyngder som man har för fiska brukar funka

StefanW
7/17/13, 7:25 PM
#4

Tittar du på byggbeskrivningen så visar den på steg 1 att du behöver lägga i 15 gram inuti instrumentpanelen. Om du redan har limmat ihop den så har du lite utrymme under golvet, där det kan vara lämpligt att lägga i lite vikt istället. Bly är tungt och som anges ovan så har du tyngder till fiske, balanseringsvikter till hjul, eller annat skrot som kan få plats. Annars blir det till att limma fast den i basplattan när du är klar!🙂

Stefan - Modellbyggare

ungerskpappa
7/21/13, 1:37 AM
#5

Tack felle-j och StefanW, det blev lite norska mynt (en 10 och en 20) till slut. Dom känns ganska tunga, hoppas att det räcker. Imorgon får man testa innan man limmar ihop det hela.

ungerskpappa
7/21/13, 2:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Så, här är dagens resultat. Jag har faktiskt kommit ännu längre men har inte tagit kort än, det får vänta tills i morgon.

Den svarta lådan (som är orange :) ) var inte med i boxen, men jag tyckte att det behövs och det ser bra ut med lite orange.

Annons:
ungerskpappa
7/21/13, 2:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Säkerhetsbelt gjord av masking-tape och colaburk :)

felle-j
7/21/13, 2:11 AM
#8

Ser väldigt bra ut! :)

ungerskpappa
7/21/13, 2:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag gjorde kablar åt hörlurarna och istället för att följa instruktioner och hänga upp dom på mellanpelaren så har jag placerat den ena på sätet och den andra ovanpå instrumentpanelen. Det var inte lätt.

Brandsläckaren saknas också, jag var tvungen och sätta in en bakom sätet

robban64
7/21/13, 5:29 PM
#10

Fasen vad snyggt du får till det!

[Tunnan]
7/21/13, 9:54 PM
#11

Håller verkligen med
Skitläckert.
Ser verkligen realistiskt ut med hörlurarna på sätet och på instrumentbrädan.

ungerskpappa
7/23/13, 2:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Så här såg det ut förrigår. :)

ungerskpappa
7/23/13, 2:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Det fanns en detalj - draghandtaget - som inte var med så jag gjorde en hål och satt in en plasticard bakom. Röret med dekalen "handle here" kommer att sitta där, jag får visa den när jag är klar.

Annons:
ungerskpappa
7/23/13, 2:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Så löste jag viktfrågan, det blev 30 NOK i mynt. :) Nu gäller det att tejpen håller dom fast, annars… 😮

ungerskpappa
7/23/13, 2:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Då har man målat och limmat ihop fuselagen.

felle-j
7/23/13, 2:23 AM
#16

#14 Grymt snyggt! Använder du airbrush?

Du kan ju ha lite vitlim på mynten, då håller dom sig där.

ungerskpappa
7/23/13, 2:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Min lösning på vindrutaproblemet: delade den i två och satt en gummiband i mitten, förstärkt med en vanlig genomsynlig tejp inifrån. På utsidan förstärks den med en maskingtape och vanlig tejp. Syns lite men men…

ungerskpappa
7/23/13, 2:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Så här ser den ut på insidan.

ungerskpappa
7/23/13, 2:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

dekaler kommer på plats

ungerskpappa
7/23/13, 2:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

målningen kunde ha blivit snyggare men jag är nöjd ändå. :)

Annons:
ungerskpappa
7/23/13, 2:30 AM
#21

Nej Felix, ingen airbrush, allting är målat med hand. :)

felle-j
7/23/13, 3:02 AM
#22

#21 Okej, det blev väldigt fint :)

ungerskpappa
7/31/13, 6:53 PM
ungerskpappa
7/31/13, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Så blev det klar. Ni som vill see flera bilder får går in i länken ovan. Tack!

felle-j
7/31/13, 7:16 PM
#25

#24 Väldigt fin blev den! :)

FREDRIK199
12/13/19, 11:06 AM
#26

Fin modell har du kvar denna?

Upp till toppen
Annons: