Annons:
Etiketterfigurspelwarhammerflames-of-warthe-lord
Läst 5895 ggr
Joppo
5/22/13, 12:37 AM

Ork Bommer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett tag sedan fick jag ett ryck och beställde ett lite annorlunda flygplan. Planet ifråga är av typen "Ork bommer"(uttalas med brittisk arbetarklassdialekt) och tillhör figurspelet Warhammer 40.000. Orkerna i detta spel är inte direkt kända för någon större finess när det kommer till att konstruera sina fordon, utan det är rejäla grejer i tjock plåt, överdimensionerade kanoner och mycket huggtänder. I fallet med Bommern så skulle jag  säga att den är en av orkernas mer eleganta ekipage. Antagligen är det så att de låter deras bättre konstruktörer bygga flygplan för att säkerställa att de blir flygdugliga, vilket även gör att dessa farkoster får en mer sofistikerad look jämfört med resten av deras skrothögar.

Bygget är i stort sett OOTB förutom lite smådetaljer som jag scratchat. Här kommer lite bilder på bygget såhär långt:

Annons:
Joppo
5/22/13, 12:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

*

Joppo
5/22/13, 12:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

*

Joppo
5/22/13, 12:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

*

Joppo
5/22/13, 12:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bestyckningen. Min vision med pickadollerna och smällarna är att de ska påminna om bestyckningen på en Stuka inkl. ett gäng raketer.

Joppo
5/22/13, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag valde att limma fast nät där det egentligen ska sticka ut avgasrör för att få till en snyggare silutett.

Joppo
5/22/13, 12:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Dakka dakka!

Annons:
Joppo
5/22/13, 12:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har funderat en del på målningen och jag tror jag ska köra på en variant med gult och svart. Man får ju liksom passa på när man har chansen att göra något som inte behöver vara grått, grönt eller brunt 😃Jag funderar också på att använda mig av samma sorts ränder som på det blå planet.

Det var det hela. Waaagh! (hejdå på orkiska)

Ninjapixel
5/22/13, 1:00 AM
#8

Det kommer att bli toppen det där. Kul att du beställde ett flygplan sedan. :D

Decaius
5/22/13, 6:58 AM
#9

Waaagh! Deff from da skies!

[Hayabusa]
5/22/13, 7:42 AM
#10

Cool 👍

Waaagh!

Chiquita Dude
5/22/13, 9:24 AM
#11

Är det bara jag eller påminner kärran om en Mig-15? 🙂

Riktigt häftig i alla fall!

MarkusN
5/22/13, 9:26 AM
#12

Hehe, coolt!

Jag tänkte mig en J-29X "Tunnan Gunship" 😃

MiniPainterV
5/22/13, 12:29 PM
#13

Samlar själv på Orks och jag tycker du har gjort ett fantastiskt jobb med detaljeringen. Tycker planet ser ut som en blanding mellan en MIG-15 och en Ju 87 med detaljer från en thunderbolt :D

Annons:
Joppo
7/1/13, 3:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Tack för uppmuntran! Idag hade jag lite slappartid på jobbet, vilket gjorde att jag fick tid över till att kludda lite photoshop. Jag tror jag ska köra på denna lackering, men jag tänkte låta den sjunka in lite först. Det ska också på ett gäng dekaler, men det tänkte jag bestämma efter målningen. Antagligen blir bara några penselmålade siffror eller likande, vilket jag tror kommer att passa in i det "orkiska" konceptet.

[Hayabusa]
7/2/13, 9:12 AM
#15

#14 👍

Decaius
7/2/13, 12:52 PM
#16

#14: Vad tror du om att kanske måla flammor istället för "chevrons" här och var? T ex runt luftintaget? Fortfarande i svart? :-) Annars älskar jag det gul-svarta färgschemat! B-)

Joppo
7/2/13, 1:27 PM
#17

#16 Jag är inte helt med på hur du menar? 🤔 Du får gärna kludda lite på min bild om du har tillgång till nåt ritprogram. Idéen låter annars intressant. Jag gillar mina ränder, men de ger också en viss "grävmaskinskänsla", vilket i sammanhanget kanske är lite fel.

Decaius
7/2/13, 2:48 PM
#19

#17 Sitter i sommarstuga med kass täckning och surfar på mobilen, så jag kan inte ens bidra med en länk, men om du googlar bad moon orks patterns eller liknande borde du hitta nått i den stilen jag menar! ;-)

Decaius
7/4/13, 12:38 PM
#20

Här är en länk som kanske exemplifierar vad jag menar 🙂 : http://warpaintguy.blogspot.se/2012/06/ork-bommer-project-wip-3.html

/Calle

Annons:
Joppo
7/4/13, 1:25 PM
#21

Cool cool. Jag får kolla på det när jag får lite tid över och göra en ny skiss. Jag funderar på att göra en variant med spetsiga flammor: http://www.clker.com/cliparts/6/a/m/B/v/B/flash-bolt-md.png

Flammorna som du föreslår är fina, men de verkar vara ganska vanliga. Jag skulle vilja få till en lackering som känns lite mer originell :)

Decaius
7/4/13, 2:05 PM
#22

Det där med spetsiga flammor/bolts är riktigt bra, tycket jag! Aggressivt! :-D

Upp till toppen
Annons: